Brawa heeft sinds jaar en dag zelflossers van het type OOtz 23 in het programma. Mooi gedetailleerde wagens, waarvan de zijkleppen ook echt open kunnen (gaan dicht d.m.v. een veertjesmechanisme). Tot nu toe waren ze altijd alleen in setjes van drie verkrijgbaar, maar de fabrikant heeft nu een set van tien gemaakt, waarvan de afzonderlijke wagens door sommige winkeliers los worden verkocht. Ik heb er een paar bij een Duitse winkelier aangeschaft, want mijn reguliere winkelier in Nederland haalt de set van tien niet uit elkaar.
De zelflosser van dit type is vrij kort en hoog:
Losse inlays voor het imiteren van kolenlading zijn bijgevoegd. Helaas niet voor ertsvervoer. Die moet je dan maar zelf maken. Op de foto heb ik de inlay er nog niet in gedaan.
Andere modelspoorfabrikanten hebben gekozen voor een ander type zelflosser dat lager en langer is, de Ootz 42 en afgeleide versies 43, 44, 50, 71, 168 en 74. Er zijn er nog veel meer, maar in de opsomming noem ik alleen de wagens voor tijdperk 3.
Om een idee te geven van het verschil in bouw hier de 23 van Brawa naast de (licht geweatherde) 50 van Trix (en Marklin):
De Trix-wagen is voorzien van inlays met ertslading, niet voor kolen of cokes. Helaas is de ertslading te hoog uitgevallen. Deze wagens waren nooit tot de nok toe gevuld met erts, want die grondstof is ontzettend zwaar. Ging er kolen of cokes in, dan kon de boel wel hoog gevuld worden.
Een tijdje terug heeft Trix (en Marklin) nog een nieuw ontwikkelde zelflosser uitgebracht die lang, maar zeer laag is, de OOtz 44. Ik vind het een mooi model:
Zoals je ziet, heeft deze wagen een inlay van ijzererts. Trix beweert dat het hier om echte ijzererts gaat. Zou kunnen.
Dit type wagen heeft Roco al jaren geleden uitgebracht, op basis van de oude mallen van Klein Modellbahn:
Als je de Roco en de Trix naast elkaar zet, zie je kleine verschillen. Vooral de grootte van de letters r, z en d is duidelijk anders. Links de Trix-wagen, waarvan de belettering iets kleiner is en beter overeenkomt met de wagen in werkelijkheid:
Deze lage wagens zijn in en net na de oorlog gebouwd in geringe aantallen (45 in totaal) voor het vervoer van erts uit Oostenrijk (Linz Donawitz) naar het Ruhrgebied in Duitsland. Ze zijn tot 1974 in gebruik geweest. Ondanks deze vele dienstjaren zijn er maar relatief weinig foto's van bekend uit de werkelijkheid.
Het idee bestaat dat zelflossers van het zelfde type meestal in bloktreinen of Ganzzüge werden samengevoegd. Toch zijn er ook foto's bekend van treinen waarin verschillende types zelflossers door elkaar zijn gebruikt. Dat kwam in tijdperk 3 vaker voor dan later.
Groet,
Ruud