Even een grote stappen snel thuis uitleg van hoe dit bij de Bundesbahn werkte. Inmiddels is het wat anders geworden.
Er is een strikt onderscheid tussen trein- en rangeerbewegingen.
Een trein rijdt van station naar station en heeft een treinnummer, een rangeerdeel blijft binnen een station en heeft geen treinnummer.
De grens van het station wordt aangegeven door de
Rangierhalttafel. Rangeerdelen mogen niet voorbij dit bord, treinen wel.
Je hebt dus seinen die alleen gelden voor rangeerbewegingen, die alleen gelden voor treinbewegingen en die voor zowel rangeer- als treinbewegingen gelden.
Het eerder genoemde Wartezeichen geldt alleen voor rangeerbewegingen, een trein hoeft zich hier niks van aan te trekken.
Het Hauptsignal gold alleen voor treinbewegingen, een rangeerdeel hoeft zich daar niks van aan te trekken. En het Schutzsignal geldt zowel voor trein- als rangeerbewegingen.
Dus op mijn baan gaan zowel het Schutzsignal als het armsein op veilig, als er een trein richting de catacomben vertrekt. Maar als ik gewoon binnen het station blijf rangeren, gaat alleen het Schutzsignal op veilig en blijft het armsein op onveilig staan.
Het armsein werkt in dit geval dus als Gruppenausfahrsignal. In plaats van een hoofdsein voor ieder spoor apart, is die voor een paar sporen (in mijn geval twee) gecombineerd.
Een voorbeeldje uit de praktijk (Koblenz-Lützel)
Hier zie je de een rijtje Schutzsignale staan (je ziet de achterkant).
Nog wat uitvergroot
En als je je dan omdraait, zie je het Gruppenausfahrsignal.
Dit soort seinen kunnen in Duitsland trouwens ook helemaal ontbreken als de situatie dat toelaat. In dat geval wordt er met borden en/of mondelinge toestemmingen gewerkt.
groet, Huub