Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap
Pagina's: 1 ... 6 7 [8] 9 10 ... 21   Omlaag
Print
Auteur Topic: De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap  (gelezen 117854 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 2 gasten bekijken dit topic.
Anton
Full Member

Offline Offline

Berichten: 205


Modelbouw is magisch


« Antwoord #105 Gepost op: 28 September 2020, 17:21:24 »

Dat past ook wel bij de wending die ik nu geef aan het landschapje. Was het eerst een idyllisch tafereeltje dan komt daar nu verandering in door de illegale activiteiten in de steenfabriek  Grin en de politie die daar geen oog voor heeft en zich alleen maar bezig houdt met het gebruik van het strandje  Wink
Gelogd
Anton
Full Member

Offline Offline

Berichten: 205


Modelbouw is magisch


« Antwoord #106 Gepost op: 7 Oktober 2020, 22:19:28 »

Politieauto met aanhanger en boot is inmiddels gearriveerd Duim omhoog. Echter zonder personeel en hoe krijg je die boot in het water  Huh?. Daar is nog een klein kraantje voor nodig. Inmiddels is er een gesloten bestelbusje op 'de set' verschenen en een patserige auto. Vlak bij de kade een Unimog met verdachte vaten en aan de kade ligt een oude sleepboot. Wat gebeurt hier? Hier worden geen zoete broodjes gebakken, laat staan stenen.

« Laatste verandering: 7 Oktober 2020, 22:25:49 door Anton » Gelogd
Anton
Full Member

Offline Offline

Berichten: 205


Modelbouw is magisch


« Antwoord #107 Gepost op: 11 Oktober 2020, 10:54:24 »

De politie verwacht ik komende week (als brievenbuspakketje) en ook een klein Faller kraantje. Dan kan de politie te water. Daarom alvast de boot en trailer in de verf gezet nadat ik eerst de bodem van het bootje vlak heb geschuurd zodat de boot niet op maar in het water komt te liggen. De loodsboot verder afgebouwd met het afdak, naam en 'in de roest' gezet. Het touw als stootwil heb ik nog niet. Die zet ik er wel later op.

« Laatste verandering: 11 Oktober 2020, 10:56:05 door Anton » Gelogd
Anton
Full Member

Offline Offline

Berichten: 205


Modelbouw is magisch


« Antwoord #108 Gepost op: 11 Oktober 2020, 18:24:57 »

Vanmiddag een begin gemaakt met de tweede module. De latjes die bij het aan elkaar schakelen tegen elkaar komen op maat gezaagd en voorzien van twee boringen van 8 mm door gebruik van een boorstandaard zodat de gaten mooi haaks door het hout gaan. Drie latten op elkaar en deze vervolgens gebruikt als mal om in de eerste module ook gaten aan te brengen aan beide zijden.



Vervolgens heb ik in de gaten aluminium busjes vastgelijmd en aluminium pennen afgezaagd van 6 mm doorsnede. Op deze wijze kunnen de modules nauwkeurig worden verbonden.



het aan elkaar schakelen gaat dan met snel klemmen die ik bij Hornbach heb gekocht. Door de veren kunnen ze de modules stevig tegen elkaar houden.

Gelogd
Anton
Full Member

Offline Offline

Berichten: 205


Modelbouw is magisch


« Antwoord #109 Gepost op: 14 Oktober 2020, 16:57:39 »

Het loodsbootje heb ik van een touw als stootrand voorzien. Gewoon een middel dikke schoenveter die met een wash is bewerkt. Volgens mij is het scheepje nu wel klaar  Wink.



De touwen zijn aan de achterzijde aan elkaar gelijmd.

Gelogd
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #110 Gepost op: 14 Oktober 2020, 18:43:06 »

Leuk, Anton. Maak je de rails t.z.t. functioneel?

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Anton
Full Member

Offline Offline

Berichten: 205


Modelbouw is magisch


« Antwoord #111 Gepost op: 14 Oktober 2020, 19:11:08 »

Zeker Gert, dat kan als de tweede en derde module ruw af zijn. Deze twee hebben een keerlus zodat er rondjes kunnen worden gereden.
Anton
Gelogd
Anton
Full Member

Offline Offline

Berichten: 205


Modelbouw is magisch


« Antwoord #112 Gepost op: 15 Oktober 2020, 18:24:29 »

De politie is inmiddels gearriveerd. Helaas motorpech (scheelt mij weer het aanbrengen van schuimkopjes) waardoor de situatie precair wordt  Shocked. Ontstaat er een aanvaring met het binnenvaartschip of belandt de duiker in het politiebootje? Dat ligt aan de stroming van de rivier  Undecided. Die ga ik nog aangeven met bakens op de kribben. Voor het gemak kies ik voor groene bakens omdat deze eenvoudiger zijn om te maken. Wat wordt dan de afloopt van dit schouwspel  Huh?
ps. de kribben zijn aan de andere zijde van de rivier.

« Laatste verandering: 15 Oktober 2020, 18:26:06 door Anton » Gelogd
Anton
Full Member

Offline Offline

Berichten: 205


Modelbouw is magisch


« Antwoord #113 Gepost op: 17 Oktober 2020, 17:34:19 »

Tussen de bedrijven door een kraantje van Faller in elkaar gezet zodat het politiebootje in het water kan worden getakeld. In mijn zoektocht naar een puntenslijper vond ik een dun geslagen koordje. Mooi van dikte om als tros te dienen voor het vastleggen van het loodsbootje. Eerst even een washbadje om het touwtje lichtbruin te kleuren.

Gelogd
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #114 Gepost op: 23 Oktober 2020, 10:05:19 »

Nice, Anton.  Duim omhoog
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Anton
Full Member

Offline Offline

Berichten: 205


Modelbouw is magisch


« Antwoord #115 Gepost op: 23 Oktober 2020, 20:19:39 »

Met dank Hubertus, ik ben al weer een beetje bezig met de tweede module. Eerst maar eens de rails uitgelegd op de onderste plaat.



Vervolgens de duinen met kranten uitgebeeld om idee te krijgen van hoogte en hellingshoek.



Mijn idee om het spoor onder de duinen iets verlaagd aan te leggen gaat niet. Daardoor ontstaat een 'kuil' in het spoor met kans op ontsporing van langere wagens. Dan komt het strand gewoon hoger te liggen dan het peil landinwaarts.



De latten die tussen de twee lagen triplex komen. Op deze wijze ontstaat een sterke sandwich constructie.



De aan elkaar gelijmde constructie met aan de onderzijde latten waaraan de inklapbare poten worden bevestigd. De hele constructie ligt op mijn zaagtafel waarmee platen tot ruim 60 cm breedte kunnen worden afgekort.
« Laatste verandering: 23 Oktober 2020, 21:23:21 door Anton » Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #116 Gepost op: 23 Oktober 2020, 20:49:04 »

Strak houtwerk!  Duim omhoog
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Anton
Full Member

Offline Offline

Berichten: 205


Modelbouw is magisch


« Antwoord #117 Gepost op: 24 Oktober 2020, 16:53:13 »

De module is in de grondverf gezet en tevens zijn de opklappoten voorzien van plaatjes triplex voor de stevigheid.

Gelogd
Anton
Full Member

Offline Offline

Berichten: 205


Modelbouw is magisch


« Antwoord #118 Gepost op: 25 Oktober 2020, 18:24:25 »

De tweede module heb ik grijs geverfd, de poten en de snelkoppelingen gemonteerd. Het moment suprême  Cry. Passen de modules goed aan elkaar Huh?. Dat gaat prima en snel.



De treinen verkennen het nieuwe terrein.



Van dichtbij.

Gelogd
Anton
Full Member

Offline Offline

Berichten: 205


Modelbouw is magisch


« Antwoord #119 Gepost op: 15 November 2020, 20:47:48 »

De duinen opgebouwd uit eerst 4 lagen XPS van 2 cm dikte op een ondergrond van triplex. De duinen worden als geheel afneembaar zodat je gemakkelijk bij het spoor kan komen.



Vervolgens nog drie lagen die ook over het spoor gaan zodat een tunnel ontstaat en de duinen één geheel worden. Het strand ligt nu 4 cm hoger dan het binnenland.



Met een elektrisch broodmes heb ik de duinen in vorm gebracht.
« Laatste verandering: 15 November 2020, 21:21:10 door Anton » Gelogd
Pagina's: 1 ... 6 7 [8] 9 10 ... 21   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap
« vorige volgende »
Ga naar: