Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn dioramaTopic: Diorama Arolstein Am Kupfergraben
Pagina's: [1] 2   Omlaag
Print
Auteur Topic: Diorama Arolstein Am Kupfergraben  (gelezen 23757 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3551



« Gepost op: 31 Oktober 2015, 00:52:22 »

Nu Weslarn klaar is en er hier wat puin geruimd is heb ik ruimte voor het volgende diorama. Ook dit diorama is weer half opdracht werk.

In overleg met een kennis van mij waarvoor ik deze bouw word het een stukje van een fictief berg dorp Arolstein aan de wel bestaande Aabachstausee.

De aangrenzende plaatsen zijn in deze grote ook fictief net als de spoorlijnen. Op het diorama komt een klein randje stuwmeer en vanuit daar stijgt het vrij snel waardoor er leuke hoogte verschillen ontstaan. Door de aanwezigheid van het stuwmeer houden de hoogte verschillen tussen het water en de heuvel toppen wel op bij zo'n 50 a 60m maar zoveel hoogte verschil red ik in model toch niet.


De fictieve Aabachtalbahn loopt ter hoogte van het diorama een stukje vrij dicht langs de rand van het stuwmeer om er daarna nog op het diorama weer van weg te draaien. De Aabachtalbahn loopt op het diorama grotendeels over viaducten. Voor de basis van de peilers het ik dit keer voor stroken gum gekozen zodat ik de viaducten snel kan vast zetten en ze daarna rustig in het landschap kan inwerken. Zo hoeft het piepschuim dat niet te dragen en ben ik niet afhankelijk van de vormen van het landschap.

Vanavond het ik naast de basis voor de peilers ook met vele grote en kleine stukken piepschuim de basis voor het landschap gevormd wat ik morgen aan wil smeren.








Word dus weer vervolgd, groetjes Michiel
« Laatste verandering: 17 April 2019, 08:45:29 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3551



« Antwoord #1 Gepost op: 9 November 2015, 22:52:33 »

Na het stapelen van piepschuim heb ik nog een hoop geplamuurd met een mix van zaagsel, verf en houtlijm alleen dat bleek na een week deels nog niet droog dus ging alles mega traag. Na hier en daar wat aan dingen werken ben ik pas gister echt wat kunnen gaan doen en dat heb ik vandaag voorzichtig voort gezet. Als eerste heb ik de brugdelen op hun plek gelijmd en open ruimtes onder de brugdelen ter hoogte van de peiler opgevuld met een mix van zand en verf. Verder de basis voor het water gemaakt delen van de zaagsel ondergrond bijgevijld. Daarna nog rails gelegd, geschilderd en van ballast voorzien en nu is het weer veel wachten tot alles droog is.














Nou kan ik omdat er hier nog een ander diorama in de weg staat geen ander diorama starten zodat ik om en om kan bouwen dus moet ik nu gaan bedenken wat ik nu dan weer ga doen.

Groetjes Michiel
« Laatste verandering: 17 April 2019, 08:48:31 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3551



« Antwoord #2 Gepost op: 13 November 2015, 00:25:51 »

Vandaag heb ik het eerste huisje omgebouwd en geplaatst. Het is een oud huisje dat tussen N en Z in zwerft zoals wel meer oude modellen. Het belangrijkste was het plaatsen van een nieuwe deur die wel op schaal was.

Oohja de eerste bestrating heb ik ook gemaakt en en wat aan het landschap gewerkt. Het midden van het diorama onder en rond de brug moet eerst af omdat ik daar straks niet meer bij kan dus ben ik daar begonnen. Vanuit die straat ga ik verder bouwen en zo moet langzaam wat ontstaan.









Groetjes Michiel
« Laatste verandering: 17 April 2019, 08:52:53 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3551



« Antwoord #3 Gepost op: 13 November 2015, 18:06:19 »

Zo vandaag eindelijk het licht gezien wat dit diorama betreft en ik ben nu met een aardige invulling bezig:




Er komt dus een pad langs de spoorbrug omhoog door een gebouw heen en een ander pad vanaf daar het spoor over naar het nog hoger gelegen deel.

Groetjes Michiel
« Laatste verandering: 17 April 2019, 08:53:58 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3551



« Antwoord #4 Gepost op: 21 December 2015, 18:02:21 »

Ik zie dat ik wat achter loopt met posten over dit diorama. Sinds de vorige post was al het nodige veranderd. Zo is de kerk inmiddels in de vuilnisbak verdwenen nadat die weer eens op de grond viel en in stukken brak, toen heb ik de rest maar even geholpen.

Dit weekend in Zutphen heb ik dit diorama voor mijn demo gebruikt wat betekend dat in eens echt goed te zien is wat het moet gaan worden:










Ik heb net besloten dat ik wel eerst Altengeseke af ga maken omdat ik daar een heldere en creatieve visie van heb hoe dat moet worden en dat kan ik beter eerst gaan uitwerken en afsluiten.

Groetjes Michiel
« Laatste verandering: 17 April 2019, 08:56:16 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3551



« Antwoord #5 Gepost op: 24 Januari 2016, 23:47:41 »

Nu Delbrück Dinkelstraße klaar is heb ik dit diorama weer opgepakt. De eerste 2 huizenblokken heb ik inmiddels afgemaakt en op hun plek gelijmd en gelijk de naden vast geprobeerd te camoufleren.






Nu verder met de rest, groetjes Michiel
« Laatste verandering: 17 April 2019, 08:57:56 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3551



« Antwoord #6 Gepost op: 28 Januari 2016, 14:23:10 »

Na de vorige post heb ik nog wat met begroeing zitten prutsen langs de straat achter het spoor. Verder kwam het hotel toch niet helemaal uit wat ruimte betreft. Voor de biertuin en aanverwante zaken kreeg ik maar niet de ruimte die ik wilde hebben. Dat uitstellen en eerst andere dingen doen schoot niet op dus dan kan je beter eerst het probleem oplossen. Ik heb daar op 2 tijdens mijn vakantie in Hannover gekochte bouwpakketten opgezocht en ben daar eens mee gaan schuiven. Dat bleek ook krap maar met veel meer mogelijkheden om mee te schuiven en zo tot de juiste ruimte te komen. Beide gebouwen ben ik de afgelopen dagen aan het opbouwen geweest en heb vanmorgen de definitieve plek bepaald en ze daarop aan elkaar gebouwd. Nu moet het geschilderd worden en kan ik daarna de hele hoek midden en rechts voor af gaan bouwen. het links voor en links achter doe ik dan daarna wel.




































Groetjes Michiel
« Laatste verandering: 17 April 2019, 09:04:26 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3551



« Antwoord #7 Gepost op: 29 Januari 2016, 01:02:02 »

Het afgelopen uur ben ik nog maar even aan de basis voor de biertuin begonnen, en ach waarom moeilijk doen als je een grote voorraad gummen hebt?,..........dus daar de basis mee gemaakt en aan de achter zijde opgevuld met zand.






Nu moet ik wel weer nieuwe gaan kopen, groetjes Michiel
« Laatste verandering: 17 April 2019, 09:06:40 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3551



« Antwoord #8 Gepost op: 31 Januari 2016, 14:19:01 »

Nu moesten er om de biertuin ook nog stenenmuren komen. En ja dat moest snel makkelijk en bijvoorkeur af voor ik er aan begon. Dat leverd soms goede ideeën op. In dit geval cocktailprikkers en strookjes karton genomen. Deze ruim van secondelijm voorzien en in gestrooit met oasis strooisel. De cocktailprikkers daarna nog in een verf/houtlijm mix gedompeld om een betere lijmverbinding te krijgen. Gister avond heb ik ze met sedondelijm op het plek gelijmd. Daarna moesten de kale stukken gum ook nog van strooisel en secondelijm worden voorzien waarvoor ik het diorama in de meest rare hoeken moest vast houden zodat de secondelijm bleef waar het moest zijn en het strooisel op de juiste plekken kwam. Eind van de avond heb ik het nog van een laag grijze verf voorzien en dit gaat dan ook de basis voor de uiteindelijke kleur van de muren vormen.






Het hotel=gaststätte ben ik inmiddels ook aan het schilderen als basis heb ik gekozen voor roze met heel donker bruine balken. Deels had ik al rode raamkozijnen dus verdere details zullen ook in rood tinten gaan zijn.






Nu moet ik de komende dagen nog op jacht naar een (plastic) gouden ei. Daar zitten dingen in die ik voor een kleine speeltuin nodig heb alleen waar ik dat ding heb gelaten geeeeeeeeeeeeeen flauw idee maar ja: "Wer Ordnung hält, ist nur zu faul zum Suchen!" zegt een bordje hier in de woonkamer.

Groetjes Michiel
« Laatste verandering: 17 April 2019, 09:28:28 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3551



« Antwoord #9 Gepost op: 3 Februari 2016, 21:47:56 »

Ik loop met posten wat achter maar dat komt vooral omdat de ondergrond van de biertuin niet wilde. Zoals algemeen bekend mag zijn heb ik geen geduld dus wilde ik te snel te veel en dat leverde lange droogtijden en scheuren op en veel meer werk als nodig was geweest.

Ik heb aan diverse huisjes door gewerkt en op de opschriften na is de gaststätte af. Ik heb ook de stukken muren en andere landschapsdelen een beetje basis kleur gegeven waar ik nog mee verder moet. Ook heb ik wat opschriften en tafelkleden gemaakt voor de Gaststätte.
























Groetjes Michiel
« Laatste verandering: 17 April 2019, 09:34:59 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3551



« Antwoord #10 Gepost op: 6 Februari 2016, 13:48:26 »

Nog even een bouwupdate waar ik gister niet aan toe kwam want de accu van m'n camera was leeg.

Aan/in de biertuin moet ook nog een hoek komen waar je je kids kan dumpen dus komt er ook een kleine speeltuin hoek. Daarvoor ben ik een glijbaan aan het maken en een schommel komt er ook nog.






Dan is het ook wel handig als het bier in de biertuin getapt kan worden dus daar ben ik ook een gebouwtje voor aan het maken.


De biertuin/brouwerij banken van Faller bleken niet te hanteren. Pootjes van 1x1mm onder een plaatje lijmen van 1x15mm is iets wat ik niet kan dus de helft van de banken zijn in de prullenbak verdwenen. De tafels zijn groter en dat ging nog redelijk. Voor de banken moest ik iets anders zoeken dus maar een staafje hout van 2x3mm in stukjes gesneden. Dat zouden dan een soort houten kisten kunnen zijn die als banken dienen. Om die te kleuren heb ik alle stukjes hout in een potje met brandewijn en koffie gestopt zodat de kleur van de koffie mooi in het hout kon trekken.

De tafels hebben inmiddels tafelkleden maar dat kon ik niet een voor een er op lijmen, dat leverde te veel problemen met m'n handen op. Uiteindelijk kwam ik op stroken van 4 uit van 16x4mm dat was nog net werkbaar. Foto's heb ik daar nog niet van dus dat komt later nog.

Dan ben ik nog wat aan de ondergrond en muren van de biertuin aan het schilderen geweest.






Oohja en ik ben nog met een huisje bezig geweest.




Groetjes Michiel
« Laatste verandering: 17 April 2019, 09:42:18 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3551



« Antwoord #11 Gepost op: 8 Februari 2016, 01:08:31 »

De biertuin begint langzaam vorm te krijgen, het afgelopen uur het ik alle tafels en bankjes geplaatst.





Ik heb ook gelijk de speeltuin hoek een beetje uitgemeten om te kijken hoe dat uit komt. Vanuit de groene paddestoel richting de peiler van het viaduct moet nog een schommel komen. Misschien dat er nog iets van banken en tafels bij komt maar alles wat ik gemaakt had heb ik gebruikt en daarmee is de ruimte ook wel bijna op.

Groetjes Michiel
« Laatste verandering: 17 April 2019, 09:45:32 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3551



« Antwoord #12 Gepost op: 9 Februari 2016, 22:22:33 »

Weer even tijd voor een tussenstand:



















De nietjes die als hekjes bedoeld zijn maak ik nog wit met rood.

Het diorama zit nu even in een heel vermoeiende fase. Ik moet allemaal bordjes enzo maken voor langs het spoor en ze op de juiste plekken zetten en heel belangrijk niks vergeten. Ik heb niet alles nodig want ik heb overal 1 of 2 reserve van.


Groetjes Michiel
« Laatste verandering: 17 April 2019, 09:51:06 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3551



« Antwoord #13 Gepost op: 16 Februari 2016, 18:41:50 »

Vandaag heb ik de seinborden eens afgemaakt en het overpad verder aangekleed:




















Groetjes Michiel
« Laatste verandering: 17 April 2019, 09:55:44 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3551



« Antwoord #14 Gepost op: 17 Februari 2016, 23:35:01 »

Gister en vandaag nog even een extra huis gemaakt en ik ben ook overal met de landschappelijke aankleding bezig:
















Ik van stukje karton en 2 stukjes gum heb ik de aanlegsteiger gemaakt:




Groetjes Michiel
« Laatste verandering: 17 April 2019, 10:02:23 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Pagina's: [1] 2   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn dioramaTopic: Diorama Arolstein Am Kupfergraben
« vorige volgende »
Ga naar: