Vandaag verder gegaan met de 1731. eerst maar eens dat nummer er af.
Elders wel eens gelezen dat men dit deed met een wattenstaafje gedoopt in Jif (of Cif zoals het tegenwoordig heet).
Dat heb ik eerst geprobeerd, maar ik kon poetsen tot ik een ons woog, maar er gebeurde totaal niks....
Dan maar weer het vertrouwde schuurpapier P2000 gepakt en voorzichtig nat schuren. Het nummer 'vliegt' er dan af.
Normaliter zou ik een waasje zijdematte lak er over spuiten om het onzichtbaar te maken, maar besluit dat hier niet te doen.
Je ziet het wel, maar als het ding op de baan staat en ik er naast, totaal niet.
Close up wel
Zo dichtbij zie je ook dat de cijfers niet meer strak zijn...
Omdat ik toch aan het schuren was de jaren geleden in de Roco-dump gekochte 1601 ook er bij gepakt.
Deze moet een hogere 1700 worden voor inzet met de ICL rijtuigen.
1601 gaat er dus af!
De P2000 heeft hier meer moeite mee, maar na een tijdje schuren hebben we een kap zonder nummers.
Dan een KleiNSpoor setje 1600-1700-1800 opschriften er bij en gekozen voor de 1762.
Deze moet wel gespoten worden om de transfers te fixeren en om het ex-1601-vlak weer half mat te maken.
Nu beide kappen er toch af waren wilde ik ook iets doen aan de sluitseinen aan de achterkant.
Achterkant als in de enige kant die een werkende koppeling krijgt. De 'voorkant' krijgt alle slangen en andere attributen aangemeten.
Beide loks naast elkaar gezet geeft een bijna zelfde beeld.
Boven de 1731, onder de 1762 (ex-1601).
Het verschil is de printplaat, maar in principe zijn ze hetzelfde. De onderste heeft een hoop onderdelen aan de onderkant zitten die de andere aan de bovenkant heeft.
De beide sluitseinen aan de achterkant (rechts) worden geschakeld door de 2 rode draden. Voor elke rode LED een draad. Dat is ook zo voor de witte LED's: voor elke een blauwe draad. De zwarte is de voeding voor alle en in feite de blauwe draad van de decoder.
Tussen decoder (blauw) en zwarte draad zit al een weerstand van 650 Ohm. In de schakeldraden zit dan nog een weerstand van 680 Ohm zodat het totaal per LED 1330 Ohm is. In de cirkel zie je een component waar 681 op staat.
Dit is in feite een blokje met 4 weerstanden van 680 Ohm. De 2 rode draden zitten ook aan dit blokje.
Ik wil ze via F1 (aux 1) schakelen. Er zit echter niets aan de stekkerbus van de groene draad.
De oplossing is te zien bij de onderste. een nieuwe weerstand van 680 Ohm rechtstreeks aan de stekkerbus gesoldeerd en aan de beide rode draden. Hierdoor gaan die niet meer mee in de wisseling van F0 en kan ik ze aanzetten via F1.
De krimpkous wordt tot aan de weerstand geschoven om kortsluiting te voorkomen.
Ideaal zou zijn dat F1 ook richtingsafhankelijk wordt. Dat wordt mappen.... De 1731 heeft een Zimo zegt CV 8, de 1762 een Uhlenbrock. In tegenstelling tot mijn eerdere ervaringen met Uhlenbrock decoders rijdt deze lok er wel mooi op moet ik zeggen.
Nou eens uitvinden hoe dit te mappen. Voor de Zimo maar eens te rade gaan bij MSW-Zimo-expert Sander