Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn dioramaTopic: Ohstein Eickhoffer Eisenbahn
Pagina's: [1] 2 3 4   Omlaag
Print
Auteur Topic: Ohstein Eickhoffer Eisenbahn  (gelezen 69263 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Gepost op: 12 November 2010, 23:49:16 »

Met enige regelmaat bedenk ik nieuwe bedrijfjes of sitauties die ik in mijn wereld wil hebben. Al jaren zou ik graag een privatbahntje zien waarop de maatschappij met één of enkele voertuigen de hele dienst uitvoert. Vaak ontwikkelden dit soort ideeën zich naar bedrijfjes en lijntjes die uiteindelijk toch veel groter werden als het eerste idee of kwam er toch een ander soort vervoer. Denk daarbij aan de Ense Soester Kleinbahn, de Werse Angel Eisenbahn en de Langenberger Klein/Stadtbahn.

Steeds als er weer in het Duitse groot spoor nieuws iets naar boven komt over een klassieke privatbahn, of als ik weer eens een motorwagen zie waarmee ik graag wat zou willen dan komt dat idee voor een hele kleine privatbahn weer naar boven. Nu was één van de aanleidingen berichten over het mogelijk deels voor reizigersverkeer heropenen van de TWE lijn rond Gütersloh( vlak bij Neu Dalhausen dus). Het 2e was dat ik het boek over de omBC's gekocht heb en wel wat met een omBC 2900 zou willen doen.

In eerste instantie ging ik het weer groot bekijken en kijken of ik die TWE lijn niet in mijn wereld kon trekken door bijvoorbeeld de Werse Angel Eisenbahn ook daar te laten rijden. Dat werd niks want ik wil het toch klein en niet groot. Een andere mogelijke locatie die al div. keren boven is komen drijven maar altijd weer onder in de la belande was om een privatbahntje vanuit Ohstein te laten lopen. Hier ben ik al zeker een keer of 4 naar aan het kijken geweest de afgelopen jaren, maar nooit een serieuze poging mee gedaan.

Dat werd mijn nieuwe jacht gebied, google earth erbij gepakt en landschap bekeken. Eerst gekeken waar Ohstein ongeveer zou liggen als het in de echte wereld bestond en daarna gekeken waar ik dan heen kon. Uit eindelijk bleek eerst iets naar het zuid/westen en daarna bijna recht naar het zuiden de beste route te zijn. De lijn loopt dat via een aantal in het echt hele kleine dorpjes die in mijn wereld wat groter zijn zodat een halte aan een spoorlijn gerechtvaardigd is.

De lijn komt dan uiteindelijk in het zuiden bij het Möhne dal aan waar de spoorlijn Soest-Belecke(-Brilon) vroeger liep en in mijn wereld nog loopt. Hier rijd de NDS met motorwagens en de privatbahn komt hier op uit. De lijn maakt eerst een halve lus in de vorm van een ? om af te dalen het dal in. Hierbij kruist het het dal met een brug en gaat daarbij over de NDS lijn heen om bij het stationnetje Eickhoff de NDS lijn te ontmoeten. Hier ligt het lijntje in principe vrij van de NDS lijn maar er is hier wel een mogelijkheid de NDS lijn op te gaan.


De hele lijn is enkelspoor en omdat de lijn maar een kleine 19km lang is kan de dienst net met 1 wagen uitgevoerd worden.

Kruisings mogelijkheden zijn er dan ook niet, alleen bij de halte Altengeseke zijn er zijsporen, hier is namelijk het depot met loods voor 2 motorwagens en de tankplaat. Op station Ohstein is geen aansluiting met het overige spoorwegnet hier liggen namelijk de sporen van de U1 tussen.


Het materieelpark van wat de Ohstein Eickhoffer Eisenbahn(OEE) is gaan heten bestaat uit slechts 2 motorwagen, 1 MAK motorwagen voor de basis dienst en 1 omBC 2900 die hier als reserve voertuig met uitsluitend 2e klas aanwezig is en af en toe word ingezet.
MAK VT


omBC2900


Mijn eerst modelbouw plannen hiermee waren om Altengeseke te bouwen op A5 formaat en de halte met depot dan in te klemmen tussen voorstedelijke ranzige bebouwing. Hier had ik al wat schetsen voor gemaakt toen ik een bouwpakket van een wat groter type spoorbrug kreeg. Mogelijkheden deze brug van faller in mijn wereld te verwerken op een plek waarvan ik ook wel een diorama zou willen hebben zijn zeer beperkt. Het enige wat eigenlijk echt serieus in aanmerking bleek te komen is de dalbrug tussen Völlinghausen en Eickhoff. Dit gaat echter niet op A5 formaat en met veel moeite kan het op ongeveer A4 formaat. 2 OEE diorama's bouwen zit voorlopig niet in de planning en ik wil iedere motorwagen ook maar 1x bouwen dus een 2e diorama met daarop 2 motorwagens gaat het dus niet worden. De plannen voor Altengeseke zijn dus weer geschrapt want de OEE Möhnetalbrücke vind ik wel een hele leuke uitdaging om te bouwen. Ik denk en hoop dat daarop de omBC want die wil ik er dan op hebben mooi tot z'n recht komt. Daar wat vertraging bij de NDS na te spelen kan ik er ook nog een kruisende trein onder zetten.

Zo zal uiteindelijk een mooi en klein diorama met een groot hoogte verschil gaan ontstaan wat in topic te volgen gaat zijn. Het wachten is echter wel op de afronding van ND Hörste en het spoor Z station wat ik nu ook op heel korte termijn af zal moeten hebben.

Word dus weer vervolgt, groetjes Michiel
« Laatste verandering: 23 Januari 2019, 17:12:21 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
gm567c
Full Member

Offline Offline

Berichten: 166


« Antwoord #1 Gepost op: 13 November 2010, 22:42:42 »

Weer een mooi thema, Michiel

Die omBC is wel errug mooi Cool Ideetje om er een voor de ESK
te maken?(eventueel als getrokken materiaal, achter een V36 o.i.d. Wink)

Mvg,

Tis
Gelogd
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #2 Gepost op: 13 November 2010, 23:50:08 »

Als jij een geschikt onderstel koopt wil ik uhm wel voor je bouwen, groetjes Michiel

Edit: om het nog maar een beetje ontopic te houden hier nog even m'n OV-modelbouwkaart NRW, dan kunnen jullie een beetje zien wat waar ligt en rijd in mijn wereld.
« Laatste verandering: 23 Januari 2019, 17:13:44 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
gm567c
Full Member

Offline Offline

Berichten: 166


« Antwoord #3 Gepost op: 13 November 2010, 23:52:29 »

 Grin

Wie weet  is zo'n Tomix-gevalletje daar geschikt voor...

Mvg,

Tis
Gelogd
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #4 Gepost op: 13 November 2010, 23:58:53 »

Ja dat bedoel ik, ik heb evt. ook nog een onderstel van een lange Amerikaanse goederenwagen maar die heeft wat korte draaistellen maar als je daar omheen kijkt kan daar een dummy op gebouwd worden.

Ps; volgensmij kunnen weer hiervoor beter overschakelen naar PB, mail of telefoon.

Groetjes Michiel
Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
gm567c
Full Member

Offline Offline

Berichten: 166


« Antwoord #5 Gepost op: 14 November 2010, 00:09:26 »

 Wink

OK
Gelogd
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #6 Gepost op: 24 November 2010, 22:56:50 »

Na wat speur werk leek de brug zoals faller hem afbeeld mij geen goed en realistisch idee. Op foto's zie ik deze bruggen minder bol en ingeklemd tussen zware stenen peilers en meestal maar 1 boog. Dit neem ik dus mee naar mijn diorama en daarom moet ik wat van de werkelijkheid afstappen en het dal smaller maken zodat ik het met 1 grote overspanning red.

Om een beeld te krijgen ben ik al een beetje begonnen:







En de laatste foto met de nieuwe 141er erbij om een indruk te geven van het hoogte verschil.

Groetjes Michiel
« Laatste verandering: 23 Januari 2019, 17:15:55 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #7 Gepost op: 25 November 2010, 23:07:27 »

Vandaag ben ik geheel tegen de plannen in toch uren met dit diorama bezig geweest maar heb nu wel de ruwbouw eigenlijk klaar. Het is gebouwd van kurken, blokken hout, karton, nog meer karton onder andere ook van de secondelijm verpakkingen, veel secondelijm, ook wat houtlijm, hier en daar proppen keuken papier die regelmatig aan het roken waren van de reactie met de secondelijm. Alles is aangesmeerd met een mix van zaagsel, water en houtlijm, wel makkelijk en goedkoop, maar droogt zeer langzaam. Dat laatste is misschien maar goed, zo moet ik wel wat anders doen en besteed ik de tijd tenminste aan het project waar ik het aan behoor te besteden, het stationsgebouw van m'n vader.

Hier wat foto's:








Groetjes Michiel
« Laatste verandering: 23 Januari 2019, 17:54:14 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
gm567c
Full Member

Offline Offline

Berichten: 166


« Antwoord #8 Gepost op: 25 November 2010, 23:32:02 »

Het zal wel weer goed stinken met al die secondelijm Grin

De diorama's worden bij jou in een moordtempo gebouwd,
en het ziet er weer fraai uit Cool

Af en toe lijkt modelbouw wel alchemie... rokende hellingen
van keukenpapier Grin

Mvg,

Tis
Gelogd
Bruce!!!
Jr. Member

Offline Offline

Berichten: 57


Brullende motoren! klagende mensen! perfect shot!


« Antwoord #9 Gepost op: 28 November 2010, 12:40:54 »

Het zal wel weer goed stinken met al die secondelijm Grin

Men moet toch wat overhebben voor de modelbouw Grin

Gr Bruce
Gelogd

Bekijk ook eens deze n-spoor site
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #10 Gepost op: 1 December 2010, 21:40:37 »

Na het schilderen van een spoor Z stations gebouw wat erg intensief was wilde ik ff wat anders. Dit werd uiteindelijk 4uur lang tekenen op de pc om de plattegrond van Ohstein uit te breiden tot een grote regio plattegrond t/m Warstein en een stuk van de Möhnesee.

edit: 2019, de getoonde plattegrond is een veel modernere versie als toen deze post werd geschreven

Deze zul je echt groot moeten bekijken. Wat ik met alle blauwe buslijnen wil doen weet ik nog niet, daar kan ik nog vervoerders voor zoeken of bedenken. Iets wat alleen voor lijn 97 of 98 op wat kortere termijn nodig is omdat ik een bus op het diorama wil hebben.

Groetjes Michiel
« Laatste verandering: 23 Januari 2019, 17:56:24 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Dave van der Locht
Full Member

Offline Offline

Schaal: N
Systeem: Digitaal
Berichten: 207


WWW
« Antwoord #11 Gepost op: 4 December 2010, 11:31:31 »

Michiel,

Ben er achter gekomen dat de upload niet het probleem veroorzaakte, maar de weergave in de forum software (SMF).
Dubbele spaties in bestandsnamen (stonden 2 spaties na 'plattegrond') vindt deze software niet zo leuk en 'vertaalt' maar 1 van de 2 spaties in URL-vriendelijke tekst zeg maar.

Ik heb dit nu even handmatig goed gezet (hernoemen geuploade bestand en aanpassen van je post).

Gr. Dave
« Laatste verandering: 4 December 2010, 11:33:33 door Dave van der Locht » Gelogd
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #12 Gepost op: 4 December 2010, 17:46:16 »

Bedankt Dave, weer wat geleerd, zal gelijk die bestandsnaam op mijn pc ook ff aanpassen.

Groetjes Michiel
Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #13 Gepost op: 5 December 2010, 23:21:49 »

De afgelopen dagen ben ik tussendoor met ook met het schilderen van de basis van het diorama bezig geweest. Hier zit nu een laag verdund steen grijs op, daarna verdund donker grijs, toen wat beton grijs en nu nog een laagje verdund roest. Zo krijg ik waar het goed ingetrokken en bijna droog is een mooie niet al te grijze kleur.






Verder ben ik met meer hobby dingen bezig geweest maar daar kom ik nog wel op terug.

Edit 0:27u: Dit is de steensoort die ik na moet gaan bootsen, dit is de toegang naar 1 van de grote steengroeves van Warstein, een kleine 20km van mijn diorama. Ik heb dus nog wat te doen Wink

Groetjes Michiel
« Laatste verandering: 23 Januari 2019, 18:01:09 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #14 Gepost op: 6 December 2010, 21:23:04 »

Vandaag ben ik verder gaan schilderen aan de bergen en heb ik de kleur nog aardig aangepast. Daarna ben ik de eerste rails gaan leggen, schilderen en gaan ballasten. Hierna ben ik groen aangaan brengen, eerst puur vel gekleurde soepgroente zoals Tis het altijd noemt. Dit heb ik gepoogd bij te kleuren met dunne verf maar doordat het strooisel nog nat is werkte dit matig. Na het drogen doe ik dat wel. Bij overige stukken heb ik het strooisel eerst laten weken in een potje met dunne groene verf en dit op dunne houtlijm er op gelijmd. Dit ging een stuk beter en ik denk dat de kleur zo ook vrij aardig gaat zijn.






Op het werk ben ik gister bezig geweest mijn OV kaart van NRW bij te werken met de nieuwe bedrijfjes, iets wat ik thuis verder heb afgemaakt.

Edit 2019: de getoonde tekening is veel nieuwer als tijdens het schrijven van dit bericht
Hier staan dus de vervoersgebieden van de kleine busbedrijfjes op en de standplaatsen van 2 onder aannemers die voor een aantal busbedrijven spits en scholieren ritten uitvoeren.

Bussen van Busbetrieb Möhnetal GmbH( wat tot busbedrijf van Sander gebombardeerd is) en van Busbetrieb Günter Hartmann AG( eentje van mijn die dan weer in opdracht van Busbetrieb Möhnetal rijd) zullen ook op dit diorama komen. Van de BM zal dit een Den Oudsten/Volvo B88/B10M55 worden in de 3 deurs uitvoering zoals deze ook in Twente gereden hebben maar dan in de huisstijl die Sander heeft bedacht.

De bus van GH zal de bruin/beige gelede MB200 zijn die ik al in m'n vitrinekast heb staan. De ene onderweg als lijn 97 de ander als lijn 98.

Groetjes Michiel
« Laatste verandering: 23 Januari 2019, 18:06:53 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Pagina's: [1] 2 3 4   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn dioramaTopic: Ohstein Eickhoffer Eisenbahn
« vorige volgende »
Ga naar: