Ik heb op mijn baan een spoortje waar de lokale goederentrein, de Übergabe, kan worden samengesteld. Dit spoor ligt goed bereikbaar, ik kan hier een loc met wagens op de rails zetten die dan naar het station wordt gereden. Daar kan ik dan lekker met allerlei knopjes rangeren met die trein, wagens wegbrengen en andere weer ophalen en tenslotte de trein weer terug naar het schaduwstation sturen. Als de trein weer op dat spoortje is, kan ik weer een nieuwe trein samenstellen.
De loc blijft op dat moment in het automatisch verkeer, maar kan niet vertrekken zolang ik geen toestemming geef. Die toestemming gebeurt met een druk op een knop.
Op zich werkt dit leuk, maar alleen met dezelfde loc. Wil ik een andere loc gebruiken, moet ik dat in koploper wijzigen.
Nu vind ik Koploper een prachtig programma, maar tijdens het rijden wil ik er graag zo min mogelijk mee hoeven doen.
Ik heb nu een kleine aanpassing gedaan, waardoor ik voor de Übergabe tussen twee locs kan kiezen, zonder dat ik iets in koploper hoef aan te passen.
In het baanoverzicht is iets van de aanpassing te zien in de rode cirkel.
Twee bloknummers die naar hetzelfde spoor verwijzen. Op de baan is het maar één spoor, maar ik maak koploper wijs dat het twee sporen zijn (dit is trouwens het enorme voordeel van de "omslachtige" manier om je database in Koploper op te zetten, een truc als deze kun je bij "intelligente" programma's die de database op basis van een ingevoerd sporenplan bepalen, wel vergeten).
Beide blokken zijn vrijwel volledige kopieën van elkaar, zelfde eigenschappen, zelfde wisselstraat om het te blok te bereiken en dezelfde bezetmelders. Het enige onderscheid, ze hebben beide een eigen extern tableau. Nu klinkt dat imposanter dan het is, want die bestaan uit niet meer dan een blok en een drukknop. Het verhindert alleen het vertrek van een loc, totdat ik op de drukknop druk.
Met variabele routes regel ik dat altijd dezelfde loc naar blok 801 resp. 802 rijdt.
Het "bedieningspaneel" van het spoor.
De linkerknop is een combinatie van twee externe tableaus. Met de schakelaar omhoog krijgt een trein in blok 801 toestemming om te vertrekken, met een schakelaar omlaag krijgt de trein in blok 802 de vertrekopdracht. In beide gevallen zal de trein terugrijden naar blok 311, daar keren en vervolgens naar blok 301 rijden, alles in automatisch verkeer.
De rechterknop regelt de toegang tot dit spoor. Een Übergabe die vanaf het station in de onderwereld is beland, zal doorrijden naar blok 311. Dan klinkt een bel, waarna ik de trein op dit spoor binnen kan nemen door de schakelaar naar rechts te zetten. Zodra ik de schakelaar weer terug naar links zet, stopt de loc. Zou ik door drukte of gewoon geen zin niet reageren op de bel, zal de Übergabe na 2,5 minuut alsnog doorrijden naar blok 301.
En zo is ook deze situatie mogelijk geworden.
Terwijl de 211 al op het spoor stond, is ook de 260 naar het schaduwstation gestuurd. Ze staan op hetzelfde spoor, maar voor Koploper staat de 211 in blok 801 en de 260 in blok 802. Beide kunnen nu weer met één druk op de knop vertrekken, alleen moet ik er natuurlijk wel rekening mee houden dat ze geen haasje over kunnen spelen. Dus of de 260 zal als eerste moeten vertrekken of die moet eerst van de baan worden gehaald.
Ben ik de 211 en de 260 zat, kunnen ook andere locs worden gebruikt, maar dat vergt dan wel het hanteren van de muis om iets in koploper aan te passen.
Ik heb het nu voor twee locs werkend, maar dit is uit te breiden naar meerdere locs. Wel moet iedere loc zijn eigen blok krijgen en ieder blok zijn eigen extern tableau.
groet, Huub