Zoals eerder geschreven wordt het wissel naar het nieuw aangelegde spoortje handmatig, d.w.z. buiten koploper om, bediend.
Maar naar het spoor waar dat wissel in ligt, stuurt koploper wel gewoon treinen.
Het risico bestaat dat het wissel door een onverlaat wordt omgezet, terwijl koploper denkt een trein naar het schaduwstation te sturen.
Nu is irgendwo in Deutschland de jeugd best goed opgevoed en zal dit natuurlijk nooit doen, maar toch vind ik dit een iets te groot risico.
Een beetje zoekend naar mogelijkheden om dit te beveiligen die praktisch maar ook leuk zijn, bleek een andere hobbyist het denkwerk al voor me te hebben gedaan.
Beter goed gejat dan slecht verzonnen, dus in navolging van
Reinout ga ik met oplegsloten werken. Wat anders dan hij doet, maar het principe van de sloten is hetzelfde.
In mijn geval zijn het twee sloten en één sleutel. Eén slot blokkeert het omzetten van het wissel, alleen met de sleutel kun je het slot openen waarna de schakelaar voor het wissel bediend kan worden.
Het andere slot geeft een melding aan koploper als het slot gesloten is. Het is vrij eenvoudig in te stellen dat koploper dan geen treinen naar dat spoor stuurt. Alleen als dat slot gesloten is, kan de sleutel worden uitgenomen.
Vanavond met dit andere slot aan de slag geweest.
Hier is de schoot naar binnen. Een schroefje verhinderd het verder draaien van de sleutel die er dus niet uitgehaald kan worden.
De schoot is naar buiten, zo kan de sleutel worden uitgenomen.
Gemonteerd met de bijbehorende schakelaar. Schoot naar binnen, schakelaar is open.
Schoot naar buiten, schakelaar is gesloten.
En zo ziet het geheel er van de andere kant uit. Dit wordt nog achter de rand van de baan gemonteerd. Vandaar dat ik me niet druk heb gemaakt over de vorm van dit plankje.
En tenslotte is er gisteren nog een zakje snoep aangekomen. Altijd lekker.
Huub