Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Pagina's: [1] 2   Omlaag
Print
Auteur Topic: Oberstmoor  (gelezen 16005 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
Zilte
Sr. Member

Offline Offline

Schaal: Anders
Systeem: Anders
Berichten: 290


« Gepost op: 11 November 2020, 13:05:30 »

Oberstmoor

Oberstmoor is een fictief buurtschap ergens in Duitsland en ligt in een wat glooiend landschap. Er ligt een stuk grond met bos met wat moeras, wat men 'Adlers Land' noemt. Dit, omdat er al sinds mensenheugenis zeearenden broeden.
Het kenmerk van Oberstmoor is agrarisch/bos. Het ligt precies in het midden van een redelijk druk gebruikte lokaalspoorlijn tussen Hügelstad en Taldorf en heeft een klein rangeergebied.
Aan het rangeergebied ligt een overslagloods voor agrarische goederen en een spoorlijn voor de houtvesterij. Ook zijn er twee locomotiefloodsen, 1 voor de Triebwagen en 1 voor de rangeerlocomotief. Oberstmoor kent een halteplaats voor de Triebwagen.
De enkele spoorlijn wordt uitsluitend gebruikt voor goederenvervoer, omdat er de nodige bedrijvigheid is rond de spoorlijn. Mensen wonen al generaties in de dorpen en buurtschappen en hebben ook hun werk daar. Forenzen zijn er nauwelijks en de paar forenzen, die er zijn maken gebruik van de historische Triebwagen uit 1933 van Herr Hartmann. De exploitatie van Triebwagen is een gezamenlijke inspanning van alle toeleverende bedrijven van het spoor en heeft geresulteerd in een zeer recente restauratie.
Herr Hartmann woont in het buurtschap Oberstmoor en daarom heeft de Triebwagen er zijn thuis. Herr Hartmann is ook verantwoordelijk voor de nodige rangeerwerkzaamheden bij Obertsmoor. Herr Hartmann is een liefhebber van de 'Triebwagen' en is druk bezig om een Wismar KDH T1/DHE T148 toe te voegen aan zijn bezit, maar dat vlot nog niet erg.
Een smal weggetje loopt langs Oberstmoor en leidt aan de ene kant naar Tiefmoor en aan de andere kant naar Zweikronen.
Gelogd
Zilte
Sr. Member

Offline Offline

Schaal: Anders
Systeem: Anders
Berichten: 290


« Antwoord #1 Gepost op: 11 November 2020, 13:11:03 »

Op dit moment bestaat 'Oberstmoor' alleen nog maar digitaal. Het is een ontwerp in Anyrail. Een fysieke uitvoering is nog niet mogelijk, omdat er eerst nog een verbouwing gedaan moet worden.

Het ontwerp is in basis een enkelspoor. Het enkelspoor komt uit op een keerlus. Parallel aan het spoor in de keerlussen zitten een paar opstelsporen.
Door gebruik van twee helices kom ik bij de keerlussen. Deze zijn tevens kleine schaduwstations. In de schaduwstations zitten maar een paar opstelsporen, want het is ook maar een kleine baan.
Bij keerlus 2 zit een aftakking. Dit wordt de aansluiting op de Train Safe. Na het rijden gaat al het materiaal weer in de Train Safe en aan de muur. Blijft het mooi schoon en ik heb de mogelijkheid heel veel combinaties te verzamelen en afwisselend te laten rijden.

De tafel wordt een zwevende tafel met een stalen frame van muur tot muur. Dus geen poten op de vloer. De helix en de keerlussen met opstelsporen komen aan de tafel te hangen. De tafel komt op 1100 mm en het laagste punt van de keerlus hangt er 340 mm onder, dus er blijft 760 mm vrije ruimte over. Met een rolplank red ik het dan wel om onder de tafel te komen.
Gelogd
Zilte
Sr. Member

Offline Offline

Schaal: Anders
Systeem: Anders
Berichten: 290


« Antwoord #2 Gepost op: 11 November 2020, 13:18:17 »

Bijgevoegd een aantal afbeeldingen van de baan. Het ontwerp is nog steeds dynamisch, dus de afbeeldingen zullen aan veranderingen onderhevig zijn.

Het zichtbare gedeelte:





Dalen (ook zichtbaar):





Schaduwstation 1:





Schaduwstation 2:

Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #3 Gepost op: 11 November 2020, 13:59:08 »

wauw! dat ziet er high tech uit zeg!
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Zilte
Sr. Member

Offline Offline

Schaal: Anders
Systeem: Anders
Berichten: 290


« Antwoord #4 Gepost op: 11 November 2020, 14:29:34 »

@jakop: Het lijkt erger, dan het is.

Ik wil voor mezelf duidelijk krijgen hoeveel aansluitingen ik nodig ben voor een ringleiding en het aantal terugmelders met hun aansluitingen.
Dan denk je dat je klaar bent en dan nog wemelt het van de onjuistheden. Die ben ik nu aan het aanpassen.
Zo gauw er weer een 'laag' af is, plaats ik de verbeterde afbeelding. Het zullen geen zeer opvallende zaken zijn, maar voor mij wel van belang. 
Gelogd
Zilte
Sr. Member

Offline Offline

Schaal: Anders
Systeem: Anders
Berichten: 290


« Antwoord #5 Gepost op: 11 November 2020, 14:31:49 »

Even ter informatie:
- de 'gestippelde rails' zijn niet zichtbaar en worden uitgevoerd met c-rail.
- het zichtbare gedeelte wordt uitgevoerd met Tillig Standaard en puntcontacten van Weichen Walter.  

Ondertussen in mijn verplichte bed-uren mij aan het verdiepen in Rocrail en iTrain.
« Laatste verandering: 11 November 2020, 14:33:56 door Zilte » Gelogd
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #6 Gepost op: 11 November 2020, 14:40:51 »

Ziet er interessant uit.

Als ik je twee tips mag geven:
1. Maak van de schaduwstations gewoon enkelsporige lussen in één richting. Geeft in de praktijk het minste oponthoud in de treinenloop en je verkleint het risico op botsingen door kruisende bewegingen.
2. Ik zou dat kruiswissel (4 wissels met kruising) rechtsonder in het zichtbare gedeelte ook onzichtbaar maken. Dan krijg je echt het idee van een twee enkelsporige lijnen met een verbindingsspoor voor doorgaande treinen.

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Zilte
Sr. Member

Offline Offline

Schaal: Anders
Systeem: Anders
Berichten: 290


« Antwoord #7 Gepost op: 11 November 2020, 15:46:36 »

Dank voor de spiedende blik op het plan. Uit de gegeven tips maak ik op, dat ik even het één en ander moet verduidelijken.

Allereerst mijn opmerking van enkelspoor. Ik heb geprobeerd dit traject in blauwkleuren weer te geven in het plan.
Dit is een traject, wat altijd voorrang heeft.

Schaduwstations enkelsporig maken kan, maar dan heb ik nergens de mogelijkheid om de volgorde van combinaties te veranderen.

Het paars/geel/oranje spoorgedeelte is het rangeergedeelte. Dit wil ik handmatig kunnen bedienen.

Om combinaties voor het rangeren te kunnen wisselen gaan ze met een eigen spoor naar het schaduwstation 2.

Schaduwstation 1 wordt alleen gebruikt om verschillende combinaties over de hoofdbaan te laten gaan.

De kruiswissel onzichtbaar maken kan ook, maar dan komt hij op een zeer lastig te bereiken plek onder de tafel en ik krijg een verhoogd tunnelportaal boven op de tafel. Die ruimte is niet riant vanwege een schuin dak.
Nu sluit hij aan op een dubbele helix en deze gaat bij het kruiswissel pas uit het zicht weg.Daarbij ben ik er nog niet zeker van of hij wel in de baan blijft. De paarse bocht na het wissel naar het rangeerterrein bevalt mij niet zo.
Ik kan ook vanaf het schaduwstation naar het rangeerterrein. Dit stuk is nog niet helemaal uitgekristalliseerd. Ik had eerst er een enkelsporige helix liggen, maar deze is 12 m lang en dan is het aantal bewegingen, wat je kunt doen gering vanwege de lange wachttijden.
Ik weet niet of het mogelijk is een .any toe te voegen.
   
Gelogd
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #8 Gepost op: 11 November 2020, 15:55:35 »

Enkelsporig was misschien verwarrend, maar ik bedoel dus gewoon in een richting door de lussen. In die lussen kun je natuurlijk prima meerdere sporen naast elkaar leggen voor de nodige afwisseling in de treinenloop.

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Zilte
Sr. Member

Offline Offline

Schaal: Anders
Systeem: Anders
Berichten: 290


« Antwoord #9 Gepost op: 11 November 2020, 16:34:19 »

Dan kan ik je zorg wegnemen: Alles rijdt tegen de klok in op de keerlus.
Gelogd
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1964


« Antwoord #10 Gepost op: 11 November 2020, 17:08:26 »

Ben het met Huub eens.

Je schaduw keerlussen maak je nodeloos ingewikkeld met al die wisselverbindingen. Dure oplossing, meer kans op ontsporingen terwijl je juist van die keerlussen en ruimte gebruik kunt maken om je treinenloop meer te variëren.
Gelogd

mvg,
 Sander
Zilte
Sr. Member

Offline Offline

Schaal: Anders
Systeem: Anders
Berichten: 290


« Antwoord #11 Gepost op: 11 November 2020, 19:55:28 »

Er ontgaat mij, geloof ik, iets. Even kijkend naar schaduwstation 1:

Vanuit de helix komt er een trein aan naar beneden in de buitenbocht (blauw). Deze gaat rechtdoor op W01 en W03, volgt de keerlus (blauw) en komt bij W01 weer op de buitenbocht uit en vervolgt zijn weg weer naar boven.
Dit lijkt mij geen probleem.
Op het korte opstelspoor (opstellen S1_09) en het parallelspoor (opstellen S1-11) staan twee treinen te wachten. De één kan vertrekken via W02, W62 en W03 en gaat achter de vorige trein aan, komt in het zichtbare gedeelte en buigt op W104 af naar het gele spoor.
De tweede trein - dit zal meestal de triebwagen zijn - gaat via W02, W61, W62 het groene spoor op en rijdt tot W102 en stelt zich daar op en wacht totdat een trein, die tegemoet komt is gepasseerd en rijdt dan verder.
Bij binnenkomst kan een trein ook afbuigen op W03 naar het opstelspoor. Door het neerleggen van zowel W61 en W62 zorg ik ervoor, dat treinen zowel naar de buitenbocht kunnen voor doorrijden als naar de binnenbocht voor het wachten in het zichtbare gedeelte.

Dan, wat is duur? Mijn partner heeft twee paarden, die gemiddeld 5 keer per jaar nieuwe ijzers krijgen à € 80,00 per paard per keer. Daar heb ik twee Engelse wissels voor en een prachtige loc. Grin

Ontsporingen lees ik wel vaker als argument. Mijn - weliswaar beperkte - ervaring is, dat aan een ontsporing altijd veroorzaakt wordt door een probleem en dat problemen opgelost kunnen worden.

Een bijkomend voordeel is dat dit allemaal uitgerust wordt met c-rail en verwijderbaar is. Het is de bedoeling om de lijnen, die de treinen rijden zo recht mogelijk te houden. Dus geen slingers.

Schaduwstation 2 kent alleen maar een doorgaande lijn en alle opstelsporen daar zijn alleen voor het rangeerterrein.

Gelogd
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #12 Gepost op: 11 November 2020, 20:13:06 »

Dit bedoel ik:



Hiermee heb je evenveel mogelijkheden met minder wissels, geen engelse wissels en minder risico op aanrijdingen.
De sporen kun je natuurlijk langer maken en/of meer naast elkaar leggen.

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Zilte
Sr. Member

Offline Offline

Schaal: Anders
Systeem: Anders
Berichten: 290


« Antwoord #13 Gepost op: 12 November 2020, 07:04:00 »

Ah, helder. Maar in mijn treinen bewegingsgedachte past het niet. Het 'groene' spoor is een boemelspoor voor de Triebwagen, die voor W102 halt zal gaan houden bij de stopplaats Oberstmoor en daar ook enige tijd blijft staan, omdat herr Hartmann zu hause geht sein Mittagsschläfchen machen.

Ook kan het fungeren als opstelspoor voor andere treinen. Op deze manier heb ik in het zichtbare gedeelte wat meer variatie in soorten bewegingen.
« Laatste verandering: 12 November 2020, 07:05:41 door Zilte » Gelogd
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #14 Gepost op: 12 November 2020, 10:20:53 »

Dat gebruik van het groene spoor verandert de zaak inderdaad, dan ontkom je niet aan een wisselverbinding.
Hoe onstporingsgevoelig c-rail engelse wissels zijn, weet ik niet.
Maar in zijn algemeenheid wordt het risico op ontsporen op dergelijke wissels toch wel groter.
En het klopt dat elke ontsporing een oorzaak heeft, maar pas na de ontsporing ga je naar die oorzaak zoeken.  Grin
Meestal is dat dan toch een combinatie van. Op recht spoor zal iets niet snel ontsporen, hoe gecompliceerder het wordt, hoe groter het risico.

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Pagina's: [1] 2   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Oberstmoor
« vorige volgende »
Ga naar: