Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Irgendwo in Deutschland
Pagina's: 1 ... 16 17 [18] 19 20 ... 160   Omlaag
Print
Auteur Topic: Irgendwo in Deutschland  (gelezen 906399 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 4 gasten bekijken dit topic.
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8831


265*


WWW
« Antwoord #255 Gepost op: 24 April 2017, 20:55:11 »

Achteraf bevestiging zoeken (en vinden) voor wat je zelf hebt bedacht  Grin
Overkomt mij ook wel eens...zelfs dat ik het jaren geleden al eens bedacht had en weer vergeten... Embarrassed
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8455


WWW
« Antwoord #256 Gepost op: 25 April 2017, 10:13:23 »

Ik was op zoek naar opschriften op dit soort kasten in het echie. Wat wordt er aangegeven en hoe?
Dus op Schlüsselwerk gezocht, waarbij tot mijn grote verrassing dit tevoorschijn kwam. Ik weet dat de mechanische beveiliging met linialen werkt, maar dat dat ook een simpele direct bediende schuif kan zijn, was wel een verrassing.  Cheesy
 
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8455


WWW
« Antwoord #257 Gepost op: 28 April 2017, 20:00:17 »

Gefriemel op de vierkante millimeter, de Gleissperre van Weinert.


Hij zit nog niet helemaal goed, de biels moeten nog dichter bij elkaar, maar het beweegt in elk geval. En doet wat het moet doen, dicht een wagen laten ontsporen en open diezelfde wagen met rust laten. Op zich zit het ding wel doordacht in elkaar, maar het is allemaal erg klein.
Gelukkig ligt het spoor nog los en kan ik er redelijk makkelijk bij.
Hoe je het in een bestaand, al vastliggend spoor moet inbouwen is mij een raadsel.

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8455


WWW
« Antwoord #258 Gepost op: 29 April 2017, 17:32:05 »

De Gleissperre is zo goed als klaar, alleen nog een paar keer een geel verfje.
Ik heb er een kort filmpje van gemaakt, ik hoop dat het met klikken op onderstaande link te zien is.
https://www.flickr.com/gp/89959156@N06/41G151

Groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16760


301 *


« Antwoord #259 Gepost op: 29 April 2017, 17:54:26 »

Ja, dat gaat goed. Filmpje is te zien (en de radio horen we ook).   Duim omhoog

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8455


WWW
« Antwoord #260 Gepost op: 29 April 2017, 18:11:06 »

Mooi, dan kan ik ook een kwisvraag erbij doen, waar is burgemeester Molkeboer van Woerden op bezoek geweest?  Cheesy
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16760


301 *


« Antwoord #261 Gepost op: 29 April 2017, 18:41:54 »

Geen idee, maar inmiddels weet ik wel dat het een gierige schraper is, die graag dingen op gemeenschapskosten doet.

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8831


265*


WWW
« Antwoord #262 Gepost op: 29 April 2017, 19:04:48 »

Mooi Huub!  Duim omhoog
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
jerry
Full Member

Offline Offline

Berichten: 127

2 rail FL roco tams


« Antwoord #263 Gepost op: 30 April 2017, 11:32:40 »

Die foto van de sleutel beveilligings kast
Weet je toevallig of dat gelijke sleutels waren/zijn  ,of dat ze verschillende sleutels hebben
Gelogd
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8455


WWW
« Antwoord #264 Gepost op: 30 April 2017, 15:07:11 »

Deze foto?

De sleutels zijn een vorm van beveiliging. In dit geval kun je met de sleutel die vrijkomt als wissel 50 wordt omgelegd, bij de sleutels waarmee je wissel 49 kunt omleggen. Normaal gesproken zullen die sleutels dus nooit hetzelfde zijn, want dan kun je die beveiliging omzeilen.
Hoever men bij het spoor ging/gaat met verschillende sleutels, of bijvoorbeeld ieder slot uniek was, zou ik niet weten.
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8455


WWW
« Antwoord #265 Gepost op: 30 April 2017, 18:33:36 »

Als dit kastje t.z.t. geïnstalleerd en wel is, kan jouw personeel misschien wel een YouTube-filmpje maken, terwijl jij het bedient?
Geen personeel aanwezig vandaag, dus geen filmpje, maar wel een rits plaatjes die hopelijk duidelijk maken hoe het werkt.

Een buurtgoederentrein, irgendwo in het lokale gebrabbel ook wel Übergabe genoemd, met een ketelwagen die naar het aansluitspoor moet.


De trein rijdt via spoor 4 naar de andere kant van het station, waar de Fahrdienstleiter zetelt.


De Fahrdienstleiter waakt immers over het fel begeerde object, de sleutel waarmee naar het aansluitspoor gereden kan worden.
Normaal zit die sleutel hier en kan er zo niet worden uitgehaald.


Na omdraaien kan dat wel.


De sleutel is verwijderd, Koploper kan nu geen treinen meer naar spoor 1 sturen. Handmatig kan dit nog wel.


Het personeel van de buurtgoederentrein krijgt de sleutel mee. Nu is ook duidelijk waarom er altijd twee man op dit soort treintjes zat, alleen is zo'n sleutel niet te tillen.  Cool


Als rangeerdeel verder tot voorbij de wissels, maar natuurlijk wel stoppen voor de Rangierhalttafel.


Na wisseling van de rijrichting wordt er naar spoor 1 gereden.


Het sein toont Hp00, ook als rangeerbeweging mag hier niet voorbij worden gereden.


De overweg is nog open


en de Gleissperre (stopontspoorblok) ligt ook nog dicht


Hier komt het sleutelkastje in beeld


De sleutel gaat in het sleutelkastje en wordt omgedraaid.


Nu kan de schakelaar voor de Gleissperre worden bediend, maar het is slimmer om eerst de aanvraag te doen om de overweg te sluiten. Dit kan ook later, maar er kan wat tijd overheen gaan voor de overweg daadwerkelijk sluit. Het moet namelijk een bediende overweg voorstellen en daarvan is het erg onwaarschijnlijk dat die weer dicht gaat terwijl hij nog niet helemaal open was, iets wat bij een AHOB wel kan. Ik heb dus Koploper zo ingericht dat wanneer de bomen open gaan, dat altijd helemaal gebeurt en dan ook de eerste 2 minuten de overweg niet opnieuw dicht gaat. Het wegverkeer moet tenslotte wel een beetje kans hebben om de overweg over te kunnen. Zolang de bomen open zijn kan er geen rijweg over de overweg worden ingesteld.


We hebben geluk, de overweg gaat direct dicht.


Dan eerst de Gleissperre wegklappen door de rechtse schakelaar naar beneden te doen.


Met dit als resultaat


Dan kan het schuifje naar rechts


Daardoor wordt ook de linkerschakelaar niet meer geblokkeerd en kan daarmee het wissel worden omgezet.


Als aan alle voorwaarden is voldaan (overweg gesloten voor het rangeerdeel, Gleissperre weggeklapt en wissel omgelegd) komt na enkele seconden het sein uit de stand stop en toont Sh1, voorbijrijden voor een rangeerbeweging toegestaan.


Als het rangeerdeel op het aansluitspoor is, valt het sein weer terug in de stand Hp00


De wagen kan worden weggezet op de gewenste plek.


Als de lok weer het aansluitspoor heeft verlaten, gebeurt het hele riedeltje omgekeerd.

Wissel weer recht


Schuifje naar links, het wissel kan nu niet meer worden omgezet


Gleissperre weer dicht


Overweg weer vrij melden. Of die daadwerkelijk opengaat, ligt aan de rest van het treinverkeer.


Sleutel weer eruit


En weer terugbrengen naar de Fahrdienstleiter.


Pas als de sleutel weer op zijn eigen plek is, kan er weer automatisch naar spoor 1 worden gereden.  


En voor wie nu zwaar teleurgesteld is dat het foto's zijn en geen filmpje, gewoon heel snel door dit bericht scrollen, lijkt het net een film...  Grin

groet, Huub
« Laatste verandering: 30 April 2017, 18:36:39 door hubertus » Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1966


« Antwoord #266 Gepost op: 30 April 2017, 19:31:46 »

Huub,
Mooie uitleg van een fraai systeem!!
Gelogd

mvg,
 Sander
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8831


265*


WWW
« Antwoord #267 Gepost op: 30 April 2017, 19:36:22 »

Duidelijk verhaal Huub.
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16760


301 *


« Antwoord #268 Gepost op: 30 April 2017, 19:39:05 »

Mooi man!   Duim omhoog

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Wesley
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 7193


You might think that; I couldn’t possibly comment.


WWW
« Antwoord #269 Gepost op: 30 April 2017, 19:41:32 »

Zelfs met twee man lijkt het me nog een hele toer om die sleutel op het bordes van de loc te tillen!  Shocked Shocked
Gelogd

Ik zie sterren!
Pagina's: 1 ... 16 17 [18] 19 20 ... 160   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Irgendwo in Deutschland
« vorige volgende »
Ga naar: