Modelspoorwijzer.net

Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activerings e-mail gemist?

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Pagina's: 1 ... 3 4 [5]   Omlaag
Print
Auteur Topic: Cranicher Altbahn  (gelezen 35048 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 2 gasten bekijken dit topic.
Arjen52
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1416

Oude meuk in h0


« Antwoord #60 Gepost op: 6 Maart 2019, 12:34:21 »

Naar aanleiding van de opmerking van Jakop ben ik de afgelopen weken gaan nadenken over de verdere "versiering" van mijn FLM 1304.
Via eBay heb ik een setje koppelingen en remslangen van Liliput gekocht plus een potje Revell rode verf.
Nu is verven sowieso al geen hobby van mij, maar op h0-schaal vind ik het helemaal een crime.
Dus eerst maar eens wat geoefend op mijn sloopexemplaar.
Vervolgens heb ik de gok gewaagd, met een redelijk resultaat (al zeg ik het zelf).



« Laatste verandering: 6 Maart 2019, 23:43:50 door Arjen52 » Gelogd

Jakop de Bruin
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 5583


224*


« Antwoord #61 Gepost op: 6 Maart 2019, 14:32:33 »

 Duim omhoog Duim omhoog
Gelogd

Waldijk Tp. IV-b - V-a ('80-'93) en Tp. V-b - VI ('00-'09)
Arjen52
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1416

Oude meuk in h0


« Antwoord #62 Gepost op: 6 Maart 2019, 16:03:36 »

Dank je!

Nog een vraagje: moet dat opstaande stangetje bij de remslang blijven of verwijderd worden?
Op het www kom ik foto's van beide situaties bij modeltreinen tegen. In het echt heb ik die stangen nooit gezien, maar zag ik wel een soort ketting die de slang omhoog hield.
« Laatste verandering: 6 Maart 2019, 23:40:00 door Arjen52 » Gelogd

Arjen52
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1416

Oude meuk in h0


« Antwoord #63 Gepost op: 18 Maart 2019, 20:55:51 »

Zoals eerder gemeld ben ik met (grote) tussenpozen bezig met de AKI bij station Cranich Centraal.
Deze overgang zal alleen voor dienstgebruik bestemd zijn.
Voor de bediening van de knipperlichten heb ik gekozen voor een instelbare vertragingsrelais met een Ne555. Deze zal worden geschakeld met infraroodsensoren tussen de bielzen direct na het vertreksein van beide perronsporen (10.05 en 11.05).
Hiervoor maak in gebruik van dit schema:



De TCRT5000 infraroodsensor tussen de bielzen.

De vertragingsrelais staat ingesteld op 5 seconden AAN. Om te voorkomen dat de AKI dooft wanneer er nog een trein op de overweg staat, komt er nog een IR-sensor ter hoogte van de overweg. Deze zal worden ingebouwd in een baanwachtershuisje. Maar daarvoor moet ik wachten op de spulletjes van mijn Chinese leverancier.
« Laatste verandering: 18 Maart 2019, 22:38:50 door Arjen52 » Gelogd

hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 4884


WWW
« Antwoord #64 Gepost op: 18 Maart 2019, 22:52:30 »

Waarvoor zit die vertraging van 5 seconde? Omdat de overweg anders te vroeg gaat knipperen?

Nog even terugkomend op een eerdere vraag van je.
Nog een vraagje: moet dat opstaande stangetje bij de remslang blijven of verwijderd worden?
Er moet wel iets zitten waar je een niet gebruikte remslang in kunt hangen. Zo'n stang, al dan niet scharnierend, is dan vrij gebruikelijk. Maar ik geef toe dat ze in model wel wat overgedimensioneerd zijn.

groet, Huub
Gelogd
Arjen52
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1416

Oude meuk in h0


« Antwoord #65 Gepost op: 18 Maart 2019, 23:04:08 »

Dank voor je antwoord over het stangetje. Ik laat het dus zitten.

Die vijf seconden vertraging is om te voorkomen dat de overweglichten snel uitgaan. Als een trein de sensor passeert gaat er een puls naar de vertragingsrelais die normaal open (NO) staat. De relais sluit zich (= maakt contact) door de puls om na vijf seconden weer af te vallen. Maar zolang er een puls komt van één van de sensoren blijft de relais gesloten.
De vertragingstijd is instelbaar via de blauwe regelbare weerstand.
« Laatste verandering: 18 Maart 2019, 23:08:32 door Arjen52 » Gelogd

Arjen52
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1416

Oude meuk in h0


« Antwoord #66 Gepost op: 12 September 2019, 20:03:38 »

De zomerbouwvakvakantie (schaal 1:87) is weer bijna voorbij. En nu de avonden minder uitnodigen voor een praatje, hapje en drankje in de tuin, ben ik maar weer eens gaan sleutelen aan de spoorbaan.
Voor de vakantie was ik begonnen met een AKI-installatie op basis van een oude Kibriset 2750 met bimetaal (Blinker-Thermostat) 2730.



De eerder gebouwde schakeling functioneerde wel, maar bleek storingsgevoelig. Met name de transistor gaf tweemaal de geest. Dit zal waarschijnlijk het gevolg zijn van de relatief hoge spanning van 17V DC. Tijd voor een alternatief dus.
In mijn elektronicadoos had ik nog een rode knipperled (van het knipperlicht van de rangeerloc).
Door deze in serie te plaatsen met de ledjes van de AKI's ontstond er een simpele knipperschakeling. In zo'n opstelling blijven de SMD-ledjes een klein beetje gloeien als de knipperled uit staat (deze blijft dan immers een klein stroompje doorlaten), maar dat is juist redelijk realistisch.

Via een draadje van een forumlid bij "de buren" kwam ik op het idee om vanaf het perron (spoor 2/3) een overweg te maken met stelconplaten. Voor deze platen heb ik Vector board gebruikt. Deze is vervuild met zwarte waterverf en bruin pastelkrijt. Een hekje is gemaakt van cocktailprikkers waarin ik gaatjes van 1 mm heb geboord en met bruine waterverf heb behandeld. De metalen stang is rvs rondstaf (1 mm). Het onkruid is Faller strooisel 710 uit de oude doos.



Tussen de rails heb ik van een rooster gemaakt van strookjes hout van een ijslolliestokje.

Het (voorlopige) resultaat:




Gelogd

Pagina's: 1 ... 3 4 [5]   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Cranicher Altbahn
« vorige volgende »
Ga naar: