Even een tussendoortje.
Ik ben sinds mijn bezoek aan Denemarken in het bezit van een Hbis wagen in DSB-uitvoering van het merk McK.
Van Brawa had ik al een soortgelijke wagen, maar dan in DB-uitvoering.
Kunnen deze wagens de directe vergelijking aan?
De Brawa
De McK
De verschillen zijn minimaal. sommige zaken zijn bij McK mooier weergegeven, andere bij Brawa. Alles bij elkaar staat de Brawa voor mij net een treetje hoger, de wat vlak weergegeven aspotten bij McK geven daarvoor de doorslag. Maar of ik de wagens uit elkaar zou kunnen houden als ik ze zonder voorinformatie voor mijn neus zou krijgen, vraag ik me af.
Buiten mededinging, want een ander type wagen (een Tbis), maar voor de aardigheid ook nog een Roco-model ter vergelijk.
Hoezeer ik Roco ook apprecieer, dit model blijft wel achter bij de andere twee merken. In een trein valt hij niet negatief uit de toon, maar de foto's zijn daarin onverbiddelijk.
Rijeigenschappen heb ik nog niet kunnen vergelijken. De Roco rijdt goed, de Brawa en McK hebben nog niet gereden op mijn baan.
Nog een vergelijking, nu tussen Brawa en ESU-Pullman. Twee wagens die weliswaar niet gelijk zijn, maar wel dezelfde basis hebben, namelijk de Behelfsgepäckwagen van Brawa en de Einheitshilfsgerätewagen van ESU-Pulmann
De Brawa
De ESU-Pullman
Hier vind ik het verschil wel duidelijk. Het slechtere verfwerk van de ESU kan nog te wijten zijn aan de "lastige" kleur geel, maar bij de Brawa ziet het er allemaal wat fijner uit. Paradoxaal genoeg lijkt dit o.a. te komen doordat Brawa de kunst van het weglaten wat beter beheerst.
Vooral de draaistelen vind ik bij Brawa veel mooier weergegeven.
De bewieroking van ESU(-Pullman) die ik her en der op fora lees, kan ik in elk geval niet goed plaatsen.
Het model is beslist niet slecht, maar mocht Brawa in de toekomst nog eens met zo'n Hilfsgerätewagen uitkomen, zal de ESU hoogstwaarschijnlijk zijn plek weer moeten afstaan.
Huub