Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn dioramaTopic: Diorama Mühlenheide Gerbereistraße
Pagina's: [1]   Omlaag
Print
Auteur Topic: Diorama Mühlenheide Gerbereistraße  (gelezen 15007 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3551



« Gepost op: 8 April 2016, 09:51:51 »

Voor een bruiloft half Mei moet ik een diorama bouwen als kado. Na wat brainstormen kwam ik in eerste instantie uit op een steil stijgende oude straat in een dorp of buitenwijk. hier ben ik te ondoordacht een basis voor gaan maken en ik wilde me er te makkelijk vanaf maken. Daardoor had ik de weg haaks op de rand van het diorama liggen en de helling was veel te steil. Dit zat me niet lekker en afgelopen weekend besloten daar de stekker uit te trekken en opnieuw te beginnen.

Nu wilde ik eigenlijk een diorama zonder OV omdat het bruidspaar zover ik weet daar niks mee heeft. Maar alle inspiratie die ik vind heeft OV in zich dus laat ik dat in de nieuwe opzet toch beperkt terug komen. Als voorbeeld dient nu de Altstadt van Hattingen(Ruhr) zie hier( even door klikken op de link op DSO). Het diorama gaat Mühlenheide Gerbereistraße( met dank aan Bjorn voor de straatnaam) heten. Mühlenheide is een ficiteve voorstadt van Neu Dalhausen en van de daar rijdende Stadt Werke Garfeln heb ik nog 4 bussen over waarvan er eentje zich op dit diorama mag gaan vermaken.


De basis vormt een ligt slingerende smalle 2 richting straat die zich aan het eind in 2 eenrichtingsstraatjes splitst.




Ik had nog redelijk veel gebouwen in verschillende staten van ontbinding die zich prima lenen voor dit diorama.















Ze hebben allemaal redelijk wat werk nodig en een deel ziet er beroerd uit maar de basis is best aardig en met deze "meuk" die ik voor weinig gekocht heb valt zeker wat mooi's te maken en dat ga ik dan dus ook maar doen. Ik hoop dat ik met deze basis een top diorama kan bouwen in een beperkte tijd. Gezien mijn resultaten in het verleden zou dat prima goed moeten komen maar toch ervaar ik enige mate van modelbouw stress en tijdsdruk al is dat nu ik deze basis heb wel minder geworden. Belangrijk word, is en blijft zo efficiënt mogelijk werken en geen domme fouten maken.

Groetjes Michiel
« Laatste verandering: 9 Mei 2019, 23:41:31 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3551



« Antwoord #1 Gepost op: 9 April 2016, 00:24:08 »

Vanmorgen heb ik veel van de gebouwen hierboven uit elkaar gehaald en na 23.00u ben ik weer delen in elkaar en aan elkaar gaan lijmen waardoor er nu overal vanalles ligt en staat:










Dat kan vannacht mooi drogen en dan morgen weer verder, groetjes Michiel
« Laatste verandering: 9 Mei 2019, 23:44:45 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3551



« Antwoord #2 Gepost op: 12 April 2016, 11:29:08 »

Na het hele weekend zeer veel uren op de pc gemaakt te hebben met het maken en/of aanpassen van dienstregelingen( basis uur patronen) en materieel omlopen ben ik gister weer met dit diorama verder gegaan.

De bouwtechniek die ik gebruik met het eerst maken van een rij gevels en vanuit daar de rest opbouwen is zeer tijdrovend maar toch wel het mooiste. De 2 grote gebouw blokken beginnen aardig vorm te krijgen en sommige hebben hun winkel interieur al.






Word vervolgd, groetjes Michiel
« Laatste verandering: 9 Mei 2019, 23:47:05 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3551



« Antwoord #3 Gepost op: 12 April 2016, 21:24:16 »

Vanmiddag heb ik even de gebouwen op hun plek gezet en wat foto's gemaakt:








Daarna ben ik met de decoratie aan de gang gegaan:




Hier nog een bergje losse meuk die ik nu nog over heb maar deels nog gebruikt gaat worden. De rest gaat weer terug de voorraad bak in.


En dan nog wat begeleidend vocht, maar dan wel met een beetje een fatsoenlijke flesje(1,5L):


Edit: Ik was nog even een foto vergeten, het gebouw aan de kopse kant heb ik rood gespoten met verf van de AC-TION.


Groetjes Michiel
« Laatste verandering: 9 Mei 2019, 23:52:52 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3551



« Antwoord #4 Gepost op: 13 April 2016, 16:11:34 »

Vandaag tot nu toe de gebouwen verder van interieur voorzien en begonnen met het schilderen:








Groetjes Michiel
« Laatste verandering: 9 Mei 2019, 23:54:57 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3551



« Antwoord #5 Gepost op: 15 April 2016, 13:23:51 »

Gister heb ik weer in wat korte sprintjes verder gewerkt, het blijft toch belangrijk het schilderwerk in stukjes te doen ivm de spiertrillingen die het opwekt. Tussendoor heb ik ook gister veel dienstregeling werk gedaan en ging gister iets meer tijd in zitten als de bedoeling was waardoor er ook weer minder van schilderen kwam( daarom ben ik liever met 1 ding tegelijk bezig). Dit is de eind stand van gisteren:




Vandaag vast wat dingen van hun 1e of 2e laag zwart voorzien en de daken een laagje steenrood gegeven waar dan weer een laagje oranje overheen komt:




Voor de spiertrillingen die zich vooral bij het vasthouden voor doen zijn 2 aanwijsbare redenen namelijk: 1; ik heb alleen dunne kartonnen wanden om vast te pakken van 1 a 2mm dik en 2; ook al kan ik er 2 op meerdere centimeters van elkaar vast pakken dan zijn het dunnen scherpe randjes om vast te houden wat moeilijk stabiel te houden is.

Hiervoor heb ik de volgende oplossing bedacht die m'n moeder gaat proberen te maken. Wij willen van die strakke stoffen tuinhandschoenen gebruiken en daar aan de binnen kant van de vingers kussentjes opnaaien gevuld met schuimrubber( meerdere stroken van 5mm dikke tochtstrip). Deze moeten ongeveer vinger dikte worden en door dat schuimrubber kan je je vinger wel buigen. Hiermee creëer je en meer contact oppervlak bij het vasthouden van kleine randjes wat oorzaak 2 op zou moeten lossen en door de dikte heb je niet iets van 1 a 2mm maar 2cm tussen je vingers waardoor ik m'n vingers minder dicht bij elkaar hoef te brengen wat veel minder belastend is en daardoor minder trillingen op zou moeten leveren.

Groetjes Michiel
« Laatste verandering: 9 Mei 2019, 23:57:14 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3551



« Antwoord #6 Gepost op: 16 April 2016, 22:51:45 »

Vandaag toch wel lekker productief kunnen zijn met dit diorama, de gebouwen zijn deels klaar en ook het laatste ding begint wat te worden.














Groetjes Michiel
« Laatste verandering: 10 Mei 2019, 00:00:04 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3551



« Antwoord #7 Gepost op: 17 April 2016, 22:31:52 »

Vandaag het ik de laatste dingen aan de gebouwen afgemaakt en ik ben met klein spul als verkeersborden maar ook halte borden en vertrekstaten en vertrekstaatvensters bezig geweest.
























Het eerste gebouw staan nu al vast en als de eerste poppetjes staan en het met andere werkzaamheden niet in de weg zit volgd de rest.

Groetjes Michiel
« Laatste verandering: 10 Mei 2019, 00:07:34 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3551



« Antwoord #8 Gepost op: 20 April 2016, 10:26:04 »

De afgelopen 2 dagen ben ik van knopspelden een lading boompjes aan het maken geweest.




Daarnaast heb ik 2 abri's uitgeknipt en in elkaar gezet en verkeersborden geplaatst.






Vandaag gaan de poppetjes en evt. ook auto's er op als ik die optijd geschilderd krijg. Verder kunnen na de plaatsing van de poppetjes de gebouwen er op en de boel verder verouderd worden.

Groetjes Michiel
« Laatste verandering: 10 Mei 2019, 11:01:05 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3551



« Antwoord #9 Gepost op: 25 April 2016, 17:10:25 »

Het diorama is af:
















Er zitten wat dingetjes aan waar ik niet helemaal tevreden over ben maar het zijn dingen die de leek en zelfs 80% van de modelbouwers niet zien. Het gaat om wat lijmrandjes onder de supermarkt, apotheek en Takko.

Groetjes Michiel
« Laatste verandering: 10 Mei 2019, 11:04:46 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Pagina's: [1]   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn dioramaTopic: Diorama Mühlenheide Gerbereistraße
« vorige volgende »
Ga naar: