Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn dioramaTopic: Diorama Neu Dalhausen Imherloher Bahnhof
Pagina's: [1] 2   Omlaag
Print
Auteur Topic: Diorama Neu Dalhausen Imherloher Bahnhof  (gelezen 30850 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Gepost op: 13 Maart 2014, 12:36:34 »

Naast de bouw van Soest Wiedergeburt des Pharaos heb ik ook zin om gewoon een beetje dom te prutsen aan iets wat niet moet maar wel leuk is en waarmee ik snel zelf vertrouwen kan tanken wanneer ik daar behoefte aan heb.

Ik had nog wat U4 materieel staan om een U-bahn diorama mee te bouwen en er lag nog altijd een plank in de kast waarop een heel diorama met tunnel ingang uitgetekend was. Nu bedacht ik dat ik die plank ook voor iets anders kon gebruiken met het zelfde materieel. Met een beetje rondkijken naar wat de mogelijkheden waren vooral op het gebied van tunnel ingangen kwam ik het Imherloher Bahnhof tegen. Iets totaal anders maar wel een hele leuke mogelijkheid om meerdere vervoerssystemen te combineren en lekker te spelen met totaal reclame voertuigen.

Normaal ben ik niet zo van haakse lijnen op een diorama maar in dit geval is dat de enige werkbare optie als ik en de sporen en de overkappingen en stationsgebouw er een beetje leuk op wil krijgen. Dienstregeling technisch krijg ik het niet voor elkaar dat alle sporen vol staan maar dat moet ik denk ik ook niet willen.

Voor de gene die het nog even gemist hebben Neu Dalhausen Imherloher Bahnhof ligt in het westen van Neu Dalhausen en is het eindpunt van een 3kv lijn met bovenleiding bedient door de Werse Angel Eisenbahn(WAE) en Privat Fernverkehr(PriFer) en het meest oostelijke eindpunt van het Unna Hammer Regiobahn 3rail net waar op een klein stuk ook WAE diesel treinen gebruik van maken.

De plattegrond hierboven is een recentere versie als oorspronkelijk in deze post stond




De plattegrond hierboven is een recentere versie als oorspronkelijk in deze post stond


De plattegrond hierboven is een recentere versie als oorspronkelijk in deze post stond

Daarnaast is het ook de naamgever van "ons" demoteam en ik vind het leuk een stukje gevoel bij dat station nu ook naar een diorama te kunnen omzetten.

Ook hier ben ik met de bouw voorzichtig begonnen. Ik heb van een plank van 56x12mm stukken voor de perrons en het dwars perron gezaagd en nog 2 stukken uit een balkje van 18x12mm. Omdat bij Soest Wiedergeburt des Pharaos was gebleken dat die maat net niet ideaal was heb ik het spoor met 1mm karton net iets opgehoogd waardoor alles beter uitkomt. Het 3kv spoor heb daarnaast nog 1mm omhoog gebracht omdat dat voor de normale treinen een beter perron hoogte oplevert. Ik heb het hele ding inmiddels grijs gespoten om daarna de spoorstaven te kunnen schilderen en het perron van een laagje behang te kunnen voorzien.




Ik heb inmiddels ook een Baden-Baden stationsgebouw van een vriend geheel gedemonteerd en deze ga ik gebruiken voor het stationsgebouwen en voor een (half) museum op Soest Wiedergeburt des Pharaos.






Ook dit word weer vervolgd, groetjes Michiel
« Laatste verandering: 4 Februari 2019, 22:14:29 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
richard
Jr. Member

Offline Offline

Berichten: 83


« Antwoord #1 Gepost op: 14 Maart 2014, 16:55:57 »

Zo dat wordt een mooi project!!!!!

Dat ga ik zeker volgen.

Richard
Gelogd

N-spoor, twin center met koploper
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #2 Gepost op: 24 Maart 2014, 17:38:52 »

vanmiddag na het tekenen van wat wanden voor een S-bahn wagen maar eens met dit diorama verder gegaan. Ik heb de spoorstaven geschilderd en van nietjes pootjes gebogen voor de 3e rail die bestaat uit een U profiel.




Zo die 3e rail maar eens kleuren met een watervaste stift en daarna overspuiten met haarlak dan kunnen ze daarna op hun plek.

Groetjes Michiel
« Laatste verandering: 4 Februari 2019, 22:15:54 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #3 Gepost op: 7 April 2014, 21:43:01 »

Langs niks gepost zie ik, inmiddels heb ik 4 sporen van ballast voorzien, zit de 3e rail op z'n plek en zijn 3 andere sporen voorzien van een boven stroomrail.


Vanavond heb ik het punt bereikt dat het stationsgebouw een gesloten gebouw is geworden. Nog zonder dakbedekking maar dat zal nu vrij snel kunnen volgen.


Groetjes Michiel
« Laatste verandering: 4 Februari 2019, 22:17:29 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #4 Gepost op: 8 April 2014, 11:50:15 »

Gister avond heb ik het gebouw vast van 1 laag steenrode verf voorzien. Vanmorgen heb ik wat foto's gezocht voor achter de ramen zodat je een mooi stationshal effect krijgt.


Groetjes Michiel
« Laatste verandering: 4 Februari 2019, 22:18:18 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #5 Gepost op: 18 Maart 2015, 15:48:34 »

Uchuhuch wat een laag stof, bbijna een jaar niks gepost en niks mee gedaan.

Mijn succesvolle foto tripje afgelopen zaterdag in Duitsland om inspiratie op te doen voor Oberbreitlingen Am Hammerkloth bacht mij omdat ik tijd over had ook in Münster(westf.) Hbf.

Daar had ik beter niet kunnen zijn, ik kreeg daar weer helemaal het gevoel en veel inspiratie voor dit diorama. Ik kan niet anders als daar vervolgens wat mee moeten doen, dus dit diorama weer opgepakt. Wat schuiven in de vitrinekasten maakt het mogelijk dit diorama 3x zo groot te maken. Aan beide zijdes is er 29cm aangekomen. Hierdoor kan ik en een stuk van de doorgaande sporen weergeven en de straat die langs het station loopt met bushaltes en huizen. Het diorama word daardoor veel completer en interessanter om naar te kijken en te bouwen. het doorgaande deel moet een mix zijn van het oude Utrecht/Den Haag/Rotterdam Centraal, lekker grouw, veel beton en lekker vloeken bij het andere gebouw. Het belangrijkste is de overkappen die lijkt op die van Rotterdam Centraal, Münster(westf.) Hbf, Koblenz Hbf enz.

Inmiddels liggen de nieuwe perron, alle perrons zijn van een behang toplaag voorzien. Verder is de rails gelegd en schilderd en van ballast voorzien. Ik heb vandaag een uur zitten solderen aan 1 bovenleidingsmast, aan de andere zijde word de bovenstroomrail opgehangen aan het stationsgebouw wat over de sporen heen komt en waarvoor ik al 2 trappen heb gemaakt.






Zoals te zien het een rommelige bende, maar zo is het in m'n hoofd deze week ook.

Uhm ja dat was het voor nu ik pruts wel weer door zo, groetjes Michiel
« Laatste verandering: 4 Februari 2019, 22:20:57 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #6 Gepost op: 27 Maart 2015, 00:58:36 »

De afgelopen week is er veel gebeurd, overkappingen en stationsgebouw zijn gemaakt en klaar om geschilderd te worden. De oude bovenstroomrail is verwijderd en ik heb nieuwe gemaakt die roest vrij is. Daarnaast op pc veel tijd besteed aan vertrekstaten maken. Eentje daarvan is zo groot dat als je hem 1:1 uitprint hij A1 formaat is ongeveer.














Morgen nog even verf mengen, dingen printen evt. nog meer vertrekstaten en infoborden maken en printen en dan inpakken voor het weekend want dit diorama gaat naar Meppel en word daar zo ver mogelijk geschilderd.

Groetjes Michiel
« Laatste verandering: 4 Februari 2019, 22:28:24 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #7 Gepost op: 31 Maart 2015, 15:25:18 »

Zo even tijd voor een flinke update, afgelopen weekend in Meppel lekker bezig geweest en thuis daarna ook. De afgelopen dagen ook heel veel tijd gestoken in het tekenen van alles wat je maar op een perron nodig hebt en daarnaast ben ik nog met een achtergrond voor onder de overkapping van spoor 8 bezig zodat het lijkt als of spoor 9 en 10 er ook zijn.

Tijd voor veel plaatjes:































Deze vertrektstaat heb ik ook op origineel formaat gemaakt en kan ik dus ook op A1 formaat laten drukken mocht ik dat willen



























Zo dat was het weer even voor nu, groetjes Michiel
« Laatste verandering: 4 Februari 2019, 22:41:54 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #8 Gepost op: 4 April 2015, 12:20:29 »

Het treinstation is nu zo goed als af, hier en daar moet ik nog iets met verf bijwerken maar dat is het dan ook.




Het achterste perron is nu van een zelf gemaakte achtergrond voorzien stukje van een foto:


Ik moet nu verder de U-stadtbahn halte en daarna de straat met bushaltes, traverse en gebouwen er naast. Daarnaast moet ik ook nog materieel bouwen en deels materieel aanpassen. Ik heb besloten dat het stilstaande spul op1 uitzondering na allemaal geopende deuren met in en uitstappende reizigers moet krijgen. Deels moet ik daarvoor hele wanden opnieuw bestikkeren in andere gevallen doe ik alleen de deuren zelf en daarvoor ben ik al het nodige aan het tekenen geweest:












Voorlopig heb ik dus nog wat te doen alleen was ik zo handig 1 trein in aanbouw op het werk te laten liggen maar die neem ik dinsdag wel weer mee.

Groetjes Michiel
« Laatste verandering: 4 Februari 2019, 22:49:58 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Ruud K
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1006



« Antwoord #9 Gepost op: 4 April 2015, 14:12:44 »

Heel leuk en origineel, die in- en uitstappende reizigers!

Groet,
Ruud
Gelogd
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #10 Gepost op: 4 April 2015, 18:13:15 »

Ik net even bij 2 bakken de deuren bestikkerd, de zwenk/schuifdeuren vind ik  zeer geslaagd, de draaivouwdeuren vind ik iets minder maar dat ligt meer dan de deuren als aan mijn tekenkunst.


Groetjes Michiel
« Laatste verandering: 4 Februari 2019, 22:51:10 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #11 Gepost op: 6 April 2015, 23:24:38 »

Ik ben nu het resterende deel aan het invullen. Dat houd in de basis voor de bestrating maken van lagen karton of XPS schuim.


Daarnaast ben ik met een traverse bezig van karton van 1 en 2,5mm dik en trapjes van Schulcz schaal 1:200 34 graden nr.08-30011 5


Er moeten natuurlijk ook peilers kom, waar maak je die van? Ook weer simpel en goedkoop van gum en cocktailprikker. Wil je gum goed snijden heb je een goed mes nodig:

Uhhh nee dit is geen overkill, dit is het beste mes dat ik heb om het recht te snijden, een kaasmes met 2 dwarse handgrepen zou nog mooier zijn.


Ja en dan dus een woud van cocktailprikkers, die moeten nog bijgeknipt worden en allemaal in gaatjes in het diorama gelijmd worden.

Ik ben ook nog met een soort van abri voor 1 U-stadtbahn perron bezig maar daar heb ik nog geen foto's van gemaakt dus dat volgt later.

Groetjes Michiel
« Laatste verandering: 4 Februari 2019, 22:53:28 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #12 Gepost op: 8 April 2015, 17:13:53 »

Die traverse is niks geworden, had er zo'n ruzzie mee dat ik hem net fijn gestampt heb. Het ding wilde gister al voor geen meter en lag vandaag net zo hard weer te kloten en mijn lontje was op dus ik ging boem  Angry  Und jetzt?, uh ja goeie vraag, denk maar een bouwpakket kopen ofzo.

Groetjes Michiel
Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #13 Gepost op: 9 April 2015, 09:46:25 »

Gister avond van een stuk kabelgoot deksel, strookjes karton en hout een nieuwe eenvoudigere traverse gemaakt. Ook hier wilde het karton slecht vast en was het vechten om het vast te krijgen. Nu hield ik nog een paar millimeter van m'n lontje over( en dan denkt men nog dat je geduld voor deze hobby moet hebben).

Deze is dus eigenlijk klaar nu, ik weet nog niet of ik hem wel of niet in de grond kleur spuit of alles met de hand schilder.

Groetjes Michiel
« Laatste verandering: 4 Februari 2019, 22:56:04 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #14 Gepost op: 11 April 2015, 22:39:33 »

Vandaag wat materieel afgebouwd voor dit diorama, alle treinen staan er nu op.

Het midden deel van een WAE ET1101 staat hier op de foto. Niet op de foto maar wel inmiddels geplaatst een MeulenNahverkehr railbus die als Sonderzug op spoor 4 staat:

De rest is voor in de vitrinekast en evt. een toekomstig diorama.

Groetjes Michiel
« Laatste verandering: 4 Februari 2019, 22:58:46 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Pagina's: [1] 2   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn dioramaTopic: Diorama Neu Dalhausen Imherloher Bahnhof
« vorige volgende »
Ga naar: