Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Irgendwo in Deutschland
Pagina's: 1 ... 69 70 [71] 72 73 ... 158   Omlaag
Print
Auteur Topic: Irgendwo in Deutschland  (gelezen 898999 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 3 gasten bekijken dit topic.
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #1050 Gepost op: 21 November 2019, 20:37:25 »

Ach ja, van Italianen kun je alles verwachten.

Ik moet het nog uitmeten, maar mogelijk past het ding nog op één plek. Nadeel is wel dat je dan niet heel goed zicht op de seinen hebt. Voordeel is dat dit sein veel mooier is dan wat er nu staat. En helemaal de aansturing natuurlijk, die nu door een DR4018 wordt verzorgd.  Tongue
Maar eens laten bezinken.
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #1051 Gepost op: 22 November 2019, 16:09:49 »

Ik had eigenlijk voor de hardcore-liefhebber nog de complete sketch zoals die nu is, willen plaatsen, inclusief een fraaie tekening van Daan.
Maar helaas, het bericht is dan te lang voor dit forum (20000 karakters).  Undecided
Voor wie echt niet zonder kan, op het Stummiforum past het wel.

groet, Huub

Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #1052 Gepost op: 22 November 2019, 18:00:17 »

Maar waar komt ie nu....?      Tongue
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #1053 Gepost op: 22 November 2019, 18:51:49 »

In de woonkamer. Nog sterker, daar is ie al.
Dan is het plan om hem op 7 december een uitje te gunnen naar de Modelspoorders van de HCC. Is dacht ik in Soest, als ik goed ben geïnformeerd.
En daarna moet er een meer definitieve oplossing worden gezocht.
De optie die momenteel op kop staat is dat het rechter sein wordt verwijderd.
Dat zal vermoedelijk een onomkeerbare actie zijn, maar wat dan overblijft, kan de plaats innemen van het rechts zichtbare sein op onderstaande foto.



Het linker sein op de foto is inmiddels al wat verder naar links opgeschoven, maar zou dan vervangen worden door een nieuw sein. Want de ledlkleuren van die nieuwe zijn echt veel mooier dan wat er nu staat.

Een plek die én geschikt is voor het volledige portaal én waar je de seinbeelden ook kunt zien, is er niet zonder tenminste mijn halve baan af te breken. En dat vind ik een beetje te ver gaan.  Smiley

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #1054 Gepost op: 23 November 2019, 13:20:35 »

En toen was daar ineens de KLAPPERRRRRRRRRRR van de week.
Er is nog een optie die nu met stip op nummer 1 staat.
De Duitsers kennen Gruppenausfahrsignale. Het onderwerp is hier al eens langs gekomen, het uitrijsein geldt daarbij voor meerdere sporen. Om te voorkomen dat alle machinisten met Formuele-1 aspiraties op die sporen bij het doven van het rode sein tegelijk vol accelereren om als eerste in de wisselstraat te zijn, heeft ieder spoor ook nog een Sperrsignal dat Sh1 moet tonen om er langs te mogen rijden.
Vooral bij mechanische seinen, zag je dit heel vaak, omdat het de beveiliging een stuk eenvoudiger maakt.
Bij lichtseinen speelt dat veel minder, maar toch komt het daar ook voor.
Ook is het niet gebruikelijk dat het bij sporen met reizigersverkeer wordt toegepast, maar ook dat kwam wel voor, in elk geval bij de mechanische seinen.
Ik denk dat ik dan ook maar aanneem, dat het vast wel ergens zo heeft bestaan. Dan komt het portaal op de geplande plek, maar kan het rechter sein gewoon dienst blijven doen als Gruppenausfahrsignal voor de twee achterste sporen.
En dat het echt kan, een reizigerstrein langs een als lichtsein uitgevoerd Gruppenausfahrsignal, een bewijsplaat:


20190427_D7000_7395, Hagen [DE] by hb foto, on Flickr

Oké, ik speel wel een beetje vals, deze excursietrein reed over de goederensporen. Gewone reizigerstreinen komen hier normaal gesproken niet.

groet, Huub
« Laatste verandering: 23 November 2019, 14:40:28 door hubertus » Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #1055 Gepost op: 24 November 2019, 15:31:34 »

Inmiddels achterhaald dat in elk geval in Frankfurt Hbf en in München Hbf Gruppenausfahrsignalen werden gebruikt, in laatstgenoemde station tot op de dag van vandaag. Als het daar mag, kan er voor Plettenburg ook wel een uitzondering worden gemaakt.
Het sein is dus inmiddels op de baan geplaatst.


Het mag op deze plek laten zien dat het de goede seinbeelden toont, waarna het ergens in de komende weken naar de definitieve plek verhuist.

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #1056 Gepost op: 24 November 2019, 16:04:13 »

Inmiddels achterhaald dat in elk geval in Frankfurt Hbf en in München Hbf Gruppenausfahrsignalen werden gebruikt, in laatstgenoemde station tot op de dag van vandaag. Als het daar mag, kan er voor Plettenburg ook wel een uitzondering worden gemaakt.

Zo is het! Vond het ook zonde dat je de zaag er in ging zetten trouwens...  Undecided
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #1057 Gepost op: 24 November 2019, 16:47:59 »

Vond ik zelf eigenlijk ook wel. Maar ik zag nog geen andere mogelijkheid om het ongezaagd kwijt te kunnen.
Ik vind dit uiteindelijk wel een acceptabele oplossing.

Voor het resterende uitrijsein oude stijl dat dan overblijft (spoor 1) heb ik inmiddels ook wat in gedachte, maar dan moet ik Daan eens lief aankijken.  Grin

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Joran
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 588


« Antwoord #1058 Gepost op: 24 November 2019, 18:07:16 »

Tof sein! En leuk om zelf code te schrijven voor zo'n Arduine. Misschien ook eens mee experimenteren.

Wellicht dat je van je code een functie kan maken, om zo herhalende stappen slechts 1x in je broncode voor te laten komen? Ik ken de programmeer taal niet. Dus geen idee of dat mogelijk is.
Gelogd
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #1059 Gepost op: 24 November 2019, 18:43:11 »

Ja, dat is mogelijk. Er zitten ook al een paar van die functies in, zoals de seinbeeldwisseling en het in- en uitfaden.
Maar voor het extra sein heb ik voor de makkelijkste weg gekozen, door gewoon zo'n beetje alle variabelen en programmaregels te kopiëren.
Vervolgens viel me bij het compileren op dat het geheugengebruik daardoor niet (bijna) verdubbelt, verre van zelfs.
Voor één sein gebruikt de sketch 9022 bytes, voor twee seinen 10278. Bij het geheugengebruik van de variabelen is het 432 resp. 492 bytes. Ik heb dus het sterke vermoeden dat het meer stroomlijnen van de code vooral voor de waardigheid van de programmeur is en het voor het uiteindelijke resultaat in de arduino geen bal uitmaakt.  Grin

groet, Huub
« Laatste verandering: 24 November 2019, 19:48:37 door hubertus » Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Joran
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 588


« Antwoord #1060 Gepost op: 25 November 2019, 07:32:33 »

Daar lijkt het op. De compiler zal dat optimaliseren.

Als programmeur wil je liever niet 2x dezelfde code moeten onderhouden. Meer werk, grotere kans op fouten etc.

Maar als het werkt, lekker zo laten  Grin
Gelogd
dneijenhuis
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1620


HCC!m-IG


« Antwoord #1061 Gepost op: 25 November 2019, 10:51:48 »

...maar dan moet ik Daan eens lief aankijken.  Grin

Nou word ik wel heul nieuwsgierig  Grin
Zag dat ik ook al op het Stummiforum genoemd werd, daar gaat mijn anonimiteit  Cheesy

Net weer een weekend achter de rug waar ook weer niks terecht kwam van spoorse zaken, de avonden zijn niet veel beter.

Moet jouw sketch nog even op mijn testplankje zetten, dan is de demo compleet.
Gelogd

NI
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #1062 Gepost op: 25 November 2019, 11:08:56 »

Je hebt nog geluk, ik ben op het Stummiforum vergeten aan te geven dat je op je avatar lijkt.  Grin

Je had op Houten die steekseintjes. Ik denk dat het op die manier ook mogelijk is een uitrijsein in H0 te maken, de schermen met leds althans. Die zijn dan vervolgens op zelfbouw seinbruggen te bevestigen.
<droommodus>
Een cijferbak of richtingaanwijzer erbij zou misschien ook wel kunnen.
</droommodus>

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
dneijenhuis
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1620


HCC!m-IG


« Antwoord #1063 Gepost op: 25 November 2019, 17:50:17 »

Dan maken we dus eigenlijk de Viessmann seinen na  Grin
Ik heb zo’n setje op Houten gekocht voor mijn test; €20 voor twee volledige Kerstbomen die aan een brug seinhuis kunnen hangen. Zal vanavond het doosje even opzoeken.
Maar los daarvan loop ik al een tijdje met dit soort PCB-sein ideeën rond. Gaan we wel eens naar kijken als ik een beetje door de andere projecten heen ben.
Gelogd

NI
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #1064 Gepost op: 25 November 2019, 17:59:16 »

Inderdaad, de multiplexer hebben we al nagebouwd, waarom dan de seinen niet?  Grin
Maar ik zou het vooral interessant vinden vanwege de droommodus. Een richtingaanwijzer is wellicht een stap te ver, omdat je altijd tenminste twee verschillende letters moet kunnen tonen, maar een cijferbak zodat ik bij Hp2 met 60 door de wissels kan crossen, zou wel erg leuk zijn.
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Pagina's: 1 ... 69 70 [71] 72 73 ... 158   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Irgendwo in Deutschland
« vorige volgende »
Ga naar: