Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Irgendwo in Deutschland
Pagina's: 1 ... 24 25 [26] 27 28 ... 158   Omlaag
Print
Auteur Topic: Irgendwo in Deutschland  (gelezen 898975 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 5 gasten bekijken dit topic.
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #375 Gepost op: 27 Oktober 2017, 21:30:53 »

Ah juist. Als ik inzoomde was het onscherp.
Wat is je reden niet overal de Roco te gebruiken?
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #376 Gepost op: 27 Oktober 2017, 21:49:16 »

De universeel-koppelingen koppelen niet zo kort als de echte kortkoppelingen, vandaar dat ik ze binnen rijtuigstammen niet gebruik.
Maar die echte kortkoppelingen koppelen weer te zwaar als je wilt rangeren, daarom gebruik ik op de locs de goederenwagens die universeel-koppelingen. Die keuze heb ik bij een van mijn vorige banen gemaakt, waar een kopstation met automatsiche locwissel zat. Daarvoor is een koppeling nodig die licht en betrouwbaar koppelt en ontkoppelt, die universeel-koppeling voldoet daaraan. Het is nog net geen kadee, maar die heeft weer een boel andere nadelen. Bijkomend voordeel is dat er op afstand bediende koppelingen op locs voor zijn.
Er zijn alleen een paar wagens waar de universeel-koppeling nog wel eens blijft haken achter de buffers. Die wagens rijden dan in een setje en koppel ik onderling meestal met Fleischmann-kortkoppelingen. Gewoon omdat ik die nog heb liggen.

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #377 Gepost op: 28 Oktober 2017, 07:55:22 »

Op die manier... De, op gekocht materieel, binnenstromende Fleischmann koppelingen worden door mij in treinstelen gebruikt. De DD-AR's en de Hondekop 4 bijvoorbeeld. Eigenlijk zijn dat best wel goede koppelingen denk ik. Ik heb verder voor de Roco gekozen, maar de Fleischmann zou ook goed kunnen.
Ik zal eens kijken of ik nog wat van die universeel-koppelingen heb voor je. Ze liggen hier toch maar in een bakje.
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Spoorzeven
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1978


« Antwoord #378 Gepost op: 28 Oktober 2017, 10:33:26 »

Welke koppeling heeft de beste voorontkoppelingeigenschappen, de FL of de R****? Ik heb namelijk maar twee strategisch geplaatste ontkoppelpunten ingepland voor het emplacement, maar dan moet je de goederenwagen(s) wel daarna op de juiste plek kunnen zetten.
Gelogd

Groet, Frank
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #379 Gepost op: 28 Oktober 2017, 11:18:00 »

Dat we zeker weten dat we het over hetzelfde hebben.

De Roco universeelkoppeling


De Roco kortkoppeling


De Fleischmann kortkoppeling


Voorontkoppeling hebben ze allemaal en de Flesichmann is natuurlijk ook met NEM-schacht te krijgen.
De universeelkoppeling is net geen echte kortkoppeling (zit een mm tussen of zo tussen), maar als de koppelingen op de goede hoogte ten opzichte van elkaar kun je er wel losse wagens aan- en afkoppelen. Enige andere koppelingen die ik ken die dat zo betrouwbaar of zelfs beter doen, zijn van Ribu en Kadee.
Ook kun je met de standaard beugelkoppeling koppelen, maar heel betrouwbaar is dat niet.

Met de Roco kortkoppeling gaat rangeren al een stuk lastiger, die blijft veel meer plakken en aankoppelen gaat eigenlijk te zwaar voor losse wagens. Met de Fleischmann kun je eigenlijk niet fatsoenlijk rangeren, die koppelt veel te zwaar.

De Roco kortkoppeling heeft weer het nadeel dat het ver naar voren stekende deel er niet goed tegen kan als het vaak of langdurig opzij wordt gedrukt. De kunststof wordt dan lam, waardoor de koppeling los laat.
De Fleischmann heeft dat probleem zover ik weet niet, maar omdat ik vrij veel Roco heb waar de eigen koppeling vaak al wordt meegeleverd, vond ik het zonde van het geld om dat allemaal te vervangen. Afgezien van die financiële aspecten heb ik een lichte voorkeur voor de Fleischmann. Maar zoals gezegd, niet bepaald geschikt om mee te rangeren.

Dan heb ik in het verleden ook nog geëxperimenteerd met Ribu (heel soepel en bedrijfszeker, maar heel lelijk, slecht verkrijgbaar en moet in drie delen in de NEM-schacht worden gestoken), Märklin (te hoog voor materieel dat niet hoog op de poten staat, maar kan wel gekoppeld worden met Roco Universeel) en Kadee (geen kortkoppeling, flink aan de prijs en werkt eigenlijk alleen goed als je de kortkoppelmechanieken vastzet).
ESU en Liliput hebben inmiddels ook koppelingen, maar die ken ik verder niet.

Alles mijn geheel subjectieve ervaring.

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16726


300 *


« Antwoord #380 Gepost op: 28 Oktober 2017, 12:25:20 »

Kadee heb ik in het verleden ook mee geëxperimenteerd, maar dat was geen gelukkig huwelijk. Ik heb nu veel Roco kortkoppelingen.
Mag ik vragen hoe jij rangeert, in die zin van hoe je wagens afkoppelt? Doe je dat met ontkoppelrails of handmatig?

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #381 Gepost op: 28 Oktober 2017, 12:47:41 »

Op zich werkte het bij mij wel goed met Kadee, maar naar mijn smaak (te) veel werk om dat betrouwbaar te krijgen.

Op dit moment doe ik het ontkoppelen nog deels handmatig deels gewoon op afstand met de loc. Ik heb twee locs met afstand bediende koppelingen en er staat er nog minimaal een op de nominatie die te krijgen.
Ik heb wel al een ontkoppelaar ingebouwd (Repa), maar die moet nog aangesloten worden. Iets van zin en tijd maken, is niet de allerleukste klus, omdat er (uiteraard) ook nog wat electronica omheen zit om het ook in koploper te kunnen gebruiken.
Bij de baan met de locwissel werd die ook gebruikt en functioneerde in combinatie met de universeelkoppeling heel betrouwbaar.
In principe zou ik met die ene ontkoppelaar en de locs met automatische koppeling alle wagens naar de gewenste plek kunnen brengen.
Wat alleen een probleem zou kunnen worden dat de afstanden vrij lang worden om voorontkoppeld te rijden. Even een paar millimeter tussenruimte en de boel koppelt weer vast. De praktijk moet uitwijzen of extra ontkoppelaars nodig zijn.
De bedoeling is in ieder geval dat ik met mijn handen niet meer in de buurt van de treinen hoef te komen als ik aan het rangeren ben.

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #382 Gepost op: 31 Oktober 2017, 19:04:52 »

De vraag van Gert naar hoe ik wagons afkoppel, gaf het zetje om de al lang ingebouwde ontkoppelaar eindelijk eens aan te sluiten.
Hoewel de fabrikant zijn uiterste best doet om de ontkoppelaar zo onopvallend mogelijk uit te voeren, heb ik er wat rotzooi omheen gezet, waarmee al die moeite teniet wordt gedaan.  Grin Maar om betrouwbaar automatisch te ontkoppelen is het nu eenmaal belangrijk dat de trein zo goed mogelijk boven die ontkoppelaar stopt en dat lukt in mijn ervaring alleen maar betrouwbaar met een lichtsluis. Niet heel mooi (al kun je wel wat camoufleren), maar dit gedeelte van de baan komt toch buiten het directe zicht, dus geen probleem.


En het bewijs dat de IR-led brandt. Leuk speelgoed die infraroodcamera'ssmartphones.


Onder de tafel zit een printje die zorgt dat de lichtsluis als bezetmelder kan functioneren, maar ook de ontkoppelaar op het juist moment aanstuurt. Ik heb dat vele jaren geleden bij Kees Moerman gekocht en in het verleden werkte het ook naar tevredenheid.
Maar of een pauze van zo'n 8 jaar te veel is geweest of ik in het verleden gewoon geluk heb gehad, geen idee, maar nu deed hij niet wat hij moest doen. De aftersales-service van Kees Moerman is nog steeds uitstekend, op een mail kwam snel een antwoord en na een korte mailwisseling met wat tips heb ik het nu provisorisch werkend. Nog een paar kleine aanpassingen aan de print om het definitief te maken.

Handmatig (wel via een schakelaar in koploper, maar nog niet als onderdeel van de automatisch treinenloop) werkt het inmiddels.

De bedoeling is dat uiteindelijk volledig automatisch een korte goederentrein gaat kopmaken en daarbij over gaat van een eloc op diesel of stoom en omgekeerd, met uiteraard alle rangeerbewegingen naar loc-opstelsporen.
En misschien ook eens experimenteren met automatisch combineren en splitsen, dat moet sinds de laatste versie ook kunnen.

Groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #383 Gepost op: 1 November 2017, 15:45:14 »

Aanpassingen in de print gedaan en een vaste route voor het ontkoppelen in koploper gezet.
Het resultaat in een filmpje.

Ik hoop dat het resultaat een beetje te zien is.

groet, Huub

p.s. dit filmpje is weer bizar groot. Weet iemand hoe je dat in android (Samsung Galaxy S6) kunt verkleinen zodat je het ook kunt delen zonder dat het maandtegoed van de ontvanger er in een keer doorheen gejaagd wordt?
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1964


« Antwoord #384 Gepost op: 1 November 2017, 16:40:50 »

Sunshine Video Compressor downloaden op je telefoon. Filmpje wordt dan gecomprimeerd.

Althans, zo zou het moeten werken  Wink
Gelogd

mvg,
 Sander
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #385 Gepost op: 1 November 2017, 16:45:04 »

Dank je, ga ik eens proberen.
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #386 Gepost op: 15 November 2017, 14:44:19 »

Boven het werkblad heb ik twee ledbalkjes hangen die bij moeten dragen aan een goed verlichte werkplek.
Maar die bijdrage is niet erg groot. Beter dan niets, maar daar hield het wel mee op.

Bij de action hadden ze afgelopen week ledbalken van zo'n 32 cm te koop voor weinig.
Twee gekocht met het doel om het schaduwstation van wat licht te voorzien als daar wat gedaan moet worden.
Tot mijn verrassing bleken ze veel meer licht te geven dan ik had verwacht.
Dus de plannen maar aangepast en gemonteerd boven het bureau.
De foto's zeggen genoeg.

Oud


en nieuw


groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16726


300 *


« Antwoord #387 Gepost op: 15 November 2017, 15:03:40 »

Ook in La-Tourbe-et-Vallée zijn ze onder de indruk: https://www.youtube.com/watch?v=PjrbbrTE8R4

 Grin


mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #388 Gepost op: 15 November 2017, 15:33:16 »

Hmm, in de kamer is het het noorden en ten opzichte van La-Tourbe-et-Vallée is het het westen.
Dus iets klopt er niet. Het lijkt me geen kerk waar te sterke miswijn de boosdoener kan zijn.  Cheesy
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #389 Gepost op: 17 November 2017, 16:29:04 »

Een paar weken terug heb ik jullie lastiggevallen met mijn  dilemma welke plaatsnaam op de baan gebruikt gaat worden en dat dat vooral van belang was om het seinhuis verder af te kunnen bouwen en smerig maken. De conclusie was toen
Citaat
Uiteindelijk is het, met nog een klein voorbehoud, de A geworden.

Met grote trots presenteer ik dan ook de eerste zichtbare verwijzing naar de plaatsnaam op mijn baan.


Hmm, de P, niet de A? Last van alternatieve spelling, letterblindheid, te veel gedronken?
Niets van dit alles (nou ja, het laatste sluit ik niet uit, maar is niet de reden dat het een P is geworden).
Het voorbehoud werd niet voor niets gemaakt, want ik was toch nog niet helemaal tevreden met Altenrhein. Het is dus wat anders geworden, beginnend met een P.

Groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Pagina's: 1 ... 24 25 [26] 27 28 ... 158   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Irgendwo in Deutschland
« vorige volgende »
Ga naar: