Hier beschrijf ik de bouw van mijn testbaan.
Voor mijn testbaan heb ik vier platen multiplex berken laten zagen.
Afmetingen: 1250 x 596 x 9 mm.
De testbaan is dus in vier delen dicht te klappen. De buitenste twee delen klappen naar binnen en in het midden naar buiten.
Hiervoor heb ik een serie RVS-scharnieren gekocht:
Ik heb best lang na lopen denken over het vergrendelen in uitgeklapte toestand. Uiteindelijk ben ik tot de volgende oplossing gekomen:
Ik kwam op mijn werk wat oude beugels tegen, waar vroeger tafels mee aan elkaar werden bevestigd. De tafels zijn lang geleden al afgevoerd en de beugels werden in de bak van oude metalen gegooid. Ik heb er 3 uitgevist, de koppeling doorgeslepen, zodat er twee strippen overbleven van 20 mm breed, 10 mm dik en 260 mm lang. Deze heb ik ontdaan van verf en roest. Aan de uiteinden was M8 schroefdraad getapt. In mijn heelveelallerleisoortenbouten-bak heb ik een aantal madeschroeven opgeduikeld. En dan is dit het resultaat:
Toen op het www gezocht naar een bedrijf, wat c-profielen kon maken en daar succesvol in geweest. Ik heb 8 c-profielen laten maken, waar de strippen precies inpassen. Deze c-profielen hebben dezelfde lengte als de zijkant van de multiplexplaatjes. Er gaten in geboord en verzonken, zodat de strippen geen last hebben bij het schuiven van de koppen van de schroeven.
De c-profielen komen in een houten profiel op de korte kant van de plaatjes. Als de tafel dan is opengeklapt, schuif je de metalen strip voor de helft in de éne en voor de helft in de ander c-profiel.
Dan heb dus dit. Met een imbussleutel draai je dan de madeschroeven vast en het scharnierpunt is vergrendeld.
Morgen de hardhouten balkjes halen bij de houthandel en dan met de bovenfrees aan de gang om het gewenste profiel te krijgen.
Dit wordt dus vervolgd.