Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Pagina's: 1 ... 15 16 [17] 18 19 ... 24   Omlaag
Print
Auteur Topic: Station Rekerdam  (gelezen 228596 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
Joran
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 588


« Antwoord #240 Gepost op: 5 Mei 2019, 12:54:33 »

Met gefrot bedoel ik dat er (vanaf deze kant gezien) een vrijbalk en een sein moet komen. Daarachter de loc en dan nog een stootjuk/heuvel. Dan moet er ook nog ruimte genoeg zijn voor de Koploper om de loc te laten stoppen
Gelogd
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #241 Gepost op: 5 Mei 2019, 14:54:58 »

De vrijbalk en het sein kunnen zo'n beetje tegen elkaar aan liggen. Als de vrijbalk past, past een sein als het goed is ook (al kan de uitslag van modelspoormaterieel wat roet in het eten gooien, vraag maar aan Jakop).
De loc moet sowieso tussen vrijbalk en stootjuk passen, anders kan die er niet worden opgesteld. En als een loc op een spoor past, kan koploper die ook laten stoppen.
Laten we het heel ruim nemen en aannemen dat je 5 cm lengte wint door het weglaten van dat seintje. Als die 5 cm cruciaal zijn om een loc neer te zetten, dan lijkt het spoor me wel erg kort als losweg.

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Joran
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 588


« Antwoord #242 Gepost op: 8 Mei 2019, 10:46:35 »

Het gaat volgens mij wel passen allemaal, zonder dat het er opeengepakt uit gaat zien.

Overigens intrigeerde deze foto me nog wel: https://www.flickr.com/photos/24654124@N08/11067468046/in/photolist-hRZEEA-QQXjTU-a33zxh-M5RRHM-gWANFX-6qN6P1-wijhJY-wdQhth/

Hier zie ik helemaal geen seinen rond de vrijbalk. Maar ook daar zal wel een goede reden voor zijn.

[Update] Zat net ook nog een filmpje op youtube te kijken over het emplacement bij Kampen. Ook daar alleen maar handstellers en vrijbalken maar  geen seinen. Ook niet (zo te zien) waar het spoor de hoofdbaan op gaat. Wat ik me in deze ook afvraag is, was het aftakkende wissel hier ook met een handsteller? Of toch een wisselmotor? Ik heb voor mijn baan motoren en handstellers. En misschien is het wel leuk om voor de losweg een handsteller te gebruiken. Maar weet dan dus niet of het aftekende wissel naar de losweg dan ook een handsteller zou moeten zijn.

Ga ik nu even verder met rails leggen. Het wordt toch mooi  Grin
« Laatste verandering: 8 Mei 2019, 10:53:37 door Joran » Gelogd
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #243 Gepost op: 8 Mei 2019, 12:20:47 »

Als ik kijk naar deze video waren de goederensporen in Kampen met een handwissel met grendel aangesloten op het hoofdspoor.
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Joran
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 588


« Antwoord #244 Gepost op: 8 Mei 2019, 13:03:04 »

Ah dus zo ziet zo'n ding er uit  Smiley

Op zoek naar detailfotos en namaken die hap  Duim omhoog
Gelogd
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #245 Gepost op: 8 Mei 2019, 13:56:39 »

Hier staan wat plaatjes en weet je ook hoe je het moet bedienen.  Grin
https://www.prorail.nl/sites/default/files/lokaal_om_te_stellen_wissels_gvs00075.pdf

Hier staat zo'n beetje halverwege nog een foto van een handwissel met electrisch grendel.
http://www.nicospilt.com/index_wissels.htm
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Joran
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 588


« Antwoord #246 Gepost op: 9 Mei 2019, 09:03:46 »

Afgelopen tijd bezig geweest met het aanbrengen van een kurkbedding voor de sporen. Veel uitmeten, passen, proberen tot het naar tevedenheid is. Maar dat begint nu te komen. Al het spoor ligt nog "los". Voor ik het definitief ga leggen en aansluiten (draadjes moeten nog gesoldeerd worden) wil ik eerst de onderste sporen doorleggen naar de andere module, zodat ik weet hoe alles uitkomt. Het bovenste spoor zal pas komen als ik weet hoe breed het perron kan en mag zijn.

Gelogd
Joran
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 588


« Antwoord #247 Gepost op: 29 Mei 2019, 12:50:02 »

Zoals alles in mijn modelbouw carrière moet alles tenminste 2x gedaan worden  Tongue. Zo ging ik lekker met het leggen van de rails. Maar halverwege bleken sommige stukken rails eerder een soort boerenlandweg te zijn omdat ik de schroeven om de rails op zijn plek te houden terwijl de lijm droogt te strak had aangedraaid. Ook had ik de wissels (Rocoline) aan de onderzijde gesoldeerd, i.p.v. de aansluitingen in de biels te gebruiken. Vond ik makkelijker solderen. Echter door de hitte verschoof het puntstuk iets wat resulteerde in een niet mooi lopend wissel. Dus nieuwe wissels gehaald. En nu is dit de tussenstand:



Behalve het linker en middelste spoor zit alles naar tevreden op zijn plek. We klooien lekker verder  Smiley
Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #248 Gepost op: 29 Mei 2019, 14:07:53 »

Je hebt anders meetinstrumenten zat op de bouw  Grin
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #249 Gepost op: 29 Mei 2019, 18:08:03 »

Lijm jij de rails dan voor je gaat ballasten?
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Joran
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 588


« Antwoord #250 Gepost op: 29 Mei 2019, 23:39:54 »

@Jakop de Bruin: Haha, ja maar gebruik de waterpas vanwege zijn vorm om de rails tijdens het drogen van de lijm wat aan te drukken. Net als de stukken U profiel.

@hubertus: Yep. Meer mensen doen dat overigens. En zo zijn er meer wegen die naar Rome leiden  Smiley

Reden voor mij is dat ik in het verleden eens een wet wash heb gebruikt en dat de rails ging wijken door het vocht, met scheuren in de ballast als gevolg. Houtlijm (en ook voorstrijk) lossen op door water. Nu weet ik niet of ik dat nu wel ga doen met een wetwash. Of dat ik het vervuilen ik ga vervuilen met de airbrush. Bijkomend voordeel is dat ik de rails niet met schroeven hoef vast te zetten, wat mogelijk een hobbelbaan kan geven als je ze te strak aan draait. En ik hoef na het ballasten niet de schroefgaten nog eens te doen.

Maar goed, dit werkt voor mij. Voor jouw werkt wellicht wat anders. Het is net wat je prettig/handig vind.

Overigens lijm ik het met D3 Houtlijm, wat vochtbestendig is. Op de modulescheiding soldeer ik de rails op schroeven.
« Laatste verandering: 29 Mei 2019, 23:43:54 door Joran » Gelogd
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #251 Gepost op: 30 Mei 2019, 08:13:45 »

Duidelijk, dank voor je uitleg.
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Joran
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 588


« Antwoord #252 Gepost op: 1 Juni 2019, 07:29:27 »

Overigens gaat het lukken om een sein te plaatsen voor het korte kopspoor  Duim omhoog:

Gelogd
Joran
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 588


« Antwoord #253 Gepost op: 2 Juni 2019, 19:21:46 »

Zojuist opgehaald bij de buren van mijn ouders (was daar bezorgd):



Hele fraaie wagen. Fijne details en loopt mooi  Duim omhoog Een bruin NS variant staat ook nog in bestelling.
Gelogd
Joran
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 588


« Antwoord #254 Gepost op: 11 Juni 2019, 12:03:09 »

Het pinkster weekend gebruikt om wat te experimenteren met bielzen kleuren i.c.m. ballast wat ik nog had:



Links Koemo ballast R15 + DD in 1:1 verhouding. En rechts de Anita Decor ballast die ik eerder ook gebruikt heb.

Hier zijn bielzen en spoorstaven gekleurd met Tamiya XF-64. De bielzen hebben daarna een wash gekregen met Tamiya XF-1 en een drybrush met Tamiya XF-78.
« Laatste verandering: 11 Juni 2019, 12:05:25 door Joran » Gelogd
Pagina's: 1 ... 15 16 [17] 18 19 ... 24   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Station Rekerdam
« vorige volgende »
Ga naar: