Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap
Pagina's: 1 ... 8 9 [10] 11 12 ... 21   Omlaag
Print
Auteur Topic: De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap  (gelezen 119039 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
Zilte
Sr. Member

Offline Offline

Schaal: Anders
Systeem: Anders
Berichten: 290


« Antwoord #135 Gepost op: 13 Februari 2021, 18:20:16 »

Mijn grootste bezwaar tegen de meegebogen wissel in deze opzet is dat je met deze wissel van een radius van 420 overgaat naar een radius van 356,5 mm. Wat je nu doet is dus een meegebogen wissel, die bedoeld is voor de binnenboog met radius 356,5 in de buitenboog met radius 420 leggen. Er is tegenwoordig voldoende materieel, die een radius van 356,5 niet fijn vinden en dan is de kans op ontsporen zeker op een meegebogen wissel beslist denkbaar.
Gelogd
Anton
Full Member

Offline Offline

Berichten: 205


Modelbouw is magisch


« Antwoord #136 Gepost op: 13 Februari 2021, 21:11:53 »

Hoi Zilte, ik heb volgens mij niet zoveel mogelijkheden om het anders te doen. Bij module twee, het duinlandschap komt deze combi ook voor en mijn materieel gaat er wel goed overeen. De binnenloop heeft immers ook een kleinere radius.
Gelogd
Anton
Full Member

Offline Offline

Berichten: 205


Modelbouw is magisch


« Antwoord #137 Gepost op: 13 Februari 2021, 21:16:50 »

Module drie is in ruwbouw gereed. Nog geen uitklappoten omdat mijn boutjes daarvoor op zijn. Deze zijn bij de Praxis nu niet te bestellen. Komt uit het losse assortiment  Grin.



De aansluiting op de eerste module is gelukkig goed. Nu eerst de schuimlaag onder de rails. Helaas is mijn voorraad messing boutjes waar de rails op het uiteinde van de module op worden gesoldeerd ook op  Tongue.
Gelogd
Zilte
Sr. Member

Offline Offline

Schaal: Anders
Systeem: Anders
Berichten: 290


« Antwoord #138 Gepost op: 14 Februari 2021, 10:09:17 »

OK. Wat moet, dat moet natuurlijk. Ik werk zelf voornamelijk met c-rail en had een dergelijke constructie ook eens gemaakt. Ik had ook oud materieel en dat gaf problemen. Daarbij vond ik de 'slingerbeweging', die ontstond door 24230-24130-24230 niet fraai.
Gelogd
Anton
Full Member

Offline Offline

Berichten: 205


Modelbouw is magisch


« Antwoord #139 Gepost op: 14 Februari 2021, 13:49:41 »

Klopt fraai is zo'n slinger niet. Gelukkig verdwijnt deze onder het (afneembare) landschap. Vreemd is dat het meegebogen wissel een afwijkende maatvoering heeft. De buitenbocht is ruimer en langer dan de 6125 die verder in een groot deel van de buitenring wordt gebruikt en de bijpassende maat is volgens Fleischmann.
Gelogd
Zilte
Sr. Member

Offline Offline

Schaal: Anders
Systeem: Anders
Berichten: 290


« Antwoord #140 Gepost op: 14 Februari 2021, 15:05:58 »

Vreemd is dat het meegebogen wissel een afwijkende maatvoering heeft. De buitenbocht is ruimer en langer dan de 6125 die verder in een groot deel van de buitenring wordt gebruikt en de bijpassende maat is volgens Fleischmann.

De 6174 is niets anders dan 2 keer een 6120, waarvan één tak verlengd is met iets van 58,5 mm. Märklin heeft deze truc ook toegepast voor de 2467x door twee keer een 24130 te nemen en een verlenging met de 24064. Alleen is de maatvoering van de c-rail veel nauwkeuriger uitgevoerd dan de Fleischmann Profi. Zie afbeelding hieronder:

Gelogd
Anton
Full Member

Offline Offline

Berichten: 205


Modelbouw is magisch


« Antwoord #141 Gepost op: 14 Februari 2021, 17:18:05 »

Volgens mij zijn de 6174 en 6175 een combi van precies de 6120 en een gewijzigde 6125. Om de aansluiting te maken van de binnen- naar de buitenring moet het 6125 deel wat langer zijn en iets ruimer qua straal. dat wordt dan weer opgevangen door aansluitend een 6122 in de buitenring (i.p.v een 6127) die eigenlijk alleen in de binnenring zou horen.
Gelogd
Zilte
Sr. Member

Offline Offline

Schaal: Anders
Systeem: Anders
Berichten: 290


« Antwoord #142 Gepost op: 14 Februari 2021, 17:36:51 »

Probeer dit maar eens te leggen. Je zult zien, dat het niet aansluit op twee wissels 6173 contra, zoals in mijn voorbeeld. Ik heb heel veel mogelijkheden binnen Anyrail geprobeerd, maar krijg het niet sluitend. Maar misschien lukt het jou wel.
Ik heb wel mijn toleranties beide op 1 staan binnen Anyrail.
Gelogd
Anton
Full Member

Offline Offline

Berichten: 205


Modelbouw is magisch


« Antwoord #143 Gepost op: 14 Februari 2021, 18:14:17 »

Deze wissels kloppen niet zoals feitelijk zou moeten. Zie daarvoor ook de informatie van AnyRail.

https://www.anyrail.com/nl/library/0010_H0_00/0120_Fleischmann/0010_Profi
Gelogd
Zilte
Sr. Member

Offline Offline

Schaal: Anders
Systeem: Anders
Berichten: 290


« Antwoord #144 Gepost op: 15 Februari 2021, 06:49:16 »

Deze pagina had ik nog niet gevonden. Conclusie is dus, dat je met de Fleischmann Profi moet 'smokkelen' met de toleranties. Aangezien ik deze standaard op 1 heb staan, maakt het dan ook wel duidelijk, waarom het bij mij niet sluit. Bedankt voor de info.
Gelogd
Anton
Full Member

Offline Offline

Berichten: 205


Modelbouw is magisch


« Antwoord #145 Gepost op: 15 Februari 2021, 09:49:52 »

Graag gedaan. Door jouw berichten werd ik ook aan het zoeken gezet. Had ergens weleens gelezen dat de maatvoering niet juist was. Het lukte mij ook niet om deze wissels simpel in te zetten om een verbinding te maken tussen twee boogstralen. Zag pas door dit overzicht dat wordt gesmokkeld door het gebruik van 6122 rails in de buitenbaan. Dat had ik eerder over het hoofd gezien.
« Laatste verandering: 15 Februari 2021, 09:55:03 door Anton » Gelogd
Zilte
Sr. Member

Offline Offline

Schaal: Anders
Systeem: Anders
Berichten: 290


« Antwoord #146 Gepost op: 16 Februari 2021, 06:37:53 »

In de voorbeelden van de link hebben ze twee keer een 'verdraaiing gedaan van 0,7 graden om het sluitend te krijgen. Wel bijzonder, dat de Fleischmann rail in Anyrail niet goed te krijgen is. De basis van Anyrail is Anti-Grain Geometry. Dat werkt dus goed voor andere railsoorten/-merken.
Gelogd
Anton
Full Member

Offline Offline

Berichten: 205


Modelbouw is magisch


« Antwoord #147 Gepost op: 17 Februari 2021, 20:23:57 »

Klopt ik krijg het dubbele rondje ook niet sluitend in AnyRail. Is toch een kwestie van een zo sluitend mogelijk ontwerp en vervolgens zo goed mogelijk leggen in de praktijk.
Gelogd
Anton
Full Member

Offline Offline

Berichten: 205


Modelbouw is magisch


« Antwoord #148 Gepost op: 20 Februari 2021, 17:45:44 »

Vandaag slijpschijfjes van 32 mm opgehaald voor de Dremel. Uit het handje rails op lengte slijpen is lastig en al gauw onnauwkeurig  Cry. Daarom de flexibele verbinding van de Dremel met buisklemmen vastgemaakt op het verrijdbare zaagtafeltje in mijn zaagtafel zodat de slijpschijf haaks op een door de snijden rail kan worden gezet. Het snijden kan nu nauwkeurig zelfs met de ogen dicht  Cool.



De opstelling



Doorgeslepen rail



Als resultaat een ingekorte rail nadat de railverbindingen zijn bevestigd.
Gelogd
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8474


WWW
« Antwoord #149 Gepost op: 20 Februari 2021, 18:12:49 »

Slim idee.  Duim omhoog
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Pagina's: 1 ... 8 9 [10] 11 12 ... 21   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap
« vorige volgende »
Ga naar: