Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Pagina's: [1] 2 3   Omlaag
Print
Auteur Topic: Artitec plan U  (gelezen 35682 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Gepost op: 24 December 2016, 15:02:57 »

Vanmorgen om 5 voor 10 lag ik bij MTE voor de deur, nou ja...zat ik in mijn auto te wachten dat ze open gaan om mijn afgelopen zomer bestelde Plan U op te halen.
De 128, inzetbaar van 1982 tot 2002 volgens Artitec, kwam binnenrijden op spoor 3 in Waldijk.



Het stel is nu aan het inrijden waarna eerst de topsnelheid zal worden teruggeschroefd en het ijken voor (en met) Koploper van start gaat.

Ervaringen tot nu toe:
- het koppelen is een crime! Zeker als het 'klemnokje' iets naar onderen wijst en tegen de 8 polige stekker aanloopt i.p.v. in zijn tegenoverliggen holletje te klikken  Sad
- 25 minuten met de motorwagen voorop geen problemen.
- met de motorwagen achter:
    - stel loopt vast op wissels. Blijkt het pennetje te zijn van de Scharfenberg
    - stel vertraagd op wissels op moment dat het aangedreven wielstel op de wissel is. Nu al ASB's op? Vereist nader onderzoek  Undecided
« Laatste verandering: 27 December 2016, 08:58:46 door Jefftrack » Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #1 Gepost op: 24 December 2016, 16:00:07 »

inzetbaar van 1982 tot 2002
Ech nie...  Wink

Voor het koppelen, bij de buren wordt op zijn kant leggen als oplossing gegeven, maar dat lijkt me met het oog op mogelijke beschadigingen geen wenselijke. Maar daar had ook iemand het idee met een onderlegplaatje dat je onder de koppelingen legt zodat die bij het koppelen niet naar beneden kunnen zakken.
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #2 Gepost op: 24 December 2016, 16:14:20 »

Dat op de zij leggen is inderdaad niet echt wenselijk, maar wel tot nu toe de enige manier waarop ik de bakken gekoppeld krijg.
Het punt was dat het het mannelijk deel van de koppeling zeg maar, wat naar beneden wees en de 8 polige stekker raakte terwijl hij daar bovenlangs moest schuiven.
Met een mesje een klein zoekrandje aan de stekker geschraapt en die hindernis is genomen.
Ondertussen zitten er nieuwe ASB's onder. Märklin 7154 past perfect  Duim omhoog
De originele hebben na 3 kwartier inrijden de rafels er aan hangen. Maak straks nog wel even een foto...  Undecided
Overigens is het slippen op de wissels nog niet over. Vreemd dat dit pas na voornoemde tijd zich voordoet terwijl het treinstel daar voor gewoon z'n rondjes reed.
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #3 Gepost op: 24 December 2016, 16:44:09 »

Dat laatste blijft vreemd, maar inmiddels is duidelijk waarom de trein op Engelsmannen stopt. (Märklin 2275)
Er is één as voorzien van ASB's en als die in het hart van de kruising is heeft ie geen grip meer en gaat slippen. Bij enige snelheid (schaalsnelheid > 50 km/u) is het slechts een vertraging, daar onder stopt de trein slippend.
Vermoedelijk dat 2 assen met ASB soelaas biedt...
Overigens op andere wissels (allemaal slanke 2271/2272) is het beeld wisselend; bij de ene niks aan de hand, bij de andere een kleine vertraging te zien.
Eens informeren of er losse assen verkrijgbaar zijn  Sad
« Laatste verandering: 24 December 2016, 17:33:16 door Jakop de Bruin » Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #4 Gepost op: 24 December 2016, 17:19:56 »

Wel raar dat één as met ASB niet voldoende is. Roco heeft niet anders. Dat is weliswaar 2-rail, dus je hebt niet de weerstand van de sleper, maar is die weerstand dan zo groot?
Je kunt nog proberen de ASB as en ASB-loze as onderling te wisselen, misschien dat dat net het verschil maakt.
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #5 Gepost op: 24 December 2016, 17:35:49 »

Heel apart is het....de Rivarossi IRM heeft er heeft er geen moeite mee en die heeft geen ASB's, maar dan wel weer 4 assen aangedreven. Dat laatste concept werkte dan weer niet in mijn HK4 project. Undecided
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #6 Gepost op: 24 December 2016, 17:44:56 »

Nog een foto van de originele ASB's na 45 minuten rijden...

Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #7 Gepost op: 24 December 2016, 18:25:20 »

Misschien toch maar even een mailtje aan Artitec aan wagen?

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Bert Sprinter
Full Member

Offline Offline

Berichten: 156


« Antwoord #8 Gepost op: 24 December 2016, 18:48:17 »

Die Plan U ziet er mooi strak uit  Duim omhoog, hoewel ik persoonlijk de rode variant mooier vind omdat ik daar vroeger vaak mee gereisd heb tussen Dordt en Geldermalsen.

Die bandjes zijn wel heel snel kapot, die hebben ze zeker ook bij de Chinees gehaald. Je mag toch beter verwachten voor die prijs. Ik zou het zeker bij Artitec melden.

Hopelijk blijven de nieuwe wel heel.

Bert Sprinter
Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #9 Gepost op: 25 December 2016, 12:12:20 »

Klopt helemaal Bert, het is een prachtig treinstel om te zien. Daar mankeert niets aan. Echter rijden is nog een issue...

Ik had gisteren collega 3-railer Jeroen Water gemaild over dit probleem en naar zijn ervaringen gevraagd aangezien hij een aardig vergelijkbare 3-rail baan heeft met k-rail. Jeroen is niet op MSW actief, maar verslaat zijn belevenissen op BNLS in zijn draadje over Ermehuizen
Hieronder een paar citaten uit zijn antwoord.

Citaat
Ik heb nog amper in kunnen rijden. De losse mBDk heeft 15 minuten vooruit gereden. Dat verliep naar tevredenheid. Maar met achteruit rijden slipte hij direct door op het eerste de beste slanke wissel. Ik had toen geen tijd meer, maar blij word ik niet van je constateringen.

En ik trek daar uit de voorzichtige conclusie dat het dus niet exclusief op mijn baan zich manifesteert en dus kennelijk wel iets is wat aan het treinstel mankeert.

Citaat
Wat ik wel een probleem vind is je idee om beide aangedreven assen van ASB's te voorzien. Je bent dan op je kopdraaistel je detectie kwijt, waardoor de U met mBDk voorop in de blokken waar hij moet stoppen, verder door zal rijden dan wanneer de ABk voorop loopt. Dat geeft iig bij kopsporen problemen.

Dat had ik zelf ook al bedacht met de ervaring van mijn Fleischmann Plan V in gedachten die op het aangedreven draaistel geen detectie heeft omdat de assen geïsoleerd zijn (oorspronkelijk 2-rail model).

Citaat
Wat iemand in een van de draadjes die je me doorstuurde ook al schreef: we kunnen ook onderzoeken of het verschil geeft als de as met ASB's gewisseld wordt met de as zonder ASB's.

Die suggestie van Huub zat ook nog in mijn mogelijke opties, maar eigenlijk verwachte ik daar niet zoveel van. Probleem verplaatsen verwachte ik.
Daar over denkend (gisteravond/vannacht) bedacht ik dat de ASB's gekruist in het wielstel meer kans zouden maken.

Vanmorgen de zaak eerst eens bekeken.



Als het dekseltje (links) er af geklikt wordt en de draaistel zijkanten iets naar buiten worden getrokken, kunnen de assen er uit.
Het lijken wielen te zijn met een dikke kunststof as met tandwiel en dat blijkt ook zo te zijn. De wielen zijn met enige kracht uit de kunststof assen te trekken.



Wisselen zodat er 2 assen ontstaan die elk aan één kant van het wielstel een ASB hebben is zo gebeurd. De kunststof assen zorgen voor de flensafstand van exact 14,0 mm.
De wielen op 1 as zijn dus niet elektrisch verbonden. Hoe zit dat dan?



De assen 'hangen' met een puntlagering in metalen delen in de draaistel-zijkanten (rode pijlen). Deze metalen delen vormen ook het steunpunt naar de bak toe (roze pijl). Deze steunpunten (aan beide zijden dus) hebben contact met een metalen plaat in de bak waardoor er elektrisch contact is tussen beide zijden en dus de wielen van beide zijden.
De steunpunten zijn tevens het kantelpunt van het wielstel waarop deze wat voor- en achterover kan kantelen.
Dit is overigens erg weinig en iets uitgestuurd nog minder tot niets eigenlijk, maar ik heb niet het idee dat dit invloed heeft op het probleem onder handen of überhaupt een probleem is.

Assen er weer in, wielstel naar elkaar toe geknepen, deksel er op en op de baan.
Maakt dus helemaal niks uit....  Sad  Cry

Jeroen schreef ook nog dit:

Citaat
Heb je ook nog gekeken of de bodemplaat van het motordraaistel bij wissels tegen de puko's botst?

En ja, dat had ik en zoals op de bovenste foto te zien is; geen sporen van aanraking van puko's. Aan het dekseltje had ik gisteren ook al gedacht en uitgebreid bestudeerd op sleepsporen, maar die zag ik niet dus ook afgeserveerd.

Nu nog eens uitgebreid test gereden over het Engelse wissel en met m'n gezicht op de baan gedrukt, dichtbij zonder bril (dichtbij zie ik alleen scherp zonder prothese) diverse keren het stel zien en laten stranden op het wissel. Toevoegen van gewicht (omgebogen lood over het dak van het stel gehangen) had ook totaal geen invloed. Met een vinger op het stel drukken zelf niet eens.
Hierdoor kwam ik weer op dat dekseltje terecht. Eerst eens kijken of de hele tandwielenbak er onderuit zou vallen als ik zonder dekseltje zou willen testen.
De tandwielen zitten gelagerd in het huis van het wielstel en de assen zoals beschreven zijn gelagerd in de draaistel-zijkanten, dus moest het kunnen zonder het dekseltje.
Zo gezegd, zo gedaan en.....probleem opgelost!!  Duim omhoog
De duimpjes eigenlijk alleen omdat ik nu weet wát het probleem is, maar het is natuurlijk niet OK dat het stel af fabriek dus niet probleemloos op k-rail kan rijden. Het dekseltje is dus te dik en tilt de wielen van de rails op de wissels.
Overigens vooral in de rechtdoor stand van zowel de Engelsman 2275 en de normale wissels 2271/2272. In afgebogen richting gaat het goed of hooguit is er een kleine vertraging te zien.

Ik zal Artitec attenderen op het probleem en voorlopig mijn U dan maar zonder deksel laten rijden. Een dunnere versie zou wellicht een oplossing zijn.
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #10 Gepost op: 25 December 2016, 12:28:16 »

Maar zonder dekseltje krijg je toch heel snel stof en vuil tussen je tandwielen?

Ben benieuwd naar Artitecs reactie. Het lijkt mij dat ze een dekseltje met een dunnere bodem zullen moeten maken en aanbieden aan alle wisselstroomrijders met dit model.

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #11 Gepost op: 25 December 2016, 13:13:43 »

Ja precies! Is ook geen definitieve oplossing.
Ik ben ook benieuwd of en waar Artitec mee komt aangaande dit probleem.
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
GerardvV
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1716


Enge buur bij de buren


« Antwoord #12 Gepost op: 25 December 2016, 16:52:07 »

Is het niet mogelijk een paar tienden mm van het deksel af te frezen? (In geval Artitec je niet kan helpen)
Gelogd

Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein 1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
172* bij de buren
128* hier
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde.
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #13 Gepost op: 25 December 2016, 17:48:54 »

Ja, dat kan. Sterker nog Jeroen Water heeft het dekseltje zo'n 7-8 tiende afgevijld waardoor de inhammen voor de tandwielen -aan de binnenkant van het dekseltje- open gevijld werden. Die gaten heeft hij dan ook met een mesje ontdaan van wat flarden plastic. Ter plaatse van die tandwielen is het dekseltje dus nu ook open. Gemonteerd onder het wielstel is dit genoeg, want het vast blijven hangen op wissels is daardoor nu over bij Jeroen.
Áls er een alternatief dekseltje komt van Artitec, zal dat er m.i. ook zo komen uit te zien.
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #14 Gepost op: 25 December 2016, 18:35:59 »

M.a.w.: de constructie van de tandwielkast zit eigenlijk net iets te laag voor een 3-railmodel?

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Pagina's: [1] 2 3   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn treinTopic: Artitec plan U
« vorige volgende »
Ga naar: