Modelspoorwijzer.net - Forum

Algemeen => Mijn baan => Topic gestart door: Zilte op 11 November 2020, 13:05:30



Titel: Oberstmoor
Bericht door: Zilte op 11 November 2020, 13:05:30
Oberstmoor

Oberstmoor is een fictief buurtschap ergens in Duitsland en ligt in een wat glooiend landschap. Er ligt een stuk grond met bos met wat moeras, wat men 'Adlers Land' noemt. Dit, omdat er al sinds mensenheugenis zeearenden broeden.
Het kenmerk van Oberstmoor is agrarisch/bos. Het ligt precies in het midden van een redelijk druk gebruikte lokaalspoorlijn tussen Hügelstad en Taldorf en heeft een klein rangeergebied.
Aan het rangeergebied ligt een overslagloods voor agrarische goederen en een spoorlijn voor de houtvesterij. Ook zijn er twee locomotiefloodsen, 1 voor de Triebwagen en 1 voor de rangeerlocomotief. Oberstmoor kent een halteplaats voor de Triebwagen.
De enkele spoorlijn wordt uitsluitend gebruikt voor goederenvervoer, omdat er de nodige bedrijvigheid is rond de spoorlijn. Mensen wonen al generaties in de dorpen en buurtschappen en hebben ook hun werk daar. Forenzen zijn er nauwelijks en de paar forenzen, die er zijn maken gebruik van de historische Triebwagen uit 1933 van Herr Hartmann. De exploitatie van Triebwagen is een gezamenlijke inspanning van alle toeleverende bedrijven van het spoor en heeft geresulteerd in een zeer recente restauratie.
Herr Hartmann woont in het buurtschap Oberstmoor en daarom heeft de Triebwagen er zijn thuis. Herr Hartmann is ook verantwoordelijk voor de nodige rangeerwerkzaamheden bij Obertsmoor. Herr Hartmann is een liefhebber van de 'Triebwagen' en is druk bezig om een Wismar KDH T1/DHE T148 toe te voegen aan zijn bezit, maar dat vlot nog niet erg.
Een smal weggetje loopt langs Oberstmoor en leidt aan de ene kant naar Tiefmoor en aan de andere kant naar Zweikronen.


Titel: Re:Oberstmoor
Bericht door: Zilte op 11 November 2020, 13:11:03
Op dit moment bestaat 'Oberstmoor' alleen nog maar digitaal. Het is een ontwerp in Anyrail. Een fysieke uitvoering is nog niet mogelijk, omdat er eerst nog een verbouwing gedaan moet worden.

Het ontwerp is in basis een enkelspoor. Het enkelspoor komt uit op een keerlus. Parallel aan het spoor in de keerlussen zitten een paar opstelsporen.
Door gebruik van twee helices kom ik bij de keerlussen. Deze zijn tevens kleine schaduwstations. In de schaduwstations zitten maar een paar opstelsporen, want het is ook maar een kleine baan.
Bij keerlus 2 zit een aftakking. Dit wordt de aansluiting op de Train Safe. Na het rijden gaat al het materiaal weer in de Train Safe en aan de muur. Blijft het mooi schoon en ik heb de mogelijkheid heel veel combinaties te verzamelen en afwisselend te laten rijden.

De tafel wordt een zwevende tafel met een stalen frame van muur tot muur. Dus geen poten op de vloer. De helix en de keerlussen met opstelsporen komen aan de tafel te hangen. De tafel komt op 1100 mm en het laagste punt van de keerlus hangt er 340 mm onder, dus er blijft 760 mm vrije ruimte over. Met een rolplank red ik het dan wel om onder de tafel te komen.


Titel: Re:Oberstmoor
Bericht door: Zilte op 11 November 2020, 13:18:17
Bijgevoegd een aantal afbeeldingen van de baan. Het ontwerp is nog steeds dynamisch, dus de afbeeldingen zullen aan veranderingen onderhevig zijn.

Het zichtbare gedeelte:

(https://myalbum.com/photo/zWYD7BvSfgYK/1k0.jpg)



Dalen (ook zichtbaar):

(https://myalbum.com/photo/29qPxSR6vJuQ/1k0.jpg)



Schaduwstation 1:

(https://myalbum.com/photo/DG4by6MMc8HW/1k0.jpg)



Schaduwstation 2:

(https://myalbum.com/photo/C7SE5QD2fmVb/1k0.jpg)


Titel: Re:Oberstmoor
Bericht door: Jakop de Bruin op 11 November 2020, 13:59:08
wauw! dat ziet er high tech uit zeg!


Titel: Re:Oberstmoor
Bericht door: Zilte op 11 November 2020, 14:29:34
@jakop: Het lijkt erger, dan het is.

Ik wil voor mezelf duidelijk krijgen hoeveel aansluitingen ik nodig ben voor een ringleiding en het aantal terugmelders met hun aansluitingen.
Dan denk je dat je klaar bent en dan nog wemelt het van de onjuistheden. Die ben ik nu aan het aanpassen.
Zo gauw er weer een 'laag' af is, plaats ik de verbeterde afbeelding. Het zullen geen zeer opvallende zaken zijn, maar voor mij wel van belang. 


Titel: Re:Oberstmoor
Bericht door: Zilte op 11 November 2020, 14:31:49
Even ter informatie:
- de 'gestippelde rails' zijn niet zichtbaar en worden uitgevoerd met c-rail.
- het zichtbare gedeelte wordt uitgevoerd met Tillig Standaard en puntcontacten van Weichen Walter.  

Ondertussen in mijn verplichte bed-uren mij aan het verdiepen in Rocrail en iTrain.


Titel: Re:Oberstmoor
Bericht door: hubertus op 11 November 2020, 14:40:51
Ziet er interessant uit.

Als ik je twee tips mag geven:
1. Maak van de schaduwstations gewoon enkelsporige lussen in één richting. Geeft in de praktijk het minste oponthoud in de treinenloop en je verkleint het risico op botsingen door kruisende bewegingen.
2. Ik zou dat kruiswissel (4 wissels met kruising) rechtsonder in het zichtbare gedeelte ook onzichtbaar maken. Dan krijg je echt het idee van een twee enkelsporige lijnen met een verbindingsspoor voor doorgaande treinen.

groet, Huub


Titel: Re:Oberstmoor
Bericht door: Zilte op 11 November 2020, 15:46:36
Dank voor de spiedende blik op het plan. Uit de gegeven tips maak ik op, dat ik even het één en ander moet verduidelijken.

Allereerst mijn opmerking van enkelspoor. Ik heb geprobeerd dit traject in blauwkleuren weer te geven in het plan.
Dit is een traject, wat altijd voorrang heeft.

Schaduwstations enkelsporig maken kan, maar dan heb ik nergens de mogelijkheid om de volgorde van combinaties te veranderen.

Het paars/geel/oranje spoorgedeelte is het rangeergedeelte. Dit wil ik handmatig kunnen bedienen.

Om combinaties voor het rangeren te kunnen wisselen gaan ze met een eigen spoor naar het schaduwstation 2.

Schaduwstation 1 wordt alleen gebruikt om verschillende combinaties over de hoofdbaan te laten gaan.

De kruiswissel onzichtbaar maken kan ook, maar dan komt hij op een zeer lastig te bereiken plek onder de tafel en ik krijg een verhoogd tunnelportaal boven op de tafel. Die ruimte is niet riant vanwege een schuin dak.
Nu sluit hij aan op een dubbele helix en deze gaat bij het kruiswissel pas uit het zicht weg.Daarbij ben ik er nog niet zeker van of hij wel in de baan blijft. De paarse bocht na het wissel naar het rangeerterrein bevalt mij niet zo.
Ik kan ook vanaf het schaduwstation naar het rangeerterrein. Dit stuk is nog niet helemaal uitgekristalliseerd. Ik had eerst er een enkelsporige helix liggen, maar deze is 12 m lang en dan is het aantal bewegingen, wat je kunt doen gering vanwege de lange wachttijden.
Ik weet niet of het mogelijk is een .any toe te voegen.
   


Titel: Re:Oberstmoor
Bericht door: hubertus op 11 November 2020, 15:55:35
Enkelsporig was misschien verwarrend, maar ik bedoel dus gewoon in een richting door de lussen. In die lussen kun je natuurlijk prima meerdere sporen naast elkaar leggen voor de nodige afwisseling in de treinenloop.

groet, Huub


Titel: Re:Oberstmoor
Bericht door: Zilte op 11 November 2020, 16:34:19
Dan kan ik je zorg wegnemen: Alles rijdt tegen de klok in op de keerlus.


Titel: Re:Oberstmoor
Bericht door: Sander Lageveen op 11 November 2020, 17:08:26
Ben het met Huub eens.

Je schaduw keerlussen maak je nodeloos ingewikkeld met al die wisselverbindingen. Dure oplossing, meer kans op ontsporingen terwijl je juist van die keerlussen en ruimte gebruik kunt maken om je treinenloop meer te variëren.


Titel: Re:Oberstmoor
Bericht door: Zilte op 11 November 2020, 19:55:28
Er ontgaat mij, geloof ik, iets. Even kijkend naar schaduwstation 1:

Vanuit de helix komt er een trein aan naar beneden in de buitenbocht (blauw). Deze gaat rechtdoor op W01 en W03, volgt de keerlus (blauw) en komt bij W01 weer op de buitenbocht uit en vervolgt zijn weg weer naar boven.
Dit lijkt mij geen probleem.
Op het korte opstelspoor (opstellen S1_09) en het parallelspoor (opstellen S1-11) staan twee treinen te wachten. De één kan vertrekken via W02, W62 en W03 en gaat achter de vorige trein aan, komt in het zichtbare gedeelte en buigt op W104 af naar het gele spoor.
De tweede trein - dit zal meestal de triebwagen zijn - gaat via W02, W61, W62 het groene spoor op en rijdt tot W102 en stelt zich daar op en wacht totdat een trein, die tegemoet komt is gepasseerd en rijdt dan verder.
Bij binnenkomst kan een trein ook afbuigen op W03 naar het opstelspoor. Door het neerleggen van zowel W61 en W62 zorg ik ervoor, dat treinen zowel naar de buitenbocht kunnen voor doorrijden als naar de binnenbocht voor het wachten in het zichtbare gedeelte.

Dan, wat is duur? Mijn partner heeft twee paarden, die gemiddeld 5 keer per jaar nieuwe ijzers krijgen à € 80,00 per paard per keer. Daar heb ik twee Engelse wissels voor en een prachtige loc. ;D

Ontsporingen lees ik wel vaker als argument. Mijn - weliswaar beperkte - ervaring is, dat aan een ontsporing altijd veroorzaakt wordt door een probleem en dat problemen opgelost kunnen worden.

Een bijkomend voordeel is dat dit allemaal uitgerust wordt met c-rail en verwijderbaar is. Het is de bedoeling om de lijnen, die de treinen rijden zo recht mogelijk te houden. Dus geen slingers.

Schaduwstation 2 kent alleen maar een doorgaande lijn en alle opstelsporen daar zijn alleen voor het rangeerterrein.



Titel: Re:Oberstmoor
Bericht door: hubertus op 11 November 2020, 20:13:06
Dit bedoel ik:

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/7049/8c82a729-5ddc-47da-a438-6799b31830be_1605121760.jpg)

Hiermee heb je evenveel mogelijkheden met minder wissels, geen engelse wissels en minder risico op aanrijdingen.
De sporen kun je natuurlijk langer maken en/of meer naast elkaar leggen.

groet, Huub


Titel: Re:Oberstmoor
Bericht door: Zilte op 12 November 2020, 07:04:00
Ah, helder. Maar in mijn treinen bewegingsgedachte past het niet. Het 'groene' spoor is een boemelspoor voor de Triebwagen, die voor W102 halt zal gaan houden bij de stopplaats Oberstmoor en daar ook enige tijd blijft staan, omdat herr Hartmann zu hause geht sein Mittagsschläfchen machen.

Ook kan het fungeren als opstelspoor voor andere treinen. Op deze manier heb ik in het zichtbare gedeelte wat meer variatie in soorten bewegingen.


Titel: Re:Oberstmoor
Bericht door: hubertus op 12 November 2020, 10:20:53
Dat gebruik van het groene spoor verandert de zaak inderdaad, dan ontkom je niet aan een wisselverbinding.
Hoe onstporingsgevoelig c-rail engelse wissels zijn, weet ik niet.
Maar in zijn algemeenheid wordt het risico op ontsporen op dergelijke wissels toch wel groter.
En het klopt dat elke ontsporing een oorzaak heeft, maar pas na de ontsporing ga je naar die oorzaak zoeken.  ;D
Meestal is dat dan toch een combinatie van. Op recht spoor zal iets niet snel ontsporen, hoe gecompliceerder het wordt, hoe groter het risico.

groet, Huub


Titel: Re:Oberstmoor
Bericht door: Sander Lageveen op 12 November 2020, 12:43:05
Dan zou ik dat boemelspoor volledig isoleren van de rest van de baan met een 2 sporig schaduwkopstation.


Titel: Re:Oberstmoor
Bericht door: Zilte op 12 November 2020, 13:25:48
Ook wel weer lastig, want dan ben ik weer een extra wissel nodig bij W104 en kom ik in problemen bij de bruggen en draaischijf.

Wat de ontsporingsgevoeligheid (leuk woord voor galgje) betreft van de Engelse wissels heb ik niet de wijsheid in pacht. Ik ben het als zodanig op andere fora ook niet tegengekomen. Ik durf het risico wel aan. Immers, wie niet waagt, blijft maagd. ;D
Maar als het in de praktijk niet werk, dan is het aanpassen niet een groot probleem en voor een overbodige wissel is dan vast wel weer iemand anders geïnteresseerd.
 


Titel: Re:Oberstmoor
Bericht door: Zilte op 12 November 2020, 18:29:26
Schaduwstation 1
- alle aansluitingen juist
- wisselcombinaties eigen aansluiting
- alle aansluitingen op terugmelder
- alle blokken aangegeven
- alle bezetmelders aangegeven
- wissels benoemd

(https://myalbum.com/photo/apSX8rSRE83K/1k0.jpg)


Titel: Re:Oberstmoor
Bericht door: Zilte op 18 November 2020, 17:05:19
Soms dan ben je bezig met iets uit nieuwsgierigheid en dan heb je ineens een idee. Op mijn baan komt een draaischijf met als functie het omkeren van materieel. Er is dus geen ringloods nodig en er gaat ook maar 1 spoor naar toe. Dat betekent, dat deze draaischijf 180 graden moet kunnen draaien. Als motor wil ik een stappenmotor (bv. een Velleman - VMA401) gebruiken, aangestuurd door een Arduino. Je hebt dan een goed lager nodig en ik was vandaag bezig uit nieuwsgierigheid, een cd-speler voor pc te demonteren. Dit om de laser te kunnen gebruiken voor experimenten. In de speler trof ik de motor aan, die de cd laat ronddraaien. Dit gebeurd natuurlijk met een respectabele snelheid en dit motortje is natuurlijk superfijn gelagerd.

(https://myalbum.com/photo/HCnS9ve4tHWE/1k0.jpg)

Dit lijkt mij een mooie basis om de draaischijf te laten draaien. Maar eens kijken of ik een goed tandwielset kan verkrijgen bij een RC-shop.
Doordat de schijf 180 graden draait, kan ik hem heen en weer terug draaien. Dat is lekker gemakkelijk, want dan kan ik de aansluiting van de rails gewoon met kabels doen en hoef ik geen constructie te bedenken met contacten ed.

TBC (To Be Continued)


Titel: Re:Oberstmoor
Bericht door: dneijenhuis op 18 November 2020, 17:12:28
Hoi Zilte,

Da's geen stappenmotor volgens mij, maar een direct drive motor. Zit waarschijnlijk ook geen kracht in om een loc te laten draaien en heeft een andere aansturing nodig dan een stappenmotor.

Groetjes,
Daan


Titel: Re:Oberstmoor
Bericht door: Zilte op 18 November 2020, 19:13:00
Goedendag Daan,

De foto laat de motor zien uit de cd-speler. Op de zwarte ring wil ik op één of ander manier een tandwiel maken wat wordt aangedreven door een stappenmotor. De motor van de foto wil ik dus niet gebruiken als motor, maar als lager waarop het draaiplateau wordt gemonteerd. Dit omdat het lager van deze motor zo ontzettend licht loopt.


Titel: Re:Oberstmoor
Bericht door: neudalhausenstadbahn op 18 November 2020, 22:01:23
Als je aan de benodigde onderdelen kunt komen lijkt me dit inderdaad een hele mooie basis.

Groetjes Michiel


Titel: Re:Oberstmoor
Bericht door: dneijenhuis op 18 November 2020, 22:45:56
Ach so!  Ja, dan heb je een mooie basis  (y)
Succes met de uitdaging, ik ben benieuwd


Titel: Re:Oberstmoor
Bericht door: Zilte op 20 November 2020, 21:05:01
Hier een verbeterde afbeelding van schaduwstation 1.

(https://myalbum.com/photo/iYJ2JgJWKJ2e/1k0.jpg)

Het volgende wat ik nog ga aanpassen is een aantal aansluitingen van de ringleiding in de zichtbare laag en het benoemen van de secties. Ook ben ik bezig met het fotograferen van mijn locomotieven om de afbeeldingen in Rocrail te kunnen plaatsen. We maken stapjes.

Naast deze hobby ben ik ook wat aan het experimenteren met 3D-printen. Heb al de nodige rollen filament verbruikt en ben nu bezig om bakjes te printen, die in de lege rollen kunnen. Ook heb ik een aantal dingen geprint om kabels netjes aan de tafel te kunnen bevestigen. Ik zal binnenkort daar ook wat afbeeldingen van plaatsen.


Titel: Re:Oberstmoor
Bericht door: Zilte op 12 December 2020, 15:33:32
We kruimelen heel langzaam wat door. Nu bezig met het zichtbare gedeelte. Ook ben ik bezig met het harmoniseren met de namen van blokken ed. met Rocrail. Puur pragmatisch. Volgende week mag de 3D-printer zich weer uitleven. Ga ook experimenteren met een 0,2 nozzel. Kijken hoeveel detail je kunt maken met een filamentprinter.

Mijn lidmaatschap bij het 3-rail opgezegd. Ik heb een maand lang bijgehouden welke bijdragen er zijn en voor mij was de conclusie, dat het grootste deel geneuzel was en een klein deel nuttig. Het bijzonder was, dat als ik keek zonder ingelogd te zijn het aantal nuttige bijdragen nauwelijks veranderde en het geneuzel behoorlijk. Eigenlijk jammer, dat dit forum langzaam van zijn bron aan het wegdrijven is, maar het is niet anders.
Hier heb ik het naar mijn zin en daar gaat het tenslotte om.


Titel: Re:Oberstmoor
Bericht door: Jakop de Bruin op 12 December 2020, 16:03:01
Zo is het. 2-rail, 3-rail, N....het maakt niet uit hier.
En neuzelen doen we wel in het raadplaatdraadje zo nu en dan  ;D


Titel: Re:Oberstmoor
Bericht door: Zilte op 12 December 2020, 16:27:32
 ;D (y)


Titel: Re:Oberstmoor
Bericht door: Zilte op 28 December 2020, 08:42:52
Na het invoeren (http://forum.modelspoorwijzer.net/digitaal/rocrail-en-het-baanplan-invoeren/) van het baanplan in Rocrail, kwam ik er achter, dat het plan nog een fout bevatte. Met onderstaande heb ik dit opgelost.

(https://myalbum.com/photo/i3rUxDRUbd8U/1k0.jpg)


Titel: Re:Oberstmoor
Bericht door: Zilte op 9 Januari 2021, 15:59:21
En bijgevoegd een aantal 3D-impressies.

Het zichtbare gedeelte:

(https://myalbum.com/photo/7bTt6CsvE8nU/1k0.jpg)

Het 'onzichtbare' gedeelte vanuit twee gezichtspunten:

Links voor:

(https://myalbum.com/photo/xuuTTCNaHkQp/1k0.jpg)

Van achteren:

(https://myalbum.com/photo/QvjNTtKNAp9H/1k0.jpg)


Titel: Re:Oberstmoor
Bericht door: Zilte op 19 Februari 2021, 14:38:54
Op spoor 24 kwam vandaag - na geruime tijd wachten - een nieuwe locomotief binnen. De loc zal ingezet worden voor het transport van zwaar staal van Hügelstad naar Taldorf. Dus regelmatig kan hij in de toekomst te zien zijn in Oberstmoor.

(https://myalbum.com/photo/7ziG8t3TTbjw/1k0.jpg)