De ruimte binnen de baan is bij mij vrij beperkt.
Het voordeel daarvan, als er iets gebeurt dat om een noodstop vraagt, ben ik met één stap bij de centrale om die op stop te zetten. Als ik buiten de baan sta, werkt dat niet en heb daarom al jaren geleden een noodschakelaar buiten de baan aangebracht.
Alles geregeld, zou je denken. Maar helaas, dat voordeel van de beperkte ruimte wordt een nadeel als er bezoek is, die ene stap naar de centrale wordt dan meestal door de bezoeker(s) geblokkeerd.
Vandaag een oplossing aangebracht voor dat probleem.
Enkele leden van de modelspoorgroep van de HCC hebben een stop & go schakeling ontwikkeld voor Loconet, ik meen voor een van hun demo-banen.
Inmiddels wordt die schakeling ook aan de HCCm-leden aangeboden.
Ik heb loconet en behoefte aan een extra noodschakelaar, dus maar eens de print voor die schakeling aangeschaft. Schakelaars van Ali en de overige onderdelen van elders en na een avondje solderen, zat de schakeling in elkaar. Bleek ook nog te werken, altijd fijn.
Dus vandaag de schakelaars maar eens op de definitieve plek aangebracht.
De schakeling werkt twee kanten op, dus je kunt hiermee de centrale in- en uitschakelen (dus de rode en groen knop op de intellibox), maar de leds in de schakelaar geven ook de status weer. Dus druk je op de rode stop-knop op de IB, gaat ook de rode led in de stopschakelaar branden, druk je op de IB de groene go-knop, brandt de groene led van de go-schakelaar.
Functionaliteit gaat voor het uiterlijk, dus de schakelaars zijn eerst gemonteerd. Het afwerken van het paneel komt later vast nog wel eens.
Het risico op schade is in elk geval weer een stukje kleiner geworden.
groet, Huub