Elk jaar als er in Nürnberg een niet nader te noemen beurs wordt gehouden, ontspinnen zich heftige discussies tussen de spoorminnende burgemeesters van diverse steden en dorpen over de diverse fabrikanten die zich op die beurs presenteren.
De burgemeester van Gertwiller en Sydborg, in welke plaatsen naar men mag aannemen een Nederlandse tram volstrekt nutteloos is, is erg blij met de aankondiging van de Hondekop door Artitec en koppelt daar een vergaande kwalificatie aan:
Ja, dit is zonder meer het grootste modelspoor nieuws voor Nederland in heel erg lange tijd. Artitec heeft zich hiermee wat mij betreft definitief bij de A-merken geschaard.
Sterker nog: voor mij worden merken als Artitec, LS Models, ACME, NMJ en McK (Deens en voor de meesten onbekend, maar op hetzelfde hoge niveau) zo langzamerhand belangrijker dan Roco, Märklin en Piko.
De burgemeester van Weert is een wat andere mening toegedaan:
Ben ik niet helemaal met je eens Gert. Piko, met vooral nu de super 2200, is zeker zo belangrijk als Artitec. Men luistert ook goed naar wat de (Nederlandse) klant wil. Märklin is inderdaad volkomen onbelangrijk (geen 1:87, vrij weinig Nederlands) en Roco loopt in belang steeds sterker terug, maar heeft nog wat troeven achter de hand (Plan T en V in nieuwe varianten). Fleischmann is het niet meer echt. McK: hun goederenwagens zijn zeer bruikbaar en zeer fraai (heb er zelf ook wat). NMJ is voor een zeer kleine markt en alleen LS Models en A.C.M.E. zijn inderdaad interessant voor een bepaalde markt (maar zeker niet (meer) voor de Nederlandse). Overigens: iemand al iets over ExactTrain gehoord? Verder is dat geluid van die HK-4 wel erg vreemd, lijkt wel een Australische dieseltrein....
Daarbij gesteund door de burgemeester van Waldijk.
Ik ga wel met je mee Frank, wat Piko betreft. De 2200 is prachtig en bijvoorbeeld ook een Bm 235 die ik van ze heb. Het is geen LSM, maar de Roco's voorbij.
Leuk natuurlijk, al die meningen, maar snijden ze ook een beetje hout?
Nou ja, van dat geluid eigenlijk wel. Ik heb nog nooit een Australische dieseltrein gehoord, maar ondanks dat het geluid bij het grote voorbeeld is opgenomen, kwam het ook hier vreemd over.
Over de rest, als ik de burgemeester van Plettenburg mag geloven, valt daar nog wel wat op af te dingen.
Hij had zich ooit verheugd op een rode DE-1 en/of gele DE-2 voor het grensverkeer naar Nederland, maar vond de uiteindelijke uitvoeringen niet goed genoeg smoelen om de vrij forse aankoopprijs te rechtvaardigen. In Plettenburg zal er op de sporen dus geen Artitec te vinden zijn en het is niet te verwachten dat dat op korte termijn verandert. Dus ook geen oordeel over de (rij)technische kant
Met LS Models des te meer ervaring, zowel gemotoriseerd als ongemotoriseerd. En het oordeel is tamelijk hard, leuk voor in de vitrine maar niet zomaar geschikt voor op de baan. Dat de combinatie van helling en boog niet ideaal is, kan het materieel niet helemaal kwalijk worden genomen, maar een gewoon wissel van Rocoline mag toch geen onneembare horde zijn? Bij LS denken ze daar blijkbaar anders over. Wel aandacht besteden aan een pleepot achter een geblindeerd raam, maar vervolgens draaistellen monteren die bij het draaien haken aan andere details. Of kortkoppelmechanieken die zoveel braampjes hebben, dat terugveren een kwestie van geluk is.
Als 5% van de aankopen van dit merk zonder aanpassingen aan draaistellen, onderstel en/of kortkoppelmechaniek kon worden ingezet, is het veel. Sowieso denkt LS over vrij essentiële dingen anders dan we in Plettenburg gewend zijn, garantie bijvoorbeeld. Door het structureel negeren van mails en telefoontjes, staat een stammetje Inox-rijtuigen alweer jaren in doosjes en later de vitrine omdat er door een constructiefout niet mee te rijden valt. Probleem is bekend, oplossing schijnt er te zijn geweest, maar als je dat gemist hebt, is het blijkbaar dikke pech, we negeren de klant gewoon.
Maar ook andere modellen hebben hun plaats in de vitrine verdiend door structureel op de meest vreemde plekken te ontsporen, bij de ICR zelfs een exemplaar dat het voor elkaar krijgt midden op een recht stuk rail eruit te wippen. De oorzaak is vermoedelijk ook gerelateerd aan een slecht werkend kortkoppelmechaniek, maar ondanks diepgaand onderzoek nooit met zekerheid gevonden.
Kortom, de liefde voor LS Models is hier wel voorbij. Het overgrote deel staat in de vitrine en zal daar voorlopig ook wel blijven.
Van ACME heeft er een keer een rijtuigstam rondgereden, maar smoelde toch niet lekker (weer dat smoelen, zou die man een oogafwijking hebben of zo
) en kon gelukkig zonder verdere kosten weer teruggebracht worden naar de leverancier. Maar het is niet uitgesloten dat Plettenburg nog niet helemaal verloren is voor dit merk. De Duitse Bcm
243rijtuigen schijnen te komen. Van LSM was die niet mooi en de kans dat Roco er nog eens mee komt, lijkt vrij klein.
Van NMJ is er nog nooit iets ook maar in de buurt van Plettenburg geweest. Van McK dan weer wel. Erg fraai spul, maar ook hier haperende kortkoppelmechanieken. Waarschijnlijk wel op te lossen, maar de vraag is nog of dat zonder amputaties kan.
Piko is een merk dat toch meer aansluit bij de wensen van de Plettenburgers. Toch rijdt er niet veel van door deze contreien. Belangrijkste reden, het is al aanwezig van een andere leverancier. Er rijdt inmiddels wel één loc Piko-loc nieuwe stijl (de eerder aangeschafte hobbylocs buiten beschouwing gelaten) naar tevredenheid rond. Wellicht komt daar nog wel eens wat bij.
Het overgrote deel van wat hier wel rondrijdt, is van Roco.
In zijn algemeenheid het merk dat naar oordeel van de Plettenburger Behörde nog steeds het beste de balans weet te vinden tussen natuurgetrouwheid en geschiktheid voor inzet op de modelbaan. Maar ook hier helaas uitzonderingen op de regel, variërend van onbegrijpelijke vermijdbare fouten bij het omzetten van voorbeeld naar model, via notoire ontspoorders (vooral bij geduwd rijden) tot het gebruik van inferieure kwaliteit kunststoffen.
Naast de genoemde merken worden de Plettenburger sporen onveilig gemaakt door diverse andere merken, vrijwel zonder uitzondering sterk wisselend in zowel optische als technische kwaliteit.
En wat hebben we nu allemaal aan dit oordeel van een burgemeester van een onbeduidende Duitse plaats?
Helemaal niks natuurlijk, het is ook maar subjectief. Maar ik ben het wel met hem eens...
groet, Huub