Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Pagina's: 1 [2] 3 4 ... 16   Omlaag
Print
Auteur Topic: Cranicher Altbahn  (gelezen 177040 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 2 gasten bekijken dit topic.
Arjen52
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2465

Oude meuk in h0


« Antwoord #15 Gepost op: 19 September 2017, 12:13:44 »

Afgelopen winter ben ik begonnen met het perron B (sporen 10 en 20) van het hoofdstation (schaduwstation) Cranich Centraal.
Erg snel ging het allemaal niet, maar er is nu weer beweging in de activiteiten gekomen.
Allereerst heb ik twee perrontrappen van Peco gekocht. Één trap is bestemd voor perron A (spoor 11), de andere voor perron B.
Verder heeft perron B pilaren met betonverf. Op de pilaren is een rondje klittenband geplakt, waarop een latje bevestigd is met LED-verlichting. De stroomvoorziening loopt door één van de pilaren. Dit latje draagt uiteindelijk het plafond van het overkapte station.
De bestrating is geprint en geplakt en de perronzijkanten zijn aangepaste Bahnsteigkanten van Auhagen.

Wat foto's van de bouwactiviteiten:




« Laatste verandering: 19 September 2017, 12:24:34 door Arjen52 » Gelogd

Arjen52
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2465

Oude meuk in h0


« Antwoord #16 Gepost op: 23 September 2017, 15:48:00 »

Naar aanleiding van opmerkingen van 'Volgers van de Cranicher AltbahnWink zijn een aantal pilaren van het perron aangepast.
In plaats van 18 mm grenenhout heb ik nu 8 mm beukenhout gebruikt. De bovenzijde is voorzien van een houten knoop (ideetje van mijn vrouw) om toch voldoende draagvlak te krijgen.
De perrontrap moet nog definitief worden vastgezet, maar daarvoor moet de grondplaat iets worden uitgesneden.

Gelogd

Arjen52
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2465

Oude meuk in h0


« Antwoord #17 Gepost op: 1 Oktober 2017, 16:17:41 »

Omdat ik mijn goederentrein van sluitverlichting wilde voorzien ben ik op jacht gegaan naar een gesloten goederenwagon van Lima.
Uiteindelijk via de Duitse eBay een mooi exemplaar gevonden voor een schappelijk prijsje.
Tevens heb ik twee sluitlichtlantarens van Märklin gekocht.
Een paar dagen geleden kwam alles binnen en kon ik de verleiding niet weerstaan om het perron even te laten voor wat het was en mij te storten op de sluitverlichting.

Gebruikt materiaal:
* 1 potmeter
* 1 weerstand 4k7 Ohm
* 1 elco 470 uF
* 2 rode SMD-leds 0402
* draad
* stripje styreen
* zwarte en rode watervaste viltstift

Hieronder een kort fotoverslag.


De 'gewonnen' wagon. Hier en daar wat roest, maar dat drukt de pret niet. (Bron: eBay.de)


De stroomafname via eenzijdig geïsoleerde assen.


De schakeling. Omdat de leds te fel branden heb ik er later nog een weerstand in serie aan toegevoegd. Ook is er nog een elco gemonteerd om kleine stroomonderbrekingen bij wissels op te vangen.


Het eindresultaat. De sluitlichtlantarens zijn nog aangepast: Kristal Klear als venster (rood gemaakt met viltstift) en een bodem van een zwartgemaakt stripje styreen aangebracht.
Gelogd

Arjen52
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2465

Oude meuk in h0


« Antwoord #18 Gepost op: 1 Oktober 2017, 19:32:03 »

Even een eerste (nog verre van complete) indruk van het perron en de wagon met sluitverlichting.

https://youtube.com/v/eFB0fkp26uo
Gelogd

Arjen52
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2465

Oude meuk in h0


« Antwoord #19 Gepost op: 7 Oktober 2017, 20:50:10 »

Vandaag in Houten geweest. Na een kort bezoekje aan Noordwaarts ben ik vooral in de bakken onder de tafels gaan speuren.
De Lima/Hema Plan E-rijtuigen zijn van interieur en binnen-/sluitverlichting voorzien. Alleen was één  draaistel kapot. Bij een kraam vond ik een mooi 'plukexemplaar' met metalen wielen, voor een prima prijsje.
Hiermee kon ik dit verlichtingsproject mooi afronden.
Hier zie je het resultaat.

Nu nog wachten op de passagiers. Maar die zitten nog in een vliegtuig uit het Verre Oosten.
Gelogd

Arjen52
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2465

Oude meuk in h0


« Antwoord #20 Gepost op: 16 Oktober 2017, 10:07:33 »

De afgelopen dagen heb ik, tussen alle andere werkzaamheden door, de verlichting aangebracht in mijn drie rode Franse expressrijtuigen van Lima. Een rijtuig heeft ook sluitverlichting gekregen.
De werkwijze was gelijk aan die van de Plan E-rijtuigen.


De rijtuigen met de binnenverlichting.


En hier is de sluitverlichting goed te zien.
Gelogd

Arjen52
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2465

Oude meuk in h0


« Antwoord #21 Gepost op: 26 November 2017, 15:41:57 »

Tijdens een (veel te korte) vakantie zijn 100 zittende reizigers eindelijk aangekomen uit China. Deze zijn schaal 1:100 en kwalitatief niet van het hoogste niveau, om het eufemistisch uit te drukken. Zij vormen de inzittenden van de vijf personenrijtuigen.


Gelogd

Arjen52
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2465

Oude meuk in h0


« Antwoord #22 Gepost op: 8 December 2017, 17:37:13 »

De afgelopen dagen heb ik de nodige uurtjes besteed aan de installatie van de frontverlichting en knipperlicht bij de rangeerloc.

Ik ben nog niet helemaal tevreden, maar de eerste test ziet er goed uit.

https://www.youtube.com/v/k1N-qrybdSw
Gelogd

Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1964


« Antwoord #23 Gepost op: 8 December 2017, 17:52:32 »

Hey Arjen,
Ziet er top uit!

Waarom ben jezelf niet tevreden?
Gelogd

mvg,
 Sander
Arjen52
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2465

Oude meuk in h0


« Antwoord #24 Gepost op: 8 December 2017, 18:09:24 »

Hoi Sander,
In de cabine kan je de draadjes en weerstanden nog zien. Ik ga proberen die nog weg te werken.
Bovendien straalt de knipperled nog een beetje naar binnen uit. Ik heb dit al met een zwarte permanent viltstift behandeld, maar dat blijkt niet voldoende. Een likje zwarte verf zal wel voldoende zijn.

Het is natuurlijk geen professioneel werk, maar ik vind het leuk om te pielen met elektronica en modeltreintjes. Alles gewoon analoog en met goedkope materialen.
Gelogd

Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1964


« Antwoord #25 Gepost op: 8 December 2017, 18:35:44 »

Arjen,
Het is jouw hobby beleving dus waarom moet het professioneel zijn? Wink

Even aandacht aan je locje besteden en dan werk je die draadjes en dat lampje vast mooi af.
 
Gelogd

mvg,
 Sander
Arjen52
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2465

Oude meuk in h0


« Antwoord #26 Gepost op: 8 December 2017, 18:45:43 »

Thanks  Duim omhoog
Gelogd

Arjen52
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2465

Oude meuk in h0


« Antwoord #27 Gepost op: 12 Januari 2018, 20:15:00 »

In een ander forum heb ik een vraag gesteld over de frontverlichting van rangeerlocs.
De antwoorden waren tweeledig: zowel 1 lamp aan beide zijden als A-verlichting aan beide zijden schijnt voor te komen.
Voor mij een reden om in eerste instantie mijn oude O&K-loc te voorzien van de éénlamp-versie met een rood knipperlicht. (Zie een eerder bericht in dit draadje.)

Via eBay kon ik echter voor een paar euro nog zo'n O&K-loc op de kop tikken. Dit was een nieuwere versie met vaste ballastblokken. Volgens de verkoper was het een Bastel-exemplaar, dat niet meer reed. Schetst mijn verbazing dat dit een prima locje was, waarvan een voedingsdraadje naar de motor los zat. Na wat solderen and some TLC rijdt zij als een zonnetje.
En deze heb ik nu voorzien van A-verlichting aan beide zijden. Deze rangeerloc mag dus in de toekomst ook op de 'grote baan' komen.

Gelogd

Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #28 Gepost op: 12 Januari 2018, 20:33:40 »

Strikt genomen had de verkoper gelijk, maar als hij even wat verder had gekeken dan siene Nase lang was, dan had hij het locje als functionerend exemplaar kunnen verkopen. Mooi mazzeltje voor jou!
 Duim omhoog

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Arjen52
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2465

Oude meuk in h0


« Antwoord #29 Gepost op: 14 April 2018, 12:05:11 »

De afgelopen maanden had ik weinig lust om aan mijn baan te werken, maar na ontvangst van spulletjes uit China ben ik toch weer begonnen.
Deze keer heb ik een relaisschakeling gemaakt bij station Cranich CS. Het idee is dat een vertrekkende trein het inrijwissel in de juiste stand zet en bij aankomst het uitrijwissel omzet. De wachtende trein kan dan (eventueel met een wachttijd) vertrekken.
Hiervoor heb ik een vierkanaals monostabiel relais gebruikt die aangestuurd wordt door vier reedcontacten. De voeding komt van de 14V AC-uitgang van de FLM-trafo. Deze spanning wordt gelijkgericht met een bruggelijkrichter en daarna met een spanningsregelaar teruggebracht tot 5V DC. Om de juiste ingangsspanning te meten heb ik een kleine digitale voltmeter in de schakeling opgenomen.

Bijgaand een filmpje.
https://www.youtube.com/v/csXrSY5qLGE
Gelogd

Pagina's: 1 [2] 3 4 ... 16   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Cranicher Altbahn
« vorige volgende »
Ga naar: