Dank voor je uitgebreide bericht Huub. Zit nu toch een beetje te denken wat ik hiermee ga doen. Punt is dat als ik het sein van het perron af haal. Ik een lelijk gat heb waar de draden doorheen lopen, wat ik nooit netjes (is groter dan een enkele 'tegel') kan repareren.
Ook bedankt voor het compliment over mijn verdere aankleding
Nu zie ik net dat het juiste baanplan van het station niet eens in dit topic staat. Dus hier een plaatje:
Wissel 1 is iets verplaatst, zoals eerder was te lezen, maar het idee is hetzelfde. De sporen zijn voor mij van boven naar beneden 1, 2, 3.
De opties als ik het goed begrijp.
1. Een sein voor spoor 3 aan de rechterzijde (links van Wissel 2), het omloopspoor voor spoor 2, aan de voorzijde van de baan. Bij deze optie, wat gebeurt er dan als een loc het sein van spoor 3 voorbij rijdt om om te lopen? Dan is meteen het hele stuk tot Wissel 1 bezet en kan er geen trein het station binnen rijden op spoor 1, terwijl dat eigenlijk wel zou kunnen (qua ruimte). Wat gebeurt er met Wissel 3? Moeten daar dan ook seinen komen te staan? Lijkt me haast onwaarschijnlijk. Maar goed, ik heb hier weinig kaas van gegeten.
2. Een stopontspoorblok of beveiligingskopje. Misschien qua scenery wel echt een leuk detail, maar dan zou ik wel willen/moeten weten. Hoe zo iets er uit ziet. Dan zit ik er wel mee dat het sein van Spoor 2 (op het perron) verplaatst naar rechts van wissel 2. En dan heb ik dus dat gat in het perron waar ik iets mee "moet". Dan vraag ik me ook of bij zo'n situatie waar dus eigenlijk dat omloopspoor nauwelijks gebruikt wordt, heb je dan wel wissel motoren. Of zouden dat eerder handwissel geweest zijn. Immers door de opzet van zo'n blok zou je zo'n wissel niet vaak gebruiken.
De situatie van steenwijk, waar ligt die precies? Is die te volgen met Cabineritten? Of zijn er duidelijke fotos van? Ik bben geen kenner met dit soort zaken, en zie als ik rond het spoor kijk vaak weinig logica in zaken, vooral veel uitzonderingen. Terwijl die logica er ongetwijfeld wel is.