Dat betekend dus dat het losse frame zonder kap ook veel herrie maakt.
Klopt! De kap heeft er niets mee te maken.
Zie hieronder 2 kleine filmpjes; 1 op normale 'station' snelheid en 1 iets sneller.
Wat je hoort op het filmpje is minder luid dan het live overkomt
https://youtu.be/JNgmEOpy7u4?si=ti-3WjjNvW_4jWYYhttps://youtu.be/yCFj8L9Kov4?si=WmsfDAZbe3o1CY5KHieronder een foto van de constructie

Mijn hoop is dat vervanging van de messing lagers door een kunststof versie het directe metaal op metaal contact tussen rails en zijplaten weg is en het dan stiller zou rijden.
Consequentie is dat ik dan stroomafname op de wielen moet aanleggen want dat loopt nu juist via die metalen verbinding rail-wiel-lager-zijplaat.

Het lijkt mij sterk dat de assen in de lagerbussen lawaai maken als zij goed geolied zijn. Zitten de lagerbussen bewegend in de metalen scheenplaten van het draaistel, dan rond de lagerbussen vet aanbrengen tussen lagerbus en scheenplaat en natuurlijk de tand-, worm- en wormwielen in het vet zetten.
De assen in de lagers hebben olie, maar zou vet tussen lager en die zijplaat zo veel doen in het lawaai?
En wat doet dat met de elektrische verbinding?
Zoekende in de USA naar dit probleem (want dit kan toch niet een incident zijn?), vond ik dit draadje op een Amerikaans forum
https://bigbluetrains.com/archive/index.php?thread-4827.htmlVooral onderstaande bevestigd mijn vermoeden dat het niets met de aandrijflijn te doen heeft
I did a little test:
An Athearn CF7 has been stripped down to the bare minimum. Only trucks without any gear wheels and the metal chassis is left.
That unit runs considerable more noisy than any of my cars.
I did than swap the Athearn wheel sets with P2K wheels sets (bought for the split wheel problem). The bare minimum unit ran one notch more soften but still much more noisy than a standard boxcar.
Looks like the wheels are part of the noisy production engine.
Dat de wielen ook invloed hebben blijkt ook uit deze reactie
I believe the material of the actual wheelsets will have a bearing on noise as well. Those with plated/polished nickle-silver wheels (like Kato and Atlas) will have less or at least different noise from those with steel/sintered iron wheels (Athearn, early Proto 2000).
Replacing steel wheels with n/s ones from JayBee or NWSL has improved the sound of many of my older Athearn diesels, which otherwise had a quiet drive line.