Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Irgendwo in Deutschland
Pagina's: 1 ... 146 147 [148] 149 150 ... 161   Omlaag
Print
Auteur Topic: Irgendwo in Deutschland  (gelezen 950923 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 9 gasten bekijken dit topic.
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8867


266*


WWW
« Antwoord #2205 Gepost op: 27 Augustus 2023, 21:12:21 »

In Nederland wordt dan bij dwergseinen met een pijl aangegeven bij welk spoor het sein hoort.
Hoe weten de Duitse machinisten in dit geval bij welk spoor het sein hoort?
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8530


WWW
« Antwoord #2206 Gepost op: 27 Augustus 2023, 21:24:18 »

Met de Schachbretttafel.
Hoewel je daarmee strikt genomen nog steeds niet weet dat het sein links ipv rechts staat. Het schaakbord geeft namelijk alleen aan dat het sein niet op de gebruikelijke plek staat.
En verder werd er zeker bij de Bundesbahn veel vertrouwd op de de baanvakkennis van de machinist.

Pijlen kennen ze in Duitsland ook, maar ik heb de indruk dat die alleen bij borden worden gebruikt.
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8530


WWW
« Antwoord #2207 Gepost op: 2 September 2023, 11:00:15 »

Voor het oude sein wordt verwijderd, leek het me wel aardig om de directe vergelijking te laten zien tussen oud en nieuw.

Eerst een zo goed mogelijke benadering van het verschil in kleur van de groene en gele leds.



En het doorkijkje door de mast.



De draden kunnen mogelijk nog wel wat verder worden weggewerkt, maar ik ben een beetje huiverig om dat nog te proberen.
Nu werkt het allemaal, ik wil niet het risico lopen dat er alsnog draadbreuk optreedt.

Alles bij elkaar wel tevreden met de ombouw.

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8867


266*


WWW
« Antwoord #2208 Gepost op: 2 September 2023, 18:35:23 »

Mooi werk  Duim omhoog
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
niels b
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1507


Arnhem, jaren '80


« Antwoord #2209 Gepost op: 2 September 2023, 20:53:52 »

Inderdaad. En ik zou niet meer aan die draadjes zitten, je ziet ze nauwelijks...

Hoe staat het met de nieuwe gevel? Ik reed deze week langs Nieuwegein over de A2 richting de A12 en zag een hoge flat met een hijskraan er naast. Is dat waar jij woont of is dat nieuwbouw? Moest ook een beetje op het verkeer letten dus kon niet zo lang kijken....

Grtz,
Niels
Gelogd
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8530


WWW
« Antwoord #2210 Gepost op: 2 September 2023, 21:28:05 »

Als je torenkranen hebt gezien, dat is in het centrum, daar wordt flink gebouwd. Bij mij staat wel af en toe een dagje een mobiele kraan.
Aan de andere kant van mijn flat zijn alle ramen nu vervangen, ik verwacht (en hoop) dat ze op vrij korte termijn ook aan mijn kant gaan beginnen.

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8530


WWW
« Antwoord #2211 Gepost op: 3 September 2023, 20:50:48 »

De module kan los van de baan gebruikt worden. Deels door een standaard stekker voor de ringleiding en deels dankzij loconet.
Niet dat het veel nut heeft, maar het kan.
En omdat het kan, vanavond dus ook maar eens gedaan en dat ook op de slimme foon vastgelegd.

Nou ja, niet zo slim dat het ding begint te piepen dat er echt meer licht gewenst is.
Misschien later nog een keer waar ik wel aan voldoende licht denk voor ik ge filmen.
Maar het gaat om het idee.
Een Köf III die van niks naar nergens gaat: >filmpje<
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16897


305*


« Antwoord #2212 Gepost op: 3 September 2023, 21:08:09 »

Lekker geluid zit er in. ESU-decoder, I presume? Ik heb een broertje van die Loc, met een iets ander snuitje (ander rooster voorop) van Skagensbanen. Moet ook nog eens geluid in.
Klopt het trouwens dat we maar één rood licht zien bij het rangeren? En zo ja, waarom dan wel drie witte lichten?

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8530


WWW
« Antwoord #2213 Gepost op: 3 September 2023, 21:48:46 »

Nee, dit is Zimo.

Rode licht hoort niet bij het rangeren, maar een lichtwissel doet het wel leuk op film.
Bij de Deutsche Bundesbahn was overdag helemaal geen licht nodig (uitzonderingen daargelaten).
's Nachts één wit licht voor en achter, maar drie mocht ook.
« Laatste verandering: 3 September 2023, 21:56:32 door hubertus » Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8530


WWW
« Antwoord #2214 Gepost op: 16 September 2023, 13:40:07 »

Nu ik er redelijk makkelijk bij kan, ook maar eens begonnen met een van mijn meest "favoriete" karweitjes: ballasten.
Niet leuk, maar wie mooi wil zijn, moet pijn lijden, al zit de pijn in dit geval meer bij de visagist dan bij het model.  Grin

Onderdeel daarvan is ook de aankleding direct rond het spoor. Deels doe ik dat na het ballasten, maar bijvoorbeeld kabelkanalen kun je beter vooraf aanbrengen.
Het spul daarvoor is te koop, maar ik heb besloten om het gewoon zelf te maken uit styreenplaat. Van styreen kun je immers alles maken.



Zowel van de kleine als de grote onderdelen is er nog (veel) meer, dus nog wel een en ander te doen.

Ik heb overigens min of meer besloten de aansturing van het recent vervangen sein toch weer van de DR4018 af te halen en met een Arduino te doen.
Reden: met een Arduino kan ik mooie overgangseffecten maken bij het wisselen van seinbeeld. De twee andere uitrijseinen hebben dat ook, maar uitgerekend het sein waar je dit het beste kunt zien, zou het dan niet hebben. De vrijkomende ruimte op de 4018 kan ik dan gebruiken voor de richtingaanwijzer.


Groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8530


WWW
« Antwoord #2215 Gepost op: 8 Oktober 2023, 11:50:57 »

Inmiddels wat verder gekomen met het ballasten.
Na een cm of 30 druppelen, heb ik het wel weer even gehad, dus heel snel gaat het niet.
Maar het doet veel aan het aanzien van de baan, vind ik.

De wagen is een van de aankopen gisteren in Houten. Voor 5 euro vind ik het wel acceptabel dat er ongeïsoleerde asjes onder zitten.
Overigens kan deze ook met goede assen niet zo op de baan worden ingezet, zonder lading geven deze lage wagens ten onrechte een vrijmelding bij mijn lichtsluizen. Bij een volgende baan ga ik wellicht een oplossing voor die lichtsluizen bedenken, hier wordt het gewoon een kwestie van de juiste lading. Het idee dat ik nu heb, is een Köf, die werden op een vergelijkbare wagen vervoerd. Niet helemaal hetzelfde type, maar dat is dan de dichterlijke vrijheid. Maar eens de ogen open houden voor een goedkope Roco-Köf van de oude productie.

Een andere aankoop is een Ade bouwdoos.

Een curieus model, want de opschriften zijn voor een heel ander type rijtuig. Ik weet dat niet alles wat Ade heeft uitgebracht geheel conform voorbeeld was, maar de afwijking is hier wel heel groot. In die zin een miskoop, want ik dacht dat ik iets anders kocht. Maar ik vind ze leuk om te bouwen en met andere opschriften is het wel een correct rijtuig.

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
niels b
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1507


Arnhem, jaren '80


« Antwoord #2216 Gepost op: 8 Oktober 2023, 14:40:04 »

Ballasten, niet mijn hobby.... Snap erg goed dat mensen kiezen voor rails met ballastbedding. Ziet er wel niet uit maar scheelt een hoop werk. 30 cm per dag is toch een dikke 2 meter per week Huub!

Al zicht op wanneer de baan teruggeplaatst kan worden?

Grtz,
Niels
Gelogd
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8530


WWW
« Antwoord #2217 Gepost op: 8 Oktober 2023, 14:56:43 »

Ze zijn inmiddels met het opbouwen van de steiger begonnen, ik verwacht dat ze daar nog een week mee bezig zijn.
Bij de andere flats werkten ze vervolgens van boven naar beneden, dus dan zou ik vrij snel aan de beurt zijn.
Daarna is het wel nog wachten op een flinke regenbui om te zien of het ook waterdicht is. Kortom, ik denk dat ik het ballasten wel klaar krijg voor die tijd.  Grin
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8530


WWW
« Antwoord #2218 Gepost op: 28 Oktober 2023, 18:49:14 »

Inmiddels duidelijk dat maandag over een week het raam wordt vervangen.
Maar tegelijk pakken zich ook donkere wolken samen boven stad en station van Plettenburg.
Waarschijnlijk moeten die delen ook nog worden weggehaald. Ze waren in het voorjaar even vergeten te melden dat er meer werkzaamheden zijn, waarvoor andere delen van de kamer bereikbaar moeten zijn. De ergernis bij mij is enorm, maar ik vrees dat ik er toch aan moet geloven.
Ook voor die delen geldt, het is allemaal modulair, maar je krijgt het zelden net zo mooi weer terug als het lag.

Het vervolg laat dus nog even op zich wachten.  Angry
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8867


266*


WWW
« Antwoord #2219 Gepost op: 28 Oktober 2023, 19:11:19 »

Dat is naar bericht! Dát hadden ze wel eens wat eerder kunnen melden.
Ze gaan dus meer doen dan alleen de ramen?
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Pagina's: 1 ... 146 147 [148] 149 150 ... 161   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Irgendwo in Deutschland
« vorige volgende »
Ga naar: