Modelspoorwijzer.net - Forum

Algemeen => Mijn baan => Topic gestart door: NS1607 op 18 April 2012, 22:26:08



Titel: Maastricht-Geuldal Baanplan H0
Bericht door: NS1607 op 18 April 2012, 22:26:08
Dit zijn de nieuwe plannen voor Maastricht-Geuldal.
Er wordt niet meer rond gereden zoals op BNLS te zien was.
Maar de baan ligt in een soort U-vorm.
En zal voornamelijk als Pendelbaan/Paradebaan fungeren.
Het bevat 2 stations: 1 groot (Maastricht-Geuldal) en 1 klein (houthem-St. Gerlach.

Maastricht-Geuldal wordt een heel nieuw station gebaseerd op het treinverkeer zoals het tussen 1980 en 2000 was.
Het station heeft nooit echt bestaan, maar komt op een plek op nog geen 100 meter waar in 1853 het 1e station van Maastricht was.

Om te beginnen een plattegrond van het baanplan.

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/26/Maastricht-Geuldal met Houthem-St_1334780279.jpg)
De onderbaan.
We beginnen onderaan, op de kleine zolder.
Hier komt een keerlus en wat opstelsporen voor onder ander de treinen uit Belgie te parkeren, en het stoptreinmaterieel in de richting Maastricht/Maastricht-Randwijck.
De keerlus is bedoeld om de Intercitytreinen en de goederentreinen te keren.

Als we recht omhoog gaan komen we op de sporen richting Sittard.
Deze sporen worden gebruikt voor het doorgaand verkeer richting het noorden.
Ook wordt het meest linker spoor gebruikt voor de Internationale treinen die hier hun eindpunt hebben.
Deze sporen lopen in noordelijke richting iets omlaag om na de bocht te verdwijnen in het schaduwstation.
Dit schaduwstation wordt ook gebruikt als keerlus.
En bevat 6 lange opstelsporen waar makkelijk een lok met 7 rijtuigen geparkeert kunnen worden.

Wordt vervolgt.....


Jos.


Titel: Re:Maastricht-Geuldal Baanplan H0
Bericht door: NS1607 op 18 April 2012, 22:38:09
En nu de bovenbaan.

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/26/Maastricht-Geuldal met Houthem-St_1334780957.jpg)

De bovenbaan (eigenlijk midenbaan begint bij de afbuiging naar rechts op het station.
Deze lopen al vanaf het wissel omhoog, dus je ik moet ook het perron in 2 verschillende niveaus maken.

Dit zijn 4 sporen die voornamelijk gebruikt worden voor het stoptreinmaterieel van de Heuvellandlijn.
Ook kunnen hier goederentreinen en zo nu en dan een museumtrein langstuffen.

De lijn verdwijnd voor de bocht achter de bebouwing die overgaat in bebossing.
na de bebossing komt het spoor weer tevoorschijn, en daar ligt een klein stationnetje, Houthem-St Gerlach.
Dan krijgen we een stukje paradepaab met darin een enkelsporige aftakking.
Deze aftakking blijft naar boven lopen, en deze gaat aangesloten worden op het museumdepot dat nog een niveau hoger ligt.
Na de wissel blijft stopt het dubbelsporige traject met stijgen, en loopt zelfs een klein stukje af, om plaats te maken voor het museumdepot erboven.
Onder het museumdepot komt weer een groot schaduwstation dat ook als keerlus gemaakt gaat worden, en herbergt alles wat op de Heuvellandlijn rijdt.

Het museumdeopt boven is nog niet getekend.
Daar ben ik nog niet helemaal uit.


Jos.


Titel: Re:Maastricht-Geuldal Baanplan H0
Bericht door: Marc Riswick op 19 April 2012, 03:50:30
Hallo Jos,

ik ben benieuwd hoe het gaat worden. Het baanplan ziet er in ieder geval goed uit, met genoeg variatie. Eens kijken wanneer we de eerste treinen virtueel tussen onze stations kunnen laten rijden.

groet Marc


Titel: Re:Maastricht-Geuldal Baanplan H0
Bericht door: NS1607 op 19 April 2012, 17:28:36
Ja Marc. dat kon nog even gaan duren denk ik.
Ik heb nu net gekeken hoe ik het museumdepot ga maken.

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/26/Maastricht-Geuldal met Houthem-St_1334848718.jpg)

Dit is het museumdepot.
De boog volgend vanaf de Heuvellandlijn naar boven kom ik op een wissel uit.
Dat als ik rechtdoor ga richting de draaischijf kom ik op een perronspoor.

Aan de andere kant van het zelfde perron bevinden zich 7 opstelsporen, waarvan een direct toegankelijk is vanaf het perron.
Het perronstpoor wat aan de draaischif zit dient altijd als aankomst spoor.
Hier kan de lok omlopen naar het andere eind van de trein. (een stoomlok wordt eerst gedraaid alvorens om te lopen)
Na het omlopen kan de lok de rijtuigen wegtrekken, en ze achteruit naar een van de opstelsporen duwen.
Aan de rechterkant van de draaischijf liggen nog 2 sporen, die zijn voor de lokloods.

Geheel rechts vinden we een goederenloods met een aantal laad en lossporen, en een opstelsporen voor goederenwagens

Dit is nog niet definitief.
Als iemand op of aanmerkingen heeft, hoor ik dat graag, misschien kan ik er wel wat mee.


Jos.


Titel: Re:Maastricht-Geuldal Baanplan H0
Bericht door: Viktor op 19 April 2012, 18:11:06
Leuk dit blijf ik volgen  ;)


Titel: Re:Maastricht-Geuldal Baanplan H0
Bericht door: Mathynk op 15 Juni 2012, 14:36:19
Ziet er goed uit Jos!

Gr,
Mathyn