In de burelen van de Deutsche Bundesbahn in Plettenburg wordt ieder jaar opnieuw weer uitgekeken naar de grote Eisenbahnmesse in Nürnberg. Want dan (en meestal ook al wat eerder met fraai foldermateriaal) worden namelijk de geplande producten van de fabrikanten van spoorwegmaterieel aangekondigd.
Nu zijn de wensen in Plettenburg op dat gebied niet erg groot, ze zijn daar prettig ruim voorzien van materieel, al komen er van tijd tot tijd nog wel dingen op de markt die vroeg of laat ook Plettenburg aandoen. Zo is men dit jaar wel blij met het bericht dat er wellicht Accutriebwagen in de omgeving dienst gaan doen en een extra rangeerloc in de vorm van een Köf-3 is ook niet verkeerd.
Maar vooral de reacties op die aankondigingen vormen een bron van vreugde. Als je het leest kun je haast niet anders concluderen dan dat de fabrikanten met hun modellenkeuze de grootste sukkels zijn die er op deze aardkloot rondlopen en dat er weer niks wordt aangekondigd waar behoefte aan is. Maar we kennen onze pappenheimers inmiddels wel, de grootste criticasters van nu, staan bij de uitlevering van de aangekondigde modellen vooraan.
Niettemin, een alleraardigst tijdverdrijf om in een verloren uurtje eens wat van die reacties te bekijken.
Maar er moet natuurlijk ook gewerkt worden en het eerste is de aanpak van een veelgehoorde klacht.
Sinds kort stoppen alle Eilzüge en de meeste Schnellzüge ook in Plettenburg. Heel mooi natuurlijk, maar de machinisten hebben daar nog niet veel ervaring mee en rijden in een richting veel te ver door, tot zelfs voorbij de perrons. Dat moet worden opgelost.
In een richting moet eigenlijk worden gestopt zodra de achterkant van de trein langs het perron staat. De plek waar de voorkant van de trein moet stoppen, is dus afhankelijk van de treinlengte.
Koploper heeft de optie van alternatieve stopplaatsen, afhankelijk van de treinlengte. Koploper heeft ook de mogelijkheid van virtuele bezetmelders. 1+1=2 zou je zeggen, maak voldoende virtuele bezetmelders aan en gebruik die om de trein afhankelijk van de treinlengte te laten stoppen. Maar helaas, juist waar virtuele melders hun nut kunnen bewijzen, zijn ze niet te gebruiken. Voor een alternatieve stopplaats kun je alleen fysieke melders gebruiken, geen virtuele. Zal vast een technische reden hebben, maar jammer is het wel.
Een wel mogelijke oplossing is om iedere stoppende trein een vaste route te geven, daar kan namelijk wel een virtuele melder worden gekozen als stopplaats. Maar ik ben geen fan van vaste routes.
Uiteindelijk heb ik gekozen om een lichtsluis aan het begin van het perron te plaatsen. Die pakt zowel spoor 1 als 2 mee en aangezien op die plek nooit gelijktijdig een trein kan staan op beide sporen, is de lichtsluis ook zowel voor beide te gebruiken.
Bij de paarsige gloed is de zender, onderaan de ontvanger.
Het is allemaal nog provisorisch. Eerst zeker weten dat het werkt zoals gedacht en dan gaan we wel wat verzinnen om het te camoufleren. Mogelijk dat zender en ontvanger nog van plaats wisselen, omdat de ontvanger dan als zwarte "koffer" op een bagagekarretje kan worden gezet.
Overigens geldt de stopplaats alleen voor treinen die volgens de dienstregeling in Plettenburg stoppen. TEE's, IC's en goederentreinen rijden bij een eventuele stop keurig door tot het sein.
groet, Huub