Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Pagina's: [1] 2   Omlaag
Print
Auteur Topic: Diorama Atteln-Husen  (gelezen 25897 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Gepost op: 1 Mei 2017, 14:05:57 »

De laatste weken zit ik met ideeën voor meerdere diorama's in m'n hoofd waarvan ik iets wil uitvoeren maar ik was er niet over uit wat.

Gister kwam ik op het idee om de oudste vitrinekast op mijn slaapkamer z'n 4e schap weer terug te geven. Deze moest er door de hoogte van Lippborg Hardstyleschloß er uit toen dat diorama de kast in moest. Ik had toen geen zit om gaten te boren en het kleine groene vitrinekastje wat aan die kast hangt daarvoor tijdelijk te verwijderen. Gister heb ik dat dus wel gehaald en het 4e schap zit er weer maar de nuttige hoogte op schap is maar 13cm bij een nuttige lengte van 80cm.
In eerste instantie wilde ik het diorama Ösch Hafen er op bouwen, maar na het zagen van de bodumplaat en het uittekenen van het diorama bleek ik dat met de hoogte niet te redden. Dat diorama viel dus af voor deze locatie. 2 andere geplande diorama's gingen het ook om verschillende redenen niet worden.

Nu heeft Kees Gorter( n-spoorforum lid) mij aangestoken en op ideeën gebracht met zijn Arnold/Urmersbach baantje. Ik loop al een tijdje met het idee ook een Duits dorpje te bouwen en de ruimte die ik nu heb gecreëerd in de vitrinekast leent zich daar prima voor. Ik ben gister avond mijn wereld een beetje gaan door spitten naar leuke punten die ik met een vergelijkbaar karakter kan bouwen en waar ik al aanwezig materieel op kwijt kan. De aantrekkelijkste plek is uit eindelijk rond het fictieve station Atteln-Husen aan de eveneens fictieve spoorlijn Hegensdorf-Lichtenau-Bad Höxfeld aan de noord/oost rand van het Arnsberger Wald.



Op google earth vind ik niet echt bruikbare foto's om iets echt na te bouwen, maar misschien dat ik daar nog even op internet naar ga zoeken. Ik heb inspiratie en voorbeelden genoeg om ook zonder specifiek iets na te bouwen het sfeertje neer te zetten.

Ik ben gister avond begonnen met de rails te leggen, vandaag heb ik ze geschilderd en van ballast voorzien. Als ballast heb ik dit keer het voegmiddel gebruikt waarvan ik bij Isselhorst Drachenhohl de rotswand en grot mee bekleed heb. Dit zou zichzelf moeten lijmen maar ik heb er naast wat ook verdunde verf in laten trekken. Het is nu heel donker van kleur maar zoals we bij Isselhorst Drachenhohl hebben gezien word het als het droog is weer veel lichter van kleur.







Aan de buitenkant van de boog komt het landschap hoger te liggen en aan de binnenkant even hoog en lager.

De bebouwing gaat een mix worden van zelfbouw uit karton en( omgebouwde) fabrieksmodellen waarvan ik aardig wat op voorraad het.

Word vervolgd, groetjes Michiel
« Laatste verandering: 21 Mei 2019, 12:53:42 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #1 Gepost op: 2 Mei 2017, 15:04:44 »

Voegmiddel als ballast gebruiken kan ik nu iedereen afraden. Het zakt namelijk behoorlijk in als het vocht opneemt waardoor je te weinig volume over houd. Gister avond laat heb ik grotendeels van piepschuim de landschappelijke basis gemaakt en dat vandaag in model gesneden. Daarna ben ik het geheel met voegmiddel( nu wel van te voren met water gemengd) aangesmeerd. Ik zal wel de wegen nog iets moeten uitvlakken als het droog is en hoe dit zich laat schuren weet ik nog niet.






Ik ben inmiddels ook met stationsgebouwtje bezig op basis van een oud Faller gebouwtje wat waarschijnlijk ooit voor h0 bedoelt is, N lijkt en als je de maten van de deuren narekent ergens rond TT blijkt uit te komen. Hier heb ik dan een schuur/werkplaats iets tegen aan gezet.






Groetjes Michiel
« Laatste verandering: 21 Mei 2019, 13:28:56 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #2 Gepost op: 2 Mei 2017, 20:25:25 »

De afgelopen uren ben ik wat met huisjes aan het prutsen geweest en het eerste deel van de invulling word zichtbaar.





Een deel van de huisjes worden vakwerk huizen. Hoe ik de rest ga invullen moet ik nog zien maar ik heb nog wel wat bouwdozen liggen en ik kan ook nog meer met zelfbouw doen.

Groetjes Michiel
« Laatste verandering: 21 Mei 2019, 13:31:07 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #3 Gepost op: 4 Mei 2017, 15:40:02 »

Zowel de halve huisjes die ik gebouwd heb als het stationsgebouw waren niet naar wens. Bij de huisjes was de oplossing er gewoon huisjes bij en aan vast bouwen zodat het een speelser geheel word. De huisjes bevatten veel kartonnen delen en de openingen voor ramen heb ik met een klein beiteltje uitgestoken.














Het stationsgebouw is een ander verhaal, doordat 1 deel niet goed op schaal is en het andere deel een industrieel gebouw is kloppen de verhoudingen niet en heb ik die 2 weer gesplitst en moest er iets anders komen. Na wat zoeken schoot me te binnen dat ik nog een WIAD bouwdoos had liggen. Dat bleek een leuk vakwerk stations gebouw en dus ben ik deze bouwdoos van een jaar of 50 oud maar eens gaan bouwen. Vele onderdelen zijn vrij grof maar het stationsgebouw zelf is een mooi geheel en op meerdere manieren te bouwen( met en zonder vakwerk opbouw). Wat wel ontbrak zijn raamkozijnen, er waren wel wat lijntjes over de gordijnen geprint om de kozijnen na te bootsen maar dat was niet meer van deze tijd maar mijn voorraad raamkozijnen bood uitkomst. De perrons en overkappingen zijn veel te lomp en niet echt bruikbaar. Ik kort het dak van de zijvleugel niet in maar bouw er nog een gebouwtje naast met het zelfde dak.










Groetjes Michiel
« Laatste verandering: 21 Mei 2019, 13:37:33 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #4 Gepost op: 5 Mei 2017, 15:44:03 »

De eerste lading gebouwen is geschilderd en op z'n plek gelijmd.












Nu ga ik eens kijken hoe ik hier mee verder ga, dat zal nog wel het nodige zelf bouwen worden.

Groetjes Michiel
« Laatste verandering: 21 Mei 2019, 13:41:34 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #5 Gepost op: 7 Mei 2017, 23:27:11 »

Vandaag ben ik een kerk voor het diorama gaan bouwen. Door de beperkte hoogte moest ik al een deel van de kerktoren weg laten. Maar toen had ik wat en een mooie basis door 2 rondslingerende en half gestripte wanden van het Baden Baden stationsgebouw.



Zoals te zien bleek een heel gebouw dus wat te groot, inkorten of slopen doe ik niet daarvoor is de basis te mooi, dit bouw ik ooit wel ergens anders voor af.

Dus ben ik een 2e gaan maken aangepast aan de situatie.




Dit heb ik om het wat leuker in te passen aan een huis vast gebouwd.









Er moeten schoorstenen op, daar had ik even niet aan gedacht. Tijdens de bouw van het dak van de kerk had ik nog een raamkozijn weg laten smelten, dus daar heb ik iets anders achter geplakt.

Groetjes Michiel
« Laatste verandering: 21 Mei 2019, 13:46:08 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #6 Gepost op: 15 Mei 2017, 23:10:53 »

Ik ben inmiddels een stuk verder, ik heb een huis gebouwd voor naast de kerk, deze moet nog geschilderd worden. Ik heb inmiddels ook een rijtje kleine woningen gemaakt. Verder kreeg ik een leuk vakwerk gebouw wat net op het diorama past maar wat ik nog iets ga verbouwen. Er komt een aanbouw met iets van verlaten industrieel smalspoor aan. Verder ben ik met de bovenleiding begonnen, de masten staan er.


















Groetjes Michiel
« Laatste verandering: 21 Mei 2019, 13:50:28 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #7 Gepost op: 16 Mei 2017, 15:40:25 »

Vanmiddag ben ik een voor een de secties bovenleiding gaan maken en op gaan hangen. Rond het wissel was het lastig de bovenleiding op de juiste plekken te krijgen.








Groetjes Michiel
« Laatste verandering: 21 Mei 2019, 13:54:08 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #8 Gepost op: 19 Mei 2017, 21:47:25 »

Ik heb net even een proef opstelling gedaan met 2 van de 3 bakken die er op komen en een WAE ET2401 die ik bij de hand had. Deze word door een andere met geopende doorloopkop vervangen als het materieel er definitief op kan.












De gewenste opstelling was eigenlijk met de door rijdende RE(ET2401+ES2401) in de boog te plaatsen maar dat word met de doorloopkoppen niet mooi en iets verder voorbij het wissel staat ook mooi.

Groetjes Michiel
« Laatste verandering: 21 Mei 2019, 14:50:03 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #9 Gepost op: 27 Mei 2017, 04:34:34 »

Na een weekje treinen bouwen ben ik vannacht maar eens wat huisjes van dit diorama gaan schilderen en daar ben ik aardig mee opgeschoten.





Ik vind de aan de kerk grenzende woning nog te wit dus ik denk dat ik de zijgevels een geelgrijze kleur geef zoals de arbeiders woningen hier onder.




De voorzijde lijkt al heel wat maar de achter kant is nog niet veel.







Groetjes Michiel
« Laatste verandering: 21 Mei 2019, 14:54:20 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #10 Gepost op: 30 Mei 2017, 14:04:56 »

Gister avond laat heb ik de 3 gebouwen die ik vrijdag op zaterdag nacht geschilderd heb zitten verouderen en vandaag heb ik ze op het diorama geplaatst.














Groetjes Michiel
« Laatste verandering: 21 Mei 2019, 14:57:25 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #11 Gepost op: 1 Juni 2017, 23:34:18 »

Ik ben onder tussen weer met andere gebouwen bezig. Voor sommige stukjes is lastig om te bedenken hoe het in te vullen. Ik denk dat ik voor de stukjes waar ik nu mee bezig ben wel een geschikte invulling heb gevonden.









Eerst maak ik deze 2 hoeken af en daarna ga pas met een volgende hoek verder.

Groetjes Michiel
« Laatste verandering: 21 Mei 2019, 15:00:04 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #12 Gepost op: 7 Juni 2017, 22:05:09 »

De gebouwen uit de vorige post heb ik van de week geschilderd en zitten nu op hun plek gelijmd.




Groetjes Michiel
« Laatste verandering: 21 Mei 2019, 15:01:26 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #13 Gepost op: 15 Juni 2017, 23:18:33 »

Tussendoor heb ik ook nog aan een gebouw voor dit diorama gewerkt, deze is wel af maar staat nog even om er bestrating onder aan te brengen.




Groetjes Michiel
« Laatste verandering: 21 Mei 2019, 15:05:46 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #14 Gepost op: 17 Juni 2017, 17:34:17 »

Gister en vandaag lekker verder aan het prutsen aan de bebouwing voor de laatste hoek van dit diorama. Geen losse kleine huisjes maar wat tegen elkaar aan gebouwde gebouwen en een doorgang en een hofje.
























Groetjes Michiel
« Laatste verandering: 21 Mei 2019, 15:10:54 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Pagina's: [1] 2   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn dioramaTopic: Diorama Atteln-Husen
« vorige volgende »
Ga naar: