Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activerings e-mail gemist?

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Station Gravensluis-West
Pagina's: 1 [2]   Omlaag
Print
Auteur Topic: Station Gravensluis-West  (gelezen 1560 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
Matthijs
Full Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 109


« Antwoord #15 Gepost op: 20 Mei 2020, 14:14:30 »

Heren,

Hierbij het definitieve ontwerp van Gravensluis:



Zichtbare gedeelte is nu iets verkleind (nu 240x60cm = 2 modules van 120x60cm) zodat er links ruimte is voor de boog richting fiddle yard en rechts het uithaalspoortje nog iets verlengt kan worden.

Bovenste perronspoor (+/- 140cm) is lang genoeg voor 4 delig treinstel of loc met 3 rijtuigen. Onderste perronspoor is +/- 100cm en vooral bedoelt voor de korte treinen/treinstellen.
Op het perron zelf komt een overkapping en stationsgebouw zal een "Sextant" zijn.

mvg,

Matthijs
Gelogd
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 5822


WWW
« Antwoord #16 Gepost op: 20 Mei 2020, 15:24:53 »

Drie niet logische dingen, in mijn ogen dan.

1. Je kunt de goederenloods niet bereiken zonder op het afgesloten terrein van de industrie te komen. Makkelijkste oplossing is het hek verplaatsen waardoor de industrie één spoor overhoudt.

2. Het kopspoortje links is tamelijk nutteloos. Als je dat spoor omwisselt met het hoofdspoor, is het in elk geval nog bruikbaar voor een locwissel.

3. Je kunt niet meer omlopen, ook niet bij de goederentrein. Mede vanwege de ligging van de aansluitingen zal dat wel moeten. Dat er voor een incidentele reizigerstrein een losse loc naar Gravensluis wordt gestuurd om weer terug te kunnen keren, wil ik nog wel geloven. Maar bij een dagelijkse goederentrein gebeurt dat echt niet.

groet, Huub
Gelogd
Matthijs
Full Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 109


« Antwoord #17 Gepost op: 20 Mei 2020, 22:17:55 »

Huub,

1. De goederenloods is nog niet definitief, wist even niet wat ik daar verder kon plaatsen qua scenery, misschien nog iets qua huizen.
Rest van de indeling is wel definitief.

2. Kopspoortje op die locatie heeft 2 redenen,
(1) Door er een loc neer te zetten is om het verdwijnpunt van het andere spoor van en naar de fiddle yard deels af te schermen.
(2) Met deze opstelling kan ik ook buiten het zichtbare gedeelte een radius gebruiken van 51.5cm richting fiddle yard i.p.v. 43.75cm.

3. Misschien dat het onderste perronspoor ook nog doorgetrokken wordt naar rechts en dan buiten het zichtbare gedeelte een rolbrug/schuifblad zodat een loc van spoor kan wisselen. Als een goederentrein binnenkomt op via bovenste spoor brengt hij de wagens naar het buizenterrein, loc zou dan via schuifblad en onderste perronspoor naar het locspoortje kunnen.

Is een beetje gepuzzel met de beschikbare ruimte

mvg,

Matthijs
Gelogd
Jakop de Bruin
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 6251


230*


WWW
« Antwoord #18 Gepost op: 21 Mei 2020, 07:28:53 »

(Met deze opstelling kan ik ook buiten het zichtbare gedeelte een radius gebruiken van 51.5cm richting fiddle yard i.p.v. 43.75cm.

Waarom vind je dit belangrijk?
Je schrijt dat het niet zichtbaar is, dus voor het visuele aspect is het niet.
Technisch ook niet nodig. 1:87 lengte spul gaat met gemak door die 43,75 radius, sterker nog; op mijn baan komt radius 360 mm in het schaduwstation meermalen voor en geen enkele trein, waaronder bijvoorbeeld de Artitec HK4, plan U en DE2, hebben daar problemen mee.
Gelogd

Waldijk Tp. IV-b - V-a ('80-'93) en Tp. V-b - VI ('00-'09)
Pagina's: 1 [2]   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Station Gravensluis-West
« vorige volgende »
Ga naar: