Naast het bouwen van m'n Fremo-inbreng (IJmc), bouw ik thuis aan een kleine baan. Het is een simpel heen-en-weer-baantje met heel veel spelmogelijkheden.
Aan de ene kant dus Heen, aan de andere Weer.
Heen is een driesporig station met eilandperron, een lokloods en een sigarenfabriek met spooraansluiting, plus een tweetal opstel- cq rangeerspoortjes.
Weer is een rangeerterreintje van vier sporen en een uithaalspoor. Achter de vier sporen is een spiegel opgesteld (zo lijken het acht sporen) en achter de spiegel zijn twee opstelsporen voor het reizigersmaterieel wat van Heen de Wijde Wereld in trekt. De reizigerssporen en de WW liggen onder de draad, de rest niet.
Tussen Weer en Heen rijdt ook een tram, die via En de beide plaatsen verbindt.
Ik ben in 2018 aan de baan begonnen en gestaag vordert het geheel.
Met name de zelfbouw van één en ander vind ik leuk.
Zo bouwde ik de bovenleidingportalen zelf en worden de rij- en hangdraden op lokatie gesoldeerd en afgespannen met gewichten (volgend de Fremo-normen).
Ook de armseinen worden zelf gebouwd en zijn functioneel. Er staan diverse hoofd- en voorseinen alsmede een een vertakkingsbordes. Een bijbehorend voorsein is in aanbouw.
Op de emplacementen staan twee rangeerpaallantaarns en her en der rangeerstoplantaarns.
De trams zijn meest van Atlas, de (gekochte) aandrijving wordt zelf ingebouwd. Dat is soms lastig, maar al doende leert men.
Op stapel staan een 2e 5500 en binnenkort ook een 3700 van DJH-Model Loco. Vooral de tenderloks 5500 zijn interessant op dit baantje. Er is immers geen draaischijf: ik heb daar de ruimte niet voor. Ook is er een 6000 te vinden, en een 1700, ooit gebouwd door Dilz.
Ook huizenbouw is grotendeels eigen werk.
Gereden wordt in Tp IV met name, al hou ik me daar niet strak aan.
Diverse 2400-en (HR en Roco) handelen de goederendienst af, sikken en hippels doen het rangeerwerk.
Reizigerstreinen worden samengesteld uit Piko Hk's, een Roco plV, en vier dieseltreinstellen (Att), die uiteraard niet allemaal tegelijk op de baan staan. In de WW is plaats voor acht bakken.
Lok-getrokken treinen zijn er alleen voor op de foto. Elf-en in dat geval. Met plE of een korte buurlandtrein.
Het plezier van de baan zit 'm in het rangeren. Uiteindelijk wil ik naar een baan waarbij twee mensen een volledige dienstregeling kunnen rijden ala Fremo, en een evt derde de trams rijdt.
Hieronder alvast een overzicht van sporen en seinen. Voor verdere foto's even plaats nemen op het bankje ajb, desnoods met een goed boek, zoals beide heren op het tramperron van Weer. Ik heb de meest recente opnames niet bij de hand op het moment.