Nog even wat zaken afwikkelen van 2020 en eerder.
In april schreef ik iets over het
postvervoer op mijn baan. Op Drehscheibe heeft Rolf Köstner weer zijn uitgebreid archief opengetrokken om wat over het grote voorbeeld te vertellen. Inmiddels zijn
deel 1 en
deel 3 (!) verschenen. Deel 2 komt in elk geval nog en volgens mij had hij het ook nog over een deel 4.
In elk geval, de moeite waard om te bekijken.
Alweer ruim een jaar geleden dat ik bezig was met de
Arduino-aansturing van de Viessmann Multiplex-seinen. Daarna nog wel wat neuzel-berichten, maar verder werd het stil.
Verklaring is eigenlijk heel simpel, het sein staat op de baan, de Arduino hangt eronder en het werkt gewoon al ruim een jaar foutloos. Dan valt er weinig meer over te vertellen.
Maar Daan had niet stilgezeten, dus onlangs kwam hij wat printjes brengen, waaronder deze:
Een shield dat, uiteraard na monteren van alle onderdelen, op de Arduino Uno kan worden geprikt.
En dan wordt het wel heel makkelijk om van een Arduino een multiplex-seindecoder te maken.
Eens even rekenen. De originele Viessmann decoder is vanaf zo'n 55 euro te koop. Deze Arduino werkt aanzienlijk beter, mag dus wel in de prijs tot uitdrukking komen (eens een experiment gezien in België, precies dezelfde bonbons werden voor drie verschillende prijzen te koop aangeboden, de duurste werden het meest verkocht). Dus een Euro of 80 moet wel mogelijk zijn. Dan kun je zelfs met een echte Arduino wel tot een leuke winstmarge komen...
groet, Huub