Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Station Kassenberg (1982) in 1:160
Pagina's: 1 [2] 3 4 ... 14   Omlaag
Print
Auteur Topic: Station Kassenberg (1982) in 1:160  (gelezen 66141 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8490


WWW
« Antwoord #15 Gepost op: 4 December 2021, 15:55:14 »

Waar ik vroeger gruwelde van keerlussen, zijn ze nu een belangrijk onderdeel van de dienstafwikkeling.

Het een sluit het ander niet uit. In mijn eigen baan kan ik vanuit het schaduwstation naar believen naar de ene kant of naar de andere kant van het station.
Toegepast op Kassenberg zou dat zoiets worden (ik ben geen tekentalent):


Jakop heeft die mogelijkheid ook, maar doet het op een wat andere manier.
Dan kun je toch die VW-trein laten rijden.  Grin

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Mispoes
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 653


Als het aan de kat lag...


« Antwoord #16 Gepost op: 4 December 2021, 16:00:14 »


Maar je zou dat toch kunnen ondervangen door de trein twee keer samen te stellen? Eén maal met beladen wagens en éénmaal met lege wagens? En er dan voor zorgen dat ze ieder altijd in een tegenovergestelde richting rijden?

mvg,
Gert

En dan de treinen ongezien weer terug in de richting zien te krijgen met de juiste loc ervoor... Grin
Daarnaast heb ik slechts ruimte voor 1 int. goederentrein. Zoals ik in de inleiding al beschreef, het plan heeft zijn beperkingen. 
Gelogd

eigenlijk is er geen plek voor een modelbaan...
Mispoes
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 653


Als het aan de kat lag...


« Antwoord #17 Gepost op: 4 December 2021, 16:12:41 »

Jakop heeft die mogelijkheid ook, maar doet het op een wat andere manier.
Dan kun je toch die VW-trein laten rijden.  Grin

Volgens mij kan dat niet in het plan wat ik voor ogen heb. De ruimte is te beperkt, ik heb de maximale lengtes nodig van de opstelsporen. Hieronder Wierden dat nog verre van af is:



« Laatste verandering: 4 December 2021, 16:15:06 door Mispoes » Gelogd

eigenlijk is er geen plek voor een modelbaan...
1200blauw
Hero Member

Online Online

Berichten: 1591


Benoemd snoodaard


« Antwoord #18 Gepost op: 5 December 2021, 09:26:22 »

Dan zou je twee kanten op een verbinding moeten maken tussen Wierden en Oldenzaal in je schaduwstation. Dat kost je ruimte en het is de vraag of je dan met de hoogteverschillen uitkomt (ervan uitgaande dat schaduwstation Odz boven of onder dat van Wdn komt).

Niet zo bescheiden, boven Oldenzaal - De Lutte ligt toch een heus berglandschap, naar men zegt. En uit ervaring weet ik dat daar flinke kuitenbijtertjes tussen zitten.
Ondanks het feit dat ik nog geen kilometer van de ingraving te Odz woon, denk ik bij een Twents landschap meer aan wat vlakker land met weiden en houtwallen en loofbossen. Maar je hebt wel gelijk... Grin 

Met de Oldenzaalse kant kun je wellicht een beetje smokkelen door de A1 "iets" te vervroegen en het spoor daaronder te laten verdwijnen. Aan de Wierdense kant heb je het essenlandschap, ontstaan in de laatste ijstijd en door de jaren heen voor zien van karrevrachten mest. Dat is dus ook niet perfect vlak. Het spoor dmv een ingraving laten verdwijnen misstaat dan niet vind ik. Misschien dat de sporen naar Kasselberg wat in de weg liggen voor dat effect. Langs veel weilanden liggen bovendien van oudsher houtwallen met veel bomen en dichte begroeiing, vandaar de benaming "coulissenlandschap". Daarachter iets laten verdwijnen is naar mijn bescheiden mening best mogelijk.

Leuk om al wat materieel te zien. Waarom heb je gekozen voor 2x Amsterdam - Hamburg? Heb je iets met die specifieke trein?
Je noemt heel specifiek tijden waarop je treinen moeten rijden. Ga je ook werkelijk op een klokschema rijden?

Ik ben benieuwd hoelang je het niet verbouwen van materieel volhoud ook al wordt dat in deze schaal lastiger.
Misschien dat ik nog wel een keer een Hondekopviertje (IC) bouw volgens de bewezen 3x2=4 methode...

Daar gaat 'ie al... Grin
Volgens mij is ene Michel bij de buren in de weer met NS-materieel te printen in Z. Omschalen naar N zou niet heel moeilijk moeten zijn, maar dan is wel de vraag hoe gedetailleerd het er dan uit komt natuurlijk. Misschien de moeite waard de opties eens te bekijken als je dat al niet gedaan had.
Gelogd
Mispoes
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 653


Als het aan de kat lag...


« Antwoord #19 Gepost op: 5 December 2021, 14:15:39 »

Jullie hebben het over een probleem dat (nog) geen probleem is, er komt (vooralsnog) geen VW-trein, ik wil namelijk geen trein die niet terug kan keren uit dezelfde richting... Grin Maar met deze opmerking raak je zijdelings een ander, veel groter probleem: de opzet zoals ik die voor ogen heb, kan, zoals ik het nu zie, helemaal niet. Ik zal dat hieronder in een nieuwe post toelichten. Begrijp mij niet verkeerd, ik ben blij dat er zoveel meegedacht wordt... Kiss

Nee, dit is de minimale samenstelling, op de foto zie je de blauwe 1118 met trein 2447 naar Braunschweig.

Ik ga op dienstregeling rijden, waarbij geen klok meeloopt; stel je voor al die stress… Nee, het wordt een volgorde van handelingen afwerken, als een treindienstleider zeg maar.

Hier bedoel ik mee dat je aan de trein kunt zien hoe laat het is. Voorbeeld, de IC-trein uit Asd: om 13.00 uur vertrekt een NS-stam (4x ICR) uit Ksb naar Es, om 14.00 uur een DB-stam (A+B+B+BD) naar Hannover, om 15.00 uur de IC bestaande uit A+B+B+RD (ICR/Plan E), om 16.00 uur vertrekt de DB-stam AB+AB+B+BD naar Hannover. Daartussen allerlei treinbewegingen die in alle regelmatigheid afgewerkt worden. Spitstreinen doorbreken de regelmatigheid en daaraan kun je ècht zien hoe laat het is. Grin

Ik word beslist geen verzamelaar van zoveel mogelijk NS-materieel. Ik wil dat hebben wat mooi genoeg en bruikbaar is. Ik zie soms afschuwelijke creaties (handgemaakt/kleinproducties) voor ontzettend veel geld van eigenaar wisselen. Ik gebruik DH2-stellen omdat die er overtuigend genoeg uitzien, redelijk geprijsd zijn en omdat ik twee NS dieselstellen nodig heb. Als Piko volgend jaar de DE1 aankondigt, dan komen die te rijden op Bwk, omdat het karakter van dat type beter aansluit. Maar als Phildie een DE1 aankondigt, laat ik die voorbij gaan. Ik ga ook niet allerlei dingen zelf (ver)bouwen. Hooguit wat eenvoudige(r) ombouwzaken die in H0 bewezen zijn, zoals het buffetrijtuig en een keer een drie-keer-twee-is-viertje. Maar daar blijft het dan ook bij. Ik zag op een ander forum dat men initiatieven ontplooide om een Plan E-A te verkrijgen, de A ontbreekt in het Minitrix-programma. Ik los dat op met een ICR-A van Minitrix (overgangsfase uitbeeldend en nog echt-waar-gebeurd ook). En in de spitsstam Plan E wijzig ik een paar B's in AB's van de DE-stam. Preisers klagen niet over het comfort, ook niet die met de 1e klaskaartjes...
      
« Laatste verandering: 5 December 2021, 14:19:15 door Mispoes » Gelogd

eigenlijk is er geen plek voor een modelbaan...
Mispoes
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 653


Als het aan de kat lag...


« Antwoord #20 Gepost op: 5 December 2021, 21:43:15 »



Schaduwstation Es/Odz. Bij de letters Ksb is de trein al 270° gedraaid t.o.v. het tunnelportaal.
De sporen in Enschede worden als volgt gebruikt:
1: Transitspoor > Odz
2: IC-stam NS (Asd)
3: stoptrein Gvc (mat 54)
4: stoptrein Zl (trek-duw 2200 + Plan E)

De sporen in Oldenzaal:
1: DB 624 (Münster)
2: DB 221 + Wende (Münster)
3: Eilzug tr. 2242 (Hildesheim)
4: Int. tr. DSB/DR (DK/DDR)*
5: Buurlandstam DB
6: Transitspoor > Ksb
*Zodra de trein uit Kopenhagen/Berlijn in NL is aangekomen, kan de internationale goederentrein (TEEM) naar spoor 4.

Leuk bedacht allemaal, maar nu komt het probleem: hoe krijg ik de halve cirkel van Wierden in/door de spiraal van Es/Odz gevlochten? Dat is het nadeel dat je op 3 aparte vellen de railplannen van de 2 schaduwstations en het bovengrondse station tekent. Ik zag gisteravond pas dat in het railplanboekje 'Wierden' een stukje de lucht ingaat. Het is niet meer dan een keerlus, geen wissels, geen opstelsporen. Het bevindt zich qua niveau tussen Ksb en Bwk en dus in de berg waar het spoor van Ksb West naar Bwk op ligt. Best ingewikkeld, maar ik maak het nog ingewikkelder. Ik denk even hardop aan de volgende (on)mogelijkheden als oplossing:
  • de rails van de boog van Wdn in de rails van de spiraal van Es/Odz vlechten (hoe in hemelsnaam, het is dubbelspoor vs enkelspoor) :Smiley
  • tussen de spiraal van Es/Odz de boog van Wdn plaatsen, ongelijkvloers, waarschijnlijk leidt dit tot onaanvaardbare stijgingen van de spiraal Undecided
  • de keerlus aanleggen volgens het railplanboekje, maar dan vind ik het niet leuk meer en doe niet meer mee Angry
  • de keerlus aanleggen volgens het railplanboekje, maar dan iets uitbreiden met gebogen wissels voor een stuk dubbelspoor en dan vervolgens filerijden om toch de dienstuitvoering te kunnen afwikkelen, al dan niet in afgeslankte vorm Huh?
  • de baan uitbreiden door een L-vorm te nemen, Wdn komt dan dwars in de baan te liggen, ik kan uitbreiden naar 2 mtr. breed, het is dan wel gedaan met het bedachte werktafeltje... Cry
In aantal van de bovengeschetste situaties moet de spiraal met enkele wentelingen worden uitgebreid.

Hieronder 'Wierden' in het Raschhagenplan:

De tunnel begint in het originele plan van het boekje later, er is dus meer vrije baan te zien. Ter navigatie heb ik het tunnelportaal in mijn plan (rechts) er ook ingetekend.

Ik had zelfs een variant van het westelijk schaduwstation bedacht waarbij Wierden opgaat in Deventer en Zwolle, dit geeft wat meer ontspanning in het sporengebruik:


 
 
Gelogd

eigenlijk is er geen plek voor een modelbaan...
Huup
Newbie

Offline Offline

Berichten: 31


« Antwoord #21 Gepost op: 5 December 2021, 22:16:52 »

Frank, heb je de mogelijkheid om de baan te strekken, bv langs de muren? Een tafel van 2m30 diep, zo begrijp ik het, is vreselijk onhandig.
Door strekken krijg je denk ik meer rijlengte en dus ook meer mogelijkheden voor hoogteverschil. Bijkomend voordeel is ook dat de treinen voor je idee echt ergens anders naar toe gaan. Ze komen en gaan van links of rechts in plaats van dat je ze telkens voor je hoort, waar ze ook heen gaan.

Groet
Huup
Gelogd
1200blauw
Hero Member

Online Online

Berichten: 1591


Benoemd snoodaard


« Antwoord #22 Gepost op: 5 December 2021, 22:52:55 »



Kun je niet je opstelsporen van Wdn diagonaal leggen, dus parallel aan het diagonale spoor van de "keerlus" (is het natuurlijk niet echt), al dan niet onder een iets flauwere hoek? Dan zou je de keerlus wellicht nog kwijt kunnen om de klimspiraal van Ksb heen?
Dan moet Odz/Es wel voldoende diep zijn natuurlijk, maar ik vermoed dat je dat vanwege het lange traject ernaartoe wel lukt.

Ik zeg erbij dat ik wat moeite heb om het me helemaal ruimtelijk goed voor te stellen, maar volgens mij kan het zoals ik beschrijf.

Wist je trouwens dat je spoorplannen in Anyrail ook kunt exporteren als .jpg-bestanden? Dan even in bv Paint er een stukje van afknippen en hier als bijlage uploaden. Dan heb je keurig strakke plaatjes die waarschijnlijk ook duidelijker zijn.
Gelogd
Mispoes
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 653


Als het aan de kat lag...


« Antwoord #23 Gepost op: 5 December 2021, 23:03:48 »

@ Huup: Helaas niet. De tafel wordt 2.30 mtr breed en 0.90 mtr diep. In het geval van de L vorm zou de tafel in de hoek nog 2 mtr. doorlopen maar daar is de diepte slechts 0.70 mtr.

Gelogd

eigenlijk is er geen plek voor een modelbaan...
Wesley
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 7229


You might think that; I couldn’t possibly comment.


WWW
« Antwoord #24 Gepost op: 5 December 2021, 23:08:33 »

Met zo'n L-vorm kun je echter wel wat vrije baan winnen in de smalle poot, voor de hoofdlijn en/of de zijlijn naar Boswinkel.
Gelogd

Ik zie sterren!
Mispoes
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 653


Als het aan de kat lag...


« Antwoord #25 Gepost op: 5 December 2021, 23:09:11 »


Ik zeg erbij dat ik wat moeite heb om het me helemaal ruimtelijk goed voor te stellen, maar volgens mij kan het zoals ik beschrijf.


Ik heb sowieso een slecht ruimtelijk inzicht, en zie overal direct een oplossing in... Grin Het probleem dient zich later vanzelf aan, maar zoals je het nu vertelt zou het een oplossing kunnen zijn, de spiraal kruist de boog volgens mij niet. Wierden heeft een redelijke lengte v.w.b. de opstelsporen, dus daar zou misschien iets van de lengte afkunnen ter compensatie van de grotere boog. Is natuurlijk ook niet normaal wat ik allemaal wil op zo'n klein oppervlak... :Smiley
Gelogd

eigenlijk is er geen plek voor een modelbaan...
Mispoes
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 653


Als het aan de kat lag...


« Antwoord #26 Gepost op: 5 December 2021, 23:12:37 »

Met zo'n L-vorm kun je echter wel wat vrije baan winnen in de smalle poot, voor de hoofdlijn en/of de zijlijn naar Boswinkel.

Hoewel aantrekkelijk, die extra ruimte, neem ik het liefst de toevlucht tot de L-vorm niet, omdat ik mijn werktafeltje dan kwijt ben. En om nou in de huiskamer op de Workmate te gaan drie-keer-is-vieren...
Gelogd

eigenlijk is er geen plek voor een modelbaan...
duikeend
Full Member

Offline Offline

Berichten: 142



« Antwoord #27 Gepost op: 6 December 2021, 00:14:32 »

kom kom.. ik moet het ook met de eettafel doen  Grin
Gelogd

ik ben niet gek, ik ben een eend en als je me niet geloofd stap je maar uit Smiley
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8843


266*


WWW
« Antwoord #28 Gepost op: 6 December 2021, 11:32:59 »

Ik probeer een beeld te vormen van de niveaus van de baan en de schaduwstations en ik begrijp als eerste niet op welk niveau schaduwstation Wdn nu percies ligt.
Meteen na de tunnelingang komt de wisselstraat van de schaduwsporen....dan zit je toch nog op hetzelfde niveau als het zichtbare deel?
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
1200blauw
Hero Member

Online Online

Berichten: 1591


Benoemd snoodaard


« Antwoord #29 Gepost op: 6 December 2021, 11:58:46 »

Zoals ik het nu zie heb je het zichtbare deel, daaronder Wdn en daaronder Odz/Es (vanwege de keerlus naar Ksb concludeer ik dat), correct? Daarvan ben ik tenminste uitgegaan bij mijn mogelijke oplossing.

Je kunt ook in het zichtbare deel dalen, dus als de boog rechts al dalend is zit je bij de tunnelingang al wel een stuk lager. Ik weet niet hoeveel je nodig hebt voor N-spoor eerlijk gezegd, maar in H0 was dat een half niveau (4-5cm) geweest zo'n beetje.
Gelogd
Pagina's: 1 [2] 3 4 ... 14   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Station Kassenberg (1982) in 1:160
« vorige volgende »
Ga naar: