Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Pagina's: [1] 2 3 ... 10   Omlaag
Print
Auteur Topic: Klooster diorama  (gelezen 138494 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 2 gasten bekijken dit topic.
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Gepost op: 29 December 2017, 12:38:29 »

Voor een vriend van mij ga ik in het komende 1 a 1,5 jaar een diorama bouwen wat een soort van door ontwikkeling is van het idee van Ohsteinerhöhe. De gelijkenis zit hem dan vooral in de manier van bouwen, de kerk en de hoogte verschillen  maar daar houd het dan ook gelijk weer op.

Bij het kijken naar een goede kerk voor dit diorama kwam ook het klooster dat Faller komend jaar leverd voor bij maar die werd door die vriend wel wat duur gevonden. Ik had zoiets van voor 1/3 van dat geld kan ik dat ook zelf waarbij ik dan gebruik kan maken van de Siegtaldom en raamkozijnen van Auhagen. Het diorama krijgt dus een klooster als kerk, boven op een heuvel( 25 tot 30cm hoog). Daar onder bouw ik dan een oude stad tegen de heuvel aan waarvan alle huisjes zelf gebouwd moeten gaan worden en wat in hoofdzaak vakwerk moet worden. Beneden in de stad komt een riviertje te lopen want er moet ook een stenen boogbrug komen. Dit diorama word 50cm breed en 70cm diep.
Ik kreeg het verzoek het zo middeleeuws mogelijk te maken, nu heb ik daar geen verstand van en het blijkt ook wel een heel ruim begrip. Waar we nu op uit zijn gekomen is hem zoveel mogelijk aan te kleden in een tijdvak tussen +/-1800 en 1850 in ieder geval zonder gemotoriseerd verkeer en zonder spoor. Met de poppetjes gaat dat niet helemaal uit komen en het belangrijkste word dat het een goed uitziend geheel word wat heel oud oogt. De historische correctheid is minder boeiend omdat daarvoor de kennis( nog) ontbreekt.

De basis voor het klooster vormt zoals eerder geschreven de Siegtaldom van Kibri, deze had H@ns nog op voorraad en die heb ik inmiddels in huis. Voor de rest heb ik bij H@ns raamkozijnen van Auhagen besteld; "Sprossenfenster, Türen" nr.48650 voor het klooster en de wat minder oude gebouwen en "Fenster und Türen für Wohngebäude" nr.48653 voor de vakwerkhuisjes. Ik heb vast met het klooster kunnen beginnen door eerst uit mijn eigen voorraad te putten.

Gister ben ik die Siegtaldom eens in elkaar gaan zetten en heb ik gelijk de eerste proefvleugel voor het klooster er aan gebouwd en voor het 2e deel heb ik inmiddels de zijwanden getekend. Hiervoor heb ik niet genoeg raamkozijnen maar dat komt later wel. Ik heb ook nog behang van een rol in handelbare stukken gesneden.





Hier heb ik bij de rechtse het ronde deel er af gesneden want daar komen de vleugels van het klooster tegen aan




















Hier zie je gelijk hoeveel raamkozijnen het kost.


Deze wand moet als hij klaar is gelijk met de linkse komen te staan.



Word vervolgd, groetjes Michiel
« Laatste verandering: 10 Januari 2019, 18:04:30 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #1 Gepost op: 29 December 2017, 15:58:36 »

Ik heb net aan de vleugel waarvan ik in de vorige post de kartonnen wanden liet zien verder gewerkt. In de laatste 2 foto's heb ik het met een klem even aan de rest gehangen.







Dit is eigenlijk het geplande hoogte verschil maar of ik dat red om dat goed in te passen tot aan de kerk moet ik nog zien.


Dit is het minimale hoogte verschil.

Groetjes Michiel
« Laatste verandering: 10 Januari 2019, 18:05:31 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #2 Gepost op: 14 Maart 2018, 18:41:38 »

Vanmiddag kreeg ik de bodemplaat voor het diorama binnen en ik hoopte dat er al wat platen schuim op zaten maar dat kreeg ik er wel zat bij maar er zat nog niks op. Met de beurs in Zutphen voor de deur moet ik haast maken dus andere platen schuim van 10cm dik opgezocht en gezaagd en daarna op elkaar gelijmd.








De basis bogen voor de gallerij zijn gezaagd maar bleken moeilijk recht en mooi te krijgen en hebben dus veel nabewerking nodig. Nu blijkt dat het schuurwiel van mijn miniboormachine net iets breder is maar daardoor prima alle oneffenheden weg kan schuren. Een stuk heb ik net binnen gedaan maar de rest moet echt even buiten want ik ben geen fan van stofhappen in mijn woonkamer.

Groetjes Michiel
« Laatste verandering: 10 Januari 2019, 18:06:10 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #3 Gepost op: 15 Maart 2018, 20:37:08 »

Vandaag heb ik een uur of 5 besteed aan het snijden en zagen van het schuim en daarna uiteraard veel schoonmaken. Hier en daar er stukken in gelijmd en soms die later weer weggehaald omdat het landschap toch net ff anders moest.








Nou kom ik met het diorama niet helemaal uit en de vriend van  mij waarvoor ik dat diorama bouw stelde voor er een stuk aan te zetten dus er komt volgende week aan de voorzijde nog 15cm bij zodat er weer ruimte ontstaat voor een riviertje met bruggen er overheen.

Ik moet vanavond nog grotendeels inpakken voor Zutphen en de spullen bij elkaar zoeken die ik voor m'n demo nodig heb.

Groetjes Michiel
« Laatste verandering: 10 Januari 2019, 18:29:15 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #4 Gepost op: 16 Maart 2018, 13:11:54 »

Ik heb de onderbouw van dit diorama vast verlengd, dit kan door constructie lijm te gebruiken, dat is morgen vroeg wel ver genoeg uitgehard dat ik het kan vervoeren.

Soms heb je goede lijmklemmen nodig


Het schuim doe ik wel na het weekend want dat heeft zeker 2 dagen nodig om goed te drogen.

Groetjes Michiel
« Laatste verandering: 10 Januari 2019, 18:30:18 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #5 Gepost op: 18 Maart 2018, 19:47:26 »

Dit weekend in Zutphen aan het klooster zitten bouwen. Zaterdag ging dat vrij aardig alleen waren er veel slecht opgevoede mensen die ondanks het papier "niet aankomen" toch vonden dat ze aan het diorama moesten zitten. Vandaag ging gewoon zwaar k*t( iets anders kan ik er niet van maken) ik heb de hele dag tegen m'n spiertrillingen lopen vechten om nog iets gedaan te krijgen. Koffie halen moest ik al vrij snel uitbesteden, en na een tijdje kon ik ook een kop koffie direct naast me niet zonder het om te gooien van de plek krijgen. Ik ben zo goed en kwaad als het ging door gegaan en heb nog redelijk wat gedaan gekregen.

M'n Pa heeft aardig aan zijn model van de Belvedere uit NIjmegen gewerkt. Vandaag had hij ook de kruittoren bij zich en konden we deze ook op het diorama zetten.
































Groetjes Michiel
« Laatste verandering: 10 Januari 2019, 18:31:50 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
jerry
Full Member

Offline Offline

Berichten: 127

2 rail FL roco tams


« Antwoord #6 Gepost op: 18 Maart 2018, 22:49:38 »

Ik verbaas me telkens met elk dio wat een geduld je hebt
Ook dat je presies blijft met alles
Ben geinteresseerd hoe je die vakwerk huizen maakt
gr jerry
Gelogd
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #7 Gepost op: 19 Maart 2018, 12:22:58 »

Hoi Jerry, bedankt voor je reactie.

Het grootste misverstand is dat mensen nog steeds denken dat je dit alleen met veel geduld kan doen. Ook op beurzen zijn de meest gehoorde reactie in de trend van "daar heb ik geen geduld voor" of "daar moet je veel geduld voor hebben" en "daar moet je wel echt een vaste hand voor hebben". Inmiddels geef ik daar ook standaard antwoorden op zoals: "geduld heb ik niet en zonder kan ik het ook, dus geduld heb je er niet voor nodig" en "daarom heb ik medicijnen om m'n spiertrillingen tegen te gaan".

Iedereen die mij echt kent weet dat ik geen geduld en regelmatig een kort lontje heb tijdens het bouwen. Dat word nog versterkt doordat bijna altijd in gevecht ben met m'n lichaam om m'n handen onder controle te houden. Op beurzen lukt het vaak nog wel me redelijk in te houden als dingen weer eens niet gaan zoals het zou moeten maar ook lang niet altijd. Als mijn echt lontje op is dan smijt ik regelmatig het bouwwerk door de kamer of vernietig het met de klauwhamer ofzo.

Het bouwen is geen kwestie van geduld hebben maar vooral van hoe graag je iets wil en dan om je beperkingen heen te werken. Dus als ik iets bouw moet het direct vast zitten anders gaan m'n handen steeds meer trillen en krijg ik het niet meer vast. Dat komt aan op op enkele punten precies de juiste hoeveelheid secondelijm gebruiken zodat het op z'n plek blijft. Daarna kan ik er dan meer secondelijm in laten lopen om het definitief vast te zetten. Dat is ook de reden dat ik voor alles waarvoor het kan secondelijm gebruik omdat het en om meerdere redenen gelijk vast moet en omdat ik gelijk door wil.

Vakwerkhuizen heb ik voor dit diorama nog niet gemaakt maar bij diorama Arolstein Süd kan je precies zien hoe ik ze daar gemaakt heb.

Groetjes Michiel
Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
jerry
Full Member

Offline Offline

Berichten: 127

2 rail FL roco tams


« Antwoord #8 Gepost op: 19 Maart 2018, 16:47:28 »

Heb even gekeken
herkende het ,maar was het vergeten dat je al zulks gemaakt had
Ik ben ook aan het proberen met karton
Hoe bepaalje de schaal (een beetje)
Of is dat van "zo lijkt het een beetje te kloppen"
Gelogd
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #9 Gepost op: 19 Maart 2018, 18:33:32 »

Bij spoor N is het vrij simpel, 12mm is 1,92m( prima maat voor een mens) en 1cm is 160cm, dus dan is 1,5cm 240cm en 2cm is 320cm. Als je dat soort maten voor de schaal waar in je werkt in je hoofd stampt word het bouwen vrij simpel. Dan kan je daarmee ook vrij makkelijk maten uit foto's halen. Ervaring is ook wel praktisch zo werk ik nu al 15 jaar in N( daarvoor jaren 0e gehad en daarvoor h0/h0e/N/h0 gehad).

Verder gaat het er naar mijn mening om dat het goed oogt en een millimeter meer of minder vind ik dan niet zo boeiend. Daarnaast hebben gebouwen allemaal verschillende maten, kijk maar eens bij een straat vol oude panden. Veel foto's van voorbeelden verzamelen helpt ook heel erg, zo heb ik een 5200 foto's van Duitse gebouwen verzameld in alle soorten en maten.

Ik gebruik raamkozijnen die over zijn van bouwpakketten of van diverse setjes van Auhagen en daarbij zijn sommige dingen die voor h0/TT verkocht worden daar te klein voor en beter geschikt voor N.

Mocht je bij bouwpakketten gebouwen met gesloten rolluiken willen maken zet er dan geen raamkozijnen in, dan kan je daarmee een voorraadje voor zelfbouw op bouwen.

Groetjes Michiel
Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
jerry
Full Member

Offline Offline

Berichten: 127

2 rail FL roco tams


« Antwoord #10 Gepost op: 19 Maart 2018, 18:47:55 »

 Duim omhoog
goede tip
Ik werk nu met H0
Heb wel al veel sloop pandjes in delen liggen
Ikvolg in stilte,maar wilde nu even vragen
Gelogd
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #11 Gepost op: 19 Maart 2018, 19:33:00 »

Aangezien het op de site van Auhagen nogal een ramp is de pagina met raamkozijnen te vinden hier even een linkje.

Groetjes Michiel
Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #12 Gepost op: 28 Maart 2018, 00:01:38 »

Afgelopen zondag heb ik bij de modelspoorvereniging midden limburg een demo gegeven. Hierbij ben ik wat proefjes gaan doen met hele en halve huisjes bouwen. Ik heb 2 halve huisjes gebouwd waarvan het vooral de bedoeling is dat die in de berg doorlopen of gewoon heel ondiep zijn zoals bijvoorbeeld vroeger op de Voerweg in Nijmegen waar huizen niet dieper waren als 2m. Ik heb ook 2 huizen die extra hoog zijn een n-spoorforumlid kwam met dat idee zodat je ze dat kan verzinken in een helling. De laatste kreeg ik niet af, dus daar moet ik nog aan verder bouwen. Ik heb er voor gekozen de ramen aan de Zuid en West zijde hoofdzakelijk met dichte luiken te maken en aan de Noord en Oost zijde met open luiken. Verder heb ik heel bewust ervoor gekozen om de huisjes alleen te bouwen en niet verder af te werken en/of te schilderen. Bezoekers blijken namelijk graag te zien welke materialen ik gebruik en dat leverd dan ook meer mondelinge reacties op op beurzen.

Foto's:










Groetjes Michiel
« Laatste verandering: 10 Januari 2019, 18:34:19 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #13 Gepost op: 28 Maart 2018, 11:14:57 »

Ik heb de proef huisjes op het diorama gezet en de halve huisjes passen voorlopig niet direct. Bij volgende huisjes moet ik ze waarschijnlijk huisje voor huisje bouwen en passend maken op de plek waar die moet komen.








Groetjes Michiel
« Laatste verandering: 10 Januari 2019, 18:35:10 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #14 Gepost op: 29 Maart 2018, 11:19:24 »

Ik heb de halve huisjes die niet zomaar paste bij geknipt en voor beide een plekje gevonden waar ze passend aan te kleden zijn. Gister ben ik 3 huisjes gaan schilderen en daar diende zich een bekend probleem aan. Door dat ze zo klein gaan m'n handen steeds erger trillen als ik ze lang vast moet houden waardoor schilderen dan zeer moeizaam gaat. Grotere huizen bouwen past niet echt in het thema van het diorama en ik wil ook graag met die kleine huisjes door. Ik moet dus zorgen dat ik de huisjes voor dit diorama bijna 1 voor 1 bouw en als het even kan tussen werk aan andere minder belastende dingen door. De grotere gebouwen van het industrie diorama zijn door hun formaat voor mij veel beter te hanteren. In dat soort gebouwen kan ik indien nodig ook extra wanden kwijt om tot iets te komen wat zo stabiel mogelijk kan vasthouden zonder dat dat mijn spiertrillingen versterkt.








Ik ga voor de diverse vakwerk huizen die ik wil bouwen een aantal donkere licht stroperige kleuren verf mengen om daarmee het vakwerk er op te schilderen. De lakstiften ga ik ook nog wel gebruiken maar na een paar huisjes worden de punten van die stiften wat breed wat dan te brede lijnen tot gevolg heeft wat ik niet zo mooi vind. Daarnaast hoop ik dan met de verf met slechts 1 laag het vakwerk dekkend te krijgen.

Groetjes Michiel
« Laatste verandering: 10 Januari 2019, 18:36:01 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Pagina's: [1] 2 3 ... 10   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn dioramaTopic: Klooster diorama
« vorige volgende »
Ga naar: