Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Irgendwo in Deutschland
Pagina's: 1 ... 150 151 [152] 153 154 ... 163   Omlaag
Print
Auteur Topic: Irgendwo in Deutschland  (gelezen 982188 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 4 gasten bekijken dit topic.
niels b
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1522


Arnhem, jaren '80


« Antwoord #2265 Gepost op: 11 November 2023, 18:10:32 »

 Duim omhoog Duim omhoog Duim omhoog

Goed nieuws!
Gelogd
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1654


Benoemd snoodaard


« Antwoord #2266 Gepost op: 11 November 2023, 18:19:26 »

Nou, opbouwen dan maar weer! Duim omhoog
Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8900


267*


WWW
« Antwoord #2267 Gepost op: 11 November 2023, 18:25:19 »

Binnen is het droog gebleven, in het kozijn zelf wel wat doorslag, maar dat geloof ik verder wel. Rotten kan het tenslotte toch niet.

Je bedoelt als je het raam open doet, dat je water ziet in de watergoot in het kozijn?
Dát hoort zo. Het is z.g. open beglazing met rubber afdichting. Dat is niet 100% dicht en daarom zijn zowel het raam als het kozijn 'ontwaterd' d.m.v. ontwateringsgaten (of sleuven) die het water weer naar buiten brengen.
Als er water langs je glaslatten naar binnen komt of langs het rubber tussen raam en kozijn, dán klopt er iets niet  Wink
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8594


WWW
« Antwoord #2268 Gepost op: 11 November 2023, 18:29:24 »

Ik denk dat dat het is, maar zal morgen even een foto maken, dan weten we het zeker.
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8594


WWW
« Antwoord #2269 Gepost op: 12 November 2023, 12:18:41 »

Inmiddels bevestiging van de burgemeester van Waldijk die zich in zijn vrije tijd ook met kozijnen bezighoudt, dat het water dat ik constateerde heel normaal is.
Kortom, ramen gewassen zodat dat geen belemmering meer is voor het terugplaatsen van de baan.
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8594


WWW
« Antwoord #2270 Gepost op: 19 November 2023, 20:19:38 »

Ik schreef eerder:
Citaat
Helemaal links is de aansturing voor de draaischijf te zien. Ik ga van de gelegenheid gebruik maken om die aan te passen. De draai15 schakeling blijft, maar die wordt nu nog door een parallel63 aangestuurd. Op zich werkt dat wel, maar als ik een probleem met de treinen-pc krijg, is het uit met de pret, de vervanger heeft geen parallele poort meer. Dus dan het beste nu maar de aanpassing doen, zodat de draaischijf netjes door Koploper aangestuurd kan blijven worden.

Die aanpassing had ik op een uurtje of twee werk ingeschat, maar heeft me uiteindelijk een groot deel van de dag gekost.
Maar inmiddels zit het op zijn plek.


Waar eerst een decoder63 print hing, is nu een DCCNext en een rijtje optocouplers te vinden.
Vooral dat kleine printje met de optocouplers kostte aanzienlijk meer tijd om maken dan verwacht.
Of het werkt, weet ik helaas nog niet. Alle losse onderdelen zijn wel getest, maar voor het geheel moet ik wachten tot het weer min of meer op zijn plek ligt. Vanuit het verleden weet ik namelijk dat de draaischijf het niet leuk vindt om te moeten draaien als ie op zijn kant staat.
Misschien lukt dat volgend weekend.  
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8900


267*


WWW
« Antwoord #2271 Gepost op: 19 November 2023, 21:18:01 »

Wij wachten in spanning af!  Grin
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8594


WWW
« Antwoord #2272 Gepost op: 26 November 2023, 18:30:06 »

Een mijlpaaltje, de wederopbouw van Plettenburg is weer begonnen.
Het eerste deel ligt weer waar het hoort.

Eerst het frame weer gemonteerd.


En net met hulp van de buurman de draaischijfmodule daar bovenop gelegd.


Ondanks alle voorzorgen heeft dit deel de gedwongen evacuatie niet helemaal zonder schade doorstaan.
Een van de seinen ben ik vermoedelijk toch een keer achter blijven haken, een deel van het dak van de loods liet onbedoeld los en er zijn wat hekjes omgevallen.
Werk genoeg dus, maar eerst maar eens kijken of de techniek (nog) functioneert zoals bedoeld. Nu kan ik het geheel nog kantelen voor eventuele reparaties aan de onderkant.
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1654


Benoemd snoodaard


« Antwoord #2273 Gepost op: 26 November 2023, 18:56:15 »

Zo zonde van al je werk hè... Undecided
Nouja, met frisse moed er weer tegenaan. Maak er weer wat moois van! Duim omhoog
Gelogd
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8594


WWW
« Antwoord #2274 Gepost op: 26 November 2023, 20:40:17 »

