Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Pagina's: 1 ... 3 4 [5] 6   Omlaag
Print
Auteur Topic: Fleischmann Retrobahn  (gelezen 42601 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1537


Benoemd snoodaard


« Antwoord #60 Gepost op: 21 April 2020, 12:34:55 »

Moedig! Duim omhoog
Gelogd
besselspoor
Sr. Member

Offline Offline

Berichten: 276


« Antwoord #61 Gepost op: 22 April 2020, 07:50:38 »

Trial and error: Ik bleef ontevreden met de positie van de tunnel, het buitenste spoor en de positie van de aftakking. Dus het stuk spoor gesloopt, ballast er afgestoken en in ruwbouw een verhoging van 4cm aangebracht waarbij het binnenste spoor vanaf de wissel daalt om onder de bruggen (de 2e ligt nu ook) door te duiken. Het ontwerp oogt zo harmonischer en meer in lijn met de impressie in het Fleischmann boek. Morgen meteen wat tijd in de afwerking van dit deel steken.

Dit deel van de baan kan nu dienen als ijkpunt voor het verdere verloop en bepaalt de exacte hoogte en positie van het plateau met draaischijf en rangeersporen.
Voorlopig ga ik dus veel met hout en karton prutsen en de moduleovergangen proberen te implementeren in het concept.
Gelogd
besselspoor
Sr. Member

Offline Offline

Berichten: 276


« Antwoord #62 Gepost op: 26 Mei 2020, 11:13:59 »

Baanbouw is niet echt een zomeractiviteit, zeker niet op mijn warme zolder. Dat gaat nu wat langzamer.
Maar intussen ga ik wel door met gebouwen opknappen, rijdend materieel weer rijvaardig maken en toepasselijke bebouwing te scoren.
Zo stond al een tijdje op mijn wensenlijst het Faller woonboerderijtje B-275, wat slechts geleverd is tussen 1961 en 1965. Het viel dus blijkbaar niet zo in de smaak, maar ik vond hem leuk en erg retro. Ongebouwd is hij echter onvindbaar en gebouwd meestal de moeite van het platstampen niet eens meer waard, zoals het gros van de resterende bouwvallige jaren '60 plastics.
Via Ebay toch een nette gevonden voor ook nog een normaal bedrag:

Met uitsluitend "Zeitgerechte" objecten op de baan overweeg ik om er een kaart met legenda aan te hangen waarin van elk artikel het bouwjaar wordt gegeven, dat is misschien wel leuk als hij eens op een beurs zou komen te staan.
Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #63 Gepost op: 26 Mei 2020, 19:33:00 »

Straks wil Faller en/of Fleischmann je baan nog kopen voor hun bedrijfsmuseum  Grin

Die index van de gebruikte gebouwen is wel leuk ja  Duim omhoog
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1537


Benoemd snoodaard


« Antwoord #64 Gepost op: 26 Mei 2020, 19:59:55 »

Die plastic-look is natuurlijk wel een must op je baan, helemaal geweldig!


Ach, was ik ook maar op het idee van een retro-baan gekomen, dat had me veel ellende gescheeld... Grin
Gelogd
besselspoor
Sr. Member

Offline Offline

Berichten: 276


« Antwoord #65 Gepost op: 29 Mei 2020, 10:19:24 »

We gaan deze zomer nog veel meer plasticlook genereren:
Op de beurs in Houten had ik eens de oude Faller loods B-154 gekocht, maar die bleek zeer incompleet.
Gelukkig is deze daarna (in wat minder felle kleuren) nog jarenlang geproduceerd en nu en dan ter overname aangeboden:

Uiteraard zoveel mogelijk van de oude kit in vrolijke kleurtjes gebruikt en de rest aangevuld, nu kan ik eindelijk de 55 jaar oude kit in nieuwstaat bouwen.

De Pola 561 is ook al sinds begin jaren '60 te koop en op duizenden banen te zien geweest. Maar ik wil hem als nieuw en netjes gebouwd, dus dan maar zelf doen als nieuwe aanwinst:


Dan voor het vullen van de zelflossers op zoek geweest naar de Pola B-703 met afstandbestuurde losinstallatie. Die is niet (voor een normaal bedrag) te vinden, of als echte bouwval in plaats van hoe de ontwerper het heeft vormgegeven. Toen was meneer Faller zo aardig om na de overname van Pola hem opnieuw uit te brengen onder nummer B-961, zij het als statisch object zonder werkend losmechaniek.

Ook hier geldt dat de kleuren plastic het bouwjaar verklappen, maar dit is zo'n bouwwerk wat je toch wat met verf op kleur moet brengen, alleen voor de functionele losinstallatie moet ik nu zelf wat bouwen.
Dan kan ik meteen een werkende combi met de Fleischmann losplaats en Vollmer transportband scheppen die beide wel aan restauratie toe waren.

Gelogd
besselspoor
Sr. Member

Offline Offline

Berichten: 276


« Antwoord #66 Gepost op: 2 Juni 2020, 11:03:45 »

Pinksterweekend met een warme zolder, dus lekker in de tuin aan het plakken geweest.
Heerlijk retro, helaas voor de (meestal Duitse) Faller verzamelaars, weer een >50 jaar oud kitje minder omdat ik het zo nodig in elkaar moest lijmen. Wel natuurlijk met behoud van de vrolijke plastictinten.



Meteen ook de (voorheen Pola B-703) steenfabriek in elkaar geplakt. Helaas levert meneer Faller deze heruitgave zonder de solenoid bediende losinstallatie. Die moest ik dus zelf maken, komen die overtallige Conrad wisselstellers toch nog van pas! Dat de mallen al dienst doen sinds de vroege jaren 60 is merkbaar aan de vele overtollige stukjes plastic aan de vormen, ik heb zelden zoveel hoeven vijlen en bijsnijden aan een Faller kit.


Maar goed, uiteindelijk ziet-ie toch in elkaar mét een werkende losschuif.
Nog wel een vleugje bruin eroverheen om de originele versie wat meer te benaderen. Faller (Pola dus eigenlijk) heeft alleen de raamstijlen onderbroken, het glas moest ik zelf even ingooien Grin


Inmiddels is mijn wensenlijste qua bebouwing wel redelijk afgevinkt, alleen nog een Faller watermolen B-225 in oude kleuren vinden.
« Laatste verandering: 2 Juni 2020, 14:06:30 door besselspoor » Gelogd
besselspoor
Sr. Member

Offline Offline

Berichten: 276


« Antwoord #67 Gepost op: 10 Juni 2020, 09:20:53 »

Zo, even flink doorgewerkt aan de bebouwing. Ik had 3 dozen oude huisjes die kritisch gesorteerd zijn op periode (leverbaar in de jaren '60 in deze specifieke kleurstelling), op bouwkundige staat (lijmen met een kwastje was duidelijk erg moeilijk) en tenslotte op inpasbaarheid voor mijn project.
Eerst gebouwd uit "new old stock" de Pola kolenbunker. Wie heeft hem niet gehad...


Gebouwd vind je ze altijd vol met lijmklodders omdat het houtwerk eigenlijk net niet past Grin Dus nu in nieuwstaat gebouwd.

Dan na de grote sorteeractie alle overgebleven pandjes gereinigd, de meeste meteen gerenoveerd en vervolgens een legenda gemaakt: bij de baan komt een lijst met artikelnummers en bouwjaar om de authenticiteit van het retroproject te benadrukken.
Deze zijn alvast gereed voor de baan:




Het moet een feest van herkenning worden.  Grin

Alleen de oude Faller overweg zoekt nog intacte slagbomen, dan kan ik die ook renoveren.

Nu eerst verder met de baan.
Gelogd
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #68 Gepost op: 10 Juni 2020, 10:02:18 »

Een feest der herkenning is het wel. Ik zie ook dingen langskomen waarvan ik onderdelen herken die in mijn rommeldoos liggen.  Grin

Wat betreft die overwegbomen, ik zal eens kijken of ik er iets van heb.
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
wil
Full Member

Offline Offline

Berichten: 229


Met Lenz meer mans.


WWW
« Antwoord #69 Gepost op: 10 Juni 2020, 14:19:52 »

Geweldig die foto’s ,  heb er  ooit 21 stuks omstreeks  1962 op de baan gehad.
Helaas geen overweg.

Grt.Willem.
Gelogd

Met Lenz meer mans .
besselspoor
Sr. Member

Offline Offline

Berichten: 276


« Antwoord #70 Gepost op: 10 Juni 2020, 15:16:12 »

Ik zie ook dingen langskomen waarvan ik onderdelen herken die in mijn rommeldoos liggen.  Grin
Sterker nog, ik denk dat je dingen herkent die daar uit komen Grin Grin
Gelogd
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #71 Gepost op: 10 Juni 2020, 16:15:12 »

Dat ook.  Cheesy

Maar ik heb ook allerlei wandjes, profielen, enz, waar ik totaal niet van weet waar ze ooit van afgekomen zijn. En daar herken ik nu ook wel wat van.
Het kleine Pola-kraantje bijvoorbeeld.
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
besselspoor
Sr. Member

Offline Offline

Berichten: 276


« Antwoord #72 Gepost op: 1 September 2020, 08:01:50 »

De laatste oogst retro-bouwwerken:

Omdat ik even geen beurzen bezoek, heeft de post ze netjes afgeleverd. Het zijn overwegend kits waar al iets aan geplakt is, of die om andere reden niet meer zo interessant voor de expliciete verzamelaar zijn, dus ze alsnog bouwen is niet erg Wink

Zoals de B-261, een leuk jaren '60 ontwerp wat blijkbaar toch niet zo in de smaak viel en al na een paar jaar weer uit de catalogus verdween (ter vergelijk: er zijn kits die al sinds eind jaren '50 in de collectie zitten, dus ruim 60 jaar)
Dit is dus een relatief zeldzaam huisje, gebouwd zelden het aanzien waard en ongebouwd onvindbaar. Dat blijft zo, want ook deze is nu gebouwd Grin Grin

Verder ben ik aan het stoeien met moduleovergangen. Het Fleischmann ontwerp is natuurlijk bedacht voor een vaste baan, dus vraagt het wat creativiteit. Op mijn andere modulebanen maakte ik spoorovergangen door de railstaven te fixeren en aan te laten sluiten op de volgende module. Maar de combinatie van hoogteverschillen en relatief lichte materialen om de baandelen verplaatstbaar te houden, is er dan teveel marge. Ik moet dus passtukjes maken.
Ik dacht aanvankelijk aan zoiets:

Maar enkele tientallen stukjes met railschoenen er tussen schuiven is niet te doen. Ik moet wat beters verzinnen.
Mijn praktische idee was om soldeerbare bielzenmat (concept Modulebaan.nl) in te zetten, maar dan als klemmende vulstukjes wat je met een enigszins verend contact op de einden van de rails klemt na plaatsing van de modules.
Dus meer zoiets:

Terwijl ik dit idee verder uitwerk, sta ik uiteraard open voor briljante inzichten van anderen Wink

Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #73 Gepost op: 1 September 2020, 09:16:47 »

Verbazend hoeveel van die oude kitjes, al dan niet al gebouwd, nog te vinden zijn.

Wat die mduleovergangen betreft; prima oplossing denk ik.  Duim omhoog
Met een dun stukje karton eronder kan het passtukje ook nog worden voorzien van ballast.
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #74 Gepost op: 1 September 2020, 14:10:57 »

Waarom werk je niet heel retro met de Fleischmann compensatierails? Of wordt dat toch wat te veel van het goed bij het aantal verbindingen?
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Pagina's: 1 ... 3 4 [5] 6   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Fleischmann Retrobahn
« vorige volgende »
Ga naar: