Titel: Bovenleidingportalen Den Haag-Rotterdam tot 1980 Bericht door: GerardvV op 29 Mei 2020, 17:19:11 Omdat mijn modelbaan zich rond 1980 gaat afspelen met als centraal punt halte Rijswijk dienen er ook bovenleidingportalen te komen zoals deze daar tot eind 1981 stonden, stalen zigzagmasten van de electrificatie van de ‘Oude Lijn’, aangepast met DIN profiel liggers.
Gelukkig heb ik nog aardig wat foto’s in het archief waarop deze masten staan, o.a. deze; (https://farm8.staticflickr.com/7274/26830427731_499ae6b1a0_z.jpg) (https://flic.kr/p/GSUXpz)730300 03b-35 Mat '54 Rijswijk (https://flic.kr/p/GSUXpz) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr Met behulp van tekeningen van DIN portalen en het omrekenen van fotomaten ben ik tot het volgende schetsje gekomen; (https://farm8.staticflickr.com/7373/26830428601_6fc2d5d22e_z.jpg) (https://flic.kr/p/GSUXEz)SCN_0002a (https://flic.kr/p/GSUXEz) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr Om tot een wat werkbaarder omzetting van de werkelijkheid naar model te komen qua maten van de te gebruiken profielen zijn de 1:87 maten van de profielen bijna verdubbeld. Dit kan goed gedaan worden zolang je de onderling verhoudingen maar in de gaten houdt. Als werkmateriaal is messing gekozen, hiermee kan je behoorlijk stijve constructies met een redelijk fragiel uiterlijk samenstellen, het solderen van het messing helpt daarbij om de constructie wat stijver te krijgen. Na het maken van het schetsje eens bij De Wapstad gekeken wat daar aan messingprofiel voorradig is. Voor de masten heb ik U-profiel 2,5x1,5mm. gekozen, voor de dubbele draagbalk 2x U 2x2mm., voor de hangsteun H-profiel 2x2 mm. en voor de diagonale schoren naar de hangsteun H-profiel 1,5x1,5mm. De hoeksteunen zijn gemaakt van hoeklijn 2x1 mm. Voor de zig-zag steunen in de masten heb ik 0,2mm hardmessingplaat gebruikt waarvan 1,4mm brede stroken zijn geknipt. Begonnen is om de masten te maken met het U-profiel 2,5x1,5mm., deze profielen 10 mm. langer afgezaagd dan op de schets aangegeven zodat er ook een betonnen voet om de mast kan worden gemaakt, de lengtemaat op de schets is de maat vanaf de betonnen voet. Het profiel H1,5x1,5 past mooi in het U2,5x1,5 en hiervan zijn twee afstandhouders afgezaagd van 3 en 5 mm., deze zijn boven en onder in de masten gesoldeerd. (https://farm8.staticflickr.com/7532/26830428931_7dcaaa1635_z.jpg) (https://flic.kr/p/GSUXLg)IMGP6969a (https://flic.kr/p/GSUXLg) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr De kale mast uit de twee U-balken met tussenstukjes; (https://farm8.staticflickr.com/7528/26830429731_e70cde8eaf_z.jpg) (https://flic.kr/p/GSUY14)IMGP6982a (https://flic.kr/p/GSUY14) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr Daarna van de 1,4mm. stroken de zig-zag vorm gevouwen, dit door de strook op de tekening te houden en met een pincet om te vouwen. Na het vouwen het zig-zagje tussen de U-profielen gefrot en vastgesoldeerd. (https://farm8.staticflickr.com/7410/26830430571_f9a37255ec_z.jpg) (https://flic.kr/p/GSUYfx)IMGP6989a (https://flic.kr/p/GSUYfx) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr Daarna in de top van de mast de schetsplaten gesoldeerd; (https://farm8.staticflickr.com/7309/26864367326_e682621c50_z.jpg) (https://flic.kr/p/GVUUt1)IMGP7021 (https://flic.kr/p/GVUUt1) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr De twee U-balken 2x2 voor de draagbalken afgezaagd en deze tegen beide masten gesoldeerd. Dan de H-balk 2x2 voor de hangsteun tussen de beide draagbalken gesoldeerd. Op de juiste afstanden voor de diagonale steunen twee blokjes tussen de draagbalken gesoldeerd. Voor de beide diagonale schoren de H-balk 1,5x1,5 op lengte gezaagd en de beide zijden onder de juiste hoek afgevijld zodat zij goed tegen de hangsteun en het tussenblok tussen de beide draagbalken aansluiten, daarna deze vastgesoldeerd. Nu zit de vorm al goed in dit portaal en zijn ze redelijk stabiel. (https://farm8.staticflickr.com/7669/26864362046_93ba944536_z.jpg) (https://flic.kr/p/GVUSTY)IMGP7003 (https://flic.kr/p/GVUSTY) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr Dan kan eigenlijk de afwerking al beginnen en kunnen er op alle onderlinge bevestigingsplaatsen van de balken L-balkjes gesoldeerd worden zodat het lijkt of de balken echt met behulp van deze hoeklijnen bevestigd zijn. (https://farm8.staticflickr.com/7743/26864363706_cb39d2934f_z.jpg) (https://flic.kr/p/GVUToA)IMGP7019 (https://flic.kr/p/GVUToA) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr (https://farm8.staticflickr.com/7023/26864365566_f1cfd35264_z.jpg) (https://flic.kr/p/GVUTWE)IMGP7020 (https://flic.kr/p/GVUTWE) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr Verdere detaillering met isolatoren en dergelijke volgt later. De masten zijn gesoldeerd met de vlam, de rest met een 60W boutje. Als vloeimiddel is verdunt fosforzuur gebruikt zoals je normaal voor low-melt soldeer gebruikt, dit werkt ook prima bij gewoon soldeer. Als soldeer is gewoon 40/60 1mm. soldeer gebruikt. Wel elke keer, aan het einde van een werksessie, als je stopt met solderen de hele handel met water en zeep afspoelen om invreten van het fosforzuur op het model te voorkomen. Wordt vervolgt. Titel: Re:Bovenleidingportalen Den Haag-Rotterdam tot 1980 Bericht door: GerardvV op 29 Mei 2020, 17:20:29 Vanavond kort de tijd gehad nog even wat aan de hangdraadisolatoren te doen.
Van 1,4x0,2mm messing (hetzelfde als de voor zig-zag in de mast) de isolatordrager gebogen voor isolatortjes die ik nog had liggen. Handig genoeg is dat deze even breed zijn als de bekken van de plattang die ik gebruik dus die konden daar omheen gevouwen worden. Eerst nog 0,5mm gaatjes in de plaat geboord zodat hier het asje voor de isolator kan worden doorgestoken. (https://farm8.staticflickr.com/7506/26353700994_cd3e64ba56_z.jpg) (https://flic.kr/p/G9MBa5)IMGP7073a (https://flic.kr/p/G9MBa5) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr Op de draagbalken twee stukjes u=profiel van 1x1 mm boven de hartlijnen van de sporen gesoldeerd. (https://farm8.staticflickr.com/7046/26864913482_5bacbd8d23_z.jpg) (https://flic.kr/p/GVXGPu)IMGP7074a (https://flic.kr/p/GVXGPu) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr Daarna de gevouwen isolatordragers op de u-profieltjes gesoldeerd, dat ziet er van dichtbij wat rommelig uit. Voortaan maar eerst schoonmaken voor ik foto’s maak. (https://farm8.staticflickr.com/7682/26864915542_154411ee9b_z.jpg) (https://flic.kr/p/GVXHr1)IMGP7078a (https://flic.kr/p/GVXHr1) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr Dan het isolatortje op een stukje schelledraad gezet en vastgesoldeerd. Dit is niet helemaal volgens het voorbeeld maar het oogt wel aardig. (https://farm8.staticflickr.com/7253/26864917622_acdf63faac_z.jpg) (https://flic.kr/p/GVXJ3S)IMGP7079a (https://flic.kr/p/GVXJ3S) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr Titel: Re:Bovenleidingportalen Den Haag-Rotterdam tot 1980 Bericht door: GerardvV op 29 Mei 2020, 17:21:35 Het lijkt wel besmettelijk, ook ik heb de bouw van portalen voor de toekomstige baan of module weer opgepakt.
Na de bouw van het proefmodel is er een malletje voor de seriebouw van de zig-zag in de staanders gemaakt zodat de bevestiging in het eerste profiel van de mast wat gemakkelijker gaat en wat beter in vorm blijft bij het solderen. (https://live.staticflickr.com/65535/49948308608_6cfaa78cfe_z.jpg) (https://flic.kr/p/2j6L8YC)IMGP6096 (https://flic.kr/p/2j6L8YC) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr De hele strook latoenkoper kan nu in de zig-zagvorm worden gebogen en aan één zijde worden gesoldeerd in een van de u-profielen van de mast. Met een klempincet en krokodillebekjes wordt het u-profiel tegen de zig-zag van latoenkoper gefixeerd en slag voor slag gesoldeerd. (https://live.staticflickr.com/65535/49948811326_5a0f702384_z.jpg) (https://flic.kr/p/2j6NHqb)IMGP6098 (https://flic.kr/p/2j6NHqb) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr De samengestelde kant van de mast in de bankschroef gezet en het andere profiel op de zig-zag gezet en ook dit weer met klempincet gefixeerd en gesoldeerd. Alle slagen van de zig-zag netjes uitgericht, aan de bovenzijde dichte verbindingsplaten gemaakt en de eerste mast is in een uurtje of anderhalf klaar. (https://live.staticflickr.com/65535/49949102272_1ccf75e82a_z.jpg) (https://flic.kr/p/2j6QcUu)IMGP6102 (https://flic.kr/p/2j6QcUu) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr Na het maken van de volgende mast beide masten op juiste afstand op een kopietje van de bouwtekening gelegd, de dwarsbalken op maat afgezaagd van een lager u-profiel, beide profielen op juiste hoogte aan de masten gesoldeerd. (https://live.staticflickr.com/65535/49948811836_0cba33dfde_z.jpg) (https://flic.kr/p/2j6NHyY)IMGP6103 (https://flic.kr/p/2j6NHyY) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr Nu de vier L-profieltjes als steunen van de dwarsbalken op de mast gesoldeerd, het hangende H-profiel tussen de twee dwarsbalken gesoldeerd en hier ook weer de hoekprofieltjes tegenaan gesoldeerd. Dan de diagonale stabilisator I profielen op het hangprofiel gesoldeerd en deze tussen de twee dwarsprofielen vast gezet met korte u-profieltjes. Tussen de twee dwarsprofielen vier kleine H-profieltjes gesoldeerd als afstandhouders. Van latoenkoper twee isolatorbruggen gebogen en deze per stuk tussen twee 1x1 u-profieltjes gesoldeerd en op de twee dwarsbalken vastgezet. Voor de isolatorhouders van de versterkingskabels twee pennen aan beide zijde van de dwarsbalk gemonteerd en hier een isolator schijfje van Sommerfeld op gelijmd. (https://live.staticflickr.com/65535/49948892251_f776a01282_z.jpg) (https://flic.kr/p/2j6P8tr)IMGP6155a (https://flic.kr/p/2j6P8tr) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr Voor de betonvoeten, die bij dit type portaal rechthoekig waren, een stukje pvc-plaat 8mm genomen en hier rechthoeken uit gezaagd, sleufje in gefreesd waar de onderkant van de mast in valt en een gat met M3 draad aan de onderkant gemaakt waar een stukje draadeind in komt om het portaal te bevestigen. Het portaal kan nu op kleur gebracht worden in het vaal groen. (https://live.staticflickr.com/65535/49948311348_6618c74efc_z.jpg) (https://flic.kr/p/2j6L9MS)IMGP6150a (https://flic.kr/p/2j6L9MS) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr Titel: Re:Bovenleidingportalen Den Haag-Rotterdam tot 1980 Bericht door: Jakop de Bruin op 29 Mei 2020, 17:26:31 Ik las je verslag net bij de buren ;D
Het zit kennelijk in de lucht dit voorjaar: bovenleiding solderen :P Netjes werk Gerard. (y) Titel: Re:Bovenleidingportalen Den Haag-Rotterdam tot 1980 Bericht door: Noordwaarts op 29 Mei 2020, 18:05:05 Indrukwekkend! En dat wil toch wat zeggen als iemand met een zekere blinde vlek dat zegt, of niet soms? 8)
mvg, Gert Titel: Re:Bovenleidingportalen Den Haag-Rotterdam tot 1980 Bericht door: Joran op 29 Mei 2020, 18:20:39 Heel erg fraai!
Horen de isolatorbruggen niet iets hoger te zijn? En wellicht fraaier om van dr isolatoren in de brug 2 segmenten te gebruiken ipv 4? Titel: Re:Bovenleidingportalen Den Haag-Rotterdam tot 1980 Bericht door: GerardvV op 29 Mei 2020, 18:39:08 Indrukwekkend! En dat wil toch wat zeggen als iemand met een zekere blinde vlek dat zegt, of niet soms? 8) Nee hoor, je past precies in het plaatje. Er staat alleen een portaal en er hangt geen bovenleiding.mvg, Gert maak je dus maar niet ongerust. Wel fijn dat je de functie van het portaal herkent. ;D ;D Maar wel bedankt. Titel: Re:Bovenleidingportalen Den Haag-Rotterdam tot 1980 Bericht door: GerardvV op 29 Mei 2020, 18:43:47 Heel erg fraai! Dank.Horen de isolatorbruggen niet iets hoger te zijn? En wellicht fraaier om van dr isolatoren in de brug 2 segmenten te gebruiken ipv 4? Twee ringen is het overwegen waard. De bruggen lijken lager dan ze zijn omdat de eerste bovenbalk ervoor valt op de laatste plaat en van onderaf wordt gekeken, in het voorgaande bericht zie je in detail de hoogte beter. Titel: Re:Bovenleidingportalen Den Haag-Rotterdam tot 1980 Bericht door: 1200blauw op 29 Mei 2020, 20:48:30 Dat zit er werkelijk super uit (y) Dat je die kleine "stofjes" waar je van spreekt nog wegwerkt snapt iedereen natuurlijk, dat hoef je er niet eens bij te zetten.
Titel: Re:Bovenleidingportalen Den Haag-Rotterdam tot 1980 Bericht door: hubertus op 30 Mei 2020, 09:15:48 Mooie portalen. (y)
Bij de isolatoren ga ik mee met Joran om minder ringen te nemen. Of zelfs zelf wat te frotten, want in het echie stellen ze niet veel voor. Titel: Re:Bovenleidingportalen Den Haag-Rotterdam tot 1980 Bericht door: Sander Lageveen op 30 Mei 2020, 15:16:03 Fraaie portalen!!
Je masten zijn op dit moment wel een inspiratiebron voor de portalen die onder meer hier in Twente staan. Titel: Re:Bovenleidingportalen Den Haag-Rotterdam tot 1980 Bericht door: besselspoor op 2 Juni 2020, 10:57:59 Mooi stukje handwerk! (y) Als je er eenmaal kijk op hebt blijken er toch veel verschillende soorten portalen te bestaan.
|