Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Pagina's: 1 ... 27 28 [29] 30 31 ... 166   Omlaag
Print
Auteur Topic: Station Waldijk 2.0  (gelezen 1015292 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 3 gasten bekijken dit topic.
niels b
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1464


Arnhem, jaren '80


« Antwoord #420 Gepost op: 23 Mei 2017, 20:49:45 »

Mooie update!  Duim omhoog

Een perron, ik ben jaloers...  Grin

Grtz,
Niels

PS: ik kan je een kelder souterrain aanbevelen: lekker koel!
Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8803


265*


WWW
« Antwoord #421 Gepost op: 12 Juni 2017, 20:31:42 »

Warm op zolder of niet, de plannen blijven komen in de hersenpan van de bedenker  Grin

Ongetwijfeld geïnspireerd door de schaduwstation-uitbreiding van Huub gingen mijn gedachten ook die kant uit.
Met name omdat een aantal relatief korte treinen (Koploper-4, Plan U, Plan V, DE 2) lange schaduwstationsporen bezet houden terwijl daardoor lange treinen zich ophopen vóór de schaduwstations.
Nu kunnen er ondergronds ook wel op de doorgaande sporen een paar treinen (tijdelijk) bivakkeren, maar ze blokkeren ondertussen weer andere, dus dat schiet niet op.
Veel ruimte is er niet meer ondergronds, maar er is nog wel iets mogelijk.



Het ene kopspoor (blok 33), wat er al was voor de DE 2 die pendelt naar spoor 1 op het station, wordt verlengd en gesplitst tot 3 sporen. De blokken 34 en 35 komen er bij. Beide sporen zijn lang genoeg voor een 4-baks treinstel 1:935 (koploper en Hondekop-4) of een 3-baks treinstel 1:87 (Plan U).
Op 33 blijft de DE 2 pendelen, wellicht tegelijk met de plan V. Leuk als ze elkaar aflossen.

In koploper is dit inmiddels ingebouwd en heeft al een hele avond test gedraaid (zonder baan er aan natuurlijk).
Het beoogde effect is duidelijk te merken. Vrijwel geen opstopping meer.



Er zal wel wat gezaagd moeten worden zodat de sporen er in kunnen, maar is niet onmogelijk. Één spant zal een geduldwerkje met een klein zaagje worden, maar dat is voor later.

Ondertussen wel de ondergrond al gezaagd  Grin



De wissels heb ik nog (misschien kom ik t.z.t. nu te kort voor het Bw  Undecided )
De rails na de zomer maar eens op Houten scoren.
6 bezetmelders waren nog ongebruikt en 4 nodig voor blok 34 en 35.
Slechts 1 wisselpositie is nog vrij  Sad  Ik overweeg een overloop-wissel (13 en 14) tegelijk te bedienen om er één vrij te maken.
Zolang het Bw er nog niet is zijn er sowieso genoeg vrije over  Wink

Wordt vervolgt waarschijnlijk na de zomer...
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8407


WWW
« Antwoord #422 Gepost op: 12 Juni 2017, 21:12:41 »

Altijd leuk, uitbreiding in de onderwereld.
Ik zou een lichtsluis overwegen voor deze sporen. Als je die aan het begin van de sporen zet (zender onder de 3 van 3.05, ontvanger schuin daaronder)  ben je er met 1 melder. Binnenkomstmelder op bezet worden, stopmelder op vrij komen. Dan kun je de sporen op hun maximale lengte gebruiken.

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8803


265*


WWW
« Antwoord #423 Gepost op: 13 Juni 2017, 05:10:18 »

Wat voor voordeel heeft dat boven 3 individuele massa-detectie-bezet-melders behalve dat het me 2 bezetmelders scheelt?

Als er op het bovenste spoor een 4 baks trein staat, staat die ook in de straal van de lichtsluis denk ik.
Dat gaat toch niet werken dan.
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8407


WWW
« Antwoord #424 Gepost op: 13 Juni 2017, 07:17:51 »

Je gaat nu 4 of 6 melders gebruiken, 4 als je de wisselstraat als gezamenlijke binnenkomstmelder gebruikt, 6 als je die voor ieder spoor apart doet.
Bij een lichtsluis gebruik je maar 1 melder, hou je de rest over voor leuke toepassingen, waarvoor je handmatig een melding aan koploper moet geven.

Maar belangrijker vind ik dat je de sporen volledig kunt gebruiken, zolang de lichtsluis maar weer vrijkomt.

De rode lijn is dan zo'n beetje de plek waar die zou komen, zou zelfs nog wat schuiner kunnen, om bij het bovenste spoor nog wat lengte te winnen.
 
Jij hebt het probleem door de massadetectie waarschijnlijk wat minder, maar door slipbandjes, vuile wielen, vuile rails of wat dan ook, kun je er niet op vertrouwen dat de eerste as van een trein ook echt contact maakt zodra die de meldsectie bereikt. Omdat je er wel zeker van moet zijn dat dat de stopmelder een melding afgeeft, moet je de stopsectie dus wat verder van het stootjuk laten beginnen, zodat het ook geen probleem is als pas de 2e of 3e as als eerste contact maakt. Die extra lengte van je stopsectie gaat af van de effectieve lengte van je spoor. Bij een lichtsluis heb je daar dus geen last van.
Ik gebruik in mijn schaduwstations in elk geval niks anders meer.

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8803


265*


WWW
« Antwoord #425 Gepost op: 13 Juni 2017, 09:21:13 »

Ik probeer te doorgronden wat je precies bedoelt....besparing van 2 melders is duidelijk.

Maar belangrijker vind ik dat je de sporen volledig kunt gebruiken, zolang de lichtsluis maar weer vrijkomt.

Hier begrijp ik niet precies wat je bedoelt. Met mijn 'conservatieve' methode rijdt een treinstel het spoor binnen, komt in de stopsectie, gaat afremmen en stoppen. Als dat m.i. te vroeg is laat ik hem x cm doorrijden en dan gebruik ik de spoorlengte optimaal.
Dat heb ik nu ook bij de lange sporen waar de stopsectie ca. 50 cm is. Veel loks (getrokken treinen) rijden daar zo'n 15 tot 20 cm door zodat de helemaal 'vooraan' in het blok staan.

Jij hebt het probleem door de massadetectie waarschijnlijk wat minder, maar door slipbandjes, vuile wielen, vuile rails of wat dan ook, kun je er niet op vertrouwen dat de eerste as van een trein ook echt contact maakt zodra die de meldsectie bereikt.


Dat klopt inderdaad. Het komt zeer zelden voor dat een melder gemist wordt of later dan meteen gemaakt wordt. Wat dat betreft werkt de massa-detectie (wellicht ook door de ATF) hier prima.
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8407


WWW
« Antwoord #426 Gepost op: 13 Juni 2017, 09:41:32 »

Bij een lichtsluis aan het begin van het spoor, is het onderbreken van de lichtstraal een bezetmelding die je als binnenkomstmelder kunt gebruiken en zodra die lichtstraal niet meer onderbroken is (de trein er dus voorbij is) komt de bezetmelder weer vrij. Dat vrijkomen kun je als stopmelder gebruiken. Aangeven dat er niet netjes hoeft te worden afgeremd en als je niet te hard rijden kun je dan binnen een cm stilstaan. Dat kan zelfs met de andere kant tegen het stootblok zijn. Bij massa- of stroomdetectie ben je zoals gezegd afhankelijk van de betrouwbaarheid van melding van de eerst as. Je stopsectie moet zover van het stootjuk beginnen dat je 100% zeker weet dat een binnenkomende trein op die sectie is gedetecteerd. Bij mij op de baan is dat vaak pas bij het tweede draaistel, door genoemde oorzaken. Met name slipbandjes ervaar ik als erg onbetrouwbaar op dit vlak. Als jij daar geen last van hebt, blijft alleen het voordeel in de besparing van het aantal melders.
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8803


265*


WWW
« Antwoord #427 Gepost op: 13 Juni 2017, 12:04:52 »

Het muntje in Waldijk valt wat langzaam  Grin maar ik begrijp nu dat je met 1 bezetmelder alle 3 sporen regelt op die manier.
Dat is inderdaad wel een besparing!  Duim omhoog

Kan je me een lichtsluis-apparaat-ding adviseren?
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8407


WWW
« Antwoord #428 Gepost op: 13 Juni 2017, 12:33:06 »

Inderdaad, je gebruikt 1 lichtsluis voor alle sporen.
Dit is wat ik gebruik:

Ooit eens van iemand het schema gekregen.
De ontvanger IS471F is in elk geval bij Conrad te krijgen, de SFH409 IR led zie ik daar niet, maar er zijn ongetwijfeld andere types die ook werken.
Huib Maaskant heeft ook iets soortgelijks op zijn site staan.
Als je alles bij Conrad koopt, zal het aan onderdelen iets boven de 6 euro kosten, vooral de IS471F is vrij prijzig. Maar het voordeel is dat deze schakeling vrijwel ongevoelig is voor omgevingslicht. En je kunt een vrij grote afstand overbruggen, ik ben zelf tot zo'n 60 cm gegaan.
Als het beter uitkomt kun je zelfs de lichtsluis aan het einde van de sporen zetten. Koploper heeft de mogelijkheid om de treinen een stukje terug te laten rijden om de lichtsluis weer vrij te krijgen. Maar in dat geval gaat wel een deel van je bezetmelderbesparing verloren, omdat je de lichtsluis dan niet ook als binnenkomstmelder kunt gebruiken.
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16709


298 *


« Antwoord #429 Gepost op: 13 Juni 2017, 14:16:18 »

Is voor de minder technisch begaafden zo'n lichtsluis dan niet kant-en-klaar te koop?

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8407


WWW
« Antwoord #430 Gepost op: 13 Juni 2017, 14:42:13 »

Ik zou het niet weten. Ik ken wel kant-en-klaar lichtsluizen, maar die zijn eigenlijk altijd te groot voor gebruik op een modelbaan.
Overigens is het ding vrij eenvoudig op gaatjesprint in elkaar te zetten. Als je draadjes aan rails kunt solderen, moet dit ook wel lukken. Om het jezelf nog makkelijker te maken, kun je het printje van Huib Maaskant gebruiken.
Maar ik besef dat niet iedereen een draadje aan rails kan solderen, dan wordt het denk ik een lastig verhaal.
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16709


298 *


« Antwoord #431 Gepost op: 13 Juni 2017, 15:59:42 »

Nou, wat ik eigenlijk bedoel: de modelspoorfabrikanten zullen toch wel iets dergelijks aanbieden?
Er staat me bij dat ik jaren geleden bij Faller of een van de andere bekende merken iets dergelijks heb gezien, verstopt/gecamoufleerd in hun bouwpakketjes.

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Arjen52
Hero Member

Online Online

Berichten: 2459

Oude meuk in h0


« Antwoord #432 Gepost op: 13 Juni 2017, 16:00:27 »

Dit wellicht?
http://www.busch-model.com/online/index.php?rubrik=3&sprach_id=de&art_id=5720&sprach_id=de
Gelogd

Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16709


298 *


« Antwoord #433 Gepost op: 13 Juni 2017, 18:47:38 »

Kijk, dat bedoel ik Arjen!   Duim omhoog

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8803


265*


WWW
« Antwoord #434 Gepost op: 13 Juni 2017, 20:04:27 »

Hmmm... Zoiets in elkaar solderen red ik wel denk ik, echter doet dat ding dan ook wat ik nodig heb: als de straal wordt onderbroken de terugmelder massa geven?
Ik vermoed dat dit ding iets 'aan' schakelt als de straal wordt onderbroken. Dat kan dan een relais zijn die dan secondair de terugmelder massa geeft.   Undecided  denk ik...

Wat moet die S88 'ontvangen' om te detecteren?
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Pagina's: 1 ... 27 28 [29] 30 31 ... 166   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Station Waldijk 2.0
« vorige volgende »
Ga naar: