Modelspoorwijzer.net

Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activerings e-mail gemist?

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Pagina's: 1 2 [3] 4 5 ... 45   Omlaag
Print
Auteur Topic: Station Waldijk 2.0  (gelezen 202334 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 2 gasten bekijken dit topic.
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 4272


WWW
« Antwoord #30 Gepost op: 14 December 2014, 19:06:40 »

Goed bezig.

Maar ik ben eigenlijk wel benieuwd wat er niet door de censuur kwam en zwart moest worden afgedekt...
Gelogd
Jakop de Bruin
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 5170


220*


« Antwoord #31 Gepost op: 14 December 2014, 19:13:55 »

Ha, ha....nou, niets!
Dat stuk stond niet op de foto die ik 6 graden heb gedraaid om dat ik het toestel dus ook niet recht hield. Ik had 'm wel hoger recht kunnen 'knippen'  maar dan was dat stuk rechts onder ook weg geweest  Grin
Gelogd

Waldijk Tp. IV-b - V-a ('80-'93) en Tp. V-b - VI ('00-'09)
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1703


« Antwoord #32 Gepost op: 14 December 2014, 20:36:56 »

Kan er al gereden worden??
Ik voel een MSW rijdag opkomen Grin

Mvg,
 Sander
Gelogd

mvg,
 Sander
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 9664


198*


« Antwoord #33 Gepost op: 14 December 2014, 20:43:32 »

Een kleine waarschuwing Sander: Pukkeltjesrails!   Cheesy

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland!
Jakop de Bruin
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 5170


220*


« Antwoord #34 Gepost op: 14 December 2014, 20:57:43 »

Kan er al gereden worden??

Er kón gereden worden en als het een beetje wil lukken as. weekend opnieuw.

En wat Gert al zegt; 3rail hier, naar believen DCC of Motorola   Wink
Gelogd

Waldijk Tp. IV-b - V-a ('80-'93) en Tp. V-b - VI ('00-'09)
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1703


« Antwoord #35 Gepost op: 15 December 2014, 12:54:31 »

Die pukkeltjes he...

Zonde.... Grin

Mvg,
 Sander
Gelogd

mvg,
 Sander
Jakop de Bruin
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 5170


220*


« Antwoord #36 Gepost op: 15 December 2014, 13:05:34 »

Ik heb er geen last van  Grin
Gelogd

Waldijk Tp. IV-b - V-a ('80-'93) en Tp. V-b - VI ('00-'09)
Jakop de Bruin
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 5170


220*


« Antwoord #37 Gepost op: 21 December 2014, 21:05:51 »

Druk bezig met het spoor op nieuw aan te leggen en opnieuw bezetmeld-draden te solderen kom ik met een vraagstuk.
Hieronder een stuk van mijn baanplan in Koploper. Het spoor (blok) 33 is nieuw en is het kopspoortje  voor de pendeltrein.



Die komt van blok 6 naar blok 33 en vertrekt dan weer naar blok 22.
Nu begon blok 22 voorheen meteen na de wissels die de blokken 17 t/m 21 samenbrengen.
Nu zit er een stukje spoor van ca. 40 cm tussen die wissels en de nieuwe wissel die de trein van blok 33 naar blok 22 brengt.
Daar heb ik nu blok 34 van gemaakt, maar is dat handig; een blok van 40 cm?
Ik kan er ook een derde melder van blok 22 van maken of wellicht gewoon parallel aansluitend aan de 2e melder van blok 2..

Anyway, wat is wijsheid?
Gelogd

Waldijk Tp. IV-b - V-a ('80-'93) en Tp. V-b - VI ('00-'09)
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 4272


WWW
« Antwoord #38 Gepost op: 21 December 2014, 21:49:30 »

Je kunt het ook gewoon aan de wisselstraat toevoegen.
Als je ook met losse locs door het schaduwstation rijdt, kun je met een apart blok het opstelspoor net wat eerder vrijgeven bij zo'n loc. Verder is het lood om oud ijzer.
Alleen bij blok 22 trekken zou ik niet doen. Op zich kan het in dit geval geen kwaad, maar wissels in een blok zou ik bij koploper vermijden als er niet een heel duidelijk doel voor is.

Huub
Gelogd
Jakop de Bruin
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 5170


220*


« Antwoord #39 Gepost op: 21 December 2014, 22:19:08 »

Ik snap wat je zegt, maar waarom is het een probleem eigenlijk om een  wissel in een blok te hebben?

Mijn (waarschijnlijk domme) redenatie is als volgt:
- wat nu dus  blok 34 is bij blok 22 trekken betekent dat als daar een trein rijdt, blok 22 dus bezet is en er een trein uit één van de blokken  17 t/m 21 aan het vertrekken is. Gevolg is dat de andere sporen niet kunnen vertrekken incl. het nieuwe blok 33. Geeft toch geen conflict of mis ik dat ergens?

Bij de wisselstraat trekken is inderdaad de meest logische optie die ik over het hoofd zag....ik was notabene met de wisselstraten in de weer....
Meteen een vraagje daar over. Je kan een volgnummer geven bij de wisselstraten. (2e invulvak)  is dat nodig en wat is het voor?
Gelogd

Waldijk Tp. IV-b - V-a ('80-'93) en Tp. V-b - VI ('00-'09)
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 4272


WWW
« Antwoord #40 Gepost op: 21 December 2014, 22:34:58 »

Het algemene probleem van een wissel in een blok, is dat het dan in principe omgezet kan worden terwijl er een trein op staat (of juist niet omgezet kan worden omdat de trein er op staat, als dat wel moet). In jouw geval speelt dat dus niet, maar mocht je blok 22 bijvoorbeeld in twee richtingen gaan gebruiken, wordt dat wel een risico. Omdat je nu niet weet wat je over x jaar van plan bent, zou ik altijd het zekere voor het onzekere nemen en de wissels netjes buiten het blok houden.

Het wisselstraatvolgnummer is bedoeld als er meerdere wisselstraten tussen twee blokken mogelijk zijn. Dan kun je ze allemaal invoeren. Koploper kiest dan de eerste die vrij is.

Huub
Gelogd
Jakop de Bruin
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 5170


220*


« Antwoord #41 Gepost op: 21 December 2014, 22:43:36 »

Ah juist....duidelijk. Ik geloof niet dat ik dat heb dat er ergens 2 verschillende wegen tussen 2 blokken zijn, dus die kunnen allemaal op 1 blijven staan.

Wat betreft dat opnemen in de wisselstraat.... De wissels zonder nummers in het plaatje zijn allemaal onbediend en worden opengereden door de  treinen en dus wordt er geen wisselstraat aangemaakt.
Is dit een probleem?
De blokken zullen nooit in de andere richting bereden worden, dat is uitgesloten in het huidige baanplan. Dat zou geen belemmering zijn voor iets.


Gelogd

Waldijk Tp. IV-b - V-a ('80-'93) en Tp. V-b - VI ('00-'09)
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 4272


WWW
« Antwoord #42 Gepost op: 21 December 2014, 22:57:41 »

Je baan is vrij eenvoudig in te richten voor treinstellen die linksrijdend van station richting blok 33 gaan. Zeg nooit nooit...  Wink

Ik zou in jouw geval ook geen wisselstraat aanmaken voor het uitrijden. Is geen probleem.
Gelogd
Jakop de Bruin
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 5170


220*


« Antwoord #43 Gepost op: 21 December 2014, 23:16:26 »

Ja dat zou kunnen natuurlijk al moet dan die wissel wel worden aangedreven of altijd afbuigend staan natuurlijk... Dan kan het wel.  Links rijden is tegen mijn principe  Grin daar lig ik wakker van  Tongue

Dank voor je adviezen Huub  Duim omhoog
Ik vrees dat ik nog wel een paar vraagjes ga krijgen de komende dagen...
Eerst maar eens de sporen weer herstellen en de bedrading weer aanbrengen.
Dan de terugmelding aansluiten en dan..... We zullen zien  Undecided
Gelogd

Waldijk Tp. IV-b - V-a ('80-'93) en Tp. V-b - VI ('00-'09)
Jakop de Bruin
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 5170


220*


« Antwoord #44 Gepost op: 22 December 2014, 12:30:15 »

Zo....na een paar uur onder de baan gekropen te hebben zijn we weer een stukje verder  Cheesy



Dit is de situatie vanmorgen voor ik begon.
Nu is het spoor rechts van de kruising aangeheeld en ook het kopspoortje is nu klaar.
De beide sporen  die nog niet af zijn (blok 17 en 18 uit het plaatje in de post een stukje hierboven) wachten nog op rail....  Undecided
Ik had toch minder liggen dan ik dacht of heb toch meer oude 2100 rail vervangen voor de betere 2200-versies dan ik verwachte.

Onder de baan is meer gebeurt, al zie je daar niet zo veel van...het kost altijd meer tijd dan je wil



Links de nieuwe plaat die aan de oude (merantie) is aangeheeld.
De rood-witte (en blauw-witte, groen-witte, geel-witte) draden zij de terugmeldpunten van de stopsectie's van de blokken 17 t/m 21 die natuurlijk verplaatst zijn.
Nu nog een berg voedingsdraden aansluiten... (niet op deze foto zichtbaar)
Gelogd

Waldijk Tp. IV-b - V-a ('80-'93) en Tp. V-b - VI ('00-'09)
Pagina's: 1 2 [3] 4 5 ... 45   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Station Waldijk 2.0
« vorige volgende »
Ga naar: