Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Irgendwo in Deutschland
Pagina's: 1 ... 44 45 [46] 47 48 ... 160   Omlaag
Print
Auteur Topic: Irgendwo in Deutschland  (gelezen 906696 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 5 gasten bekijken dit topic.
niels b
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1489


Arnhem, jaren '80


« Antwoord #675 Gepost op: 16 Januari 2019, 22:10:44 »

Leuk, eens op zoek of er ook zo’n site voor Nederland is.  Duim omhoog
Gelogd
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8460


WWW
« Antwoord #676 Gepost op: 17 Januari 2019, 21:11:45 »

Een betere versie van de gong is nog wel een uitdaging.
Het wreekt zich dat de meeste spoorhobbyisten vooral in treinen zijn geïnteresseerd, ze beginnen pas met filmen als de trein vertrekt, maar dan is die gong al geweest. Je hoort hem dus vrijwel alleen als "bijvangst"en dan eigenlijk alleen op grote stations. Ik sluit ook niet uit dat deze omroep ook alleen daar te horen was, kan ik me niet meer herinneren.
Maar het gaat vooral om het idee en op de baan valt het achtergrondgeluid veel minder op dan zo afgespeeld.
Maar niettemin hoop ik nog wel op verbetering.  Smiley
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8460


WWW
« Antwoord #677 Gepost op: 19 Januari 2019, 21:32:15 »

In de burelen van de Deutsche Bundesbahn in Plettenburg wordt ieder jaar opnieuw weer uitgekeken naar de grote Eisenbahnmesse in Nürnberg. Want dan (en meestal ook al wat eerder met fraai foldermateriaal) worden namelijk de geplande producten van de fabrikanten van spoorwegmaterieel aangekondigd.
Nu zijn de wensen in Plettenburg op dat gebied niet erg groot, ze zijn daar prettig ruim voorzien van materieel, al komen er van tijd tot tijd nog wel dingen op de markt die vroeg of laat ook Plettenburg aandoen. Zo is men dit jaar wel blij met het bericht dat er wellicht Accutriebwagen in de omgeving dienst gaan doen en een extra rangeerloc in de vorm van een Köf-3 is ook niet verkeerd.
Maar vooral de reacties op die aankondigingen vormen een bron van vreugde. Als je het leest kun je haast niet anders concluderen dan dat de fabrikanten met hun modellenkeuze de grootste sukkels zijn die er op deze aardkloot rondlopen en dat er weer niks wordt aangekondigd waar behoefte aan is. Maar we kennen onze pappenheimers inmiddels wel, de grootste criticasters van nu, staan bij de uitlevering van de aangekondigde modellen vooraan.
Niettemin, een alleraardigst tijdverdrijf om in een verloren uurtje eens wat van die reacties te bekijken.

Maar er moet natuurlijk ook gewerkt worden en het eerste is de aanpak van een veelgehoorde klacht.
Sinds kort stoppen alle Eilzüge en de meeste Schnellzüge ook in Plettenburg. Heel mooi natuurlijk, maar de machinisten hebben daar nog niet veel ervaring mee en rijden in een richting veel te ver door, tot zelfs voorbij de perrons. Dat moet worden opgelost.
In een richting moet eigenlijk worden gestopt zodra de achterkant van de trein langs het perron staat. De plek waar de voorkant van de trein moet stoppen, is dus afhankelijk van de treinlengte.
Koploper heeft de optie van alternatieve stopplaatsen, afhankelijk van de treinlengte. Koploper heeft ook de mogelijkheid van virtuele bezetmelders. 1+1=2 zou je zeggen, maak voldoende virtuele bezetmelders aan en gebruik die om de trein afhankelijk van de treinlengte te laten stoppen. Maar helaas, juist waar virtuele melders hun nut kunnen bewijzen, zijn ze niet te gebruiken. Voor een alternatieve stopplaats kun je alleen fysieke melders gebruiken, geen virtuele. Zal vast een technische reden hebben, maar jammer is het wel. Sad
Een wel mogelijke oplossing is om iedere stoppende trein een vaste route te geven, daar kan namelijk wel een virtuele melder worden gekozen als stopplaats. Maar ik ben geen fan van vaste routes.
Uiteindelijk heb ik gekozen om een lichtsluis aan het begin van het perron te plaatsen. Die pakt zowel spoor 1 als 2 mee en aangezien op die plek nooit gelijktijdig een trein kan staan op beide sporen, is de lichtsluis ook zowel voor beide te gebruiken.



Bij de paarsige gloed is de zender, onderaan de ontvanger.
Het is allemaal nog provisorisch. Eerst zeker weten dat het werkt zoals gedacht en dan gaan we wel wat verzinnen om het te camoufleren. Mogelijk dat zender en ontvanger nog van plaats wisselen, omdat de ontvanger dan als zwarte "koffer" op een bagagekarretje kan worden gezet. 
Overigens geldt de stopplaats alleen voor treinen die volgens de dienstregeling in Plettenburg stoppen. TEE's, IC's en goederentreinen rijden bij een eventuele stop keurig door tot het sein.

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8832


265*


WWW
« Antwoord #678 Gepost op: 19 Januari 2019, 21:58:39 »

Bij mij werken de vaste routes voor de alternatieve stopplaatsen prima! Waarschijnlijk door de adviezen van de meester die niet van vaste routes houdt....  Tongue

Wat moet jij eigenlijk -ossi-spul zegt me niet zoveel- met een ossi-ludmilla?
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8460


WWW
« Antwoord #679 Gepost op: 19 Januari 2019, 23:10:50 »

Die is nog van voor mijn "Wende", toen kocht ik nog wat ik leuk vond.
Leuk vind ik hem nog steeds en in deze uitvoering kwamen ze ook voor de Wende al in Wessi-land. Mag dus blijven.  Grin

De aversie tegen vaste routes zit diep bij mij.  Grin
Inmiddels is een groot deel van de nadelen te ondervangen, maar ik probeer het toch nog altijd liever op een andere manier op te lossen.

groet, Huub

Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Wesley
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 7193


You might think that; I couldn’t possibly comment.


WWW
« Antwoord #680 Gepost op: 19 Januari 2019, 23:32:22 »

in deze uitvoering kwamen ze ook voor de Wende al in Wessi-land.

Ja, in Helmstedt... niet in Plettenburg! Cool
Gelogd

Ik zie sterren!
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8832


265*


WWW
« Antwoord #681 Gepost op: 19 Januari 2019, 23:37:06 »

Ik beken, en die zal je ook wel in de vitrine hebben zien staan, dat ik ook een (Railion) Ludmilla heb alleen al omdat ie zo vet grof en groot is.
Op emplacement Uitgeest ooit een BR 241 (toch?)  gefotografeerd met een staaltrein. De 4000 pk versie dus.
Een fantastisch geluid toen die optrok!  Duim omhoog

KLIK
« Laatste verandering: 20 Januari 2019, 00:15:55 door Jakop de Bruin » Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8460


WWW
« Antwoord #682 Gepost op: 20 Januari 2019, 00:13:34 »

Ja, in Helmstedt... niet in Plettenburg! Cool
En Hof, Bebra, Hamburg en dus ook in Plettenburg, zie het fotografisch bewijs.  Grin
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Wesley
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 7193


You might think that; I couldn’t possibly comment.


WWW
« Antwoord #683 Gepost op: 20 Januari 2019, 11:46:42 »

Helemaal in Hamburg? Voor de Wende?

En inderdaad, het bewijs is daar... maar ik had nog nooit eerder een foto van een Ludmilla in Plettenburg gezien Grin.
Gelogd

Ik zie sterren!
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8460


WWW
« Antwoord #684 Gepost op: 20 Januari 2019, 12:41:38 »

Om eerlijk te zijn, deze locs waarschijnlijk niet. Tot 1973 reden in het personenverkeer de DR-locs door tot Hamburg, maar toen bestond de serie 132 nog niet. Daarna in principe locwissel in Büchen en gezien de gevoeligheden tussen beide Duitslanden is de kans groot dat daar ook geen uitzondering op werd gemaakt.
Aan de andere kant, ik heb er wel zelf een in de oude DR-nummering in Hamburg Altona gefotografeerd, maar dan anderhalf jaar na de wende. Valt binnen de marge...  Wink

groet, Huub

p.s. Lübeck was ik nog vergeten
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8460


WWW
« Antwoord #685 Gepost op: 22 Januari 2019, 20:37:37 »

Ik kwam nog een heel kort filmpje tegen van een Duitse trein met Nederlands tintje.
De rijtuigen zijn in Plettenburg aanwezig, als loc zou kan eigenlijk elke 110 gekozen worden en is ook aanwezig.
Kortom, de trein kan zo de baan op, maar...
Zeven rijtuigen is eigenlijk net te lang. Het kan wel, maar er zijn dan wat wisselstraten die langer bezet gehouden moeten worden, wat weer een opstropend effect heeft op de dienstregeling. Vandaar dat ik tot nu toe voor reizigerstreinen een maximum van zes rijtuigen aanhoudt.
Nu is deze trein, de Rhein-Express, al eens ter sprake gekomen op beneluxspoor, blijkt uit de ZPAR dat in de winterdienstregeling met zes rijtuigen reed. Nou, dan is het in Plettenburg dus winter als deze trein rijdt.  Grin
Ik zal binnenkort een foto van de trein in model plaatsen.

De lichtsluis het naar behoren, dus die blijft.
En daardoor ook weer afscheid kunnen nemen van een stel vaste routes.
Daarbij is ook een aanpassing gedaan in de dienstregeling van de S-Bahn. In beide richtingen stopte de 420 op spoor 2, wat tot kritische vragen van Maarten leidde. En uiteindelijk had hij natuurlijk wel een punt. Dus nu stopt deze in een richting netjes op spoor 1.
Mocht dat om wat voor reden dan ook niet kunnen, dan wordt er uitgeweken naar spoor 2, maar dat wordt dan netjes omgeroepen.  Cheesy

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8832


265*


WWW
« Antwoord #686 Gepost op: 22 Januari 2019, 22:45:33 »

Citaat
En daardoor ook weer afscheid kunnen nemen van een stel vaste routes.

Zucht.....en ze werken zo goed  Grin
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8460


WWW
« Antwoord #687 Gepost op: 22 Januari 2019, 23:14:51 »

Ja, maar in Waldijk hebben ze meer dan in Plettenburg rekening gehouden met hoe de ontwikkelaar het vermoedelijk voor ogen had, toen hij zijn programma maakte.  Grin
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8832


265*


WWW
« Antwoord #688 Gepost op: 23 Januari 2019, 07:07:08 »

Wat de verkeersleiding in Waldijk dan weer te danken heeft aan de adviezen van de Plettenburgse DB Netze medewerker  Wink
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8460


WWW
« Antwoord #689 Gepost op: 23 Januari 2019, 09:57:12 »

Ik bedoelde meer de opbouw van de baan. Ik heb vlak voor het station korte blokken , bedoeld om tussen de inrijseinen (automatisch) te kunnen rangeren. Maar voor alle andere treinen geldt in die blokken een stopverbod. Dan kan een vaste route niet starten. In Waldijk zijn de blokken voor het station beslist niet kort, integendeel.  Grin
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Pagina's: 1 ... 44 45 [46] 47 48 ... 160   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Irgendwo in Deutschland
« vorige volgende »
Ga naar: