Op een ander forum heb ik mijn trambaan als onderwerp.
Daar ik weet, dat sommigen dat forum 'eng' vinden,er hier weinig trambanen zijn en ik zag, dat de Cranicher Altbahn ook hier vertegenwoordigd is, wil ook aan deze kant wat laten zien, om bij gebleken belangstelling meer over de voortgang te posten.
In 2001 kocht ik mijn eerste (Hamann)tram en frommelde de trambaan in mijn Märklinbaan.
De tram ging als een koekoeksjong werken, want in de volgende banen werd de rol van de trein steeds kleiner en die van de tram (on-)evenredig groter.
Voorbeelden uit Eemstede-1
Eemstede-2 Hier is de trein naar de marge gedrongen.
Eemstede 3.Omdat ik last van mijn rug kreeg en het niet heel handig had aangepakt, is hier in de stad de bovenleiding nooit aangebracht.
Hier is geen trein meer te bekennen.
Sinds een jaar ben ik bezig met Eemstede 4.
Voor de duidelijkheid; ik heb geen voorbeeld in mijn hoofd, het hoeft niet perfect, want als het geheel me gaat vervelen, breek ik de baan af en begin weer helemaal opnieuw.
Ik moet veel mogelijkheden tot rijden hebben met zeer gevarieerd materieel - ik vergelijk mijn banen in dat opzicht - en soms qua sporenligging - met een Oost-Europees trambedrijf.
Uitgangspunt zin nu 2 plaatsen, die met elkaar verbonden zijn door een aantal tramlijnen en een 'stadtbahn' via een voormalige spoorlijn.
Daarop rijdt een tram onafhankelijk van het andere net, er zijn wel verbindingen.
Een deel is zo goed als af.
Als eerste een overzicht.
Hier wat beelden van de 'kleinstad'.
In vergelijking met Eemstede 3 is de remise op zijn plaats gebleven.
Hier komt de sneltram het station binnen.
Ik heb 'dubbele'straatverlichting aangelegd, de conventionele (gloeilampjes) en LED. De verschillen zijn duidelijk te zien.
Eerst 'normaal', dan LED.
Hier een straat met verschillende verlichting.
Tot zover een inleiding voor Eemstede.
Gr. Frank.