Er zijn inderdaad leukere manieren om met je hobby bezig te zijn.  Grin

Gelukkig ook wel wat positieve effecten, de technische aanpassingen was ik al tijden vooruit aan het schuiven en nu kon ik er goed bij.
Ik ben in elk geval wel blij dat ik zoveel jaar geleden de keuze heb gemaakt een flink deel van de baan modulair op te bouwen, ook al is het bij de bouw meer werk.
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8900


267*


WWW
« Antwoord #2275 Gepost op: 26 November 2023, 21:29:58 »

Ja, dat is nu zeker verstandig gebleken  Duim omhoog
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8594


WWW
« Antwoord #2276 Gepost op: 3 December 2023, 18:49:18 »

Na een gezellig bezoek aan Gangelt gisteren, vandaag aan het stoeien geweest met de draaischijfaansturing.
Met nadruk op stoeien, want het werkte niet. Zodra de spanning op de baan kwam, begon de schijf direct te draaien en liet zich niet stoppen.
Na nog een keer stap voor stap alles nagelopen en gemeten te hebben leek het probleem aan de dcc-kant van de dccnext te zitten.

Maar zoals te verwachten, was ook hier de gebruiker uiteindelijk de boosdoener. Ik had de programmeersessie van de dccnext niet netjes beëindigd.
Tweede probleem was dat ik de uitgangen niet goed had geprogrammeerd. Na beide te hebben opgelost, heeft de schijf weer gedraaid, aangestuurd vanuit koploper.
Nog niet helemaal met het gewenste resultaat, maar ik vermoed dat dat met een schoonmaakbeurt is opgelost.

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8594


WWW
« Antwoord #2277 Gepost op: 8 December 2023, 21:24:28 »

Jammer genoeg was mijn vermoeden niet juist.
De schoonmaakbeurt was wel nodig, maar loste het probleem niet op.
Na wat onderzoek, blijkt de dccnext het probleem te zijn.
Wat ik bij wisseldecoders gewend ben: je drukt bij een bepaald adres op rechtdoor, dan wordt op de decoder de rechtdoor-uitgang die bij dat adres hoort even bekrachtigd.
Druk je daarna nog een keer op dezelfde rechtdoor, wordt dezelfde uitgang weer bekrachtigd. Deze eigenschap is nodig als je een decoder voor de aansturing van de draai15 wilt gebruiken.
Bij de dccnext werkt het zo niet, daar wordt na de eerste rechtdoor opdracht de rest genegeerd, tot er weer een eerst een afbuigend opdracht op dat adres is geweest. De gedachte van de ontwikkelaar is dat de uitgang immers al op rechtdoor staat. Mijn logica is een andere, ik vind gewoon dat een decoder braaf moet uitvoeren wat ik opdraag, ook al vindt de decoder dat het overbodig is.
Lang verhaal kort, de dccnext is zo niet te gebruiken voor de draai15-aansturing. Ik kan een trucje in Koploper gaan gebruiken, maar denk eigenlijk dat ik een omwisseltruc met de DR4018 ga doen. Die stuurt nu nog een sein aan op een manier waar ik niet zo tevreden over ben, daar krijgt de dccnext de kans te laten zien het beter te kunnen.
En de vrijkomende 4018 mag dan de draai15 gaan aansturen.

Wordt weer vervolgd.

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8594


WWW
« Antwoord #2278 Gepost op: 14 December 2023, 20:34:37 »

De buren van Plettenburg hebben zich weer uitgesloofd om de Lauficher Fernsehturm (die gewoon in Stein an der Issel staat) tot kerstboom om te toveren.


De foto is overigens een anachronisme c.q. fake news. In 1986 zaten de lampjes er nog niet in en dit jaar is deze combi met de maan (nog) niet te fotograferen geweest.

In Plettenburg zelf houdt men zich liever bezig met andere kerstbomen.


Sein wordt nu aangestuurd vanuit een DCCNext Arsigdec.
De lagere voedingsspanning daarvan laat zien dat de groene leds toch nog te fel waren in vergelijking met de gele.
Wordt vast nog wel aangepast door de Signalmeisterei.

Tenslotte zijn de vooruitzichten voor Plettenburg gunstig. Zoals de vlag er nu voorhangt, worden nog dit jaar alle baandelen weer met elkaar verbonden.
Met een beetje geluk kan er nog net in 2023 weer gereden worden, maar anders zeker in 2024.

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8900


267*


WWW
« Antwoord #2279 Gepost op: 14 December 2023, 21:20:51 »

Opvallend lage stromen zijn zo nu en dan nodig om zo’n ledje een beetje realistisch te laten ‘branden’.
Een beetje spelen met weerstanden weet ik nog van mijn sein-slag.  Cheesy

Mooie foto van de zendmast. Eigen werk?

Goed nieuws dat Plettenburg weer gauw inzetbaar is  Duim omhoog
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Pagina's: 1 ... 150 151 [152] 153 154 ... 163   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Irgendwo in Deutschland
« vorige volgende »
Ga naar: