Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Irgendwo in Deutschland
Pagina's: 1 ... 136 137 [138] 139 140 ... 158   Omlaag
Print
Auteur Topic: Irgendwo in Deutschland  (gelezen 899115 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 4 gasten bekijken dit topic.
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #2055 Gepost op: 14 Januari 2023, 13:15:14 »

De recent afgebouwde overweg is naar het voorbeeld van handbediende bomen.
Deze kant van het station heeft echter lichtseinen, waarbij bouwvorm en plaatsing duiden op een "Drucktastenstellwerk".
De combinatie beveiliging en overweg is daarmee een beetje aparte, waarom zou je handbediende bomen willen houden als je toch de hele boel op de schop gooit voor een nieuwe beveiliging?
Nu meende ik in het verleden al eens iets gezien te hebben op internet, waarbij een dergelijke combinatie echt bestond. Wat ik me herinner, betrof dit een overweg die sowieso op de nominatie stond te verdwijnen en nog tijdelijk vanuit het oude mechanische seinhuis werd bediend.

Vandaag kwam ik op DSO ook iets tegen uit 1990: >klik< (laatste twee foto's).
De handbediende overweg heeft het langer volgehouden dan het Drucktastenstellwerk! Dus niks tijdelijke situatie in afwachting van opheffing van de overweg.

Na wat zoeken kwam ik van dezelfde plek een paar jaar oudere foto vanuit de cabine tegen: >klik< (foto 4).
Geen twijfel mogelijk, lichtseinen.

Goed, er zit weliswaar nog wel wat verschil tussen de verschillende Drucktastenstellwerke (die in Plettenburg zou gezien de seinplaatsing een wat jongere variant zijn), maar dat mag de pret niet drukken, ik ben realistischer bezig dan ik zelf had verwacht. Mooie opsteker...  Grin

groet, Huub

Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #2056 Gepost op: 14 Januari 2023, 16:37:15 »

Mooie vondst!   Duim omhoog

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #2057 Gepost op: 5 Maart 2023, 16:44:43 »

Ruim anderhalve maand sinds het laatste bericht. Gebeurt er dan helemaal niks in Plettenburg?
Om eerlijk te zijn, niet veel.
Af en toe wat bouwen aan een goederenwagen, voorbereidingen treffen voor de mogelijke komst van een warenhuis en, met een succesratio van 0,875, lakdraadjes monteren aan een stekker. Dat is het wel zo'n beetje.
De lakdraadjes zitten hierin:


En die kan nu op de baan waar hij met resp. U en H de richting aan gaat geven naar Unterwelt of Holzen.
De L zou ook nog kunnen, maar het bovenste segment doet het helaas niet meer, vandaar dat de ratio geen 1 is.


Het had ook al maanden niet gereden, resulterend in een grote teleurstelling van een jonge bezoeker twee weken terug. Want toen ik wilde gaan rijden, bleek niks het te doen. Ik had i.v.m. met wat begrassingswerkzaamheden wat stekkers losgehaald, maar verzuimd die daarna weer te verbinden.
Dus vandaag dan maar weer eens gedaan en met enige zorgen de treinenloop weer opgestart.
Maar het reed boven verwachting. Slechts één loc die de eerste keer niet van zijn plaats wilde komen en een loc die dingen ging doen die ik niet wilde, omdat ik er niet aan had gedacht dat bij die loc nog een vaste route geactiveerd was. Ik weet direct weer waarom ik vaste routes probeer te vermijden.  Grin
Nadat deze zaken waren verholpen, ruim een uur heerlijk gereden.

groet, Huub 

 
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
niels b
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1475


Arnhem, jaren '80


« Antwoord #2058 Gepost op: 5 Maart 2023, 20:40:09 »

Lakdraadjes solderen. Echt ook mijn hobby...  Undecided

Heel herkenbaar als er een tijd niets gebeurt, het is hier niet anders. Lekker rijden als je kan, daar die je het uiteindelijk voor.  Duim omhoog


Grtz,
Niels
Gelogd
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #2059 Gepost op: 11 Maart 2023, 11:59:24 »

En dan pakken zich ook nog donkere wolken samen boven Plettenburg. De verhuurder wil glas en kozijnen gaan vervangen en ik mag aannemen dat daarbij ook de treinenkamer aan de beurt komt. Goed nieuws voor het toekomstig energieverbruik, maar slecht nieuws voor de baan. Nog niet hersteld van de deelafbraak t.b.v. werkzaamheden aan de verwarming, moet binnenkort waarschijnlijk een veel groter deel van de baan verwijderd worden om nieuwe kozijnen in te zetten.
Theoretisch is de baan grotendeels op schadevrije afbraak voorbereid, maar de praktijk is vaak weerbarstig.  Sad

Van de week maar eens zien te achterhalen wat de precieze werkzaamheden worden en op welke termijn.

Van de week werd een paar maanden later, maar inmiddels is er duidelijkheid.
De aannemer die de werkzaamheden gaat uitvoeren was onder de indruk van Plettenburg en gaf aan dat verwijderen van het deel waar de fabriek staat, voldoende ruimte schept voor zijn werkzaamheden.
Ik krijg er extra isolatie en zonnepanelen voor terug, dus vind het niet zo'n beroerde deal. Al blijft het natuurlijk afwachten hoe het verwijderen en vooral het daarna terugplaatsen uiteindelijk uitpakt.
Wordt waarschijnlijk najaar, dus tot die tijd kan ik gewoon lekker doorgaan met bouwen.

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #2060 Gepost op: 11 Maart 2023, 15:27:14 »

Dat is relatief goed nieuws...relatief omdat er toch afgebroken moet worden, al heb je daar rekening mee gehouden.
En goed omdat het beperkt blijft. Gaan ze ook andere kamers nog tegelijk aanpakken?
Voorlopig dan maar rustig verder bouwen  Duim omhoog
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #2061 Gepost op: 11 Maart 2023, 15:48:10 »

Er komt overal nieuw glas, huidige dubbelglas wordt HR++.
In de woonkamer misschien ook een nieuw kozijn, maar daar zijn ze nog niet uit.
Eigenlijk kwamen ze er bij het bezoek pas achter dat bij mij een afwijkend (kunststof) kozijn aanwezig is.  Cheesy
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #2062 Gepost op: 11 Maart 2023, 15:56:37 »

Dus kozijn bij Plettenburg wordt niet vervangen?
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #2063 Gepost op: 11 Maart 2023, 16:00:47 »

Jawel, dat kozijn wordt zeker vervangen.
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #2064 Gepost op: 12 Maart 2023, 16:23:22 »

De trouwe volger van dit draadje weet dat het station van Plettenburg in een U ligt, waarvan de beide Bahnhofsvorfelder in het zicht liggen, maar bijna alles daartussen is weggemoffeld onder de stad. De overgangen van het volle zicht naar de duistere onderwereld moeten zoveel mogelijk aan het zicht onttrokken worden. Aan een kant zorgt de stationsoverkapping daarvoor, aan de andere kant moeten de brandweergarage, een bomenrij en een viaduct dat gaan doen.
Dit weekend ben ik maar eens begonnen met de ruwbouw aan die kant.
Twee plaatjes vanuit net wat verschillende standpunten.





De bocht helemaal camoufleren zal niet lukken, als het maar genoeg afleidt.

Daarnaast nog aan het steggelen geweest met IB en PC.
Onder mijn baan hangt een LocoIO van Hans Deloof. Op zich wel een mooi dingetje. Zoals de naam eigenlijk al zegt, kan dat ding zowel als decoder als bezetmelder fungeren en dat is dan per aansluiting instelbaar. Dat instellen doe je met een windows-tool en is, zeker met de handleiding erbij, niet erg ingewikkeld.
Maar helaas, de tool kan niet omgaan met de Loconetbuffer van Rosoft. Of dat aan de tool ligt of aan de buffer laat ik in het midden, al is het maar omdat ik het niet zou weten.
Met de loconetbuffer van HDL zelf werkt het uiteraard wel, maar die heb ik niet. En met de IB rechtstreeks aangesloten op de PC moet het ook werken. Was me in het verleden met de IB1 ook gelukt, maar met de IB2 was het een nieuwe uitdaging.
Lang verhaal kort, na een flink aantal vruchteloze pogingen, lukte het uiteindelijk de IB te laten babbelen met die tool en kon ik de LocoIO instellen voor een nieuw idee.
Ik wil namelijk de aansturing van de overweg gaan aanpassen waardoor die echt in de wisselstraat wordt meegenomen, maar de seinen pas op veilig gaan als de bomen dicht zijn. Nu gaan, om dit effect te bereiken, de bomen dicht op basis van een hele rits logische acties, voordat er een wisselstraat kan worden ingesteld. Werkt in 95% van de gevallen goed, maar soms gaan de bomen gewoon echt veel te vroeg dicht.
Het nieuwe idee kwam op na wat bomen met Daan die op zoek was naar een oplossing voor een heel andere uitdaging.

Wordt vervolgd.

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #2065 Gepost op: 12 Maart 2023, 16:29:52 »

Als ik het een beetje begrijp wordt de overgang een 'soort wissel' in de wisselstraat die eerst gezet (bomen naar beneden) moet worden vóór Koploper er een trein langs stuurt?
Krijgt ie dan een soort van terugmelding dat de bomen beneden zijn of wordt er een bepaalde tijd er voor meegenomen?
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #2066 Gepost op: 12 Maart 2023, 16:41:47 »

Ik ga de terugmelding van een dummy-draaischijf misbruiken.
Maar of het lukt, weet ik nog niet. Wat ik in gedachte heb, is iets dat je niet in de testmodus kunt uitproberen, maar alleen op de baan zelf.
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #2067 Gepost op: 20 Maart 2023, 21:05:56 »

Het idee was leuk en na wat aanpassingen werkt het ook, maar alleen voor treinen die stoppen op het station. Als je het eerstvolgende blok reserveert, kun je met een dummy draaischijf het moment uitstellen dat het sein uit de stand stop gaat. Maar bij het reserveren van verderop gelegen blokken (bij niet stoppende treinen het geval), trekt het sein zich niks aan van uitstel en gaat direct op groen.
Lijkt een bug in Koploper te zijn, die met zekerheid nooit meer opgelost gaat worden.
Dus ik ga weer terug naar het oude systeem. Jammer, maar helaas.
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Blausee-Mitholz
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2339


« Antwoord #2068 Gepost op: 21 Maart 2023, 22:27:00 »


Met de loconetbuffer van HDL zelf werkt het uiteraard wel, maar die heb ik niet.
groet, Huub

Ik heb jou een pb gestuurd, als je nog belangstelling hebt hoor ik het wel.

Mvg, Johan
Gelogd
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #2069 Gepost op: 24 Maart 2023, 21:26:48 »

Ik kon het toch niet laten om te proberen om de (vermoedelijke) bug heen te werken.
Voor in het station stoppende treinen heeft het namelijk wat voordelen boven het oude systeem, o.a. het te vroeg sluiten van de bomen als de trein sowieso nog niet weg kan, is ermee opgelost. Ook bij kerende treinen is het veel flexibeler.
 
Een eerste poging was niet succesvol, maar inmiddels een aanvulling gevonden waarmee het werkt.

Voor de liefhebber, wat heb ik nu gedaan?
Er zijn twee blokken (101 en 102) die de overweg passeren en onafhankelijk van elkaar gebruikt worden.
In de wisselstraten tussen het station zijn naast de wissels een schakelaar en een dummy-draaischijf opgenomen, vanwege de twee blokken zijn er ook twee van die dummy-schijven. Nou ja, niet helemaal dummy, want ze moeten wel een adres krijgen, anders werkt het allemaal niet. Maar de draaischijven zijn op de baan in elk geval niet te vinden.

Als er een rijweg ingesteld wordt van het station naar blok 101 (of 102), gaat de schakelaar om. Die zorgt via logische acties dat de overwegbomen de opdracht krijgen te sluiten. Ook krijgt de dummy-draaischijf de opdracht een kwart draai te maken. Pas als koploper denkt dat die schijf de kwart draai heeft voltooid, wordt het sein op groen gezet. Als de overweg weer vrij is, worden de bomen nog een paar seconde gesloten gehouden, zodat een andere trein eventueel een nieuwe wisselstraat kan instellen. Als dat via hetzelfde spoor is, ligt de draaischijf al goed en zal er dus ook geen wachttijd meer zijn.
Als er geen andere trein is, gaan de bomen open en wordt er via de LocoIO een reeks bezetmeldingen gegeven. Die bezetmeldingen zijn gekoppeld aan een handmatige wisselstraat, een geautomatiseerde handmatige wisselstraat dus... Die handmatige wisselstraat doet niets anders dan de draaischijven weer in de uitgangspositie brengen.
Ook gaat er dan een wachttijd gelden, waar de bomen niet opnieuw mogen sluiten, Plettenburg anno 1986 heeft wel enig oog voor de automobilist.

So far so good, maar het werkt dus alleen als de wisselstraat direct aansluit aan het blokwaar de trein staat. Bij doorgaande treinen (TEE/IC en de meeste goederentreinen) werkte het dus niet, het sein ging op groen terwijl de bomen nog moesten sluiten, de vermoedelijke bug. Tegen de tijd dat de trein er was, waren die wel dicht, maar ik wil gewoon ook in die situatie dat eerst de bomen dicht zijn en dan pas het sein op groen komt.
Ik heb nu nog een combinatie van logische acties en variabele routes toegevoegd, waarmee het voor doorgaande treinen ook goed gaat.
Het doorrijden wordt door het treintype bepaald. Een variabele route die reageert op een logische actie maakt een richtingsverbod voor die treintypes van spoor 1 en 2 in het station naar blok 101 en 102 in de overweg.
Op basis van een logische actie wordt bepaald of een van die treintypes op weg is naar het station en door zou kunnen rijden (dat is afhankelijk hoe het er in de duistere diepten van Plettenburg aan toe gaat). Zo ja, dan wordt het sluiten van de overweg aangevraagd en 10 seconde later wordt de logische actie van de variabele route onwaar, de variabele route blokkeert dan niks meer en voor de betreffende treinen kan een wisselstraat via de overweg worden ingesteld. Als de overweg weer open gaat, wordt ook die logische actie weer waar en de variabele route dus weer actief.

Een heel verhaal, eigenlijk om alleen maar te zeggen dat het nu bijna volledig lijkt te werken zoals ik wil.  Grin
 
Groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Pagina's: 1 ... 136 137 [138] 139 140 ... 158   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Irgendwo in Deutschland
« vorige volgende »
Ga naar: