Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn dioramaTopic: Diorama Isselhorst Drachenhohl
Pagina's: [1] 2   Omlaag
Print
Auteur Topic: Diorama Isselhorst Drachenhohl  (gelezen 26539 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Gepost op: 29 Maart 2017, 00:18:30 »

Het idee voor dit diorama is veel ouder als de uiteindelijk uitwerking. Zoals de naam zegt moest het iets met een draken grot worden maar draken, dat heb ik al zo vaak gedaan en ja alleen een grote grot is ook zo suf. Dus ik denk ik zie wel er komt vanzelf wel iets op mijn pad en dat kwam er zeker. Voor ik daar op in ga eerst even de basis voor wat betreft de ligging en landschappelijke lay-out. Het is min of meer een vervolg op Bläckwalde Galgenhügel met het spoor tegen de zelfde helling. Dit diorama ligt wat verder naar het zuid/westen t.o.v. Bläckwalde Galgenhügel.




Nadat Qlimax afgelopen november weer in het Gelredome geweest was ben ik op youtube op zoek gegaan naar livesets daarvan. Bij de eerste liveset die ik vond van "Project One" stuite ik gelijk op een lang intro waarbij de de indrukwekkende en zeer creatieve decorstukken uitgebreid in beeld zijn. Deze spreken mij heel erg aan en ik zag daar gelijk de ontbrekende inspiratie voor dit diorama in. De afgelopen maanden ben ik her end er al eens gaan kijken of ik spullen kon vinden om die decorstukken ongeveer meer na te maken maar ik kon niks vinden. Ik had me er inmiddels ook op ingesteld om het geheel zelf te bouwen en zo goed mogelijk te benaderen en samen met andere elementen te verwerken tot een diorama vullend kunstwerk wat in of rond de grot zit en zich uit gaat strekken tot over aan grenzende woningen waarvoor ik ook een specifiek voorbeeld heb die ik ergens op tv vond.

Nou ging ik vanmiddag even buiten zitten en nam een stukje karton en een schaar mee om wat gebogen punten te knippen om te kijken of dat een beetje wilde. Dat ging zo goed dat ik meer karton, gereedschap, bier, m'n USB luidspreker met de muziek van Qlimax en voorbeeld foto's naar buiten heb gesleept en een kleine 3uur aan de vleugels heb zitten werken en daarna ben ik binnen verder gaan prutsen.



Dit bierviltje heb ik uitgebreid met schijfjes papier dicht zitten tegelen om het effect van schubben te krijgen wat ik her en der op foto's tegen kom.

Ik ga natuurlijk niet Qlimax zelf na maken en de decorstukken veranderen daar gedurende de nacht steeds omdat zee deels beweegbaar zijn en op vele manieren belicht worden. Ik pak daaruit zoveel mogelijk dingen die in mijn hoofd tot een mooi totaal plaatje moeten leiden. Daarbij staat de kunst beleving op 1 en de modelbouw op 2 dit keer.

Word vervolgd, groetjes Michiel
« Laatste verandering: 20 Mei 2019, 20:20:04 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #1 Gepost op: 29 Maart 2017, 14:24:16 »

Tussendoor kans gezien een beetje verder te prutsen vandaag. Het ding is inmiddels ook kwetsbaar aan het worden maar een oude trechter van een vaatwasser bleek een mooie stabiele werk stand op te leveren.


Groetjes Michiel
« Laatste verandering: 20 Mei 2019, 20:21:51 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #2 Gepost op: 30 Maart 2017, 16:56:44 »

Gister heb ik nog enkele onderdelen gemaakt en op hun plek gezet en vandaag heb ik verf gehaald het ding in 2 basis kleuren gespoten, 1 laag zilver met 2 lagen rood niet geheel dekkend er overheen. Dit gaat de basis vormen voor de verdere beschildering.




Van 2 lagen 9mm ondervloer multiplex maak ik de basis van het diorama maar dat spul was krom dus moet het in model. Ik heb ze met de bollingen van elkaar afgelegd, gelijmd, de grootste lijmklem die ik kon vinden er op gezet en ze toen aan elkaar geschroefd.




Nu ga ik eens met het XPS schuim van een n-spoorforum lid het landschap vorm geven.

Groetjes Michiel
« Laatste verandering: 20 Mei 2019, 20:24:00 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #3 Gepost op: 30 Maart 2017, 23:49:54 »

Het grootste deel van de avond had ik bezoek maar daarvoor en daarna heb ik wat gedaan. Het ruwe maar zeer steriele model zit er nu in en als de lijm verbindingen droog zijn kan ik gaan krabben en hakken om en een rotsachtig geheel van te maken. Ik denk dat ik het niet geschilderd krijg dus ik ga morgen even iets van tegellijm halen dan laat ik dat in de gaten en holtes lopen zodat zich daar in kan hechten en het gelijk kan kleuren.





De voorkant word nog rotswand een beetje vergelijkbaar met de Uhu tunnel maar dan met bebouwing er boven op. Voor voorbeelden van bebouwing zo boven en dicht bij het spoor hoef niet verder te zoeken als Wuppertal Hbf of Vohwinkel( noord/oost zijde), daar dan wel met keermuren.

Groetjes Michiel
« Laatste verandering: 20 Mei 2019, 20:25:53 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #4 Gepost op: 1 April 2017, 23:04:11 »

Sinds de laatste post heb ik de grot verder in model gebracht, dit heb ik eerst buiten gedaan door hem met spuitverf weg te laten vreten en hier en daar met een beiteltje wat holtes er in te drukken en het wegvreten te versnellen.














Daarna heb ik er gister avond laat dun tegel voegmiddel doorheen laten lopen en daar met een theezeefje het poeder er ook nog droog overheen gestrooid om te voorkomen dat bepaalde plekken weer kaal werden, dit staat nu te drogen.




Ik heb inmiddels vandaag bedacht dat ik het gevleugelde kunstwerk omhoog breng zodat een deel van de grot beter zichtbaar word en het deels boven de rotswand uitsteekt en voor de bebouwing komt. De rotswanden naast de grot kan ik dan ook mooi aanvullend beschilderen waar ik nog voorbeelden voor heb en verder moet ik het geheel en de livesets van Qlimax mij laten vertellen hoe het verder moet worden.

Groetjes Michiel
« Laatste verandering: 20 Mei 2019, 20:31:04 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #5 Gepost op: 6 April 2017, 10:57:42 »

Ik heb inmiddels een plan gemaakt voor de  inrichting van het diorama. De gebouwen die ik er op wil hebben komen er en daar blijkt ook net een kubusluidspreker van 5cm in te passen die ik maandag bij de kaufland gekocht heb. Om een beetje aantrekkelijke zichtlijnen te houden komen de gebouwen achter op het diorama en word de ruimte er voor aangekleed met een plein met evt. wat groen mogelijk ook ruimte voor buurtfeest of groter opgezet cultureel iets( lees ik wil wat vreetkarren, een tap en volk kwijt kunnen in een leuke setting). Gister heb ik nog de basis gemaakt voor een muur waarmee de rotswand overgaat in het plein. Hiervoor heb ik gister avond de wand opnieuw aangesmeerd en daarmee gelijk een pad er in gemaakt en de wanden wat uitgevlakt zodat ik ze beter kan beschilderen.

Ik bleek nog een draak te hebben die na een schilderbeurt in de grot past maar dan niet gelijk op zal vallen.


Dit is de positie die dat deel van het kunstwerk moet krijgen maar dan wel strak tegen de rotswand aan. Als het goed is komen de draakjes die ik boven op de muur wil hebben er recht van voren gezien er dan net boven uit/tussendoor.


Het duurt lang voor het voegmiddel droog is dus echt tempo zit er niet in maar ik ben nu zover dat ik ook met de gebouwen wat kan gaan doen en niet meer hoef te zitten wachten.

Groetjes Michiel
« Laatste verandering: 20 Mei 2019, 20:34:12 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #6 Gepost op: 15 April 2017, 22:59:48 »

Het gebruikte voegmiddel is inmiddels veel lichter van kleur geworden, maar helemaal droog is het nog niet.

De afgelopen week was ik op vakantie en s'avonds heb ik op de laptop die ik mee had heel veel tekenwerk gedaan waaronder voor dit diorama. Na veel speur werk vond ik een nuttig pdf bestand over de laatste renovatie van het Justus van Effencomplex in Rotterdam. De maten hier in gaf mij de mogelijkheid uit een foto alle maten van ramen en deuren precies te herleiden, ze om te rekenen en daarmee in 10 pixels per millimeter ze allemaal te tekenen.


Ik heb inmiddels ook bedacht hoe ik hier nu mee verder kan. De werkwijze word als volgt, ik neem een vlakke plaat karton daar plak ik de ramen en deuren op die op die gevel laag moeten komen. Dan bouw ik daar omheen het metselwerk op uit behang. Daarna herhaal ik die stappen bij aanbouwen en dieper liggende delen en dat zal nog wel een heel gepuzzel worden.

Ik heb een heel document klaar staan wat ik morgen uit de printer gooi en dan ga ik daar een mee stoeien.

Groetjes Michiel
« Laatste verandering: 20 Mei 2019, 20:35:45 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #7 Gepost op: 17 April 2017, 16:40:30 »

De bouw gaat nu verder met veel foutjes maken, het is een lastig iets en vrij complex dus ik moet er goed m'n hoofd bij houden om geen fouten te maken. Dat laatste lukt niet helemaal dus kon ik gister na ruim een halve dag werk overnieuw beginnen. Ik had bij de balkons de verkeerde maten gebruikt waardoor van de verhoudingen niks klopt. Nu bij de 2e poging is dat wel gelukt alleen had ik 1 bakje eerst op de verkeerde plek vast gelijmd maar daar kwam ik nog net op tijd achter.



Ik heb meer ramen en deuren uitgeprint als ik nodig heb maar die kan ik ook voor vele toekomstige bouwwerken nog gebruiken.

Hier onder zie je de voorgevel met balkon, rechts de luidspreker die de diepte volledig opvult en waardoor het gebouw iets dieper is als in het echt en daar achter de blinde achterwand die de achterkant van het diorama vormt.




Nu ga ik de 2e en 3e verdieping verder van ramen en deuren voorzien en daarna ga ik verder naar beneden. De onderste verdieping moet dan eerst weer aanbouwtjes krijgen voor daar de deuren op kunnen. Daarna moet alle overgebleven ruimte met behang dicht betegeld worden.

Groetjes Michiel
« Laatste verandering: 20 Mei 2019, 20:38:51 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #8 Gepost op: 17 April 2017, 23:14:17 »

In etappes heb ik het een en ander er op geplakt:


Begin van de avond moest ik echt stoppen en even weg want ik kon de schaar en het papier niet meer vast houden. De rest van de week zal ik dus in korte sprintjes door moeten werken en bij voorkeur niet langer als een uurtje of 2 achter elkaar. Jullie kennen me,....het liefste had ik het een maand geleden al af......gelukkig dwingen afspraken die ik heb me ook niet te lang achter elkaar te werken de komende dagen.

Groetjes Michiel
« Laatste verandering: 20 Mei 2019, 20:40:25 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #9 Gepost op: 19 April 2017, 10:42:33 »

Gister ben ik tussendoor nog een beetje verder aan het prutsen geweest:


Langzaam aan word het wat, maar het dicht tegelen met behang word wel een flink karwei.

Groetjes Michiel
« Laatste verandering: 20 Mei 2019, 20:41:22 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #10 Gepost op: 20 April 2017, 23:08:36 »

Inmiddels zitten alle ramen en deuren er op:


Ik ben ook al begonnen met het dicht tegelen van de gevel:


Groetjes Michiel
« Laatste verandering: 20 Mei 2019, 20:43:34 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #11 Gepost op: 21 April 2017, 20:25:14 »

De voorgevel is nu bijna zover af dat ik de losse delen tot een gebouw samen bouwen en wat dingen afmaken. De hekken van de balkons op de eerste verdieping komen pas na het schilderen anders kan ik nergens meer bij.


Groetjes Michiel
« Laatste verandering: 20 Mei 2019, 20:45:01 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #12 Gepost op: 21 April 2017, 20:59:37 »

Wauw! Dat wordt me wel een pand zeg!  Duim omhoog
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #13 Gepost op: 21 April 2017, 23:14:07 »

Nog een update, het is nu echt een gebouw aan het worden en de luidspreker kan er nu ook makkelijk in en uit.








Groetjes Michiel
« Laatste verandering: 20 Mei 2019, 20:47:06 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #14 Gepost op: 22 April 2017, 21:05:06 »

Het gebouw is af, nu kan met de rest van het diorama verder ik hoop dat het trillen van m'n handen weer afneemt want dat was wel heel erg de afgelopen week.






Groetjes Michiel
« Laatste verandering: 20 Mei 2019, 20:48:45 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Pagina's: [1] 2   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn dioramaTopic: Diorama Isselhorst Drachenhohl
« vorige volgende »
Ga naar: