Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Irgendwo in Deutschland
Pagina's: 1 ... 61 62 [63] 64 65 ... 158   Omlaag
Print
Auteur Topic: Irgendwo in Deutschland  (gelezen 899146 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 2 gasten bekijken dit topic.
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #930 Gepost op: 31 Augustus 2019, 20:30:39 »

Nee, dat waren 216'en. Die zijn iets korter en misschien nog wat uiterlijke verschillen, weet ik zo niet direct.

Ah ja inderdaad...Railwiki heeft (nog) geen data over deze loks zag ik.

Even pagina 102 van de Materieelgids jaren ‘80 opnieuw lezen, Jakop.  Cool

Ja. die heb ik wel ergens liggen geloof ik...  Cheesy
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #931 Gepost op: 31 Augustus 2019, 21:48:53 »

Voor de liefhebber in de directe vergelijking:

een 215
Aachener Revier 7-02 by hb foto, on Flickr

en een 216
19980105, Möllen [DE] by hb foto, on Flickr

Er zit dus ook verschil in de plaats van ramen en roosters.

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #932 Gepost op: 1 September 2019, 08:58:18 »

Inmiddels is de loc actief bezig geweest. Eerst nog analoog, waarbij hij geen cm vooruit kwam (niet ongebruikelijk op een rollenbank), maar verder ook geen aanleiding gaf om de loc weer terug te sturen.
Dus de meebestelde decoder (Lopi 4) ingeplugd, adres geprogrammeerd en de loc op de baan gezet. De paar meter die hij nu heen en weer heeft gereden, laat gewoon de van Roco bekende rijeigenschappen zien.
Volgende stap is het ijken, waarna de loc ingezet kan worden in de harde Plettenburger praktijk.
Die zal zowel uit personen- als goederentreinen bestaan.
Bij zo'n inzet zal hij vast wel eens door een hobbyist worden gefotografeerd.

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #933 Gepost op: 1 September 2019, 10:07:46 »

Er zit dus ook verschil in de plaats van ramen en roosters.

En er is ook nog sprake van een klein verschil in lengte: BR 215: 16.400 mm en BR 216: 16.000 mm. En verschil in motorisatie.
Doet me denken aan de verschillen tussen de Deense MX en MY-locs: ook verschil in ramen en roosters en verschil in motorisatie.

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Wesley
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 7192


You might think that; I couldn’t possibly comment.


WWW
« Antwoord #934 Gepost op: 1 September 2019, 10:10:57 »

En er is ook nog sprake van een klein verschil in lengte: BR 215: 16.400 mm en BR 216: 16.000 mm. En verschil in motorisatie.
Nee, dat waren 216'en. Die zijn iets korter

Wat ik me nou afvraag: is er ook een verschil in lengte? Cheesy
Gelogd

Ik zie sterren!
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #935 Gepost op: 1 September 2019, 10:38:06 »

En verschil in motorisatie.
Klopt, maar ik beperkte me tot de uiterlijke kenmerken. Al is het motorenverschil vaak weer zichtbaar aan het dak, waarbij ook binnen de diverse series verschillende motoren zijn gebruikt.
De eerder uitgegeven Fleischmann-loc schijnt bijvoorbeeld op zich een correct dak te hebben, maar niet voor het gebruikte nummer. Wat ik begreep klopt het bij deze loc wel. Zo niet, dan pech, ik weet toch niet wat het moet zijn.

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Spoorzeven
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1978


« Antwoord #936 Gepost op: 1 September 2019, 11:32:35 »

De 215 031 'leeft' nog: als 225 031-4 bij de EfW-Verkehrsgesellschaft mbH. Kijk eens op hun website: de foto's daar tonen een zeer fraaie verzameling uitstekend onderhouden dieselloks van de series 211/212, 218, 221 en 225 (ex 215)  https://www.efw-verkehrsgesellschaft.de.
De inzet in Nederland van de 215 031 geschiedde vooral van uit het BW Krefeld waar de lok van 1980 tot in 1992 verbleef.
Met de 215 035-7 gaat het slechter: die staat in Leipzig Engelsdorf in het Stillstandmanagement onder het nummer 215 902-8 en is al in 2003 terzijde gesteld. Die lok is van 1970 tot in 1980 in het BW Köln-Nippes gehuisvest geweest en is daarna naar Trier gegaan. Of die lok ooit in Nederland was, is mij niet bekend. Jammer dat Roco niet weer voor de 031 heeft gekozen.
Gelogd

Groet, Frank
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #937 Gepost op: 1 September 2019, 17:02:07 »

Voor de Nederlanders is het wel jammer, maar ik denk dat de meeste Duitsers het liefst een "gewone" 215 hebben, zover ze het nummer interesseert natuurlijk.

Overig moet ik mijzelf en daarmee ook Gert corrigeren. Het motorenverschil tussen 215 en 216 betrof maar een klein deel van de serie. De meeste 215'en hadden dezelfde motoren als de 216. De grotere lengte van de serie 215 was bedoeld als voorbereiding op een latere ombouw naar de serie 218, die overigens nooit is uitgevoerd.

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Joran
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 588


« Antwoord #938 Gepost op: 2 September 2019, 08:58:38 »

Fraaie loc hoor! Ben al een tijdje op zoek naar een 216. Brawa had jaren terug een mooie. Maar die kan ik nieuw nergens vinden. De 216 omdat die en verhuurt is geweest aan Nederland, maar vooral ook in Nederland kwam met 3 Silberlingen. Silberlinge zijn door Brawa aangekondigd voor Q4. Hasekaste is tijdperk 3. En ik heb geen idee of die ook inzetbaar zijn in tijdperk 4, of wat de verschillen waren. Weet jij daar misschien meer van?
Gelogd
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #939 Gepost op: 2 September 2019, 09:19:41 »

Ik heb in elk geval in 1992 nog een geduwde Hasenkasten gefotografeerd, dus tijdperk 4 is zeker mogelijk.
Alleen bij Duitse rijtuigen is het verschil tussen 3 en 4 vrij opvallend door de plaats van de rijtuignummers en bijbehorende info. In tijdperk 3 zijn die op een stijl tussen twee ramen aangebracht, in tijdperk 4 als computernummer onder het DB-logo midden op het rijtuig.
Maar 216 met drie Silberlingen naar Nederland? Moet dan haast in het noorden zijn geweest voor de 624/634-treinstellen daar gingen rijden.
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #940 Gepost op: 2 September 2019, 17:33:55 »

Vandaag vonden nog wat testritten plaats met de onlangs in Plettenburg gearriveerde 215 035.
Daarbij werd er ogenschijnlijk doelloos heen en weer gereden over spoor 2. Eerst snel, dan steeds langzamer tot de loc 15 km/u reed. Ook kwam via de telex een berciht binnen dat er iets op de loc verkeerd gemonteerd zou zijn. Dus de loc nog even richting werkplaats gestuurd, waar dit snel werd aangepast. De gelegenheid werd gebruikt om ook een ruitenwisser recht te zetten die met een vogel of zo in aanraking was gekomen.

De testritten zijn geslaagd, loc kan nu worden ingezet, al moet daarvoor natuurlijk wel eerst getankt worden.


En omdat er toch niemand te zien was die moeilijk zou kunnen doen, even het terrein opgelopen om een plaatje van dichtbij te schieten.


groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Joran
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 588


« Antwoord #941 Gepost op: 3 September 2019, 07:32:46 »

Ik heb in elk geval in 1992 nog een geduwde Hasenkasten gefotografeerd, dus tijdperk 4 is zeker mogelijk.
Alleen bij Duitse rijtuigen is het verschil tussen 3 en 4 vrij opvallend door de plaats van de rijtuignummers en bijbehorende info. In tijdperk 3 zijn die op een stijl tussen twee ramen aangebracht, in tijdperk 4 als computernummer onder het DB-logo midden op het rijtuig.
Maar 216 met drie Silberlingen naar Nederland? Moet dan haast in het noorden zijn geweest voor de 624/634-treinstellen daar gingen rijden.

Kijk dat is info waar ik wat aan heb! Ik ga eens op onderzoek uit! Die 216 met Silberlingen was allemaal van en naar en in Groningen inderdaad. Maar alleen zo'n loc voor een Nederlandse buurtsuper is ook al leuk. Hopelijk komt Brawa nog eens met een nummer variant.
Gelogd
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #942 Gepost op: 3 September 2019, 08:44:00 »

Roco heeft in elk geval een keer een Hasenkasten in tijdperk 4 uitvoering uitgebracht.
Brawa zal er vast ook wel mee gaan komen.

Overigens zijn er ook binnen tijdperk 4 nog verschillen in uiterlijk.
Meest opvallende is de stelbalk die in het begin zwart was en later oceaanblauw werd.
Daarnaast is het lettertype van de klasseaanduiding in de loop der tijd aangepast en zijn de teksten roken/niet roken vervangen door pictogrammen.

Ik vermoed dat dat grotendeels eind jaren 70, begin jaren 80 is veranderd. Mijn eerste foto's waar Silberlingen op te zien zijn, dateren van 1981. Zover herkenbaar vrijwel alles met blauwe stelbalk en pictogrammen. Maar in 1986 heb ik nog een Silberling met zwarte stelbalk gefotografeerd (wel al met pictogrammen) en 1984 nog de tekst roken/niet roken (maar wel al een blauwe stelbalk).

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Joran
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 588


« Antwoord #943 Gepost op: 3 September 2019, 18:26:43 »

Roco heeft ze nu wel met Karlsruhe kopf. Kwamen die ook in nederland? Zie doorgaans de Hasenkaste.
Gelogd
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #944 Gepost op: 3 September 2019, 18:56:09 »

Met Karlsruher Kopf kwamen ze in elk geval naar Nijmegen.
Wat in het noorden reed, weet ik niet. Toen ik voor het eerst het Groninger station bezocht, werden naar Duitsland al treinstellen ingezet. Dat was ergens begin jaren '80.
Ik ben ook eigenlijk wel benieuwd of die in het noorden als trek/duwtrein reden of dat er gewon werd omgelopen. Zeker bij een Hasenkasten als stuurrijtuig valt daar veel voor te zeggen.

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Pagina's: 1 ... 61 62 [63] 64 65 ... 158   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Irgendwo in Deutschland
« vorige volgende »
Ga naar: