Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn dioramaTopic: Diorama ND Betriebshof Pestalozzistraße
Pagina's: [1] 2   Omlaag
Print
Auteur Topic: Diorama ND Betriebshof Pestalozzistraße  (gelezen 33459 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Gepost op: 25 November 2013, 13:25:06 »

Dit diorama heeft als thema een trammuseum in 1 van een tramremise in Neu Dalhausen. Plannen voor dit diorama heb ik al eerder gehad maar dat is een tijdje weg geweest. Het heeft niet in de ijskast gestaan wat ik had helemaal niks meer van de vorige plannen maar ik ben toch ongeveer op het zelfde uitgekomen.

Wat wel anders is is de geschiedenis rond het opheffen van de tram in Neu Dalhausen. Ik had eerst in gedachten dat dat opheffen net als veel Duitse steden in de jaren 70 of begin 80 zou zijn. Dat kwam met het modernste materieel niet echt logisch uit. Een beter optie bleek de uitrol van het U-stadtbahn net als opheffing reden te gebruiken. Het nieuwste materieel dat daarop ingezet word is uit 2e helft van de jaren 90 en de U78( en U79 en U81) is geheel voorzien van bovenleiding en kan dus de laatste tramlijn zijn geweest.


De bedoeling is dat ik diorama deels samen met een vriend van mij ga bouwen maar zijn tijd is zo beperkt dat dat mee bouwen niet structureel kan zijn.


Dit is hoe de sporen er ongeveer bij komen te liggen. Alle wissels zullen nog wel worden ingekort zodat de hele Wisselstraat korter zal worden. Het aquarium waar de rails in ligt zal de stolp gaan vormen over het diorama heen omdat deze niet bij mij thuis maar bij die vriend van mij komt te staan.

Zoals op het sporenplan hieronder te zien is bestaat de remise uit 3 loodsen. De 2 grootste hebben een lengte van rond de 150m en de kortere zo'n 100m. De linkse grote is niet meer ingebruik voor OV doeleinden en de sporen dus ook niet. De middelste is voor de inzetbare collectie en is het deel waarvan ik een stuk ga bouwen. De rechtse is dan voor de niet inzetbare collectie, expositie en catering.

De lijn naar Bahnhofplatz is de elektrische museumlijn die ook al op ND Hbf U-bahn te zien was. Daarnaast heb ik nu een 2e museumlijn bedacht naar station Bökenstraße waar een paarde tram overheen rijd.

Hieronder tekening( 30-7-2017 vervangen door foto's) van wat materieel dat op dit diorama zal komen:

Wegmann GT8ER+Düwag B4 in NDS huisstijl.




Wegmann GT8ER in NDVB( Neu Dalhausen Verkehrs Betriebe de oude naam van het bedrijf voor het NDS werd) huisstijl.


Düwag B4 uit de jaren 50/60, deze word achter een Düwag T4( Großraum motorwagen) ingezet in dit geval.


KSW stam uit de oorlogs jaren.

nog zonder pantografen



Langen Essener uit de jaren 30.

nog zonder pantografen

Einheitszug uit 1912.




Voor de paarde tram, de Schörling slijpwagen en de Düwag T4 heb ik nog geen tekeningen.

Inmiddels heb ik 4 GT8ER's, 2 T4's, 6 KSW's en de Schörling in aanbouw. Vrij veel materieel maar een deel wil ik ook in m'n eigen vitrinekast hebben.

Wanden voor het materieel heb ik van het materieel ook getekend:

NDS GT8ER






NDVB GT8ER






NDVB T4




NDVB B4




Dat was het even voor nu, groetjes Michiel
« Laatste verandering: 8 Mei 2019, 13:34:34 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #1 Gepost op: 29 November 2013, 16:57:18 »

Sinds woensdag heb ik de bodumplaten voor dit diorama en ik ben gister gelijk aan het bouwen gegaan. Daarbij eerst met verfroerlatten de basis voor de rails gelegd en de smeerputten gemaakt van U profielen van 12x12mm met karton er aan de binnenkant tegen aan dat ook als rails moet dienen en balkjes van 12x12mm MDF er tussen.






Vanmorgen heb ik wat bouwmaterialen uitgezocht voor de bestrating. De onderbouw is van lege kaartenblokjes van Breng, daarop komt later behang met verschillende structuren.



Ik ben nu even door m'n karton heen maar hopelijk krijg ik vanavond nog een voorraadje en anders morgen.

De wissels heb ik dicht geplamuurd, dat leek mij het makkelijkste, dan kan ik daarna gewoon de groeven er in krassen nadat de boel glad geschuurd is.





De kartonnen vloeren liggen nog los daar moet eerst het behang op voor ze er definitief in kunnen.

Groetjes Michiel
« Laatste verandering: 8 Mei 2019, 15:19:57 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #2 Gepost op: 1 December 2013, 23:53:40 »

Gister bij Ineke( Hans was er niet die was naar een beurs) aan de koffie gezeten, bij gekletst, bestellingen opgehaald en wat oude meuk mee genomen.







Bij nader inzien zie ik in dit gebouw eerder de zijwanden voor m'n tramremise als in de locloodsen die ik gepland had. En ja reizen gaat ook vandaag de dag nog in stijl dus Lochem-Arnhem ging via Hengelo en Amsterdam( toen was ik 3 van die biertjes verder).

Vandaag ben ik de wisselstraat met de bijtel en een vijl aan het glad maken geweest waarna ik met de slijpschijf nieuwe groeven voor de wielen heb geslepen. Daarna ben ik het met dat witte behang gaan bestraten wat ik voor gebruik eerst met een bruine watervaste stift heb gekleurd. Daarna heb ik de kartonnen tussen stukken die klaar waren van 2 soorten behang voorzien en op hun plek gelijmd.








Morgen ga ik waarschijnlijke weer verder tussen het lijninstructie geven op de bus door, nu eerst maar slapen want over 6uutjes moet ik alweer de deur uit 8-)

Groetjes Michiel
« Laatste verandering: 8 Mei 2019, 15:24:40 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #3 Gepost op: 5 December 2013, 12:47:35 »

De afgelopen dagen heb ik lekker door geprutst en de bestrating ligt er nu in. Deels heb ik me daarbij weer eens door m'n ongeduld laten leiden. Ik bij het onverharde stuk de ruimtes zoveel mogelijk opgevuld met plamuur en zand met dunne houtlijm. Daar heb ik gelijk oasis strooisel overheen gedaan met verdunde houtlijm en later daar nat op nat nog verf doorheen laten lopen. Geen handige actie, de plamuur is nog niet droog en de toplaag was een en al scheuren gister. Dat strooisels zet uit en krimpt namelijk, had ik even niet aan gedacht. Dus ja nu zand met veel dunne en verder verdunde houtlijm er overheen en nu word het wel wat. Het vrij krassen van de spoorstaven word nu alleen wel lastiger want bros strooisel of taaie houtlijm is een behoorlijk verschil maar met iets warms moet het wel lukken, word dan meer wegbranden.






Groetjes Michiel
« Laatste verandering: 8 Mei 2019, 15:28:01 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #4 Gepost op: 9 December 2013, 12:37:15 »

De afgelopen dagen ben ik bezig geweest met de loods zelf en ook al is hij nog lang niet klaar de hoofd vorm zit er in. Hij is nog zonder aanbouwen en sierlijsten dus dat moet nog.







Licht zit er ook nog niet in maar en hij past nog niet lekker op de rand van het diorama om de een of andere vage reden dus ik ben er nog wel even mee bezig.

Het sporenplan heb ik gister ook aangepast. Tijdens het bouwen kwamen sommige dingen net even anders uit en de linkse loods moest vergroot worden want dat leek me beter. Dan konden er vroeger mee trams in en nu meer ruimte voor winkels. Daarnaast vind ik dat er toch een verbinding moet en kan zijn met het tracé van de U78 wat grotendeels het laatste restand van het klassieke tramnet is. Zo blijft ook de remise Letmatherstraße bereikbaar voor werkzaamheden die men in het museum niet zelf kan uitvoeren.

Door het herposten van de foto's zijn alle sporenplannen het zelfde.

Groetjes Michiel
« Laatste verandering: 8 Mei 2019, 15:30:47 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1964


« Antwoord #5 Gepost op: 9 December 2013, 13:11:58 »

Weer flink bezig Michiel!

mvg,
 Sander
Gelogd

mvg,
 Sander
Kippenlijntje
Sr. Member

Offline Offline

Berichten: 303


plan U te Arnhem jaren 90


WWW
« Antwoord #6 Gepost op: 10 December 2013, 21:56:54 »

Je gaat hard! Ziet er mooi uit en ik zie dat je met wat behang aan de slag bent gegaan. Smiley

groetjes,

Antal
Gelogd

Met vriendelijke groet,

Antal

Rijdt: Jaren 90, Nederlands, 3rail digitaal
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #7 Gepost op: 15 December 2013, 17:37:38 »

Ik ga hard?, mwah niet hard genoeg naar mijn zin maar heb meer te doen en zit niet altijd te model bouwen als ik thuis ben.

Inmiddels zitten de sierlijsten en alles op de remise, ik heb ook een aanbouw gemaakt die ik net nog op z'n plek gelijmd heb. Ik had de verlichting er al in willen hebben maar had vrijdag een dag dat alles wat mis kon gaan mis ging dus toen die verlichting maar even niet aangeraakt. Ik heb toen wel de bestrating geschilderd maar wel met op 2 plekken verf in de vloerbedekking en een diorama dat op z'n kop op de grond lag.

Maargoe genoeg gezeurd tijd voor foto's;








Verlichting word vandaag niks meer dan morgen maar. Ik hoop nog steeds half dit diorama voor de jaar wisseling af te krijgen maar die deadline zal wel verschoven worden naar 9-1-14 of evt. 1-2-14( wel mezelf een beetje onder druk houden het af te krijgen in dit geval).

Groetjes Michiel
« Laatste verandering: 8 Mei 2019, 15:34:27 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #8 Gepost op: 17 December 2013, 23:47:43 »

De verlichting zit er inmiddels in maar nadat dat er in zat bleek ik in 1 wand de ramen er uit te moeten slopen omdat die allemaal zo oud en troebel zijn dat binnen in iets zien onmogelijk was. Van de zijgevel met de 2 rijen ramen heb ik de ramen er uit gesloopt omdat die op de rand van het diorama staat en zo mooi een kijkdoos vormt. Daardoor moest ik wel weer de binnen wanden aankleden maar dat is inmiddels ook gebeurd.

Vandaag kon er geschilderd worden, eerst een bruine grond laag:


Daarna deels drybrushen met steenrood en roest en daarna alle sierlijsten met oker geel schilderen en de deuren, raamkozijnen en stalen balken groen en het dak met een laagje zwart:





Nog lang niet af maar het begint wat te lijken.

Groetjes Michiel
« Laatste verandering: 8 Mei 2019, 15:37:19 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
richard
Jr. Member

Offline Offline

Berichten: 83


« Antwoord #9 Gepost op: 24 December 2013, 20:59:43 »

ziet er goed uit hoor!!

richard
Gelogd

N-spoor, twin center met koploper
Jefftrack
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: Anders
Systeem: Digitaal
Berichten: 1083



« Antwoord #10 Gepost op: 25 December 2013, 09:57:51 »

Zeker leuk.... ben benieuwd hoe het er onder The dome er uit komt te zien.

Jefrey
Gelogd
gm567c
Full Member

Offline Offline

Berichten: 166


« Antwoord #11 Gepost op: 7 Februari 2014, 20:46:06 »

Heej Michiel Grin

Gave remise heb je daar gebouwd Duim omhoog

Mvg,

Tis
Gelogd
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #12 Gepost op: 8 Maart 2014, 10:54:40 »

Nadat ik rond Rail alle materieel werkzaamheden had afgerond voor zover mogelijk was het weer tijd me op dit diorama te gaan richting.

Echt veel zin en inspiratie om de bouw weer op te pakken had ik niet anders dan dat het in de weg staat, af moet en de trams wel zeer geslaagd waren geworden. "Het moet af" was onbewust al de hoofd motivatie, en ja die vriend van mij had er al aardig wat geld ingestoken aan materialen dus daar moet wat tegen over staan. Achter af gezien geen goede actie maar ik wilde mezelf bewijzen dat ik ook iets af kan bouwen terwijl m'n hoofd er niet naar staat en ik allang met heel andere dingen bezig ben.

Ik ben dus toch maar gewoon gaan bouwen en dat schoot niet heel erg op. Het bouwen van het kleine beetje gebouwen wat moest duurde voor mijn gevoel veel langer als zou moeten.

Al vrij snel tijdens de bouw begon zich (naar nu al terug lezend blijkt een oude) trend af te tekenen waarbij iedere 2 stappen vooruit werd gevolgd door een stap achter uit. Al door prutsend ging die trend een eigen leven leiden en werd het 1 stap vooruit/1 stap achter uit en uiteindelijk zelfs nog erger.

Op steun van die vriend van mij bleek ik niet te hoeven rekenen. Ook daar in ontstond een situatie waarbij hij ook de laatste poten onder mijn motivatie dit tot een succesvol einde te brengen weg zaagde.

Woensdag ben ik met Bjorn aan de bovenleiding begonnen en dat koste uiteindelijk veel tijd maar gelukkig wel met resultaat. Iets waar we dan wel met enige voldoening op terug kunnen kijken.








Al tijdens de bouw van de bovenleiding bleef het gezeik met de rest van het diorama doorgaan en bleken gebouwen zich in eens tijdens het drogen van de lijm te hebben verplaatst en die waren mede omdat de bovenleiding er inmiddels aan hing niet meer te verplaatsen. Uit eindelijk was ik daar zo klaar mee dat ik de klauwhamer door de gebouwen heb gehaald en er dus een alternatief moest komen. Nog voor ik dat heb kunnen fiksen gingen er weer zoveel andere dingen mis dat ik 5x per dag heel veel moeite heb moeten doen om de hele zo niet zo aan stukken te slaan of het raam uit te gooien.

Ik ben er nu dan ook zo helemaal klaar mee dat ik heb besloten met dit diorama te stoppen. Ik kan die bak ellende niet meer aan. Ik beleef er nauwelijks plezier aan en heb er een hele hoop irritatie en frustratie van. Ik heb dan ook een los gebouw en enkele trams in doosjes op het diorama opgeborgen en heb het aquarium er overheen gezet.



Ik wacht nu op die vriend van mij om te bekijken wat het er mee wil, maar ik wil er voorlopig niks meer mee te maken hebben.

Zo terug lezend in dit topic voor ik deze post ging schrijven zie ik al heel in het begin punten waarop het mis ging en waardoor geen goede basis ontstond. Vele dingen heb ik op een manier aangepakt die achter af niet bleek te werken en daardoor half of geheel opnieuw moest.

Daarnaast diende zich al voor de bouw van dit diorama begon een ander diorama aan waar uit eindelijk al mijn aandacht naar toe blijkt te gaan maanden en wat ik niet uit m'n kop krijg. Dat wist ik niet toen ik hier aan begon maar heel kort erna al wel. Had ik dat net iets eerder geweten was ik dit diorama nooit begonnen. In m'n vrienden kring heb ik dit voor de kerst al geroepen maar ik dacht dit wel even te doen. Nou kan ik uitgebreid tot in detail gaan bekijken en typen wat er allemaal anders had gemoeten maar daar schiet ik niks mee op.

Ik ga de komende dagen eerst mezelf en daarna m'n hobby eens terug zien te vinden en bekijk daarna wel hoe ik verder ga en wat ik wanneer op pak en hoe.

Groetjes Michiel
« Laatste verandering: 8 Mei 2019, 15:42:36 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Kippenlijntje
Sr. Member

Offline Offline

Berichten: 303


plan U te Arnhem jaren 90


WWW
« Antwoord #13 Gepost op: 12 Maart 2014, 11:32:25 »

Ha Michiel,

Goed bezig man en je gaat weer als een speer!
Het ziet er allemaal weer fraai uit en dat mag ik dan ook graag zien. Duim omhoog

Groetjes,

Antal
Gelogd

Met vriendelijke groet,

Antal

Rijdt: Jaren 90, Nederlands, 3rail digitaal
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #14 Gepost op: 13 Maart 2014, 12:41:22 »

Hoi Antal, volgens mij heb je alleen plaatjes gekeken en niet de tekst gelezen of wel?

Groetjes Michiel
Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Pagina's: [1] 2   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn dioramaTopic: Diorama ND Betriebshof Pestalozzistraße
« vorige volgende »
Ga naar: