Een tijdje terug vroeg Michiel (a.k.a. neudalhausenstadtbahn) of ik een busbedrijf wilde hebben. Daar was ik wel voor te porren, en eigenlijk wilde ik er wel een treindienst bij. MeulenNahverkehr was geboren.
Na een kort overleg werd voor de lijn Gesecke-Neu Verlar-Garfeln gekozen, een lijn van rond de 13 km lang. De lijn heeft een regionaal/voorstedelijk karakter en bevat 6 haltes: Gesecke Ost, Gesecke, Neu Verlar Süd, Neu Verlar Mitte, Garfeln Rathaus en het eindpunt, Garfeln Mühle. In de daluren wordt er een uursdienst gereden, in de spits een halfuursdienst. Er wordt gereden met BR212+ n-wagen (stuurstand).
Nog even wat achtergrond informatie:
1; MN is rond Garfeln/Neu Verlar niet als stad/streek busbedrijf actief maar voorlopig alleen in het school vervoer rond Oelde Landhagen.
2; De spoorlijn Geseke-Neu Verlar-Garfeln bestond al maar wat ik er eerder mee bedacht had was het toch niet helemaal meer. Het was dus wel toe aan wat anders en het verzoek van Bjorn kwam dan ook op een goed moment.
De spoorlijn speelt vooral een rol in het vervoer richting het Oosten. Richting Neu Dalhausen speelt het geen rol omdat het metronet dat afwikkelt. De spoorlijn heeft deels ook veel concurrentie van parallel lopende buslijnen die o.a. Garfeln met het station Ehringhausen verbind. Om de treindienst wat meer bestaansrecht te geven heb ik de lijn vanaf Geseke via een 3e spoor verlengt naar een nieuwe halte Geseke Ost die alleen door deze treindienst bedient word. Een vergelijkbare situatie doet zich voor in Boppard.
plattegrond Ehringhausen-Geseke-Büren-SalzköttenSporenplan Paderborn e.o. ND versieBij het maken van de dienstregeling bleek dat kruisen in Neu verlar Mitte door de verlenging niet meer mogelijk was. Daardoor moest er ook in Neu Verlar Süd een kruisingsmogelijkheid komen maar dat is gewoon een simpel 2e spoor met zij perron. Kan leuk zijn om te bouwen maar heeft niet het karakter wat Neu Verlar Mitte zou moeten krijgen. Ik heb zelf nog plannen voor een diorama( met een stukje van het zelfde station) moeten verschuiven zodat ik over een tijd kan bouwen wat ik wil zonder dat Bjorn en ik elkaar in de weg zitten. Waar het mij bij dat diorama om gaat is dat ik een uitrit van een metro tunnel kan bouwen met bebouwing er omheen en een stuk weg waar één of meer stadsbussen op te zien zijn.
De afgelopen week heb ik van alles gemaakt voor op het nieuwe baantje van Bjorn. Ik had nog een oud seinhuis en een tankplaat liggen en daarnaast heb ik een boekenwinkel en loket gemaakt voor op het station.
In en rond dat loket moesten natuurlijk ook bordjes en info komen:
De vertrekstaatKasten voor in het loketBordjes voor er opEn een bord voor de westzijde van het perron waar je richting de U80 kunt.Dan heb ik ook nog een voorraad perron waar ik het nodige voor Bjorn heb uitgezocht. Het is niet voldoende voor het hele perron maar dat lost zich vanzelf wel op.
Vrijdag ga ik 3 Br212jes ophalen die ook hiervoor bedoelt zijn en omgeschilderd gaan worden. Ik heb inmiddels ook al wanden voor de rijtuigen getekend want die moeten bestikkerd worden.
Naast dat Bjorn er mee wil rijden wil ik ook een stam in model hebben, daarvoor heb ik al een stuurstandrijtuig dat over was apart liggen. Een donor rijtuig voor de ABn en donor rijtuigen voor de BDnf's en ABn's voor Bjorn moeten we nog aanschaffen. Het mooiste is als dat lukt voor de beurs in Rijswijk want dan kan de ombouw van het materieel daar als demo gedaan worden.
Dat was het voor mij even voor nu, groetjes Michiel