Aangezien dit modelbaantje nooit afgebouwd is zullen de foto's hier niet terug keren.Je kon er op wachten, ook dit stond al lang in de planning en was op BNLS ooit al gestart. Nu ik dan echt verder er aan ga bouwen gaat ook dit hier verder:
Naast het bekende Neu Dalhausen heb ik enkele jaren terug nog een 2e veel kleinere NDS stad bedacht namelijk Staburg. Staburg is een redelijk provincie stadje en ligt op de plek waar in werkenlijkheid Sulingen ligt. Het sporen verloop en de ligging tussen Osnabrück, Bremen en Minden sprak me wel aan. Om het ook vanuit Neu Dalhausen bereikbaar te maken heb ik vanaf Minden een fictieve spoorlijn naar Staburg toegevoegd die als hoofdlijn door loopt naar Bassum en daar op de hoofdlijn Osnabrück-Bremen aan takt. Vanuit Staburg lopen verder dan nog zijlijnen naar Diepholz, Rahden en Nienburg.
X
Ten zuid westen van Staburg ligt aan de zuid zijde van wat meren het plaatsje Höhbeck. Höhbeck word doorsneden door het nodige water waardoor ieder deel z'n eigen toevoegen heeft. Het gedeelte waar dit baantje in ligt heet Hoch Höhbeck en ligt dan ook wat hoger en er zit wat hoogte verschil in waardoor de tramlijn het laatste stukje slingert voor het eindpunt Kirchplatz word bereikt. Dit pleintje zelf en ook de daar aan staande kerk liggen zeg maar voor de modelbaan en dat hoef ik dus niet te bouwen
Vanaf dit eindpunt rijd tramlijn 97 naar station Staburg am See net ten noorden van 2 van de meren. Het trambedrijfje dat daar rijd de Höhbecker Verkehrs Betriebe is een armoedig bedrijfje waarvan het een wonder is dat het überhaupt nog rijd. Met wat (zwaar) verouderde 2 en 4 assers en financiële steun van de gemeente word de dienst gaande gehouden. De frequenties zijn redelijk laag en zo afgestemd dat vanuit alle hoeken deels met overstap een aansluiting op de treinen mogelijk is. Zonder het station en reizigers die van en naar Staburg moeten zou het vervoer helemaal in elkaar storten en de tram niet meer rijden.
Een lichtpuntje in dit verhaal is wel dat WR GmbH kort geleden(we praten nu over 01-01-2001) de HVB heeft overgenomen en al een begin heeft gemaakt met het opknappen van enkele van de modernste wagens(uit de jaren 40 en 50).
Dit baantje is 30x24cm groot en de gebruikte boogstraal is 9cm, een straal waar vele 2assers geen moeite mee hebben en waar ook de 4assige KATO onderstellen soepel doorheen komen.
X
Dit baantje zal voorzien worden van gebouwen die bestikkerd worden in 2 lagen waarbij de ramen en deuren dieper komen te liggen als de gevels zelf.
Gister avond laat heb ik de rails gelegd, 1 stuk flexrail dat met veel schroefjes en secondelijm en met wat buig werk van spoorstaven nu goed op z'n plek blijft. Vannacht heb ik de buitenste spoorstaaf nog door geslepen en na ook daar de spoorstaven terug in model te hebben gebogen de gaten opgevuld met papier en secondelijm. Dit moet straks nog in model gebracht worden zodat er wat over heen kan rijden.
X
X
Daarna heb ik de draden en verdeelplaatjes( de bekende 1 eurocenten) op hun plekken gesoldeerd en gelijmd. Alle draden zijn tijdelijk direct via de verdeelplaatjes aangesloten. Later wil ik 3 stopsecties met timers inbouwen zodat een afwisselend en automatisch bedrijf met 2 trams mogelijk is.
Ik heb gister ook nog houtjes op het baantje gelijmd die de randen van de weg vormen en waar achter of waarop de gebouwen komen te staan.
Het materieel dat direct voor dit baantje nodig is is inmiddels aanwezig zoals al te zien is geweest in mijn materieel topic. Zowel dit baantje als die 2 trams zijn een voorbode van wat nog komen gaat, voor 2011 staat de tramremise van de Höhbecker Verkehrs Betriebe in de planning als werkende modelbaan van 60x24cm. Hiervoor wil ik ook het hele materieel park, 12 trams incl. 2 werkwagens als rijvaardig materieel hebben.
Höhbeck gaat dus tot leven komen net als Neu Dalhausen.
Groetjes Michiel