Hallo,
Even een foto van waarom het onderste niveau niet lager gemaakt kan worden.
Het laatste stukje zal even wat meer tijd vragen omdat ook hier leidingen zitten die ik even niet kan weg slijpen.
Maak daar geen probleem van omdat er voor bijna alles wel een oplossng is te vinden of te maken.
Voor ik verder gaat met het laatste stukje ruwbouw heb ik eerst even besloten om wat rails uit te leggen, dit vanwege de afmetingen of alles nog gaan lukken.
Want ja heb het railplan van het schaduwstation heb ik met behulp van Wintrack gemaakt.
De aansluitingen op het dubbelsporig spiraal moet zeker aan lukken.
Onder de rails gaat zeker nog isolatie komen.
De loc's komen wel een beetje te vroeg al uit de verpakking kruipen. :lol:
Maar blijven zeker nog even werkloos toekijken.
Heb voor me zelf geen verkeerde beslissing genomen om alsnog een schaduwstation te bouwen.
Uitzicht vanuit de heli. :lol: :lol:
Tussendoor met Wintrack aan het stoeien gegaan want zoals ik al een beetje verwachte kwamen de afmetingen niet zo overheen met Wintack en het uit leggen van de rails waardoor ik hier en daar rails moest verwijderen.
Hieronder even het vernieuwde railplan van het onderste niveau.
Er blijft tenslotte nog genoeg ruimte over voor het opstellen van lange treinen.
Voordat het laatste stuk ruwbouw afgebouwd kan gaan worden toch ook maar even de rails uitgelegen.
Van een stukje afvalhout maar even een tafeltje gemaakt om de rails een beetje op te dragen.
Wel goed opgemerkt is de leidingen die straks niet meer zijn te zien.
Want na alles goed te hebben opgemeten en elke centimeter benut te hebben om zo laag mogelijk het onderste niveau van het schaduwstation te kunnen houden is dit geslaagd.
Natuurlijk worden er nog een paar extra latten op aangebracht om alles nog wat stevig te maken.
Maar de verwarmingsbuizen zijn niet meer te zien.
Eerst maar even wat rails neer gelegen om alles nog even extra te controleren.
Zo nu kan het vastschroeven en de verdere bouw aan het schaduwstation voortgezet worden want van een bouwvak vacantie is hier zeker geen sprake van. :lol:
Na alles nog even geduldig bekeken te hebben om naar een oplossing voor de staanders die aan de achterkant van de muur geplaatst moeten gaan worden te kijken, waarbij ik deze niet aan de muur wil vast gaan zetten is het toch gelukt om daar nu een oplossing voor te hebben gevonden.
Heb zojuist even de staander iets smaller gemaakt waardoor deze achter de verwarmingsbuizen past.
Ook het plaatmateriaal past er na een kleine aanpassing weer netjes op.
Natuurlijk worden er nog extra latten aangebracht en ook het tweede niveau zal er op aangebracht worden.
Maar het allerbelangrijkste is dat de staander van 90cm ook als onderbouw voor de modelbaan kan gaan dienen.
Zo zie je maar geduld en alles nog eens goed bekijken leverd altijd voordelen op.
Wel weer even naar de Kluswijs voor een nieuwe voorraad hout, ja haal elke keer een beetje omdat de afmetingen toch ongemerkt afwijken.
Ik heb bij elkaar nu nog maar een paar stukjes afvalhout over met een totale lengte van ongeveer 1 meter.
Hallo,
Hierbij nog even de afmetingen van het houtmateriaal waar ik mee werk, daarbij zal het nu ook duidelijk worden dat het geheel zeker stevig genoeg is om alles te kunnen dragen.
De staanders hebben een hoogte van 90cm en 26,5x36,0mm
De latten bestaan uit verschillende lengtes maar zijn 18.0x36,0mm
Voor het eventueel doorbuigen van het plaatmateriaal gebruik ik vierkante balkjes van 35,0x35,0mm
Het plaatmateriaal heeft een dikte van 15mm.
Voor het schroeven van de latjes in de staanders gebruik ik 4,0x40mm, voor het vast schroeven van het plaatmateriaal gebruik ik 4,0x25mm.De afmetingen wat betreft het gehele schaduwstation zal ik later nog even posten als de ruwbouw klaar is, dat zal hopelijk nu ik de laatste afmetingen weet waardoor ik nu ook de juiste afmetingen van het hout wist en inmiddels van een nieuwe voorraad ben voorzien want laat alles bijna op de juiste lengtes zagen want anders past het ook niet in de auto.
En zo sla je twee vliegen in één klap handig die Klus Wi :lol: :lol: Wim :wink:
Heb alles nog even goed bekeken en zo moest ik het linkergedeelte van het schaduwstation waarop het enkelsporige spiraal moet komen aan moeten passen.
Was een hele klus maar ook dit is gelukt omdat ik ook rekening moet houden met de modelbaan die er bovenop moet gaan komen maar daar heb ik inmiddels goed naar gekeken en kom daar met een leuke oplossing voor.
Nu gauw naar de foto's, daar komen ze dan.
Allereerst een paar extra inkepingen moet aanbrengen omdat ik de achterwand aan dit geheel wil monteren.
Twee extra latten toegebracht om in het midden van het spiraal een extra staander te kunnen bevestigen die ook de modelbaan moet gaan ondersteunen, ook de staander die aan de achterwand moet komen bewerkt zodat deze er ook aan vast gemaakt kan worden.
Alles even bekijken of alles past, dat gaat wel lukken.
Het plaatmateriaal kan weer op zijn plekje terug geplaatst worden.
Had makkelijker geweest om met twee de zelfde stukken plaatmateriaal te werken maar deze maar deze plaaten worden hergebruikt dus doe ik het er maar mee.
het is even passen en meten wat extra werk.
Hier zal ook nog een extra staander toegepast gaan worden.
Zal zeker nog een kleurtje gaan krijgen, kijk rechts onderin lijkt wel of het onderste niveau al bijna rijklaar is. :lol:
Twee stukjes plaatmateriaal met een extra balkje eronder en wordt later nog extra stevig door en lade.
Lijkt nu wel op een muizen val. :lol: :lol:
Nee mag nog niet mopperen want het loopt nog steeds gesmeerd en ben onder de indruk van mijn knutselkunsten.
Er zal zeker nog isolatie onder de rails gaan komen maar dat zal pas zijn als de spiralen op hun plek staan.
Eerst zal nog even het laatste stukje van het tweede niveau aangelegd moeten gaan worden, dit gaat een leuk klusje voor het weekend worden.
Een grote en belangrijke tip die ik graag meegeef werk netjes en overzichtelijk dat voorkom heel veel oneffenheden en onduidelijkheid.
Groet Wim.