Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenDigitaalTopic: Marklin schakelmateriaal.
Pagina's: [1]   Omlaag
Print
Auteur Topic: Marklin schakelmateriaal.  (gelezen 17391 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
Blausee-Mitholz
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2339


« Gepost op: 27 Juni 2015, 15:10:39 »

Iedereen die dergelijke spullen van Marklin koopt sponsort Marklin dik. Je betaalt het product en nog eens een keer de naam.

Zijn en blijven eenvoudige schuifregisters welke ze in 1985 introduceerde.
Als je nu nog naar de elektronica winkel stapt koop je voor minder dan 25 euro alle componenten om een dergelijk terugmeld module alla type S88 achtige terugmeldmodules te bouwen.

Oke niet iedereen is zo handig om die dingen zelf te bouwen dus ben je op koop aangewezen. In mijn ogen vraagt Marklin er 40% teveel voor dergelijke producten. Het is en blijft een uitgemolken schema.
Nieuw nummertje er op en voilà doen voorkomen of het een nieuw product is. Niet dus.

Zijn trouwens genoeg alternatieven om tot het zelfde resultaat te komen.
Echter Marklin verbiedt vreemde componenten op hun centrales ......... (en er zijn horde mensen die daar intrappen ....)

Mvg, Johan
« Laatste verandering: 28 Juni 2015, 13:09:13 door Romar » Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8829


265*


WWW
« Antwoord #1 Gepost op: 28 Juni 2015, 10:07:22 »

Mee eens Johan, maar wat Bjorn denk ik bedoelt is dat die discussie wellicht buiten Gerards draadje gevoerd kan worden  Wink

Jakop
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Blausee-Mitholz
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2339


« Antwoord #2 Gepost op: 28 Juni 2015, 10:10:33 »

Dan splitst hij het draadje af.

Mvg, Johan
Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8829


265*


WWW
« Antwoord #3 Gepost op: 28 Juni 2015, 16:25:17 »

Ik ben het wel met je eens Johan, dat Märklin weinig innoverend bezig is en te veel op oude vertrouwde? techniek voor borduurt. Als 3railer heb ik dan ook nooit overwogen digitale apparatuur van hen te kopen.
Sowieso laat ik toch zoveel mogelijk spul op DCC lopen i.p.v. Motorola.
Destijds was de IB hét apparaat en daar ben ik dan mee doorgegaan op basis van Loconet met terugmelding en schakeldecoders ook van Uhlenbrock. Ook niet erg spannend dus en inmiddels is er al weer veel verandert.
Maar naar de winkel hollen en weer het laatste kopen doe ik i.i.g. niet.
Zelfbouwschakelingen heb ik overwogen, maar niet gedaan vanwege de tijd die dat dan ook weer kost en die besteed ik liever dan weer aan de baan en materieel.
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Blausee-Mitholz
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2339


« Antwoord #4 Gepost op: 30 Juni 2015, 23:03:10 »

Ach ja ik ben begonnen met de Marklin centrale 6020 met bij behoren de componenten. Toen was er nog niet anders.
Elektuur kwam met Edits en dat is op Motorola gebaseerd. Daar was Marklin niet blij mee. Enkele componenten van Edits was combineerbaar met Marklin digitaal maar velen ook niet.

Ik had een S88 van Marklin en de Edits terugmelder was niet compatible (denken ze)
Om een lang verhaal kort te maken, ik heb beide schema's nauwkeurig na gelopen en uitgeplozen en vergeleken.
De basis is het zelfde. Marklin S88 heeft 16 poorten en Edits 8

8 + 8 = .......... 16  Grin

Marklin S88 bus is 6 aderig.
Edits terugmelder bus is 5 aderig.
Verschil zit hem in de reset van de modules. Marklin schakelt die via de zesde lijn.

Twee edits printen met toevoeging van een Transitor en een weerstand krijg je 100% een Marklin S88 terugmelder.


Twee Edits printen samengevoegd met in de midden een tor en weerstand resulteert in een Marklin S88
De rode draad is de bijgekomen zesde draad volgens de Marklin S88 bus. Die schakelt de basis van de tor.

Deze printen heb ik 15 jaar geleden gebouwd en 10 stuks werken nog steeds probleemloos onder mijn modelbaan.
Voor de bus gebruik in oude afgeschermde computer kabel. Lengte van meerdere meters is geen probleem.
Wat dus later gelanceerd werd als S88N met patch kabel welke ongevoelig is voor storing had ik destijds al opgelost met door met afgeschermde kabel te werken.

Kan je verzekeren dan naast de lol van zelfbouw het ook lonend was om dit te maken. Losse componenten bij de elektronica winkel koste toen ook al een fractie van de prijs Marklin S88

Onder de huidige modelbaan zitten naast de 10 Edits modules nog enkele originele S88 en werken via een HSI88 met Koploper.
Ik heb inmiddels een ECoS-I met Loconet adapter.
Bij verdere uitbreiding wordt nu gebruik gemaakt van Loconet terugmelding units.
HSI88 met de terugmeldingen wordt niet vervangen maar blijft gewoon zitten en werken.


Links nog een originele Marklin S88 (gekocht rond 1990?) met de afgeschermde computerkabel. Je ziet dat daar meter gemaakt wordt  Cool
Rechts twee Loconet terugmeld units met Loconet bus


Nog een oudere foto met EDits terugmelder en rechts een Edits wisseldecoder. Thans werken alle wissels met servo's

Mvg, Johan
Gelogd
Pagina's: [1]   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenDigitaalTopic: Marklin schakelmateriaal.
« vorige volgende »
Ga naar: